Stellar Blade PET

Sony stále pracuje na spätnej kompatibilite s PS4

Zobraziť katalóg

• Autor: Filip Němec

Informačná hradba okolo PlayStation 5 je definitívne strhnutá. Po odhalení, že PS5 vyjde budúce Vianoce, tu máme ďalšie informácie, ktoré už ale toľko potešujúce byť nemusia. Sony totiž stále nevie, či dokáže ponúknuť spätnú kompatibilitu na všetky PS4 tituly. V aktuálnej novinke sa potom venujeme tiež ďalším správam o novej generácii ovládača Dualshock a poznáme tiež úplne prvé štúdio, ktoré oficiálne pracuje na PS5 hre.

PlayStation 5; screenshot

Spätná kompatibilita PlayStation 5 bola jednou z istôt, ku ktorým sme sa mohli upínať. Alebo sme si to aspoň mysleli. Že bude herná konzola PS5 podporovať hry z predchádzajúcej generácie totiž architekt konzoly Mark Cerny prezradil už začiatkom tohto roka, a tak sa zdalo, že v tomto ohľade môžeme byť úplne pokojní. Magazín Famitsu však využil nečakanú ústretovosť spoločnosti Sony ohľadom pripravovanej next-gen konzoly a spýtal sa práve na spätnú kompatibilitu. Odpoveď od zástupcu Sony však nebola tak pozitívna, ako sme dúfali. „V súčasnej chvíli sa vývojársky tím zo všetkých síl snaží overiť, či dokážeme zabezpečiť kompletnú spätnú kompatibilitu. Prosím, počkajte na ďalšie informácie.“ stojí v oficiálnom vyjadrení na Twitteri.

PlayStation 5; screenshot: Cell procesor

Za absenciu spätnej kompatibility na PlayStation 4 môže práve táto malá mrška (ospravedlňujeme sa všetkým IT geekom). Cell procesor PS 3 bol síce neuveriteľne výkonný, ale vďaka špeciálnej architektúre bolo prakticky nemožné jednoducho portovať PS3 tituly na PS4.

Čo toto vyjadrenie znamená? Môžeme len hádať, avšak Sony si pravdepodobne len necháva otvorené zadné vrátka pre prípad, že by nedokázalo ponúknuť 100 % spätnú kompatibilitu, ktorá by v ideálnom prípade znamenala, že akýkoľvek disk s PlayStation 4 hrou vloženou do PS5 mechaniky bude fungovať. Podstatnú úlohu v problematike spätnej kompatibility potom hrajú tiež digitálne kópie. Viac ťažkostí než fyzické Blu-ray disky totiž môže pôsobiť prenos digitálnych hier zakúpených na predchádzajúcu generáciu konzol.

V najhoršom možnom prípade bude herná konzola PlayStation 5 podporovať spätnú kompatibilitu podobne ako teraz Xbox One, kedy sa do tohto programu pridávajú hry „ručne“ a je potrebné kontrolovať zoznam podporovaných titulov. Na druhej strane Sony už skôr nadhodilo, že v rámci spätnej kompatibility chce ísť až tak ďaleko, že by hry z predchádzajúcej generácie mohli ťažiť z vyššieho výkonu PS5 napríklad formou lepšieho snímkovania. Ako ale stojí v aktuálnom vyhlásení Sony, musíme počkať.

Nový ovládač s dlhšou výdržou a možno aj mikrofónom

Ako sa očakávalo, po vyhlásení Jima Ryana na PlayStation blogu o vydaní PS5 na budúci Vianoce, sa roztrhlo vrece s ďalšími informáciami. Aj v tejto novinke sa vrátime k novému ovládaču, ktorému sme sa venovali obšírne v predchádzajúcej novinke. Ten podľa najnovších správ ponúkne podobne ako existujúci Dualshock 4 malý reproduktor, ktorý využije okrem iného aj za necelý mesiac vychádzajúce Death Stranding. A keď túto funkciu uplatní majster Kojima, musí ju mať zákonite aj ďalšia generácia obľúbeného ovládača. Naopak o dotykovej plôške toho zatiaľ veľa nevieme.

PlayStation 5; screenshot: dualshock evoluce

Sony spôsobilo revolúciu na poli herných ovládačov hneď niekoľkokrát. Dualshock bol napríklad prvým ovládačom s dvomi analógovými páčkami. Históriu a vývoj PlayStation ovládačov dobre zmapoval napríklad magazín Gamespot.

Nezabúdajme však, že Sony si pred nedávnom patentovalo dotykový displej pre herný ovládač. Mohlo by tak ísť o ďalšiu, doteraz neoznámenú inováciu. Ako totiž sám redaktor magazínu Wired zdôraznil vo svojom článku, ovládač, ktorý mal možnosť vyskúšať, bol evidentne v predprodukčnej fáze. Mnoho prvkov mu chýbalo a vizuálne nebol nijako príťažlivý.

Naopak potvrdenou novinkou je zmena portu na USB-C, Sony ide teda s dobou a končí s micro USB štandardom. Potvrdená je tiež vyššia hmotnosť ovládača spôsobená vstavanou nabíjateľnou batériou s väčšou kapacitou. Avšak aj tak je vraj nový Dualshock ľahší ako existujúci Xbox One ovládač s tužkovými batériami. Na prototype ovládača potom bol zaujímavý otvor, ktorý by podľa všetkého mohol v budúcnosti ukrývať mikrofón. O ňom sa v poslednej dobe taktiež hojne špekulovalo v spojení s patentom digitálneho asistenta. Ten by mohol pomáhať nielen s orientáciou v hlavnom menu, ale aj pri hraní vybraných titulov.

Dochádza vám zdravie a nemáte pri sebe žiadnu lekárničku? Podľa tohto patentu by sme možno mohli v budúcnosti len slovne vyjadriť svoju potrebu, a hra by napríklad na mini mape označila najbližšiu lekárničku. Znie vám to ako dobrý nápad, alebo sa vám pri tejto myšlienke začína cnieť po starých časoch, kedy ste si na všetko museli prísť sami?

PlayStation 5 so 4K Blu-ray mechanikou

Proroctvo, že Xbox One a PlayStation 4 sú posledné konzoly s mechanikou, sa nenaplnilo. Microsoft síce vytvoril svoj Xbox One All-Digital Edition, ale máme potvrdené, že PlayStation 5 ponúkne 4K Blu-ray mechaniku (tú na rozdiel od PS4 ponúka už teraz Xbox One X a tiež Xbox One S). Herná komunita potom netrpezlivo očakáva kapacitu SSD disku. Tie sú už z podstaty veľmi drahé, a keďže PS5 hry budú môcť byť na 100 GB Blu-ray diskoch, aj dnes skôr nadštandardná veľkosť 1 TB sa zdá v tomto prípade byť veľmi malým priestorom pre budúcu knižnicu hier, ktorá navyše môže vďaka spätnej kompatibilite veľmi rýchlo napučať.

Pri sťahovaní digitálnej kópie potom dobre poslúži možnosť vybrať si, akú časť hry stiahnuť najskôr, čo vo väčšine prípadov bude znamenať rozdelenie na singleplayer kampaň a multiplayer. To je však novinka len čiastočne, pretože už dnes toto niektoré tituly umožňujú. Čo však bude nové a čo práve otvára diskusiu nad malou kapacitou SSD disku, bude možnosť kedykoľvek odinštalovať jednu z častí, aby zbytočne nezaberala miesto na disku. Možno pôjde len o užitočnú funkciu, vďaka ktorej budete môcť vymazať kampaň a stále si užívať hru viacerých hráčov, alebo ide o opatrenie, s ktorého pomocou bude Sony bojovať s nedostatočne veľkým SSD diskom.

Vylepšenia by sa potom malo dočkať aj rozhranie konzoly, ktoré má byť intuitívnejšie a bohatšie na najrôznejšie informácie. Tak napríklad bez toho, aby ste zapli nejakú hru, už hlavná ponuka konzoly PlayStation by vám mala umožniť spustiť nasledujúcu misiu v už nainštalovaných hrách či ponúknuť pripojenie do hry vašich priateľov.

Čo si na PlayStation 5 zahráme?

Ak je na nejakú tému ešte skoro, je to napríklad vzhľad konzoly, jej cena a tiež prvé tituly, ktoré PlayStation 5 odprevadia na trh. Zatiaľ jedinou solídnou indíciou je oznámenie, že vývojárske štúdio Bluepoint Games pracuje na veľkom titule pre PS5. Autori mnohých remasterov, ako Metal Gear Solid HD Collection alebo remaku Shadow of the Colossus možno získali potrebný kredit, aby mohli vytvoriť svoju vlastnú hru. Prezident štúdia Marco Thrush sa potom nezabudol ani pochvalne zmieniť o novom SSD disku, ktorý je tak rýchly, že vývojári už nemusia vytvárať umelé prekážky pre hráčov, aby sa stihla načítať nasledujúca lokácia.

Bluepoint Games sú v súčasnosti jediným štúdiom, o ktorom oficiálne vieme, že pracuje na PlayStation 5 hre. Sony má však také množstvo tzv. first party štúdií, že mnohé z nich už určite usilovne tvoria PS5 exkluzivity. Za verejné tajomstvo sa považuje napríklad druhý diel God of War, štúdio Santa Monica upútalo pozornosť inzerátmi na pozície nepriamo potvrdzujúce ďalšie Kratovo dobrodružstvo, navyše existenciu už hotového a nákladného enginu treba zužitkovať. Rovnaká situácia nastala aj v prípade pokračovania Horizon Zero Dawn, ktoré patrí s viac ako desiatimi miliónmi predaných kusov k najúspešnejším hrám PlayStation 4. Od štúdia Guerrilla Games sme navyše v poslednej dobe nepočuli nič nové, mohlo by tak pokračovanie výpravy sympatickej Aloy vyjsť už ako launch titul?

PlayStation 5; screenshot: Horizon Zero Dawn 2

Horizon: Zero Dawn si získalo srdcia hráčov nielen skvelou hrateľnosťou, ale aj originálnym a zaujímavým príbehom.

Podobne sa dá uvažovať aj o štúdiu Polyphony Digital, ktoré síce vytvorilo PS5 demoverziu svojho Gran Turismo Sport, ale to bolo zamýšľané len ako medzistupeň pred veľkým ôsmym dielom. Ten by sa logicky mohol ukázať na konzole PlayStation 5. Je navyše nepísaným pravidlom, že na štarte novej generácie konzol musia byť vždy aspoň jedna pretekárska hra. Z ďalších titulov, ktoré sa môžu ukázať aj na ostatných platformách, sa potom šušká o GTA 6. Práve táto mestská akcia by sa podľa všetkého mohla takisto stať štartovacím titulom PS5. To by sa fanúšikom PlayStation veľmi páčilo, séria Grand Theft Auto totiž bola predtým s touto značkou úzko spätá. Sony si dokonca malo podľa niektorých informácií zaplatiť za jeden mesiac trvajúcu časovú exkluzivitu.

• Zdroje: Famitsu, Gamespot, Screen Rant, Push Square, TweakTown, Twitter (Daniel Ahmad)

i Mohlo by vás zaujímať
4,7 342×
PlayStation 5 Pulse 3D Wireless Headset
Herné slúchadlá – bezdrôtové, s mikrofónom, cez hlavu, okolo uší, uzatvorená konštrukcia, rádiofrekvenčné pripojenie, k PC a PlayStation 5, herný režim, priestorový zvuk 7.1, s ovládaním hlasitosti
78,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: MSX005PU1
Vytlačiť
P-DC1-WEB06
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií