Všetky doteraz vydané grafické karty rodiny Turing spoločnosti NVIDIA boli určené len tým najnáročnejším hráčom počítačových hier, ktorí kvôli získaniu čo najvyššieho herného výkonu cenu grafických kariet nijako zvlášť nerieši. Priaznivci mainstreamu, teda grafických kariet s oveľa výhodnejším pomerom ceny a výkonu, si tak bohužiaľ museli ešte nejakú dobu počkať. Ich čakanie je ale na konci, práve dnes totiž spoločnosť NVIDIA predstavila grafickú kartu NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition, ktorá je zameraná práve na nich. My sme ju pre vás na Alza.sk pochopiteľne tiež otestovali. Ako teda NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition dopadla v našich testoch?
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU106 (TU106-300A-A1) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 6 GB. Ide o grafickú kartu s podporou ray tracingu a svojim výkonom je potom NVIDIA RTX 2060 Founders Edition zacielená do segmentu grafických kariet stredného výkonu (mainstream), kde zaberá tie absolútne najvyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 365/1 680 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Všetky frekvencie tejto grafickej karty sú teda plne referenčnými.
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition meria na dĺžku 229 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. Systém chladenia je rovnaký ako v prípade grafickej karty NVIDIA RTX 2070 Founders Edition. O chladenie grafickej karty sa stará sendvičový pasív zložený z hliníkových rebier a kovovej základne. Medzi týmito dvoma vrstvami je potom umiestnená štvorica plochých tepelných trubíc (heatpipes). Grafické pamäte aj moduly napájacej kaskády sú chladené pomocou ďalšieho chladiaceho plátu (heatsink plate), ktorý čiastočne dolieha na základňu hlavného pasívu. Všetky dôležité komponenty sú tak kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva asynchrónne riadené 85 mm ventilátory s 13 trojuholníkovými lopatkami. Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition bohužiaľ nedisponuje funkciou semi-pasívneho chladenia, a tak sa oba ventilátory otáčajú rýchlosťou 1 200 ot/min aj v dobe, keď karta nie je nijako vyťažená a aktívne chladenie teda nie je potrebné. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition na skóre 97,0 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s odretými ušami prešla (minimálna hranica je práve tých 97 %).
O napájanie grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition sa stará 6 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 160 W (max. 190 W) a na jej prevádzku je tak odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port), jedného konektora HDMI 2.0 a po novom aj pomocou USB-C (VirtualLink), určeného na pripojenie headsetu virtuálnej reality.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Tranzistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
NVIDIA RTX 2060 Founders Edition | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 680 MHz 1 800 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7008 |
1 342 MHz
1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b/7008 |
1 405 MHz
1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8 GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b/8000 |
1 580 MHz
1 580 MHz 1 580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz
1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz
1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7000 |
1 224 MHz
1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/6000 |
1 176 MHz
1 176 MHz 1 176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99% snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1 920 × 1 080 px. Ako teda grafická karta NVIDIA RTX 2060 Founders Edition v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
NVIDIA RTX 2060 Founders Edition | Silent | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota | 70 °C | Merané ako priemer v poslednom prechode průchodu |
Reálna pracovná frekvencia | 1 800 MHz | Merané ako priemer v poslednom prechode průchodu
|
Spotreba systému | 288 W | Merané v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorov | 1 760 ot/min | Merané na konci testu |
Hlučnosť | 38,9 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov |
Teploty grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition sa na konci záťažového testu držali na 70 °C pri otáčkach ventilátorov 1 760 ot/min a frekvencii grafického čipu 1 800 MHz.
Nasledujúce potom grafy ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo tiež porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition so všetkými ostatnými GeForce RTX 2060, ktoré sme na Alza.sk testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohľadu tretej osoby, v ktorej plníte úlohy zabijackého agenta 47. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Glacier vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačová RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete vidieť, herný výkon grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition je naozaj ultimátny, teda aspoň čo sa segmentu grafických kariet stredného výkonu týka. Súčasný mainstreamový líder v podaní grafickej karty Radeon RX 590 svojím výkonom za GeForce RTX 2060 zaostal o nejakých 26 % a jeho „Pascalový“ predchodca GeForce GTX 1060 potom dokonca o 35 %.
Výkon NVIDIA GeForce RTX 2060 je veľmi podobný skôr high-endovej grafickej karte GeForce GTX 1070 Ti, než súčasným mainstreamovým kartám, a tak dnes môžeme GeForce RTX 2060 vyhlásiť za nového a bezkonkurenčného kráľa mainstreamových grafických kariet.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď nové funkcie OC Scanner, ktorá grafickú kartu pretaktuje taktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition som vykonával za pomoci automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (118 %) a Temp. Limit (87 °C). Tiež som musieť najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota +800 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 15 600 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamätí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 145 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition podarilo získať v priemere necelých 8 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je veľa, ale v niektorých hrách by sa to hodiť mohlo. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 22 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition v počítačovej hre Crysis 3.
Čo teda povedať na samotný záver dnešnej recenzie? NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition ponúka viac než dostatočný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier, pre ktorých by boli high-endové grafické karty už zbytočným luxusom. Vďaka pomerne priaznivej cene približne 370 € získate tú najvýkonnejšiu mainstreamovú grafickú kartu dneška, ktorá svojím výkonom pohnevá aj nejednu high-endovú grafickú kartu predchádzajúcej generácie.
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition sa môže pochváliť naozaj pevným kovovým vyhotovením, nevšedným industriálnym dizajnom a solídnym systémom chladenia, ktorý je vtesnaný do pomerne malých rozmerov a dual-slotového vyhotovenia.
Nevýhodou grafickej karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition je potom vyššia nákupná cena, ktorá zrejme odradí šetrnejších hráčov počítačových hier. GeForce RTX 2060 tiež okrem podpory ray tracingu a niekoľkých ďalších novších technológií neponúka nič výrazne iné než postaršia GeForce GTX 1070/Ti z predchádzajúcej generácie grafických kariet Pascal, a to vrátane výkonu. Pre súčasných vlastníkov grafických kariet GeForce GTX 1080/1070 /Ti by tak prípadný upgrade na GeForce RTX 2060 príliš nedával zmysel, iba ak by si chceli vyskúšať ray tracing na vlastnej koži.
NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition
Grafické kartyGrafická karta NVIDIA RTX 2060 Founders Edition ponúka vynikajúci herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Táto karta disponuje tiež pomerne vydareným systémom chladenia, ktorý jej pri malých rozmeroch prepožičiava solídne prevádzkové vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.