Valheim (DOJMY Z HRANIA) – Nečakane podarený severský survival

• Autor: Jiřina Formánková

Asi len málokomu by pri prvom zbežnom pohľade na trailer švédskeho survival Valheim štúdia Iron Gate napadlo, o aký netušený hit práve zakopol. Hra, ktorá na prvý pohľad nezaujme grafikou ani superoriginálnym nápadom, sa napriek tomu stala úspešnou už pri svojom nedávnom vydaní v Early Access. Čím presne dokázala zaujať, si môžete prečítať v tomto článku.

Valheim; wallpaper: cover

zdroj: iron Gate

Valheim (hra)

Survival Valheim vyvíja štúdio Iron Gate AB a vydáva spoločnosť Coffee Stain Publishing. Hra vychádza 2. 2. 2021 v predbežnom prístupe na PC s komunitnou českou lokalizáciou a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Dojmy z hrania

Valheim (DOJMY Z HRANIA PC) – Obsah článku

1. Prežívanie po vikingsky
  2. Pozor! Padá strecha
  3. Vo Valheime môžete podať pomocnú ruku
  4. HW nároky na hru Valheim PC

Prežívanie po vikingsky

Procedurálne generovaný svet, možnosť kooperácie, nutnosť prežiť, až doteraz sa vo výpočte neobjavuje nič zvlášť výnimočné, čo by robilo z Valheimu to, čím v skutočnosti je. Máloktorá hra sa totiž môže pochváliť tak prepracovanými a dobre fungujúcimi mechanikami ako práve táto. Je ťažké sa ubrániť pocitu, že autori vedia úplne presne čo robia a ako má ich hra vyzerať. Valheim ponúka klasický model survival žánru s ťažbou a zberom surovín, manažovaním základných potrieb, rozsiahlym systémom craftingu a stavania a v neposlednom rade aj levelovaním postavy na základe frekvencie používania jednotlivých skillov.

Žiadny príbeh, ktorý by vás ťahal alebo nútil nasledovať, tu nenájdete. Ste jednoducho vikingský bojovník, ktorý sa po smrti ocitol vo Valheime (desiatom severskom svete), medzi tvormi chaosu a niekoľkými dávnymi súpermi vládcu bohov Odina. Tých máte za úlohu poraziť a prekliesniť si cestu rozľahlým (áno, už aj teraz v predbežnom prístupe) svetom zloženým z niekoľkých druhov biomov (od lesov cez mrazivé hory až po rozkvitnuté pláne) so špecifickými druhmi výrobných materiálov a originálnym osadenstvom nepriateľov meniacich sa podľa toho, kam práve vyrazíte.

Valheim; gameplay: loď

Loď je neoceniteľná pomocníčka pri prevoze materiálu a preskúmavaní rozľahlého sveta. Len občas jednoducho nezafúka a nezafúka.

Než sa ale kamkoľvek prvýkrát vydáte, budete sa musieť riadne pripraviť. Prvé, čo je nevyhnutne potrebné strážiť po celú dobu hrania, je jedlo (piť nemusíte). To je rozdelené na tri druhy surovín, ktoré môžete zjesť v tesnom slede za sebou a má priamy vplyv na zdravie a výdrž postavy. Od bobúľ a pečeného mäsa sa postupne prepracujete k vareným pokrmom (aj medovinám slúžiacim ako elixíry) a niektoré ingrediencie si môžete dokonca sami vypestovať. Neočakávajte, že z vašej postavy bude veľkofarmár nepreberného množstva rastlín, ale už samotná dobrá dostupnosť základných komodít vám starosť o žalúdok veľmi uľahčí. Jednou z príjemných realistických drobností je napríklad nutnosť dodržiavať dostatočné odstupy sadeničiek v riadku, inak zelenina neprospieva a nič z nej nebude.

Valheim; gameplay: stromy

Ako veľmi skoro zistíte, aj stromy vám vo Valheime budú usilovať o život. Pokiaľ na vás spadnú, alebo kmeň zíde na nohu, dokážu poriadne zraniť alebo aj zabiť.

Pozor! Padá strecha

Ďalšie príjemné prekvapenie ma čakalo pri stavbe zrubu. Hra vás nenechá búchať na seba piate cez deviate, ako býva zvykom v prípade väčšiny survivalov. Musíte mať aspoň základnú predstavu o fungovaní statiky a zemskej príťažlivosti, inak sa nedostanete ďalej než k úbohej búdke, ktorá postupom času nebude rozmerovo zodpovedať vašim potrebám. Zle postavené strechy padajú na hlavy, dym z ohniska vás udusí, ak nepostavíte čosi podobné komínu a tak podobne. Je žiaduce postaviť aspoň obstojnú základňu, pretože dáva odpočinkové bonusy podľa vybavenia, ktoré do nej umiestnite. Stoly, postele aj kožušinové predložky dokážu vo výsledku vytvoriť príjemne útulnú atmosféru, obzvlášť keď vonku práve prší – a prší často.

Valheim; gameplay: zrub Valheim; gameplay: zrub

Každý býva ako vie. Je len na hráčovi a jeho schopnostiach ako veľmi rozsiahle útočisko sa rozhodne vybudovať.

Po úvodnej a v podstate bezpečnej štartovej lokácii sa budete musieť vypraviť trochu ďalej na prieskum a za zdrojmi nových surovín. Behať po svojich je z dlhodobého hľadiska neúnosné, našťastie máte vo Valheime aj ďalšie možnosti. Tou prvou sú portály, ktoré môžete postaviť kdekoľvek to práve potrebujete. Hodia sa hlavne pred väčšími súbojmi s bossmi ako najrýchlejší spôsob dopravy, ak sa vám podarí umrieť (úprimne povedané, ide to celkom ľahko). Ich úskalím je, že niektoré materiály z danej oblasti (kov) nedovoľujú preniesť.

Zostáva teda stará dobrá moreplavba. Od primitívnej plti sa dopracujete k úctyhodným korábom, ktoré už všeličo vydržia, ako v búrke, tak v prípade, že na mori narazíte na niektorú z nepríjemných potvor, ktoré vašej postave pôjdu po krku. Spôsob ovládania je jednoduchý a závisí od smeru vetra a veľkosti vĺn (počasia). Úskalie ale čaká hneď potom, čo zistíte, že loď akosi nemá obyčajnú kotvu. Stáva sa tak, že samovoľne odcestuje kamsi do šírej končiny a už ju nenájdete, alebo vám ju zlikvidujú nepriatelia, než sa stihnete vrátiť z výpravy po ostrove.

Valheim – Dungeon (Alza Magazín gameplay, PC, No Commentary)

Dungeony sú momentálne síce slabšie častí hernej náplne, ale vydávať sa tam napriek tomu budete musieť. Niektoré materiály totiž inde nenájdete.

Súbojový systém je spracovaný veľmi slušne a na svoje si prídu ako vyznávači boja na blízko, tak aj strelci. Nie každý nepriateľ reaguje rovnako na typ obdržaného zranenia, preto je potrebné dobre zvážiť, čo na koho použijete. Hlavnú úlohu bude ale hrať výdrž, bez ktorej nebudete schopní ani útočiť ani blokovať, je preto rozhodujúce pre úspech naučiť sa s ňou zaobchádzať efektívne. Dosť pomôžu tiež elixíry v podobe fermentovanej medoviny, ktoré môžete využiť na obnovu základných schopností aj v rámci najrôznejších odolností.

Vo Valheime môžete podať pomocnú ruku

Jedným z najväčších bonusov hry je podľa môjho názoru možnosť meniť so svojou už vytvorenou postavou servery. Ak máte priateľov hrajúcich vo vlastnom svete a potrebujete pomoc (napríklad pri boji s bossom), nič im nebráni, aby vám priskočili na pomoc so svojimi postavami a dokonca s vlastným vybavením. Dobrá správa je to hlavne pre sólistov, pretože na jeden svet sa zároveň vojde až desať hráčov. Vo Valheime je zároveň možnosť zapnúť PvP režim, ale úprimne povedané, asi málokto využije túto možnosť, pretože hra má viac než dostatočný PvE obsah už v tejto chvíli a je schopná zaplniť „dieru na trhu“, kde väčšina survival hier vsádza práve na PvP.

Vizuál Valheimu je možno (nielen pre mňa) asi najrozporuplnejšou stránkou celej hry. Minimálne prvých pár hodín som sa nemohla ubrániť pocitu, že som sa ocitla niekde o dvadsať rokov naspäť v časoch Morrowindu. Hlavne modely postáv, rovnako ako detaily lode (a ďalších predmetov) vyslovene ťahajú oko z hlavy. Avšak v prípade, že sa odpútate od detailov, alebo ste schopní ich jednoducho ignorovať, zistíte, že niektoré miesta (hlavne lesy) sú naopak krásne osvetlené a atmosférické. Zvuková stránka hry je podarená (snáď s výnimkou srniek škriekajúcich ako husi) a dotvára príjemnú a realistickú atmosféru.

Valheim; gameplay: les

Black Forest je jedno z prvých miest, kam sa musíte vypraviť. Niektoré zákutia vyzerajú kúzelne, hlavne za svitania.

Valheim je jasným príkladom príslovia, že dobrá vec sa chváli sama. Dva milióny predaných kusov hry počas štrnástich dní od spustenia Early Accessu sa nepodarí hneď tak hocikomu. Hoci Valheim neponúka žiadne originálne mechaniky ani príbeh, všetko, čo v ňom (v tejto chvíli) je, funguje na výbornú. Ponúka dostatok obsahu (na niekoľko desiatok hodín, v závislosti od toho, s koľkými ľuďmi hráte) aj prepracované fungovanie sveta a mechanik. Ak sa vývojárom podarí v dohľadnej dobe pridať sľubovaný obsah ďalších biomov, nepriateľov a materiálu, stane sa z Valheimu pravdepodobne jeden z najhranejších titulov žánru tejto doby.

Jiřina Formánková

Jiřina Formánková

Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.

HW nároky na hru Valheim PC

Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 7 64-bit
Procesor 2.6 GHz Dual Core i5 3GHz