Alza pre firmy

Recenzia Canon EF 24-70 mm f/2.8 L USM II

Zobraziť katalóg
Recenzia Canon EF 24-70 mm f/2.8 L USM II

O nejakej svetelnejšej alternatíve širokouhlého objektívu uvažujem už dlho, ale stále sa nemôžem rozhodnúť pre ten pravý. Už dlhšiu dobu fotografujem živú prírodu nielen teleobjektívmi, ale v peknom prostredí sa o to isté pokúšam s ohniskom širokým. Má to ale jednu chybu, môj tradičný širokáč nie je vďaka svojej minimálnej svetelnosti f/4 príliš vhodný. Pre prácu za zlých svetelných podmienok a pre zvýraznenie fotografovaného objektu by to chcelo niečo iné.

Fotografie pořízena objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Autor: Ondřej Prosíčka | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektív: Canon EF 24-70mm f / 2.8 L USM II, Ohnisková vzdialenosť (EQ35mm): 24 mm, statív Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozície: 1/60 s, ISO: 250, Kompenzácia expozície: -1/3, Blesk: Nie, 4. novembra 2012 12:30:29, zviera v ľudskej starostlivosti

Netradičná skúška ľadom

Už pri prvom kontakte s prepracovanou verziou objektívu Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II je zrejmé, že sa na materiáloch vôbec nešetrilo. Objektív je robustný a pri prvom kontakte možno aj povedať, že je ťažký. Na čo sa dá ale po pár hodinách zvyknúť, ale len do tej chvíle, než sa na pár fotografií vrátite k objektívu Canon EF 17-40mm f/4 L USM . Pocitový rozdiel je veľmi výrazný (hmotnosť, objem).

Spracovanie objektívu je precízne a najmä ostriaci krúžok má veľmi plynulý a tichý chod. Materiály sú vyložene odolné, všetko sedí, nič nevŕzga, ani sa nekýve, žiadne zbytočné vôle.

Hoci som to dopredu neplánoval, podrobil som minulú sobotu objektív tzv. "skúške ľadom", čo je pomerne násilné overenie vodoodolnosti s praktickým oskúšaním výdrže v arktických podmienkach. Najskôr sa nechá objektív hodinu zapadať hustým snežením, ktoré sa na objektíve postupne topí, aby sa potom úplne zaliaty vodou vyniesol na náveternú stranu kopca s teplotou pod bodom mrazu vo vrcholových partiách (Studenec, ako inak). Objektív obstál na výbornú, namrznuté plôšky nijako nevadili pre manipuláciu s objektívom (zmena ohniská, manuálne ostrenie) a pod bajonet sa nedostala ani kvapka vody. Univerzálny svetelný širokáč stále dokonale fungoval.

Nie tak digitálna zrkadlovka. Môjmu dlhoročnému fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II sa najskôr prestalo vracať zrkadielko, potom nešiel zapnúť zadný displej a na záver prestala fungovať spúšť. Primrzla, po stlačení sa už nevrátila. Ale podobne ako vždy (klinických smrti v extrémnych podmienkach už mal fotoaparát niekoľko) som mu veril, hoci už má svoje roky. Po opatrnom ohrievaní a vyschnutí už svoju funkciu v nedeľňajšom rane plnil dokonale!

Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II

Canon EF 24-70mm f / 2.8 L USM II

Prečo vymýšľať nové objektívy

Asi sa ponúka otázka, prečo vlastne firma Canon inzeruje nový objektív s rovnakým ohniskom, svetelnosťou a veľmi podobné konštrukcie, keď už sa jeden už od roku 2002 predáva (a je navyše výrazne lacnejší).

Vysvetlenie je prozaické a vlastne som to zatiaľ v kontexte nových prepracovaných objektívov nikde nenapísal. Staršie osvedčené objektívy z rokov minulých, niekedy aj z minulého storočia, boli vyvíjané v čase, keď sa o digitálnych zrkadlovkách skôr špekulovalo a nikto nečakal, ako sa to zvrtne (= bude ich mať každý). Tzn. aj pre optiku boli iné priority. Objektív, ktorý bol dokonalý pre film, pri nástupe digitálnych zrkadloviek totálne vyhorel a teraz po desiatich rokoch si na neho nikto nespomenie (pevná 20/2.8 pre Pentax, napríklad).

Najväčším problémom bola absencia kvalitných antireflexných vrstiev na zadných stranách optických členov. Svetlo odrazené od senzoru páchalo optickej sústave zverstvá, strácal sa kontrast, ostrosť a občas sa objavil nejaký obludný odlesk. Čo sa v inovovaných objektívoch vďaka novej konštrukcii vyladenej na digitálnych zrkadlovkách nedeje. Krásnym príkladom je napríklad prekrásne dokonalé sklíčko Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II .

Nie inak je tomu u nového objektívu Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II , do optickej konštrukcie sa výrazne siahlo a je úplne nová. A tým to zďaleka nekončí. Objektív má novo zámok tubusu, aby sa samovoľne nevysúval (pri zmene ohniska na 70mm sa predný člen vysúva, ale neotáča). Uzamknutie má aj slnečná slona, ​​aby sa samovoľne neuvoľnila. Zmenila sa aj veľkosť (a mierne aj poloha) prstencov, ako pre ostrenie, tak pre zmenu ohniska.

Ak mal predchodca objektívu Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM nejakú výraznejšiu chybu, tak to bola veľmi premenlivá kvalita jednotlivých kusov. Dva boli priemerné (až mierne podpriemerné) a ten tretí bol svojou ostrosťou úplne úžasný (moja vlastná skúsenosť). Verím, som vo všetkom optimista, že aj toto sa podarí firme Canon doladiť a do kamiónov sa v továrni budú nakladať iba špičkové odskúšané objektívy.

Fotografie pořízena objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Autor: Ondřej Prosíčka | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektív: Canon EF 24-70mm f / 2.8 L USM II, Ohnisková vzdialenosť (EQ35mm): 25 mm, statív Gitzo, Clona: 3.2, Doba expozície: 1/200 s, ISO: 1000, Kompenzácia expozície: 0, Blesk: Nie, 4. novembra 2012 10:26:41, zviera v ľudskej starostlivosti

Užitočná minimálna clona

Veľkou prednosťou testovaného objektívu je jeho minimálna clona f/2.8. Najmä pre reportážnych fotografov sa jedná o významný prvok, kedy môžu nielen fotografovať v horších svetelných podmienkach, ale v účelných prípadoch viac zvýrazniť fotografovaný objekt.

Ako som sa sám presvedčil, objektív možno pri portrétovaní použiť už od minimálnej clony a všetko je dokonale ostré (s prihliadnutím na naozaj malú hĺbku ostrosti). Ďalšou neprehliadnuteľnou devízou je prekrásne rozostrené pozadie mimo hĺbku ostrosti, kedy najpútavejším je to práve pri minimálnom ohnisku 24 mm. Krásne pozvoľné, bez nejakých nezmyselných škvŕn a s pekne "guľaťučkými" odleskami, všetko vďaka novo použitej deväťlamelovej kruhovej clone.

Skúšal som použitie clony f/2.8 doma s Oliverom a jeho novým autíčkom a dali sa s tým vyvádzať psie kusy. Ani pri minimálnom ohnisku 24mm nebol bordel za Oliverom v hĺbke ostrosti vidieť. Snáď len škoda, že je minimálna zaostriteľná vzdialenosť pomerne vysokých 38 cm, čo je pre moje potreby už dosť (ďalší adepti na svetelnú širočinu sú na tom lepšie).

Fotografie pořízena objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Autor: Ondřej Prosíčka | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektív: Canon EF 24-70mm f / 2.8 L USM II, Ohnisková vzdialenosť (EQ35mm): 24 mm, statív Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozície: 1/60 s, ISO: 250, Kompenzácia expozície: -1/3, Blesk: Nie, 4. novembra 2012 12:30:29, zviera v ľudskej starostlivosti

Na širokáč nezvyklá rýchlosť autofokusu

Už v prvý deň zapožičania objektívu som bol pri večernom temnom osvetlení doma prekvapený, ako pekne a rýchlo sa autofokus chytá. Aj na clonu f/2.8 veľmi rýchlo pristálo zaostrenie tam, kde malo.

Bol som prekvapený, pretože podobný zážitok mi v minulosti sprostredkovávali iba monofokály dlhších ohnísk. Tu musím ale priznať, že toto som skúšal na fotoaparáte Canon EOS 1D X, pre ktorý nie je problém nič. Ten by rozhýbal aj objektívy, ktoré majú iba manuálne ostrenie.

Fotografie pořízena objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II

Autor: Ondřej Prosíčka | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektív: Canon EF 24-70mm f / 2.8 L USM II, Ohnisková vzdialenosť (EQ35mm): 24 mm, statív Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozície: 1/60 s, ISO: 250, Kompenzácia expozície: -1/3, Blesk: Nie, 4. novembra 2012 12:30:29, zviera v ľudskej starostlivosti

Zoom objektív, čo reže "oči"

Už v teréne pri fotografovaní krajiny bolo na displeji fotoaparátu zrejmé, že skúšaný objektív je v mnohých ohľadoch výnimočný. V porovnateľných ohniskách u iných objektívov som nikdy nevidel nič podobne ostrého. Najmä presvetlené drobné listy a vetvičky prinášali na všetkých ohniskách dokonalú ostrosť bez stôp chromatickej aberácie. K údivu vás privedie aj pohľad do rohov snímky, kde je kvalita porovnateľná. Až som vôbec neveril, že mám na tele fotoaparátu objektív s premenlivým ohniskom.

Pocitovo možno povedať, že najostrejší je objektív medzi clonami f/5.6 až f/8, potom je to do clony f/10 porovnateľné a ďalej už sa to pomerne rýchlo zhoršuje. Ako som účastníkom na workshope hovoril, clony nad hodnotu f/11 používať účelne a s rozmyslom.

Bohužiaľ sa potvrdilo, že svetelné objektívy na krajiny príliš vhodné nie sú. Ak je potreba viac cloniť, veľmi si nepomôžete. Verím, že keby teraz firma Canon prepracovala legendárny objektív Canon EF 17-40mm f/4  L USM , bude to bomba a v krajine ho nič neprekoná (snáď len v úplných rohoch pevné sklo od firmy Zeiss).

Fotografie pořízena objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM II
Autor: Ondřej Prosíčka | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Objektív: Canon EF 24-70mm f / 2.8 L USM II, Ohnisková vzdialenosť (EQ35mm): 24 mm, statív Gitzo, Clona: 2.8, Doba expozície: 1/60 s, ISO: 250, Kompenzácia expozície: -1/3, Blesk: Nie, 4. novembra 2012 12:30:29, zviera v ľudskej starostlivosti

Aby sme len nechválili

Koniec rozplývaniu sa nad krásnym výrobkom, úplne všetko ružové samozrejme nie je. Jednoznačne najviac ma prudí použitý priemer filtrového závitu. Vývojárom, čo to nakreslil na papier, by som najradšej zlomil prsty na rukách. Tých 82 mm je fakt dosť a ešte viac to štve, keď viete, že u konštrukčne veľmi podobného predchodcu išlo vyrobiť 77 mm (a u firmy Nikon tiež).

Kvalitný polarizačný filter stojí minimálne 150 EUR a to prípadný nákup ďalej predražuje. Prudí ma to a nielen preto, že polarizačné filtre s priemerom 77mm mám doma tri. A to nehovorím o zmysluplnom použití kompletu prechodových filtrov LEE s držiakom.

Musím priznať, že až pri testovaní objektívu Canon EF 24-70 f/2.8 L USM II som si uvedomil, ako závislý som na používaní polarizačného filtra. Než som od jedného z účastníkov workshopu vykšeftoval PL filter B + W 82mm, skoro vôbec som s požičaným objektívom nefotil.

Ďalšou "chybou" pre niekoho bude absencia stabilizácie objektívu, ale to tak trochu rozumiem. Pridaním ďalších optických prvkov by objektív zmohutnel, oťažel a rozhodne by si nezachoval dokonalú ostrosť (hoci už sa to firme Canon u jedného objektívu podarilo). Zložitejšia optická sústava by bola náchylnejšia na poškodenie. Osobne som rád, že tam stabilizácia nie je.

Ideálny objektív pre reportážneho fotografa

Ak by som mal popísať, kto si univerzálny objektív Canon 24-70mm f/2.8 najviac užije, je to pomerne jednoduché. Univerzálnejší objektív by ste pre použitie na full frame zrkadlovke hľadali ťažko. Hoci bude sklíčko jasnou voľbou pre reportážnych a svadobných fotografov, určite si nájde miesto ako objektív základný, pre väčšinu príležitostí pri fotografovaní.

Pre moje potreby je moc ťažký, drahý a nepoberiem sa cez ten obludný filtrový závit 82 mm. Hľadám teda ďalej, nepotrebujem nutne zoom, chcem svetelné široké ohnisko s dokonalou optickou konštrukciou a za aspoň trochu rozumné peniaze.

Naozaj výnimočná cena

No, či ste dočítali až sem a začínate o tomto krásnom sklíčku uvažovať, mal by som vás opatrne pripraviť na chvíľu, kedy budete netrpezlivo pátrať po cene.

Už si pripadám ako verklík opakujúci stále rovnakú pesničku, ale musím to napísať aj tu. Nové prepracované Canon objektívy vo verzii "L" sú výrazne drahšie ako ich podobní starší bračekovia z rokov deväťdesiatych. Niečo stál vývoj, sú použité nové kvalitné materiály a v neposlednom rade kurz k japonskému jenu je aktuálne niekde inde. Ak teraz (november 2012) mrknete do cenníkov slovenských overených obchodov, objavíte pri objektíve cenovku 2000 EUR. Podobný objektív u firmy Nikon (z roku 2010) stojí 1600 EUR.

V súvislosti s odporúčanou cenou si neodpustím jednu poznámku. Minulý týždeň som z dvoch zdrojov čítal správu o prepade ziskov spoločnosti Canon v segmente digitálnych zrkadloviek v tomto roku. Tak trochu sa mi vtiera na myseľ myšlienka, či to nie je práve vďaka prehnaným cenám nových zrkadloviek a objektívov predstavených v posledných dvoch rokoch a nezmyselným intervalom od ich predstavenia ku skutočnému predaju (zvyčajne 8 - 20 mesiacov). Bohužiaľ ako už to tak býva, úplne jednoznačné nie je nič, ak prehodíte pár slov s osobou z firmy Canon aspoň čiastočne zodpovednou, zistíte, že dôvody, ktoré by vás ani nenapadli. Málokto by veril, že predajnosti v určitých regiónoch a cenová politika firmy môže súvisieť s politikou.

Fotograf Ondřej Prosíčka sa vo svojej tvorbe zameriava na fotografovanie divokej prírody. Na snímkach chce nápadito zaznamenať správanie zvierat v ich prirodzenom prostredí. Fotografické workshopy a expedície zamerané na prírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiách a má za sebou viac ako tri desiatky autorských výstav.

Canon EF 24–70 mm f/2,8 L II USM - Objektív Doručenie na
predajňu zadarmo
5,0
Canon EF 24–70 mm f/2,8 L II USM
Objektív pre digitálne zrkadlovky, bajonet Canon EF, určený pre Full Frame a APS-C (ekv. 39–112mm), závit na filtre 82mm, automatické zaostrovanie, hmotnosť 805g
Cenová bomba
1 959 € Ušetríte 240 €
Posledný kus na sklade
Objednávací kód: OC304b
Vytlačiť
P-DC1-WEB16
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií