PUBG: Battlegrounds (RECENZIA PS5) – Prvý battle royale má stále čo povedať

• Autor: Alexandra Vaníková

PUBG: Battlegrounds vzniklo v roku 2017 ako prvý zástupca žánru battle royale a v súčasnosti ho vyvíja a vydáva PUBG Corporation. Hra sa stále teší slušnej popularite a vďaka prechodu na free to play model si k nej nachádza cestu stále viac nových hráčov. Čo na PUBG hovorí úplný nováčik? Dozviete sa v našej recenzii.

PUBG: Battlegrounds; screenshot: cover

zdroj: PUBG Corporation

PUBG: Battlegrounds (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku
  2. Mapy v PUBG potešia, grafika už menej
  3. Hrateľnosť dokáže potrápiť
  4. PUBG: Battlegrounds si miesto na výslní zaslúži
  5. Recenzia PUBG: Battlegrounds: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre PUBG: Battlegrounds PC

Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku

Tvorcovia sa pri príležitosti prechodu PUBG: Battlegrounds na free to play model rozhodli predstaviť aj niekoľko noviniek a jednou z nich je tzv. Training mode. Primárne určený pre úplných nováčikov, tréningový mód vás prevedie základmi ovládania a v špeciálnej aréne vám umožní si spawnúť ľubovoľné vybavenie a zbrane, s ktorými si možno zatrénovať na strelnici. K dispozícii sú aj cvičné zápasy proti umelej inteligencii, ktoré sú pre hráčov začínajúcich v PUBG povinné (musíte odohrať 10 bitiek, alebo splniť štyri špecifické výzvy).

PUBG: Battlegrounds; gameplay: training mode PUBG: Battlegrounds; gameplay: training mode

Cvičné vyskúšanie zbraní a vybavenia nie je nikdy na škodu.

AI je v Training mode veľmi dobre vybalansovaná – poskytne vám dostatok času na lootovanie a zoznamovanie sa s prostredím okolo seba, ale zároveň vás bude držať neustále v strehu. Umelou inteligenciou ovládaní vojaci totiž nie sú tupí, ale ani nadmerne silní Rambovia alebo ostreľovači schopní vás zabiť headshotom z piatich kilometrov. Tréningový režim je v PUBG: Battlegrounds spracovaný viac ako dobre a z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že čím viac času v ňom strávite, tým menší šok zažijete po zoskoku na skutočné bojové pole.

Mapy v PUBG potešia, grafika už menej

V PUBG: Battlegrounds si síce môžete zahrať aj Team Deathmatch alebo módy určené pre predplatiteľov programu Battlegrounds Plus, ako sú War, Zombies alebo Conquest, základom však bol, je a bude režim battle royale, na ktorý je zameraná aj táto recenzia. Jeho princíp spočíva v zoskočení na rozľahlú mapu spolu s ďalšími 99 hráčmi a následný boj o prežitie v neustále sa zmenšujúcej hernej zóne, či už každý sám za seba alebo v tímoch (2 – 4 hráči).

Počas testovania som si mala možnosť zahrať na celkom pätici mapiek. Erangel sprevádza hru od jej vydania a právom patrí medzi najlepšie v PUBG. Napriek tomu, že je veľká, netrpí nedostatkom budov ani rozmanitým terénom, kde sa budú cítiť ako doma milovníci ostreľovačiek, ale aj tí, ktorí nedajú dopustiť na boj na blízko s vernou brokovnicou v ruke.

PUBG: Battlegrounds I Alza Magazín Gameplay, PlayStation 5, No Commentary

PUBG je možné stále hrať z pohľadu tretej, ale k dispozícii je aj pohľad z prvej osoby, ktorý bude vyhovovať hráčom čistokrvných FPS – musíte však počítať s tým, že o okolí vašej postavy nebudete mať v tomto režime taký prehľad.

Podarený je aj zvyšok máp, pričom tie sú pomerne rôznorodé – napríklad taká zasnežená Vikendi pri Jadranskom mori a džungľa na mape Sanhok sú na prvý pohľad protiklady, aj po niekoľkých hrách ale dokážu prekvapiť a lákajú na experimentovanie s prostredím a jemu prispôsobeným herným štýlom.

Grafická stránka PUBG vaše oči síce neurazí a niektoré mapky navyše minulé roky prešli vizuálnym vylepšením, čo je rozhodne poznať. Aj tak ale narazíte na nepekne doskakujúce textúry (a to aj na PS5) alebo nelichotivo vyzerajúce budovy alebo ich interiér. Hlavne v porovnaní so súčasnými graficky vyspelejšími battle royale, akým je napríklad COD: Warzone Pacific, pôsobí PUBG po vizuálnej stránke jednoducho zastaralo.

Hrateľnosť dokáže potrápiť

Dosť už ale rečí o grafickom kabátiku, je čas zhlboka sa nadýchnuť a zoskočiť na vami vybranú časť rozľahlej mapy. Či už sa rozhodnete pre boj v tíme alebo sólo, v pohľade z prvej alebo tretej osoby, po doplachtení na zem začne neúnavný boj o život, pre ktorého úspešné zvládnutie je potrebná tá najlepšia možná výbava – tá vám však z neba nespadne (teda, pokiaľ sa vám náhodou nepodarí priplížiť sa k jednej z lietadla zhadzovaných zásobovacích debien) a budete si ju musieť zaobstarať lootovaním a prehľadávaním budov.

Neoddeliteľnou súčasťou PUBG je inventár, ktorý sa poctivým looterom začne v priebehu zápasu postupne zapĺňať zbraňami, nábojmi, attachmentmi, lekárničkami a posilňujúcimi drinkmi. Nezaobídete sa ani bez batohu, nepriestrelnej vesty a prilby, ktorých kvalita je naznačená levelom 1 – 3. Nemožno zabudnúť ani na praktické kuchynské vybavenie v podobe panvice, ktorá vás dokáže ochrániť pred nepriateľskými strelami do chrbta alebo poslúžiť ako originálna zbraň nablízko.

PUBG: Battlegrounds Third Person I Alza Magazín Gameplay, PlayStation 5, No Commentary

Určité oblasti na mapách doslova prekypujú lootom, v prvých minútach zápasu však budú zaručene okupované množstvom hráčov.

Ide však skôr o provizórne riešenie, ktoré odporúčam používať iba recesistom alebo naopak profíkom. Tou pravou oporou vám totiž v PUBG budú zbrane rôznych tried – od klasických pištolí cez samopaly až po ostreľovačky, na ktoré sa následne dajú nasadiť rôzne kompatibilné attachmenty roztrúsené po mape. Tvorba loadoutu a zásob je v PUBG poriadna fuška a najmä spočiatku môže na hráčov pôsobiť odrádzajúcim dojmom, inventár spoločne so zbieraním zbraní, attachmentov a ich kombinovaním však dodáva hre nový rozmer.

Moje strategické myslenie vďaka tomu fungovalo na plné obrátky, keď som musela kvôli nedostatku miesta v inventári prehodnotiť dôležitosť niektorých položiek, prípadne sa rozhodovala medzi použitím vhodnejšieho hľadáčika alebo zásobníka. PUBG zdôrazňuje, že porozmýšľať nad vhodnou stratégiou a zvoliť správne vybavenie môže byť v konečnom dôsledku ešte dôležitejšie než to, kto prvý stlačí spúšť, čo je (podľa mňa) rozhodne plus.

PUBG: Battlegrounds; gameplay: inventář PUBG: Battlegrounds; gameplay: vozidlo

Od organizácie inventára po rýchly únik v aute vás v PUBG delí iba pár sekúnd.

Battlegrounds vám nedá nič zadarmo ani po stránke ovládania, a to hlavne v prípade, že hráte na ovládači. Napriek tomu, že väčšina strieľačiek v dnešnej dobe na konzolách disponuje funkciou AutoAim, v PUBG ho nenájdete. Spätný ráz vás tiež donúti si dvakrát rozmyslieť, či súpera prekvapíte streľbou od boku alebo radšej v podrepe poriadne zamierite. Spomínané aspekty však rozhodne nie sú negatívami, naopak vedú hráča k delikátnej práci so zbraňami a o to viac je následný úspešný zásah do súperovej lebky odmeňujúci.

PUBG: Battlegrounds si miesto na výslní zaslúži

PUBG: Battlegrounds je stále zábavný battle royale, ktorý nováčikov privíta veľmi dobre zvládnutým tréningovým módom. Pre všetkých hráčov sú následne pripravené lákavé mapy ponúkajúce mnoho zákutí na vylootovanie a zostavenie toho najlepšieho loadoutu. Následne už stačí len skrotiť správanie smrtiacich hračiek a máte vyhrané. Znie to celkom jednoducho, však? PUBG to však môže niektorým hráčom skomplikovať nevzhľadnou grafikou, kvôli ktorej mapy nemôžu vyniknúť tak, ako by si zaslúžili, a nič neodpúšťajúcou hrateľnosťou, ktorá môže odradiť najmä nováčikov. Ak ste však nad spomínanými nedostatkami len mávli rukou, neváhajte a schmatnite padáky. Koniec koncov, PUBG je teraz zadarmo a za skúšku nič nedáte.

PUBG: Battlegrounds; gameplay: sniper

Kamufláž je pre niektoré herné štýly nutnosťou.

PUBG: Battlegrounds (RECENZIA)

Battle royale PUBG: Battlegrounds vyvíja a vydáva spoločnosť PUBG Corporation. Titul pôvodne vyšiel 21. 12. 2017 na PC a Xbox One, neskôr na PS4. Od 12. 1. 2022 je hra dostupná zadarmo na PC, Xbox One, PS4 a vďaka spätnej kompatibilite aj na Xbox Series X/S a PS5. Titul neobsahuje českú lokalizáciu.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu hry (hrané na PS5).

PUBG: Battlegrounds je aj po rokoch viac ako relevantným hráčom na poli battle royale. Pehami na kráse sú len zastaralá grafika a náročnejšia hrateľnosť.

PUBG: Battlegrounds; recenze

• Podarený tréningový mód
  • Rozličné mapy na rovnako dobrej úrovni
  • Inventár spolu s pridávaním attachmentov na zbrane dodáva hre strategický rozmer
  • Odmeňujúca práca so zbraňami

• Grafika môže pôsobiť zastaralo
  • Pre niekoho náročnejšia hrateľnosť a ovládanie (najmä na ovládači)
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

HW nároky pre PUBG: Battlegrounds PC

Operačný systém Windows 7/8.1/10 64-bit Windows 7/8.1/10 64-bit
Procesor Intel Core i5-4430 | AMD FX-6300 Intel Core i5-6600K | AMD Ryzen 5 1600