Grafické karty GeForce GTX 1650 sú posledným prírastkom do rodiny grafických kariet Turing spoločnosti NVIDIA. Sú tentoraz primárne zacielené na tých najmenej náročných hráčov počítačových hier. Práve im by potom mali ponúknuť dostatočný herný výkon za slušnú cenu, ale či to tak naozaj je, si ukážeme v dnešnej recenzii grafickej karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G, ktorú sme pre vás na Alza.sk podrobne otestovali.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU117 (TU117-300-A1) spoločnosti NVIDIA s jedným deaktivovaným blokom TPC (Texture/Processor Cluster), na ktorý sú pomocou 128-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Ide o grafickú kartu, ktorá prichádza bez špeciálnych výpočtových jednotiek na podporu akcelerácie real-time ray tracingu aj DLSS, a svojím výkonom je tak Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G zacielená do segmentu grafických kariet strednej triedy (mainstream), kde zaujíma v generácii Turing tie najnižšie poschodia výkonnostného rebríčka.
Nástroj GPUZ grafické karty GeForce GTX 1650 zatiaľ nepozná, a tak som niektoré údaje opravil sám ručne. Frekvencia grafického čipu je 1 485/1 815 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí potom 2 000 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 150 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1650.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G meria na dĺžku 266 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie len 2 rozširujúce sloty. Monolitický hliníkový pasív chladiča je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený dvojicou medených tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Moduly napäťových regulátorov ani grafických pamätí žiadnym špeciálnym chladičom osadené nie sú.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva protibežné 95 mm ventilátory WINDFORCE 2X s aerodynamicky tvarovanými lopatkami na dosiahnutie vyššieho tlaku chladiaceho vzduchu. Ventilátory chladiča podporujú technológiu 3D Active Fan, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty oba ventilátory úplne zastaví. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G na skóre 99,0 % a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G sa stará 3 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 75 W (max. 105 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 300 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slúži na jednoduché pretaktovanie, s ktorého pomocou môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. V nástroji Aorus Graphics Engine tentoraz absentujú panely jednoduchého nastavenia (One-click OC), a máte tak k dispozícii len panel s pokročilým nastavením.
Pomocou tohto panela máte prístup ku všetkým nastaveniam grafickej karty, ako sú frekvencie čipu, grafických pamätí, limity spotreby, teploty atď. Môžete si tak nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon alebo naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Spoločnosť Gigabyte nástroj Aorus Graphics Engine tiež doplnila o automatické pretaktovanie, ktoré je teraz k dispozícii pod tlačidlom AUTO SCAN.
Pomocou Aorus Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty ako blikanie, pulzovanie, prechody atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G | TU117
TU117-300-A1 Turing |
200 mm2
4,700 million 12 nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5
4.096 GB 128b/8000 |
1 485 MHz
1 815 MHz 1 890 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 680 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz
1 770 MHz 1 815 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G | TU116
TU116-300-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1408
88 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8000 |
1 530 MHz
1 860 MHz 1 980 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7008 |
1 342 MHz
1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b/7008 |
1 405 MHz
1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b/8000 |
1 560 MHz
1 560 MHz 1 560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz
1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz
1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7000 |
1 224 MHz
1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/6000 |
1 176 MHz
1 176 MHz 1 176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1 920 × 1 080 px. Ako teda grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | Hodnota | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota
|
60 °C
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Reálna pracovná frekvencia
|
1 890 MHz
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému
|
182 W
|
Merané v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorov
|
1 770 ot/min
|
Merané na konci testu
|
Hlučnosť
|
41,5 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov
|
Teploty grafickej karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G sa na konci záťažového testu držali na 60 °C pri otáčkach ventilátorov 1 770 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali celkom vysokú hlučnosť 41,5 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala okolo 1 890 MHz.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G so všetkými ostatnými GeForce GTX 1650, ktoré sme na Alza.sk a GPUreport.cz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Metro Exodus je počítačová hra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete postapokalyptického Ruska roku 2036. Ide o tretie pokračovanie zo série Metro, ktorá vznikla na základe románu Dmitrija Glukhovského. Hra Metro exodus bola postavená na hernom engine 4A engine vývojármi zo štúdia 4A Games a vydaná vo februári 2019 spoločností Deep Silver. Meranie snímkovej frekvencie a frame times sú vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 102 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Metro Exodus |
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá a poslednou dobou ani ku grafickým kartám NVIDIA. Radeony v nej podávajú nezvyčajne nízke výsledky a všadeprítomný stuttering je zrejmý aj v prípade grafických kariet GeForce. Z tohto dôvodu nie je táto hra započítavaná do celkových výsledkov.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojári zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojári zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete z herných testov vidieť, výkon grafickej karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G, teda všetkých GeForce GTX 1650, nie je nijako oslnivý. Ak však vezmeme do úvahy to, že grafické karty GeForce GTX 1650 sú budúcimi predstaviteľmi grafických kariet najnižšieho výkonu (low-end), ich výkon vlastne zas až tak zlý nie je.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G so svojím herným výkonom zaradila niekam medzi výkon grafických kariet GeForce GTX 1060 s 3 GB grafickej pamäte a GeForce GTX 1050 Ti. O niečo bližšie má však na výkon GeForce GTX 1060 3GB.
Výkonnostné porovnanie s Radeon RX 570 potom vyznelo jasne v prospech Radeonu, na ktorý grafická karta GeForce GTX 1650 stráca okolo 25 % výkonu a Radeon RX 570 tak zostáva na pozícii najlepšej mainstreamovej grafickej karty v pomere ceny a výkonu. Čo sa GeForce GTX 1650 nepodarilo po stránke výkonu, to si plným priehrštím vzala späť zase v spotrebe (príkonu), ktorá je takmer o 100 W nižšia ako v prípade spomínaného Radeonu RX 570.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď nové funkcie programu OC Scanner, ktorý grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G som vykonával pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (140 %) a Temp. Limit (90 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota + 950 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 9 900 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamätí o 950 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 71 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G podarilo získať v priemere takmer 13 % ďalšieho výkonu, čo je samozrejme skvelý výsledok. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 12 W navyše.
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G v počítačovej hre Crysis 3.
Grafické karty GeForce GTX 1650 síce neponúkajú oslnivý herný výkon, tým najmenej náročným hráčom počítačových hier by však vystačiť mohol, najmä ak v hrách využívajú základné rozlíšenie 1 920 × 1 080 px. Grafické karty GeForce GTX 1650 síce neponúkajú žiadne špeciálne výpočtové jednotky na podporu akcelerácie real-time ray tracingu či DLSS, to však v prípade mainstreamového hrania nie je nijako zásadný problém.
Samotná grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G ponúka pomerne masívny systém chladenia, ktorý drží teploty grafického čipu na nízkych hodnotách. Na tejto grafickej karte potom každého určite poteší aj prítomnosť funkcie 3D Active Fan (semi-pasívne chladenie), ktorá v prípade nižších teplôt grafického čipu vypína oba ventilátory chladenia a zamedzuje tak zbytočnej hlučnosti. Pre vlastníkov presklených počítačových skriniek spoločnosť Gigabyte túto grafickú kartu vybavila tiež RGB LED osvetlením, ktoré si môžete nastaviť podľa svojich preferencií.
Čo však na grafickej karte Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G nikoho potešiť nemôže, je predovšetkým jej vyššia hlučnosť. Hoci sa ventilátory systému chladenia v záťaži neotáčajú nijako závratnou rýchlosťou (do 1 770 ot/min), hlučnosť generujú pomerne vysokú, a vy tak grafickú kartu Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G vo svojom počítači celkom iste pri plnej záťaži budete počuť. To je myslím celkom veľká škoda, pretože systém chladenia rozhodne nevyzerá nejako poddimenzovaný, skôr naopak. Samozrejme, ak by vám taká hlučnosť pri hraní vadila, vždy máte možnosť siahnuť do nastavenia a nadefinovať si vlastnú krivku závislosti otáčok ventilátorov od teploty a otáčky tak znížiť, ale to už suplujú niečo, čo mal urobiť výrobca.
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G ponúka dostatočný herný výkon všetkým menej náročným hráčom počítačových hier. Grafická karta poskytuje celkom solídne prevádzkové vlastnosti, snáď len s výnimkou hlučnosti, ktorá je v prípade tejto grafickej karty pomerne vysoká.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.
Stále čakáte na príchod lacnejších grafických kariet? Už čoskoro sa dočkáte, pretože NVIDIA konečne predstaví model GTX 1650, ktorý je ideálny pre menej náročných hráčov, ktorí nevyžadujú maximálne detaily a 4K rozlíšenie. Ak oželiete podporu ray tracingu a chcete hrať menej náročné hry vo Full HD rozlíšení, potom by GTX 1650 mala byť určená práve pre vás. Kedy karta dorazí na trh? Aký bude mať reálny výkon? A čo cena?
i
Nasledujúci text je založený na špekuláciách. Zo strany spoločnosti NVIDIA zatiaľ nebola GeForce GTX 1650 oficiálne oznámená. Majte tak na pamäti, že niektoré technické parametre sa môžu do vydania karty ešte zmeniť.
Nová generácia grafických kariet s čipom NVIDIA Turing sa utešene rozrastá. Od tých najdrahších variantov v podobe RTX 2080 Ti s cenou vysoko cez 1 000 € až po doteraz najlacnejšie GTX 1660, ktoré sa tesne zmestia pod 250 €. Teraz však dorazia ešte lacnejšie GTX 1650. Ak nie ste náruživým hráčom akčných strieľačiek alebo rozsiahlych RPG, je zbytočné míňať veľké peniaze za super výkonnú, no tiež drahú grafickú kartu.
Zvyčajne najlepšie zákulisne informovaný server TechPowerUP! dal dohromady kľúčové parametre. Očakáva sa, že nová GTX 1650 bude založená na jadre TU117 s aktivovanými 896 CUDA jadrami. Uvádza sa aj to, že karta bude vybavená 4 GB grafickou pamäťou, čo ukazuje na využitie len 128-bitovej šírky pamäťovej zbernice. Na udržanie čo najnižšej ceny potom výrobca použije starší typ pamäte typu GDDR5 s pracovnou frekvenciou 8 GHz.
NVIDIA prekvapivo vydala nové ovládače (verzia 425.31), ktoré umožňujú zapnúť ray tracing efekty aj na obyčajných grafických kartách GeForce GTX. Konkrétne ide od grafiky radu Pascal počnúc GTX 1060, Titan V a končiac dvojicou najnovších Turing GeForce GTX 1660 a 1660 Ti. Samozrejme je vylepšená obrazová kvalita vykúpená citeľným poklesom FPS.
Aj keď o technických detailoch grafickej karty NVIDIA GeForce GTX 1650 zatiaľ len špekulujeme, v porovnaní s ďalšími modelmi nám nič nebráni. Je pochopiteľné, že jej výkon bude nižší ako v prípade GTX 1660, preto sa skôr zamerajme na staršiu grafiku z radu Pascal, konkrétne GTX 1050 Ti V tomto prípade bude však GTX 1650 výkonnejšia, ale rozdiely nebudú príliš veľké.
Porovnávaná oblasť | NVIDIA GeForce GTX 1650 | NVIDIA GeForce GTX 1660 | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti |
---|---|---|---|
Jadro | Turing TU117 | Turing TU116 | Pascal GP107 |
Výrobný proces | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Počet CUDA jadier | 896 | 1408 | 768 |
ROPs | 32 | 48 | 32 |
TMUs | 56 | 88 | 48 |
Veľkosť jadra | – | 284 mm2 | 132 mm2 |
Frekvencia jadra | 1 485 MHz | 1 530 MHz | 1 291 MHz |
Boost frekvencia jadra | 1 665 MHz | 1 785 MHz | 1 392 MHz |
Pamäť | 4 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Frekvencia pamäte | 8 000 MHz | 8 000 MHz | 7 008 MHz |
Šírka pamäťovej zbernice | 128 bit | 192 bit | 128 bit |
Priepustnosť pamäte | 128 GB/s | 192,1 GB/s | 112,1 GB/s |
TDP | 75 W | 120 W | 75 W |
Napájanie | zo slotu PCIe | 1× 8 pin | zo slotu PCIe |
Konektory | 1× DVI, 1× HDMI, 1× DisplayPort | 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× DVI | 1× DVI, 1× HDMI, 1× DisplayPort |
Teoretický výkon FP16 | 5,96 TFLOPS | 10,05 GFLOPS | 33,41 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | 2,98 TFLOPS | 5,02 GFLOPS | 2,13 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | 93,24 TFLOPS | 157,1 GFLOPS | 66,82 GFLOPS |
Cena | cca 175 € | od 230 € | od 155 € |
* Ceny platné k 22. 4. 2019
Stále sa pohybujeme v rovine špekulácií, jedno je však jasné: ak aktuálne máte grafiky radu GTX 1050 alebo GTX 1060, potom pre vás nová GTX 1650 nie je vhodná. Nárast výkonu v rádoch percent sa pravdepodobne nevyplatí. Samozrejme, ak stále máte vo svojom počítači napríklad GTX 960 alebo dokonca staršiu, potom bude posun vo výkone už citeľný. Samozrejme je upgrade na GTX 1650 vhodný pre úplne všetkých majiteľov iba integrovanej grafiky v procesore.
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1650 ponúka veľmi slušný budgetový výkon, ktorý sa môže hodiť všetkým menej náročným hráčom počítačových hier. V pohode si zahráte staršie hry, ale aj novšie v podobe posledného Tomb Raidera. Samozrejme pri znížených detailoch.
Očakávame, že grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 bude v najlacnejšej edícii štartovať s cenou na úrovni zhruba 175 €, možno aj menej. Karta totiž prakticky nevyžaduje chladenie a vystačí si s jednoduchším vyhotovením chladiča. Aj vďaka tomu môže cena za modernú dedikovanú grafickú kartu ležať takto nízko.
NVIDIA myslí aj na začínajúcich alebo menej náročných hráčov. Aj preto sa ešte počas apríla objavia grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1650. Podľa špekulácií ponúkne výkon zhruba na úrovni staršej GTX 1060 s 3 GB pamäťou, ale s lepšími prevádzkovými parametrami.