Uncharted; wallpaper: cover

Uncharted (film, RECENZIA)

Po viac ako dekáde prieťahov, výmen režisérov, hľadaní hercov a prepisovaní scenára sa štúdiu Sony konečne podarilo dotiahnuť adaptáciu videohernej série Uncharted do úspešného konca a hlavný hrdina Nathan Drake sa tak mohol vypraviť na svoje prvé filmové dobrodružstvo. Je to ale dôvod na oslavy, alebo fanúšikovia predlohy majú radšej zostať doma pri hernej konzole? Zistíte v našej recenzii.

Ak vás zaujímajú všeobecné informácie o snímke Uncharted (herecké obsadenie, čeština, platformy atď.), nahliadnite do druhej části článku Všetko, čo vieme.

Autor: Štěpán LenkRecenzia, Info

Zdroj obrázku: Sony Pictures

Části článku:

Uncharted (RECENZIA) – Obsah článku

1. Výprava Nathana Drakea na strieborné plátno
  2. Nathan Drake je (mladý) muž akcie
  3. Recenzia Uncharted: záverečné hodnotenie

Výprava Nathana Drakea na strieborné plátno

V prvom rade by bolo dobré si povedať, že Uncharted nie je adaptáciou žiadneho konkrétneho dielu z videohernej série. Režisér Ruben Fleischer (Zombieland, Venom) rozpráva príbeh slávneho hľadača pokladov Nathana Drakea prakticky od začiatku a dosť po svojom, skôr než o prequel teda ide o úplne samostatnú kontinuitu, ktorá na hry nijako nenadväzuje.

V tejto verzii mladý Nathan Drake (Tom Holland) tak trochu nevie, čo so životom, pracuje v bare a prilepšuje si príležitostným okrádaním svojich zákazníkov. Nathana jedného dňa osloví Victor Sullivan alebo Sully (Mark Wahlberg) a ponúkne mu spoluúčasť pri pátraní po legendárnom poklade Ferdinanda Magellana, samozrejme za rozprávkovú odmenu.

Uncharted (2022) CZ Dabing HD trailer

zdroj: Total Film

Najskôr to na dohodu nevyzerá, keď ale zo Sullyho vypadne, že spoločne s pokladom by možno mohli nájsť aj Nathanovho dávno strateného brata Sama, tľapnú si a vyrazia na dobrodružnú výpravu okolo sveta, v ceste im však stojí neľútostný obchodník Moncada (Antonio Banderas), ktorý po poklade prahne zo svojich vlastných dôvodov

Úprimne, ja určite nie som ten najväčší fanúšik Uncharted pod slnkom, tú sériu mám ale veľmi rád a väčšinu dielov som si poctivo prešiel a užil. Aj napriek veľkému množstvu narážok, easter-eggov a požmurkávania na fanúšikov mi ale na plátne niečo z toho Uncharted feelingu jednoducho stále chýbalo, hoci Ruben Fleischer zdanlivo splnil všetky náležitosti (známe postavy – check, hľadanie pokladu – check, veľkolepá akcia – check). Chvíľu mi trvalo, kým som na to prišiel, približne po pol hodine filmu a presune do Barcelony za Chloe Frazer (bohužiaľ len na plátne, nie v skutočnosti) mi ale docvaklo, že najväčšiu „zásluhu“ na tejto nezhode medzi hernou predlohou a filmom majú hlavné postavy, ktorých charakter virtuálnym predobrazom veľmi nezodpovedá.

Tom Holland sa evidentne snaží. Na Nathana Drakea síce paradoxne stráca trochu tej uvoľnenosti, v úlohe mladšej verzie presláveného dobrodruha ale nakoniec vlastne ujde. Naopak Sully v podaní Marka Wahlberga namiesto Drakeovho mentora a de facto adoptívneho otca pôsobí ako znudený sobec, ktorý neustále podráža všetkých okolo seba a zaujíma ho len vlastný zárobok. Podobne je na tom aj Chloe (Sophia Ali) – tá je síce komplikovanou a nepredvídateľnou osobnosťou aj v hrách, nakoniec ale vždy vyznieva skôr kladne, kým vo filme pôsobí skôr dojmom úskočnej mrchy, alebo minimálne spočiatku.

Chápem, že film slúži ako origin story a všetky postavy teda musia prejsť nejakým vývojom, aby sa priblížili svojim definitívnym verziám z hier, vo filme ale tento vývoj buď nepríde vôbec, alebo až v samotnom závere, kedy vám to už bude v podstate jedno. Herecky je tak najzaujímavejší Antonio Banderas, ktorému s pribúdajúcim vekom zrejme rastie aj charizma, žiaľ bohu mu ale scenáristi nedali príliš priestoru a jeho úloha vo filme je tak skôr bolestivo premárnenou príležitosťou.

Uncharted; screenshot: Drake a Sully

zdroj: Sony Pictures

Vyzerá to ako Nathan a Sully, ale na plátne sa ako ich videoherné náprotivky úplne nesprávajú.

Nathan Drake je (mladý) muž akcie

Pre sériu Uncharted sú však okrem podarených postáv typické aj nadupané akčné pasáže, ktoré v mnohých ohľadoch pripomínajú filmové scény z hollywoodskych trhákov. A v tomto ohľade odviedol režisér Ruben Fleischer veľmi dobrú prácu. Akčná scéna v lietadle, tak aj sekvencia s plachetnicami ťahanými vzduchom nákladnými vrtuľníkmi patria k vrcholom filmu a sú veľmi dobre natočené, zábavné, napínavé a správne videoherne naddimenzované. Jediná škoda je, že podobných momentov vo filme nie je viac a musíte na ne čakať až do druhej polovice.

Akčná zložka sa Fleischerovi jednoznačne podarila, výplň medzi ňou už ale tak dobre neukočíroval, respektíve, je to zábava, pokiaľ vypnete mozog a neberiete film až tak vážne. Akonáhle o deji začnete len trochu logicky uvažovať, začne sa rozpadať na prach ako artefakt v rukách neskúseného hľadača pokladov. Aj napriek všetkým mojim výhradám Ruben Fleischer každopádne dokázal, že potenciál série Uncharted na filmovom plátne je obrovský. Keby sa pridalo viac akčných scén a nápaditého riešenia archeologických hádaniek, ubralo logických lapsov v scenári a trochu viac zapracovalo na postavách, mohli sme sa v kinách radovať z výborného dobrodružného filmu.

Takto sme dostali len ľahko nadpriemernú akčnú jednohubku s povedomými postavami, pri ktorej sa síce nudiť nebudete, ale vo výsledku je trochu zameniteľná. Príbeh Uncharted si však hneď v niekoľkých smeroch pripravuje pôdu pre pokračovanie, stále teda existuje šanca, že v kinách uvidíme adaptáciu, ktorú si táto videoherná séria zaslúži. Snáď na ňu nebudeme čakať ďalších 10 rokov.

Uncharted (RECENZIA)

Uncharted dorazil do našich kín 10. 2. 2022.

Hodnotenie6/10 UJDE

Filmové Uncharted síce nedosahuje kvalít rovnomennej videohernej série, vo výsledku ale ide o vcelku zábavný, hoci len ľahko nadpriemerný dobrodružný film s niekoľkými výbornými akčnými scénami a množstvom požmurkávania na fanúšikov predlohy.

Uncharted; recenzia

Uncharted (INFO) – OBSAH

Uncharted: Trailery

Najnovšie trailery a ukážky, ktoré sú momentálne k filmu Uncharted dostupné.

UNCHARTED Exclusive Scene - Plane Fight

zdroj: Sony Pictures

(23. 12. 2021): UNCHARTED - Official Trailer 2 (HD)

UNCHARTED - Official Trailer 2 (HD)

zdroj: Sony Pictures

(21. 10. 2021): UNCHARTED - Official Trailer (HD)

UNCHARTED - Official Trailer (HD)

zdroj: Sony Pictures

Uncharted: Premiéra v SR a platformy

Uncharted sa v slovenských kinách začne premietať 17. februára 2022, súbežná premiéra na streamovacích službách sa neplánuje. Stopáž snímky zatiaľ nebola oznámená.

Uncharted: Slovenské titulky a dabing

Na Slovensku sa Uncharted objaví v originálnom znení so slovenskými alebo českými titulkami. Či sa dočkáme aj dabingu zatiaľ nevieme.

Uncharted: Príbeh

Uncharted bude rovnako ako rovnomenná videoherná séria rozprávať príbeh profesionálneho hľadača pokladov Nathana Drakea (hrá Tom Holland), dej snímky sa však bude odohrávať niekoľko rokov pred udalosťami prvej hry (Uncharted: Drake's Fortune, 2007). Na plátne teda uvidíme Drakeovu mladšiu verziu a spoznáme samotný začiatok jeho dobrodružnej kariéry, keď sa spoločne so svojim parťákom Sullym (Mark Wahlberg) vypraví po stopách dávno stratenej a údajne prekliatej sošky zo Zlatého mesta v El Dorade.

Uncharted; screenshot: Drake a Sully

zdroj: Sony Pictures

Nathan Drake a Sully sa vo svojom filmovom dobrodružstve vypravia po stopách prekliatej sošky.

Drake a Sully však nebudú jediní, kto sa spomínanej sošky chce zmocniť, do cesty sa im tak so svojou armádou žoldnierov bude pliesť bohatý obchodník a lovec pokladov Moncada (Antonio Banderas).

Uncharted: Herecké obsadenie, postavy a tvorcovský tím

Réžie filmu Uncharted sa po dlhých prieťahoch definitívne ujal Ruben Fleischer, ktorý má za sebou hneď niekoľko akčných titulov, či už podarených (Zombieland), alebo menej podarených (Venom). O žiadneho nováčika teda nejde, na videoherných adaptáciách si už ale vylámal zuby nejeden schopný tvorca, snáď sa teda táto „kliatba" Fleischerovi vyhne.

Vo filme sa v hlavných úlohách objaví Tom Holland ako dobrodruh Nathan Drake, Mark Wahlberg ako Drakeov mentor Victor „Sully“ Sullivan, Sophia Ali ako Drakeova kamarátka Chloe Frazer a Antonio Banderas ako konkurenčný lovec pokladov Moncada.

Uncharted; screenshot: herecké obsazení

Uncharted: postavy a (herecké obsadenie)

Zľava: Nathan Drake (Tom Holland), Victor „Sully“ Sullivan (Mark Wahlberg), Chloe Frazer (Sophia Ali), Moncada (Antonio Banderas)

Zároveň sa špekuluje, že by sa vo filme mal objaviť aj Nathanov starší brat Sam, pokiaľ je to ale pravda, tvorcovia zatiaľ meno herca starostlivo taja. Že by táto úloha pripadla hercovi Nathanovi Fillionovi (Firefly), ktorého si fanúšikovia pôvodne priali mať v hlavnej úlohe Nathana Drakea? Štúdio Sony by tak Filliona do Uncharted dostalo aspoň symbolicky a priaznivcom série pripravilo do kina poriadne prekvapenie. Znie to krásne, v tejto chvíli ide ale skôr o naše zbožné prianie.

Uncharted: Predloha

Predlohou snímky Uncharted je úspešná videoherná séria slávneho amerického štúdia Naughty Dog (Crash Bandicoot, The Last of Us). Tieto akčné adventúry sa v mnohých ohľadoch inšpirovali napríklad vo filmových dobrodružstvách Indiana Jonesa či videohrách Tomb Raider s archeologičkou Larou Croft v hlavnej úlohe. Séria Uncharted zdatne kombinuje strelecké pasáže, akrobatické lezenie po stenách a logické hádanky, žáner akčných adventúr ale výrazne ovplyvnila predovšetkým vďaka bombastickým, značne skriptovaným akčným sekvenciám pripomínajúcim hollywoodske blockbustery.

Prvý diel s názvom Uncharted: Drake's Fortune vyšiel na konzoly PS3 v roku 2007, odvtedy sa hra dočkala troch ďalších oficiálnych pokračovaní (Uncharted 2: Among Thieves, Uncharted 3: Drake's Deception, Uncharted 4: A Thief's End) a spin-offov Uncharted: Golden Abyss pre PS Vita a Uncharted: Lost Legacy, kde Nathana Drakea v úlohe protagonistu vystriedala o pár riadkov vyššie zmienená Chloe Frazer.

UNCHARTED 4: A Thief's End (5/10/2016) - Story Trailer | PS4

zdroj: PlayStation

Táto videoherná séria bola odjakživa exkluzívnym artiklom a ikonou konzol PlayStation, to sa ale v priebehu roku 2022 zmení. Pod názvom Uncharted: Legacy of Thieves Collection totiž vychádzajú diely Uncharted 4: Thief's End a Uncharted: Lost Legacy na PC (Steam).

Uncharted: Ďalšie informácie a zaujímavosti

• Na filmovej adaptácii série Uncharted sa začalo pracovať už v roku 2008.
  • Na režisérskom poste sa postupne vystriedali David O. Russell, Dan Trachtenberg, Neil Burger, Seth Gordon, Shawn Levy, alebo Travis Knight, všetci ale z rôznych dôvodov nakoniec projekt opustili.
  • Úlohy Nathana Drakea sa mal v určitom momente zhostiť aj Mark Wahlberg, ako však čas ubiehal a projekt sa nikam neposúval, päťdesiatročný Wahlberg nakoniec vyfasoval úlohu Drakeovho mentora Sullyho.
  • S námetom „mladého Nathana Drakea“ nevedomky prišiel sám Tom Holland, ktorý štúdiu Sony predniesol svoj návrh na príbeh mladého Jamese Bonda.

Uncharted: ČSFD hodnotenia, recenzie

Na snímku Uncharted momentálne nie sú k dispozícii žiadne recenzie či hodnotenia.

Uncharted 2: Vypraví sa Nathan Drake na ďalšie dobrodružstvo?

Na prípadné teórie o druhom dieli je ešte pomerne skoro, Uncharted predsa len ešte nemalo ani premiéru a žiadne oficiálne vyhlásenie na túto tému zatiaľ nepadlo. Pokiaľ sa ale Nathanovi Drakeovi bude na filmových plátnach dariť (najmä finančne), nevidíme dôvod, prečo by jeho filmové dobrodružstvo nemohlo ďalej pokračovať.

i

• Zdroje: IMDB

4,8 35×
Uncharted: Legacy of Thieves Collection – PS5
Hra na konzolu – PS5 (s mechanikou), krabicová verzia, žáner: akčný, strieľačky a dobrodružný, – objavuj stratenú históriu s charizmatickými a súčasne osobnostne zložitými zlodejmi Nathanom Drakom a Chloe Frazerovou, ktorí so zmyslom pre zázraky cestujú po svete a prenasledujú neobyčajné dobrodružstvá a zabudnuté povesti.
19,90 €
Na sklade > 10 ks
Objednávací kód: PSV0190