Stredne veľkým hrám sa väčšina vydavateľských spoločností vždy vyhýbala širokým oblúkom. Nemali pre nich jednoducho dostatočný potenciál. V priebehu posledných niekoľkých rokov sa ale situácia začala meniť. Aj tí najväčší giganti si už totiž uvedomujú dôležitosť nezávislých projektov. Svoju pozornosť samozrejme neupreli na celú indie scénu, ale len na pár vyvolených kúskov, ktoré ich zaujali predovšetkým nevšedným nápadom. Najviac sa v tejto sfére angažoval Microsoft, ktorý umožnil napríklad vytvorenie legendárnej plošinovky Ori and the Blind Forest. Vedľa nej je tu samozrejme rad iných, medzi ktoré sa počíta napríklad Focus Home Interactive prinášajúci nám spolu s vývojármi z Passtech Games charizmatickú akčnú adventúru Masters of Anima, o ktorej si môžete v našej recenzii prečítať viac.
Na počiatku všetkého bolo ľudstvo v Masters of Anima sužované horou Spark. Tá proti nemu neustále vysielala kamenných golemov, ktorých jediným cieľom bola deštrukcia. Keď už si utláčaní zástupcovia nášho druhu mysleli, že je s nimi veto, zmilovali sa nad nimi sami bohovia a niektorých z nich naučili vytvárať neživých ochrancov, ktorým bolo možné ľahko vdýchnuť život. Za pomoci novo nadobudnutých vedomostí vyvolení Tvarovači postavili narýchlo vojsko strážcov, ktoré sa následne stretlo s armádou chaosom posadnutých gigantov v priamom strete a vďaka značnej prevahe ich na hlavu porazilo. Po veľkolepom víťazstve všetci tvorcovia spojili sily a zabezpečili srdce kopca magickým štítom schopným za určitých okolností vydržať až do konca vekov.
Hlavným hrdinom Masters of Anima je jeden z najnádejnejších učňov cechu Tvarovačov Otto, ktorý má pred sebou žiarivú budúcnosť. K tomu, aby sa stal majstrom a mohol sa oženiť so svojou milou, už mu iba schádza splniť finálnu skúšku, po ktorej absolvovaní by sa mal zaradiť medzi ostatných plnohodnotných členov spoločnosti. Bohužiaľ pre neho, jeho drahú a všetkých obyvateľov Ottovej dediny sa na scéne objavil osol, ktorý sa rozhodol prebudiť horu Spark a uvrhnúť ľudstvo opäť do éry chaosu, keď krajine vládli rozzúrení kamenní giganti. Teraz je vaším jediným cieľom zastaviť rozbehnutý plán temných síl a opäť uviesť veci do stavu panujúceho predtým, než sa zjavil pomätený zloduch. Pokiaľ zlyháte, so všetkými živými bytosťami je koniec.
Svet Masters of Anima, po ktorom budete s Ottom na vašej heroickej výprave putovať, je navrhnutý veľa lineárne. Samozrejme tu nájdete pár menšie odbočiek, väčšinou však budete kráčať z A do B bez toho, aby vám bola daná možnosť na niekoľko minút odbočiť na vedľajšiu cestičku alebo vydať sa po ceste, ktorá by neviedla k cieľu. Spektrum úrovní ako také ponúka prastaré ruiny pokryté snehom, vetrom opracované púštne kaňony, zatuchnuté kobky, zlom pokrivené lesy a rokliny plné červených kryštálov, z ktorých je cítiť chaotická energie. Ich samotný dizajn sa vývojárom z Passtech Games podaril (v rámci možností) spracovať na jednotku, za čo im vzdávam hold, pretože vytvoriť v tomto engine niečo prepracované dá skutočne zabrať.
Dobrodružstvo v koži mladučkého člena cechu Tvarovačov Otta má vcelku slušné tempo, ktoré pomaly naberá na obrátkach. Postavy, s ktorými sa stretávate, sú zaujímavé a niektoré momenty, ktoré budete nútení prežiť, vám hocikedy vyrazia dych. Príjemným prekvapením pre mňa bol fakt, že som pri jeho prechode nenarazil na žiadne hluché body či nudné pasáže, v ktorých by bolo jasne vidieť, že Masters of Anima došla šťava. S kompletom som bol po tejto stránke nadmieru spokojný, pravdupovediac som čakal plytké rozprávanie bez nápadu. Nakoniec som dostal vydarený príbeh s dušou, ktorý ma bavil natoľko, že si ho možno časom dám ešte raz.
Cesta, po ktorej budete s Ottom kráčať, pred vás na každej úrovni postaví jeden hlavný cieľ, v rámci ktorého sa budete musieť zamerať na elimináciu špecifických monštier, zber predmetov alebo na púť z jedného bodu do druhého. Vedľa primárnej príbehovej úlohy vám bude vždy uložená tiež vedľajšie aktivita, za ktorej splnenie budete odmenení bonusovými skúsenosťami. Tie je po konci misie možné využiť k citeľnému vylepšeniu vášho hrdinu, ktorému možno zvýšiť silu, rozšíriť spektrum schopností či navýšiť počet ovládateľných neživých strážcov. Vývoj ako taký je v Masters of Anima vymyslený veľmi dobre, tvorcovia skrz neho odmeňujú predovšetkým zvedavých hráčov, ktorí sa neboja poriadne preskúmať svet okolo seba.
Aj keď je možné Otta za pomoci skúsenostných bodov poriadne vylepšiť, nie je sám o sebe žiadny veľký bojovník. Magická palica, s ktorou sa oháňa, je určená predovšetkým proti slabším nepriateľom, k posilňovaniu spojencov či na rozbíjanie rôznych typov predmetov. Pri stretoch so silnejšími monštrami slúži skôr na to, aby ich rozdráždila, nie poslala k zemi. Pokiaľ budete chcieť vo svete Masters of Anima prežiť dlhšie ako pár minút, budete sa musieť rýchlo naučiť čo najefektívnejšie pracovať s vašimi osobnými strážcami, ktorí sú ochotní sa pre vás bez otázok obetovať. Privádzať ich k životu budete esenciou naplnenými orbami, ktoré získate predovšetkým z rozmlátených starožitností a tiel zabitých protivníkov. Počet vyvolaných bojovníkov je tu definovaný rozdelením bodov skúseností a typom do boja povolaných jednotiek.
V Masters of Anima totiž nemáte k dispozícii len jeden typ strážcu, ale relatívne rozsiahle spektrum bojovníkov vládnucich odlišnými schopnosťami. Na štarte sa vám do rúk dostanú len jednoduchí bojovníci so štítmi určení predovšetkým na obranu svojho pána. Potom, čo si ich trošku ohmatajú, sa rad vašich verných rozšíri o strelca s lukom zameriavajúci sa primárne na elimináciu nepriateľov a stabilné ostreľovanie statických terčov. Tretia skupina, ktorú budete vo svojom boji proti zlu využívať, sú na podporu orientovaní správcovia, dobíjajúci vám v priebehu bitiek esenciu nutnú na vyvolávanie. Vašu družinu nebudú podporovať len títo lietajúci duchovia. Vedľa nich sa o posilňovanie postarajú tiež kapitáni a vyvolávači posielajúci proti vašim protivníkom jednu vlnu privolaných miniatúr za druhou.
Šíky nepriateľov, s ktorými sa budete neustále stretávať, sú tu tvorené rozsiahlou paletou rozlične sformovaných kamenných bytostí. Tie sa od seba líšia ako vzhľadom, tak aj schopnosťami, ktoré budú proti vám v boji užívať. Na svojich cestách univerzom Masters of Anima sa budete musieť stretnúť s gigantickými obrami, mocnými mágmi, agilnými pavúkmi, prerastenými lukostrelcami a nenažranými lietajúcimi dravcami. Osobne som si najväčší rešpekt vytvoril k monumentálnemu červovi, ktorý mi dal vždy poriadne zabrať. Súboje sú tu veľmi svižné. Tempo, na ktoré musíte nabehnúť, aby ste vôbec prežili, nie je pre každého. Minimálne fanúšikovia pomalších akčných adventúr si na neho podľa môjho názoru budú zvykať dlhšie ako milovníci dynamickejších titulov.
Vami vyvolaní služobníci nebudú dobrí len na to, aby vás bránili proti pestrej škále nepriateľov. Užívať ich v Masters of Anima budete tiež k prekonávaniu prekážok a riešenie rôznych logických hádaniek. Vzhľadom na to, že každý strážca dokáže plniť len určitú paletu príkazov, budete často nútení kombinovať jednotlivé typy bojovníkov. S extrémne silnými kapitánmi ste napríklad schopní vyzdvihnúť zo zeme gigantické kamenné štíty, ktoré chránia všetky za nimi stojace jednotky pred vplyvom smrtiacej búrky. Medzitým, čo velitelia držia ochranné bariéry, je vašim bojovníkom so štítmi umožnené presunúť kúzelný mechanizmus z priestoru, kde je stabilne ničený, do bezpečia, v ktorom ho opravíte a uvediete do chodu.
Nemysliaci prisluhovači vám budú pomáhať tiež pri riešení rôznych logických hádaniek, ktorých je v Masters of Anima mraky. Ich riešenie väčšinou nie je nijako náročné. Prakticky stačí presunúť správny kameň, zlikvidovať špecifický cieľ alebo dočasne zaťažiť určitú plochu. Tá vám následne otvorí zámok truhly, v ktorej útrobách nájdete kameň posilňujúci zdravie, rozsah vašej sily či dosku s múdrosťou, ktoré na ňu zaniesli sami bohovia. Rébusy dajú v tomto diele zabrať predovšetkým mladším, nepríliš skúseným hráčom, starší jedinci a žánroví veteráni si s nimi zrejme poradia v priebehu niekoľkých chvíľ. Ja sám ich považujem len za príjemné spestrenie, pri ktorom som si mohol oddýchnuť v momentoch, kedy som nebojoval proti chaosom zasiahnutým monštrám.
Obvyklým problémom mnohých súčasných hier je, že ich náročnosť často presahuje možnosti niektorých slabších či stredne silných zostáv kvôli nepríliš vyladenej optimalizácii. Masters of Anima našťastie týmto nešvárom netrpí. Vývojári z Passtech Games ho s pomocou Focus Home Interactive odladili natoľko, že si ho bez väčších ťažkostí zahráte aj na menej výkonných mašinách bez toho, aby vám počet snímok padal pod 60 fps.
Hoci Masters of Anima nepatrí medzi najnáročnejšie tituly, nevyzerá vôbec zle. Dalo by sa povedať, že disponuje charakteristickým grafickým rúchom, ktoré si dokáže ihneď získať hráčovu pozornosť. Obstojne sa tvorcom podarilo spracovať tiež soundtrack, ktorý sa výborne hodí k situáciám, ktorých sa máte možnosť zúčastniť. Passtech Games ma v tomto ohľade veľmi príjemne prekvapili.
Herný trh je aktuálne doslova zahltený minimálne sa odlišujúcimi akčnými adventúrami. Nájsť skutočne unikátny žánrový projekt je rovnako náročné ako pátrať po ihle v kope sena. Čas od času však narazíte na titul, ktorý vás svojou osobitosťou úplne nadchne, a presne takým kúskom je podľa môjho názoru novinka vývojárskeho štúdia Passtech Games. Masters of Anima totiž hráčom ponúka vydarený príbeh, kvalitný dizajn úrovní, slušný strategický model, prívetivú grafiku a špecifický koncept, ktorého elementárne rysy sme mali možnosť vidieť naposledy pri legendárnom RPG Overlord. Pokiaľ by som mal tomuto kúsku niečo vytknúť, zrejme by to bola trošku zlá kamera a topornejšie ovládanie v prípade, že na hranie používate klávesnicu a myš.
Masters of Anima je charakteristická akčná adventúra efektívne kombinujúca rôzne žánrové aspekty RPG a RTS. Ja sám som s ňou bol nadmieru spokojný. S pokojným srdcom by som ju odporučil fanúšikom prvého dielu série Overlord, ktorí sa jeho ďalšieho plnohodnotného pokračovania s vysokou pravdepodobnosťou už nedočkajú. Ignorovať by ju mali hráči preferujúci klasicky ladené tituly nemixujúce prvky z jednotlivých typov hier. Táto recenzia sa venovala PC verzii.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2125/AMD FX-4100 | Intel Core i7-3820/AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 560/Radeon HD 7790 | NVIDIA GeForce GTX 760/Radeon R7 370 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 2 GB | 2 GB |
Masters of Anima vyšlo 10. apríla 2018 pre PC, Nintendo Switch, Xbox One a PS4.