Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola
Zobraziť katalóg
Návod, ako na smart hodinky; wearables; smartwatch;

Prvé kroky
so smart hodinkami

Článok

Aktualizované

Prvému spusteniu smart hodiniek spravidla predchádza niekoľko krokov, ktoré sú podmienkou správneho fungovania. Úvodné nastavenie síce môže zabrať len pár minút, mnohokrát sa ale objaví nečakaný problém, ktorý celý proces zbytočne skomplikuje. Preto sme pre vás pripravili päť základných krokov, s ktorými úvodné nastavenie zvládnete ľahko a s prehľadom. Vhod môžu prísť aj odpovede na najčastejšie otázky našich zákazníkov, ktoré nájdete v závere článku.

1. Kontrola kompatibility

Každé smart hodinky fungujú len s určitými verziami operačného systému na smartfóne, čo majiteľom starších zariadení môže spôsobiť nemalé problémy. Na Alza.sk kompatibilitu ľahko overíte na produktovej stránke daného zariadenia – v záložke „Parametre“ stačí skontrolovať riadok „Verzia kompatibilného OS“. Aj kompatibilné inteligentné hodinky však môžu obmedziť výsledný počet funkcií podľa systému a značky konkrétneho smartfónu. Z tohto dôvodu odporúčame čítať nami pripravované články, ktoré vás na také skutočnosti spravidla upozornia.

2. Nabitie batérie

Hoci väčšina zariadení je po rozbalení do určitej miery nabitá, batériu radšej dobite do plnej kapacity. Predídete tým ako starostiam pri nemožnosti zapnutia z dôvodu vybitia, tak problémom z prerušenej aktualizácie, ktorá typicky naskočí po prvom spustení. K dobitiu je vhodné použiť priložený originálny kábel, prípadne kolísku, do ktorej smart hodinky umiestnite.

3. Stiahnutie mobilnej aplikácie

Na sprevádzkovanie väčšiny hodiniek potrebujeme inteligentný telefón, do ktorého stiahneme oficiálnu aplikáciu výrobcu. Tú získame v online obchode dostupnom v smartfóne, konkrétne App Store pri iPhone alebo Google Play pri väčšine telefónov s Androidom. Presný názov mobilnej aplikácie štandardne uvádza priložený manuál, ktorý môže obsahovať tiež QR kód s odkazom na stiahnutie. QR kód niekedy nájdeme aj na displeji samotných hodiniek, pri čom ho stačí naskenovať pomocou fotoaparátu v mobilnom telefóne.

Niektorí výrobcovia pritom funkcie rozdelili do viacerých aplikácií. Jedna aplikácia potom spravidla slúži na sprevádzkovanie a všeobecné nastavenie (tú stiahnite ako prvú), zatiaľ čo zvyšné mieria na konkrétnu tému (napríklad fitnes).

4. Spárovanie

Teraz na smartfóne spustite Bluetooth, ktorý umožní bezdrôtovú komunikáciu medzi inteligentnými hodinkami a smartphonom (niekedy je vyžadovaná tiež aktivácia GPS). Ďalej postupujeme podľa inštrukcií zobrazených mobilnou aplikáciou alebo samotnými smartwatch. Spárovanie prebehne priamo prostredníctvom mobilnej aplikácie a v žiadnom prípade sa preto nepokúšajte o spárovanie v nastavení inteligentného telefónu. V prípade problémov môžete obnoviť továrenské nastavenie hodiniek, ktoré zariadenie vráti do pôvodného stavu. Potom sa o spárovanie pokúste znova.

5. Prvé spustenie

Prvé spustenie zvyčajne trvá o niečo dlhšie a môže byť spojené s aktualizáciou operačného systému. V takom prípade môže aktualizácia započať automaticky alebo je používateľovi iba ponúknutá, pričom je možné ju odložiť. Pri začatí však aktualizáciu neradno prerušovať a inteligentné hodinky preto ponechajte v blízkosti telefónu.

Niektoré smartphony súčasne narúšajú správny chod aplikácie jej automatickým uzatváraním z dôvodu úspory energie. Vhodná je preto kontrola nastavenia batérie smartphonu, v ktorom nájdeme aplikáciu venovanú inteligentným hodinkám a následne povolíme jej fungovanie na pozadí. Podobne môže byť potrebné povoliť automatické spúšťanie aplikácie pri zapnutí telefónu a samostatné povolenia mnohokrát vyžadujú tiež notifikácie alebo GPS.

Najčastejšie otázky

  • Konštrukcia a displej
  • Funkcie a prostredie
  • Šport
  • Nabíjanie a batérie
  • Prečo má displej modrý nádych?

    Niektorých zákazníkov môže prekvapiť modré podsvietenie displeja, ktoré oficiálne fotografie mnohokrát vôbec nezobrazujú. Hoci v ojedinelých prípadoch môže ísť o poruchu, väčšinou ide o štandardnú vlastnosť transflektívneho displeja, ktorý je typický pri športovo zameraných modeloch.

  • Potrebujú smart hodinky ochranné sklo/fóliu?

    Najohrozenejšou časťou inteligentných hodiniek je samotný displej, prípadne sklíčko umiestnené nad ním. Valná časť zariadení má preto ochranné sklo integrované už z výroby, hoci jeho odolnosť a vlastnosti sa líšia podľa konkrétneho typu. Parametre miery ochrany je možné ľahko identifikovať najmä pri značkových sklách, z ktorých je najčastejšie k videniu model od americkej firmy Corning, ktorého varianty sme popísali tu. Najvyššie rady inteligentných hodiniek naproti tomu mnohokrát využívajú nákladnú alternatívu v podobe zafírového skla, ktoré sa vďaka extrémnej tvrdosti chváli dokonalou odolnosťou proti poškriabaniu.

    Či už vaše zariadenie má integrovanú ochranu alebo nie, vyššiu odolnosť pochopiteľne dosiahnete nalepením externého skla či fólie. Obstarávacia cena takéhoto príslušenstva je pritom relatívne nízka a veľmi jednoduchá je tiež prípadná výmena poškodeného kusu. Vedľa ponuky ochranných skiel, ktorú nájdete tu, si na vybraných modeloch môžete nechať nalepiť sklo aj pri samotnej kúpe.

  • Sú smart hodinky vodotesné? Čo znamená ATM a IP?

    Vodotesné sú len niektoré smart hodinky, a aj pri nich treba zohľadňovať mieru odolnosti. Tá býva udávaná v atmosférach (ATM) alebo stupňoch krytia (IP). V oboch prípadoch záleží na konkrétnej hodnote a jej význame, ktorý vám priblíži tabuľka v článku Ako vybrať hodinky na plávanie alebo potápanie.

  • Ako vymeniť remienok?

    Drvivá väčšina smartwatch síce ponúka možnosť výmeny, podmienkou ale je kompatibilný remienok. Ten musí zodpovedať nielen systémom pripnutia (QuickRelease, QuickFit...), ale aj šírkou (18 mm, 22 mm...). Najjednoduchšou cestou je zakúpiť príslušenstvo, ktoré priamo spomína podporu vášho modelu. Od veci nie je ani zváženie vlastností jednotlivých materiálov, z ktorých vypichneme najmä silikón, ktorý nepohlcuje vlhkosť a je tak ideálnou voľbou na šport aj vodné radovánky.

  • Prečo smart hodinky nemajú slovenské prostredie?

    V súčasnej dobe ponúkajú slovenčinu či češtinu len niektorí svetoví výrobcovia. Vo všeobecnosti ide predovšetkým o známe giganty (Apple, Garmin, Samsung...), zatiaľ čo pri menej rozšírených značkách si mnohokrát musíme vystačiť s angličtinou či iným svetovým jazykom. Situácia sa však neustále zlepšuje a slovenčinu či češtinu nájdeme na čoraz viac zariadeniach.

    Množstvo jazykov môže obmedziť aj obstaranie inteligentných hodiniek, ktoré nie sú určené na európsky či svetový trh. Najčastejšie ide o modely vyhradené pre Áziu (najmä Čínu), ktoré si mnohí zákazníci objednávajú v zahraničí s vidinou ušetrených financií. Pri takýchto zariadeniach pritom neexistuje žiadna oficiálna cesta k pridaniu ďalších jazykov a mnohokrát je podporovaná len čínština.

  • Možno využiť neoficiálne mobilné aplikácie?

    Popri oficiálnych aplikáciách pochádzajúcich od samotného výrobcu môžeme naraziť aj na neoficiálne alternatívy lákajúce bonusovými funkciami či možnosťami širšieho nastavenia. Vývojári takých aplikácií však disponujú len obmedzeným množstvom informácií, čo prirodzene zvyšuje pravdepodobnosť narušenia správneho fungovania niektorých funkcií alebo chodu celého systému. Tradičné aplikácie preto predstavujú dlhodobo stabilnejšie a bezpečnejšie riešenie, ktoré odporúčame väčšine používateľov.

  • Je možná inštalácia ďalších aplikácií a ciferníkov?

    Popri základnej ponuky funkcií a ciferníkov disponuje veľká časť inteligentných hodiniek tiež možnosťou ďalšieho rozšírenia. Obmedzený počet ciferníkov nájdeme už v samotných hodinkách, ďalšie varianty potom skrývajú oficiálne aj neoficiálne mobilné aplikácie. Vôbec najväčší výber ale ponúka prípadný online obchod, ktorým však disponujú len niektorí výrobcovia.

    Obdobná situácia je aj v prípade aplikácií, kde opäť záleží na prístupe k online obchodu. Ten môže byť dostupný ako zo samotných hodiniek, tak z oficiálnej mobilnej aplikácie. Niektoré ciferníky alebo aplikácie je pritom nutné najskôr zakúpiť, ich cena sa však pohybuje v únosnej miere niekoľkých (jednotiek) eur.

  • Čo spôsobuje prerušovanie fungovania funkcií?

    Niektoré funkcie ako sú napríklad notifikácie, predpoveď počasia alebo hlasový asistent, fungujú iba pri zachovaní Bluetooth spojenia s inteligentným telefónom. Určitou výnimkou sú len smart hodinky vybavené technológiou Wi-Fi, ktorá zachováva prístup na internet a zaisťuje tak chod aplikácií aj bez smartfónu v dosahu. Stále rozšírenejšie sú aj smart hodinky s LTE pripojením k mobilnému internetu, podobne ako je to napríklad pri smartfónoch.

    Ak sa vám prerušuje spojenie medzi telefónom a inteligentnými hodinkami, čo spôsobuje výpadky funkcií, zamyslite sa aj nad vzdialenosťou medzi oboma zariadeniami. Bluetooth má totiž limitovaný dosah závisiaci od jeho verzie (viď tu), ktorý môže robiť len niekoľko málo metrov.

  • Prečo meranie srdcového tepu nezobrazuje presné hodnoty?

    Prečo meranie srdcového tepu nezobrazuje presné hodnoty? Meranie srdcového tepu zo zápästia ovplyvňuje celý rad faktorov, ktoré dokonale presný výsledok prakticky vylučujú. Svoju úlohu zohráva anatómia konkrétneho používateľa, tetovanie v mieste hodiniek, ale aj odtieň pokožky, pretože tmavšia kože obmedzuje prienik svetelného toku senzora. Záleží tiež na teplote okolitého prostredia alebo type vykonávanej aktivity, zvlášť pri športoch vyžadujúcich pohyb a zatínanie zápästia (tenis, veslovanie, posilňovanie...). Častým a ľahko napraviteľným problémom tiež býva nedostatočné utiahnutie remienka a následný pohyb senzora znemožňujúci stabilné meranie.

    Z vyššie uvedených dôvodov je zrejmé, že monitoring srdcového tepu zo zápästia je skôr orientačným ukazovateľom určeným predovšetkým na rekreačné využitie. Náročnejší používatelia naproti tomu môžu zvážiť obstaranie hrudného pásu, s ktorým sa však dokážu spojiť len vybrané smart hodinky.

  • Prečo pri krokomeroch dochádza k odchýlkam?

    Smart hodinky počítajú kroky na základe integrovaných senzorov zaznamenávajúcich pohyb, zrýchlenie a náklon zariadení. V bežnom živote ale ruky používame po celý deň a niektoré úkony tak môžu byť chybne vyhodnotené ako kroky. Uskutočnená chôdza naopak započítaná byť nemusí, pokiaľ je obmedzený pohyb ruky so zariadením, napríklad pri nesení batožiny alebo tlačení kočíka.

    Vyskúšať môžete aj malý test. Ak sa venujete opakovane určitej činnosti v sede (práca na PC, pletenie, používanie smartphonu na gauči...), skúste si zaznamenať počet krokov na začiatku a konci takejto aktivity. Vďaka tomu získate reálnejšiu predstavu, či a nakoľko môže takáto činnosť ovplyvniť konečné výsledky.

    Krokomer teda slúži len na orientačné zistenie, aké množstvo pohybu denne absolvujeme, aby sme podľa toho prípadne mohli upraviť svoj životný štýl. Náročnejší športovci však môžu využiť GPS (alebo satelitný systém), ktorý ponúka o niečo presnejšie hodnoty.

  • Na čo slúži GPS?

    GPS (či iný satelitný systém) slúži na určenie súčasnej polohy, čo umožňuje následné zistenie rýchlosti, vyznačenie zdolanej trasy na mape, navigáciu do cieľového bodu a mnoho ďalšieho. Niektoré smart hodinky pritom ponúkajú ešte zaujímavejšie funkcie nadväzujúce na GPS, z ktorých spomeňme napríklad navádzanie do štartovacieho bodu alebo vzdialené sledovanie lokácie na zabezpečenie adrenalínových športovcov či menších detí.

    Integrovanú GPS síce nenájdeme vo všetkých inteligentných hodinkách, prípadná absencia však býva kompenzovaná možnosťou využiť GPS mobilného telefónu. Vďaka tomu získame prakticky totožné dáta bez toho, aby sme nadmerne vybíjali batériu hodiniek. Náročnejším športovcom ale môže prekážať ťažkopádny smartfón, ktorý kvôli GPS budú musieť neustále nosiť so sebou.

  • Akým spôsobom smart hodinky nabíjať?

    V balení štandardne chýba adaptér (nabíjačka do elektrickej zásuvky), a USB koncovka napájacieho kábla tak najčastejšie končí v USB konektore počítača či notebooku. Využiť ale môžete tiež nabíjačky k inteligentným telefónom či iným zariadeniam, stačí si vybrať adaptér s patričnou certifikáciou a parametre, ktoré požaduje samotný výrobca. Najčastejšie ide o výstupné napätie 5 voltov a prúd 2 ampéry, hodnoty ale vždy skontrolujte v príslušnom manuáli.

    Rad výrobcov (napríklad Fossil) z preventívnych dôvodov neodporúča ani používanie USB hubov, USB rozdeľovačov alebo powerbaniek, aby nedošlo k ovplyvneniu množstva alebo stability elektrického prúdu.

    Podrobnosti o nabíjaní elektronických zariadení sme pre vás pripravili v samostatnom článku Ako správne nabíjať, ktorý nájdete tu.

  • Prečo sa smart hodinky vybíjajú príliš rýchlo?

    Výdrž batérie sa výrazne líši naprieč jednotlivými modelmi, pri ktorých nezáleží ani tak na obstarávacej cene, ako skôr na zameraní hodiniek, prítomnom operačnom systéme a miere využívania funkcií. Na trhu nájdeme rôznorodé zariadenia s výdržou od jedného dňa (Apple Watch...) po niekoľko mesiacov (Garmin Enduro). Pretože reálna výdrž sa ale od tej udávanej výrobcom môže líšiť, odporúčame sledovať naše recenzie, v ktorých výdrž batérie spravidla testujeme.

    Kľúčová je tiež miera využívania jednotlivých funkcií, a zatiaľ čo niektorí používatelia sa uspokoja s jednoduchým pozorovaním času, iní chcú maximálne zužitkovať všetky prítomné prvky. Medzi energeticky najnáročnejšie funkcie pritom patria GPS, celodenný monitoring (tepu, stresu, dychu...), prehrávanie hudby alebo Always-On (stále zapnutý displej).

    Nečakane rýchle vybíjanie môže nastať aj pri nesprávnom odpojení inteligentných hodiniek od mobilu, čo býva následkom nesprávneho nastavenia telefónu. Smartwatch sa následne neustále snažia o obnovenie spojenia, čím výrazne zvyšujú rýchlosť vybíjania. Skontrolujte teda, či sú vaše inteligentné hodinky k telefónu skutočne pripojené.

    Z hľadiska niekoľkoročného používania je potrebné počítať aj s postupnou degradáciou batérie a tým aj poklesom maximálnej kapacity. Menšiu výdrž tiež docielime s horšou starostlivosťou, najmä vystavovaním extrémnym teplotám, ktoré batériám všeobecne nesvedčia.

  • Ako smart hodinky dlhodobo skladovať?

    Pokiaľ odložíte zariadenie na dlhší čas (týždne až mesiace), nezabudnite ho najprv nabiť. Ak klesne totiž elektrický prúd pod určitú hodnotu, batériu už nebude možné dokonca ani dobiť. Finančné náklady na výmenu akumulátora sa pritom môžu blížiť obstarávacej cene samotných inteligentných hodiniek a mnohým používateľov sa preto jednoducho neoplatí.

    Zároveň zariadenie uložte na mieste, kde nie je vystavené priamemu slnku ani príliš nízkym alebo vysokým teplotám. Ideálna je bežná izbová teplota okolo 20 stupňov Celzia.

Nenašli ste to, čo hľadáte? Napíšte nám +421 2 5710 1800
Vytlačiť
P-DC1-WEB04
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií