Edícia Gaming nie je jedinou populárnou edíciou grafických kariet spoločnosti MSI. Medzi hráčmi sú obľúbené tiež grafické karty z edície Armor vo veľmi podarenom čierno-bielom vyhotovení. A práve dnes si jedného takého Armora predstavíme a tiež pekne otestujeme. Predmetom dnešnej recenzie totiž bude grafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1!
Grafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 je postavená na hernom grafickom čipe NVIDIA GP106 spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 6 GB. Svojim výkonom tak MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 spadá do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá tie najvyššie poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 544/1 759 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je teda karta na jadre pretaktovaná o 38 MHz v základe a o 50 MHz v Booste. Grafické pamäte sú tak taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1060.
Grafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 meria na dĺžku 275 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará systém chladenia Armor 2x. Skladaný pasív z hliníkových rebier je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený dvojicou tepelných trubíc (heatpipes). Spoločne s grafickým čipom sú chladené tiež moduly grafických pamätí. Aj keď len čiastočne, pretože dosadacia plocha na grafický čip (base-plate) nedolieha na tieto pamäťové moduly v plnej ploche. Napájacia kaskáda grafickej karty je potom chladená pomocou menšieho hliníkového chladiča, ktorý však nie je v kontakte s hlavným pasívom.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory typu TORX 2.0, ktoré v porovnaní s „bežnými“ ventilátormi generujú o 22 % väčší tlak chladiaceho vzduchu. Uloženie ventilátorov v dvojitých guľôčkových ložiskách predlžuje ich životnosť a hlavne prispieva k ich veľmi tichému chodu. Technológia Zero Frozr potom oba tieto ventilátory chladiča pri nízkej záťaži grafickej karty a teplote pod 60 °C úplne vypne. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 sa stará 5 + 1 fázová napájacie kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 140 W (max. 160 W), a na jej prevádzku je teda doporučený zdroj s výkonom minimálne 400 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Dvojicu konektorov HDMI tak iste ocenia všetci priaznivci virtuálnej reality.
Grafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 nepodporuje firemný nástroj MSI Gaming APP, takže jediným nástrojom, s ktorého pomocou môžete nastavovať rôzne vlastnosti grafickej karty, je MSI Afterburner.
Prostredníctvom tohto nástroja tak môžete nastavovať napríklad frekvencie grafického čipu, frekvencie grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka tomuto nástroju si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | Zotac GTX 1060 AMP! Edition | MSI GTX 1060 3GT OC |
Asus EX GTX 1050 Ti O4G | EVGA GTX 1050 SSC Gaming | Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Asus RX 560 O4G EVO | |
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1 544 MHz 1 759 MHz 1 905 MHz | PCIe 3.0 x16 140 W |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1 557 MHz 1 772 MHz 1 888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1 544 MHz 1 759 MHz 1 904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus EX GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 342 MHz 1 455 MHz 1 680 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 430 MHz 1 544 MHz 1 798 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1 430 MHz 1 430 MHz 1 430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 340 MHz 1 340 MHz 1 340 MHz | PCIe 3.0 x16 160 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 869 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1 187 MHz 1 187 MHz 1 187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom môžeme tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa občasných zásekov v hre, ktoré sa v prípade DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykresľovanie pomocou OpenGL alebo Vulkan. Tu platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohto dôvodu tiež testujeme túto hru iba pod týmto novým a moderným rozhraním.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačovej hre Zaklínač: Divoký Hon je veľmi častým javom stuttering, teda akési chvíľkové „zaseknutie“ obrazu. Hodnoty ukazovateľa „0,1 % Low“ ukazujú, že na tento nepríjemný stuttering v hre trpia Radeony trochu viac než grafické karty spoločnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako to už býva, výkon grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 je daný najmä výkonom samotného grafického čipu GP106, ktorý sa v prípade rôznych grafických kariet môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu či nastavenou frekvenciou grafických pamätí. V prípade grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v rozmedzí celkom vysokých 1 898 – 1 912 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 000 MHz.
A práve vďaka o niečo vyšším frekvenciám sa výkon MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 vyšplhal o fúz vyššie než u grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition. Na svojho najväčšieho rivala z tábora červených potom Armor stráca v priemere nejakých 9 % výkonu.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 sú veľmi dobré. Teploty grafickej karty sa v záťaži dokonca ani nedostali cez hranicu 60 °C. To všetko pri otáčkach ventilátorov v rozmedzí 1 400 – 1 500 ot./min., Ktoré generovali hluk ľahko nad hranicou 37 dBA. Ak by ste netrvali na takto nízkych teplotách, vždy je možné otáčky ventilátorov ručne znížiť, a dať tak prednosť hlučnosti ešte nižšej. Ako to už v prípade grafických kariet z rodiny Pascal býva, spotreba grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 je nízka, a to aj napriek výrobcom zvýšenému limitu spotreby o 20 W.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača a na testy nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie. Benchmark Blue Room tu preto testovaný nie je.
VRMark |
Ako je z testov VRMark Orange Room zrejmé, grafickú kartu MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 môžete využiť aj vo svete virtuálnej reality. Na druhú stranu je ale tiež potrebné poznamenať, že nejde o grafickú kartu pre virtuálnu realitu úplne ideálnu. V o niečo náročnejšom teste Cyan Room totiž Armor zase prepadol, a tak bude veľmi záležať na tom, ako náročné hry vo virtuálnom svete plánujete hrať.
Pretaktovanie grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+ 14 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +200 MHz pre čip a +500 MHz pre pamäte. V počítačových hrách sa tak reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na veľmi vysokých 2 100 MHz, v prípade grafických pamätí potom 9 000 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra zvýšenou o 200 MHz, pamäťou na efektívnych 9 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 114 %/92 °C som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätia sa mi z grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 podarilo získať v priemere ešte 10 % ďalšieho výkonu, ktorý sa určite v niektorých hrách bude hodiť.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 v počítačovej hre Crysis 3.
Grafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 je rozhodne veľmi zaujímavou grafickou kartou, ktorá môže úspešne osloviť všetky stredne náročných hráčov počítačových hier. Technické riešenie systému chladenia Armor 2X síce nedosahuje takých kvalít ako v prípade systému chladenia TwinFrozr VI u edície Gaming, aj tak však grafický čip GeForce GTX 1060 uchladí ľavou zadnou, pri veľmi dobrých vlastnostiach. Navyše, čierno-biele vyhotovenie vyzerá jednoducho sexi, a tak sa grafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 môže stať dizajnovou perlou vášho PC, a to aj napriek absencii akéhokoľvek LED osvetlenia.
MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1
Grafické kartyGrafická karta MSI GTX 1060 Armor 6G OCV1 ponúka dostatočný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier, veľmi dobré prevádzkové vlastnosti a v neposlednom rade tiež veľmi atraktívny vzhľad.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.