Spoločnosť Palit nepatrí v našich končinách k tým úplne najznámejším a najpopulárnejším výrobcom grafických kariet. Aj keď zdanie možno trochu klame, pretože napríklad grafické karty Gainward, ktoré patria tiež pod krídla tohto výrobcu, sú u nás populárnym artiklom. Dnes testovaná grafická karta Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition 8 GB je však vydávaná pod vlastnou značkou Palit. Že naozaj nejde o žiaden obyčajný model, vás hádam presvedčí aj dnešná recenzia, v ktorej si túto grafickú kartu otestujeme.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB je postavená okolo grafického čipu rodiny Pascal GP104 spoločnosti NVIDIA. Na tento grafický čip sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5X s kapacitou 8 GB. Svojím výkonom grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB patrí do segmentu vysokého výkonu (High-end), v ktorom zaberá vyššie priečky pomyselného výkonnostného rebríčka.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB disponuje dvojicou BIOSov, medzi ktorými sa dá prepínať pomocou prepínača BIOS switch. Ten je umiestnený na zadnej strane grafickej karty, v hornej časti backplate. Jednoduchým uvedením tohto prepínača do polohy "2" si grafickú kartu môžete prepnúť na takty nižšie – referenčné (1 607/1 734/1 251 MHz).
Na účely dnešných testov bola grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB nastavená v režime BIOS č. 1. V tomto režime je frekvencia grafického čipu 1 747/1 886 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 314 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 10 512 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre pretaktovaná o 140 MHz v základe a o 153 MHz v boost režime. Frekvencia grafických pamätí je o 504 MHz nad referenčnými hodnotami GeForce GTX 1080.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB meria na dĺžku 288 mm a na základnej doske vám zaberie 3 rozširujúce sloty. Spoločnosť Palit túto grafickú kartu obdarila naozaj masívnym chladičom, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený celkom 5 tepelnými trubicami (heatpipes). Vlastné telo chladiča dosadá tiež na moduly napäťových regulátorov a grafické pamäte, takže všetky najviac tepelne namáhané komponenty grafickej karty sú chladené naozaj dobre.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory podporujúce technológiu 0dB Tech, ktorá v prípade nízkych teplôt grafického čipu oba ventilátory úplne zastaví, a zamedzí tak zbytočnej hlučnosti grafickej karty. Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB ponúka aj podsvietený panel s logom spoločnosti, ktorého farby a správanie je možné nastaviť pomocou nástroja ThunderMaster. Nástroj ThunderMaster je uložený na DVD, ktoré je súčasťou balenia grafickej karty.
O napájanie grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB sa stará kaskáda 8 + 2 modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou dvoch 8-pinových konektorov. Je teda potrebné, aby váš zdroj tiež disponoval dvoma voľnými 8-pinovými konektormi PCIE. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 200 W a spoločnosť Palit na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Na používateľské nastavenie správania grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB slúži firemný nástroj Palit ThunderMaster. Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre, ako napríklad frekvenciu grafického čipu, frekvenciu grafických pamätí, limit spotreby, napätie grafického čipu, krivku otáčok ventilátorov atp. Vďaka nástroju Palit ThunderMastar si tak môžete upraviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať, naopak, prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako sú teplota, hlučnosť či spotreba.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj Palit ThunderMaster aj monitoring, pomocou ktorého môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje o dôležitých hodnôt pri prevádzke grafickej karty, ako sú napríklad teplota grafickej karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (High-end):
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | ||
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock real Clock | interface TDP |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10512 | 1747 MHz 1886 MHz 1990 MHz | PCIe 3.0 x16 200 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1569 MHz 1683 MHz 1926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
EVGA GTX 1080 SC2 Gaming X iCX | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1709 MHz 1848 MHz 1940 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1671 MHz 1873 MHz 1988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvenia. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítaná práve rýchlosť snímkovej frekvencie.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore. Grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak vieme teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS počas 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia počas 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhrania DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet popravde veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégie zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine vývojármi zo štúdia Creative Assembly a vydaná v máji 2016. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 35 sekúnd nástrojom OCAT. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1920 × 1080 pixelov (FHD) na MSAAx4, v rozlíšení 2560 × 1440 pixlov (WQHD) na MSAAx2 a v rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 tiež podporuje. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s pomerne významným znížením snímkovej frekvencie.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.“ S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafickej karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom engine Glacier Engine vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v apríli 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 114 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Hitman |
Je to síce trochu prekvapivé, ale v hre Hitman získate vyššiu snímkovú frekvenciu pri nastavení vykresľovania na rozhraní DirectX 12 aj v prípade grafických kariet spoločnosti NVIDIA.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 96 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, a v nižšom rozlíšení z neho grafické karty GeForce profitujú. Ak využívate rozlíšenie 1920 × 1080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) hra v otovorenom svete, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1920 × 1080 pixelov (FHD) na MSAAx4, v rozlíšení 2560 × 1440 pixlov (WQHD) na MSAAx2 a v rozlíšení 3840 × 2160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako si vlastne táto grafická karta viedla v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB je naozaj skvelý. Spoločnosť Palit nastavila frekvencie jadra aj pamätí v prípade tejto grafickej karty naozaj agresívne vysoko, a ako to tak vyzerá, to sa jej tiež maximálne vyplatilo. Grafická karta EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX, ktorá bola do testovania zaradená ako akýsi sparing partner dnes testovaného Palitu, svojím výkonom zaostala za naším prémiovým GameRockem o pomerne výrazných 5 %.
Každému asi bude jasné, že ak by sme v prípade grafickej karty EVGA GTX 1080 SC2 Gaming iCX zvýšili frekvencie na rovnaké hodnoty, výkony oboch kariet by sa nám opäť zrovnali. Avšak v prípade grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB žiadne takty zvyšovať nemusíte, pretože spoločnosť Palit to už urobila za vás. Navyše vám na to poskytuje aj záruku. Vy si tak v hrách môžete užívať výkon, ktorý v základe neponúkne žiadna „bežná“ GeForce GTX 1080.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Čo sa týka prevádzkových vlastností, grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB rozhodne nijako nesklamala. Teploty sa v testoch pohybovali mierne nad 70 °C, hlučnosť nepresiahla 37 dBA a spotreba bola v intenciách mierne pretaktovanej GeForce GTX 1080. Skrátka a jednoducho, prevádzkovým vlastnostiam grafickej karty Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB sa dá naozaj len veľmi ťažko niečo vytknúť.
Grafická karta Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB je naozaj prémiovým kúskom hardvéru, nad ktorým zaplesá srdce nejedného hráča počítačových hier. Vysoký výkon a skvelé prevádzkové vlastnosti, na tom všetkom nesie hlavnú zásluhu najmä použitý systém chladenia. Ten je síce vynikajúci, a kvôli tomu sa táto grafická karta nemusí zmestiť do každej počítačovej skrine, avšak svoju prácu odvádza prakticky dokonale.
Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition
Grafické kartyGrafická karta Palit GTX 1080 GameRock Premium Edition 8 GB ponúka vysoký herný výkon pri zachovaní výborných prevádzkových vlastností. A to je tiež dôvod, prečo si táto grafická karta z dnešnej recenzie odnáša to úplne najvyššie ocenenie.
Klady
Zápory