Resident Evil: Resistance (RECENZIA) – Pokusné králiky v zombie klietke

V žánri hororových hier ukoristil vavríny slávy za mesiac apríl do svojich pazúrov neodvratný Nemesis z remaku Resident Evil 3, ktorý avšak nezískal tak vrelé prijatie ako dvojka minulý rok. Napriek tomu sa nájdu fanúšikovia série, ktorí sú z akčnejšieho poňatia nadšení. A práve na nich by mal cieliť tiež Capcomom samostatne vyvíjaný asynchrónny multiplayer Resident Evil: Resistance, na ktorý sa pozrieme v dnešnej recenzii.

Žáner: Akčná adventúra, Survival horor Multiplayer: Áno Vývojár: Capcom Vydavateľ: Capcom Homepage Čeština: Nie

Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (3. apríla 2020)

Resident Evil: Resistance (RECENZIA) – Obsah článku

1. Umbrella zbiera dáta vďaka nedobrovoľným účastníkom experimentu
  2. Mastermind kladie svoje pasce
  3. Za štvrťhodinku poznáte výsledok pokusu
  4. Pubertiaci toho veľa neponúknu
  5. Pekné spracovanie vyznieva do stratena
  6. Recenzia Resident Evil: Resistance – záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Resident Evil: Resistance PC

Umbrella zbiera dáta vďaka nedobrovoľným účastníkom experimentu

Hovorí sa, že pokrok nezastavíš. Ale málokedy sa hovorí o tom, čo k prelomovým objavom vo vede vedie. Svoje by o tom mohli rozprávať zajatci v podzemných komplexoch spoločnosti Umbrella, ktorí sú tu v pozícii akýchsi laboratórnych potkanov, na ktorých si zamestnanci lekárskeho konglomerátu s červenobielym dáždnikom v znaku vyskúšajú svoje teórie o šírení nebezpečných vírusov a prežívanie v nehostinných podmienkach. Základnou premisou asynchrónneho multiplayera Resident Evil: Resistance od spoločnosti Capcom je teda súboj nevinných tínedžerov z Raccoon City proti svojim väzniteľom, ktorí na nich posielajú tú najväčšiu háveď zo svojho mutantného chovu.

Resident Evil Resistance; screenshot: sólo
Mastermind má nad pozostalými presne tak navrch, ako sa ukazuje vo všetkých promo materiáloch Resident Evil: Resistance. On totiž získa cenné dáta, aj keď pokusné subjekty utečú...

Štvorica preživších akoby vypadla z ktoréhokoľvek béčkového teen hororu typu Vreskot, Tajomstvo minulého leta či Nezvratný osud. Okrem odlišného zjavu sa môžu pochváliť rôznymi vlastnosťami a akčnými zručnosťami, ktorých správne použitie je základom úspešného pokorenia troch arén znamenajúcich únik z laboratórneho pekla. Dvojica svalovcov Samuel Jordan a Tyrone Henry dokážu prekliesniť cestu zombie holými rukami či pomocou tupých zbraní, zatiaľ čo Becca Woolett sa osvedčí ako majster strelného arzenálu. Nemožno zabudnúť ani na trojicu pracujúcu skôr mozgom než bicepsami – Martin Sandwich je macher v deaktivovaní pascí, January Van Sant je hackerka oslepujúca nepriateľské kamery a Valerie Harmon sa špecializuje na akútnu prvú pomoc.

Mastermind kladie svoje pasce

Kým s chlapcami a dievčatami unesenými z vírusom nakazeného mesta sa budete ešte len zoznamovať, niektorí ich mučitelia sú známe firmy z univerza Resident Evil, ktorí si na pomoc prizvali okrem jednoduchých nemŕtvych tiež ikonické príšery. Hneď na začiatku sa stanete virologičkou Annette Birkin, ktorá má po ruke svojho verného, vlastnými pokusmi znetvoreného manžela Williama, aby ste sa postupne prepracovali k jej nadriadeným. Profesionálny „upratovač“ problémov Umbrelly Daniel Fabron sa spolieha na posilnené ovládanie nemŕtvych a v zálohe má obávaného Tyranta, farmaceutka zameraná na jedy Alex Wesker na preživších pošle monštruóznu mäsožravú kvetinu a jeden z vedúcich Umbrelly Ozwell E. Spencer sa vyžíva v pokusoch s technickými hračkami.

Resident Evil Resistance; gameplay: William Resident Evil Resistance; gameplay: Annette Resident Evil Resistance; gameplay: Tyrant
V úlohe Masterminda svoju postavu neuvidíte, za to si užijete v akcii napríklad Tyranta alebo Williama Birkina.

Kvarteto tzv. Mastermindov, viac menej „pánov jaskyne“ neustále meniacich pravidlá hry, sa snaží trýzniť pokusné subjekty čo najvynaliezavejšími spôsobmi, aby zozbierali dáta pre svoje výskumy, ktorých výsledkom sú ešte ničivejšie biologicky modifikované príšery, čo vo svojej podstate symbolizuje systém levelovania postáv. Za získané body v záverečnom hodnotení dostanete zodpovedajúci počet internej meny, za ktorú si zaobstaráte vylepšenia, čo platí aj pre preživších upgradujúcich svoje vlastnosti. Existujú tiež kozmetické loot boxy, ak sa viac ako na hrateľnosť zameriavate na vizuálnu stránku svojich príšer. Za reálne peniaze môžete tiež nakúpiť XP Boosters, s ktorými dotiahnete svoj charakter k vrcholu oveľa ľahšie ako obyčajný hráč.

Za štvrťhodinku poznáte výsledok pokusu

Priebeh zápasu sa dynamicky mení na základe toho, či sa špecializujete na kladenie pascí a umiestňovanie monštier zo svojho velína pomocou kamier, alebo pobehujete po troch oddelených arénach ako pubertiak so zbraňou v ruke. Mne sadla rozhodne viac pozícia Masterminda, ktorú som účelne vyhľadával kvôli jej netradičnému, až manažérskemu konceptu. Mojimi favoritkami sa stali obe dámy na záporáckej strane barikády. Alex sužuje subjekty jedovatými plynmi kontinuálne s úberom zdravia, zatiaľ čo Annette si ma získala zľavami na zombie a hlavne občasným vypustením zmutovaného Williama, ktorý v radoch preživších vždy dokázal rozpútať totálny chaos.

Resident Evil: Resistance Annette Birkin Gameplay | Alza Gaming (Gameplay, PS4 Pro, No Commentary)

Annette Birkin a jej manžel William sú v Resident Evil: Resistance zohraná dvojka.

Cieľom zlosynov (a zlodcér) v Resident Evil: Resistance je čo najviac poškodiť hráčov túžiacich po úteku. Za každé zranenie či nezdar, alebo dokonca smrť (telo zdolaného sa respawnuje vo východiskovej miestnosti mapy) im je odkrojených niekoľko sekúnd z neúprosne ubiehajúceho času, po uplynutí ktorého všetci padnú. Mastermind tak škodí a zdržiava, kde môže, a záleží len na jeho stratégii nutne obsahujúcej bezbrehú záludnosť, vďaka ktorej si vyčíhne najslabší kus a bude ho trápiť celý čas. Mne sa najviac osvedčilo zamoriť úzke priechody a vo chvíli, keď niektorý z hráčov vbehol do nebezpečného priestoru, potom rýchlo zablokovať dvere, zhasnúť svetlo, prevteliť sa do jednej z príšer a urobiť súperovi zo života peklo.

Vo všeobecnosti sa Mastermind môže vyblázniť množstvom spôsobov a ešte pri tom popíjať kávu. Ovládanie cez gamepad mi rýchlo prešlo do krvi, takže som sa v úlohe záporáka po prvom spustení celkom dobre bavil, aj keď s ďalšími návratmi do hry sa po hodinke pred obrazovkou priebeh omrzí a zcvrkne sa na zbesilé umiestňovanie potvor z balíčka náhodne losovaných kariet symbolizujúcich vaše možnosti. Tie nemožno vyťahovať, ako sa vám zachce, pretože každá aplikácia stojí postupne sa dobíjajúcu energiu. Počítať tiež musíte s tým, že každému zombíkovi chvíľku trvá, než sa zdvihne zo zeme, takže okamžitá aplikácia vo chvíľkach núdze padne len na ikonické stvory ako doktor Birkin či Tyrant.

Resident Evil Resistance; gameplay: plameny Resident Evil Resistance; gameplay: hack Resident Evil Resistance; gameplay: sklad
Pozorovanie testovacích subjektov cez veľký počet kamier je splneným snom voyerov. Zábavu vám však môže pokaziť nahackovanie zariadenia slečnou January Van Sant.

Pubertiaci toho veľa neponúknu

Ako ma Resident Evil: Resistance z počiatku nadchol hrou za Masterminda, kým mi celý zážitok nezovšednel, tak ma sklamalo plnenie úloh v pozícii teenagera. Pravdepodobne to bude tým, že sa musíte sústrediť na zbesilý útek podobne ako v Resident Evil 3 s Jill Valentine (len ten úhyb im chýba), na agresívne mlátenie potvor a tiež sa pokúsiť splniť niektorý z nutných questov na postup do ďalšej úrovne a získanie cenných sekúnd času (prvý level sa zameriava na hľadanie kľúčov, druhý na sprevádzkovanie terminálov a tretí na rozbíjanie komôr s biologickým materiálom). Bez tímovej súhry sa ďaleko nedostanete a vzhľadom na to, že som vo väčšine z dvadsiatky zápasov narazil na bandu solitérov, tak som si hranie veľmi neužil.

Na druhej strane v momentoch, keď všetci využívali svoje zručnosti pre dobro tímu, navzájom sa podporovali, liečili padlých a nakupovali rozumne výbavu, nemal často Mastermind šancu. Vzhľadom na moju preferenciu kontaktných súbojov som si obľúbil boxera Samuela a bojovníka Tyrona zaisťujúceho hladký priechod ostatným z družiny. V súčinnosti s hackerkou January, strelkyňou Becca a lekárkou Valériou máte naozaj veľkú šancu uspieť, ak si s ostatnými padnete do noty. Inak sa zápasom skôr pretrápíte a budete zúriť, prečo sa každý rozbehol do iného kúta mapy.

Resident Evil Resistance; gameplay: zombie Resident Evil Resistance; gameplay: nákup Resident Evil Resistance; gameplay: gore
V úlohe bojujúcich teenagerov sa samozrejme ocitnete veľmi blízko všetkého nemŕtveho v okolí, aby ste sa pobili o holý život.

V tomto ohľade je tiež veľmi problematický matchmaking, pretože je vám schopný nasoliť Masterminda s úrovňou o niekoľko desiatok vyššou než je tá vaša – vy sa nestihnete ani rozpozerať a už sa plazíte po zemi v kaluži vlastnej krvi. Podobne to funguje aj z opačnej strany. Keď mi v koži záporáka nalosovali nováčikov, tak som sa s nimi pohrával ako mačka s myšou až do ich skonu, zatiaľ čo s veteránmi som si veľmi neužil, pretože mapou v podstate prešprintovali bez ohľadu na moje pasce a príšery. Vyrovnané zápasy v Resident Evil: Resistance sú plné napätia, ale väčšina z nich je skôr o prevahe jednej strany, čo je v prípade asynchrónneho multiplayera skrátka veľmi nešťastné.

Pekné spracovanie vyznieva do stratena

Z pohľadu Masterminda možno označiť Resident Evil: Resistance za celkom slušnú zábavu, zatiaľ čo zo strany preživších si užijete „len“ ďalší survival rýchlik, ktorý v mnohom pripomína Dead by Daylight (predovšetkým v momentoch, kedy sa na scéne objaví Birkin alebo Tyrant, na ktorých vstup sa vyložene tešíte). Nakoniec som sa pri Resident Evil: Resistance celkom slušne bavil v prvých hodinách hry za zamestnancov Umbrelly, než sa začala významne diferencovať úroveň hráčov a ako mi jedinečný koncept záporáka zovšednel. Dokážem si predstaviť, že si k tomuto asynchrónnemu multiplayeru raz za čas na hodinku sadnem, ale z predstavy sústavného hrania alebo absolvovania hry z pohľadu preživšieho na mňa idú mdloby.

Resident Evil Resistance; gameplay: vlastnosti Resident Evil Resistance; gameplay: box
Úprava postáv je spojená s nákupom vlastností cez bedne verne pripomínajúce loot boxy. Kupujete ich však za vnutornú menu a ich počet je obmedzený počtom schopností, čo veľmi neplatí pre kozmetické doplnky.

Resident Evil: Resistance určite k popularite pomôžu dve veci – dostanete ho zadarmo k Resident Evil 3, ktorý prekonáte počas jedného popoludnia, takže sa hladne vrhnete na multiplayerovú nadstavbu, a skvele vyzerajúca grafika zaistená RE Enginom, ktorý aj tu šliape ako hodinky. Resistance nie je zlý titul, ale sám o sebe by zrejme na presýtenom trhu zapadol. Potešil ma určite viac ako betaverzia Predator: Hunting Grounds, ale ak plánujete do neho investovať peniaze, či dokonca kupovať Resident Evil 3 kvôli multiplayeru, dobre si to rozmyslite, pretože by ste mohli byť sklamaní. Ukáže až čas, či sa komunita ustáli a upraví sa matchmaking asynchrónneho multiplayera, ktorý vyšiel na PC, PS4 a Xbox One 3. apríla 2020.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.

Recenzia Resident Evil: Resistance: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 65 % Alza Gaming

Resident Evil: Resistance pekne vyzerá a má veľa zaujímavých nápadov, ktoré však kazia nedostatky v hrateľnosti. Kvôli nespravodlivému matchmakingu, skorému zovšedneniu a zápasom z pohľadu preživšieho bohužiaľ titul patrí do lepšieho nadpriemeru, ale ak vlastníte Resident Evil 3, tak za skúšku určite stojí.

Resident Evil: Resistance; recenzia

• Hra za Masterminda
  • Postupné vylepšovanie postavy