Štúdio Kylotonn každoročne vydáva licencované rely preteky s názvom WRC. V dnešnej recenzii sa pozrieme pod kapotu WRC 7 a zistíme, či sa vývojári pochlapili a dokázali sa z WRC 6, ktoré kritikov ani fanúšikov práve neoslnilo, poučiť. Rely konkurencia je silná, takže ostatní určite so záujmom sledujú, ako posledný pretekársky počin francúzskych vývojárov a vydavateľov BigBen Interactive dopadol. Odpoveď na túto otázku nájdete v našej recenzii.
Musím hneď na začiatok uviesť, že pretekárske hry idú tak trochu mimo mňa. Možno je to tým, že by som jednoducho nemohol s pokojným svedomím hodnotiť tento žáner bez poriadneho vybavenia (t. j. volant, pedále a poriadne sedadlo, ku ktorému je všetko toto pripevnené.). Moja posledná skúsenosť s rely bol hra Colin McRae Rally 2.0 z roku 2000 a asi vďaka závanu mne skoro neznámej nostalgie, sa mi naskytla možnosť hru WRC 7 vyskúšať. A že som si pripravil poriadne neistú jazdu...
Štúdio Kylotonn nie je medzi fanúšikmi rely také známe, ako napríklad Codemasters, takže po vydaní predchádzajúcej rely WRC 6 sa väčšinou dočkalo maximálne pokrčenia pliec a možno niekoľkých zarytých fanúšikov, ktorí budú titul obhajovať pred hernými gigantmi pravdepodobne až do smrti. Ale je to zle? Podľa niektorých hráčov si posledné tituly, ako napríklad DiRT 4 alebo Sebastien Loeb Rally Evo neviedli práve svetovo, takže sa tu otvára možnosť pre nového kráľa na tróne.
V pretekárskych hrách ide predovšetkým o súťaženie a konkurenciu. Nielen pri rýchlostných skúškach, ale tiež čo sa týka grafiky. WRC nikdy zrejme nebola séria, ktorá by vyčnievala nad všetkými a oslňovala svojou vizuálnou stránkou. Ovšem tu možno zaznamenať istý skok dopredu. Možno to nie je práve evolúcia v rely žánru, ale krajší grafický vzhľad hre rozhodne nemožno uprieť. Textúry sú vo WRC7 oveľa prepracovanejšie a nasvietenie pôsobí nádherne. Ak do hry nasadáte práve po skúsenosti s WRC 6, túto zmenu si určite všimnete okamžite.
Pokiaľ ide o autá samotné, aj tu možno zaznamenať celkové zlepšenie. Modely pôsobia pekne a nezostávajú pozadu za celkom prijateľnými vistami z kokpitu, kde okolité scenérie vyzerajú dobre, avšak „diváci“ okolo v sebe majú asi toľko života ako figuríny v obchode s oblečením. Ani WRC nikdy nemali práve najprepracovanejší systém poškodenia, tak sa zdá, že WRC 7 v tomto smere tiež trochu pritlačil na pedál. Pri samotnej hektickej jazde to zrejme úplne nezaznamenáte, ale po príchode do cieľa si buďte istí, že vozidlo Ford vám poisťovňa určite nepreplatí. Ak jazdíte ako ja.
Ďalším zlepšením, ktoré určite pri jednej z prvých jázd zaznamenáte, je bezpochyby „kvalita“ vozovky. Už to nie je jednoducho rovná cesta so zákrutou a vlnitými kopčekmi. Je to klasická slovenská diaľnica, keď vám príde, že každá nerovnosť a ktorýkoľvek hrboľ môže okamžite vyhodiť vaše vozidlo do priekopy. Takže tuzemskí vodiči budú vo WRC 7 ako doma a túto novinky zrejme vstrebú ľavou zadnou.
Hráči sa v sérii WRC veľakrát sťažovali na nedostatočnú podporu volantov. Thrustmaster tu so svojimi výrobkami jasne dominuje. Ostatní musia počítať s tým, že ich volanty nebudú fungovať dokonale, alebo ich jednoducho vôbec nezapojíte. WRC 7 sa však obstojne hrá aj na gamepade, lenže žiadna sláva to nie je.
Ak v niečom WRC 7 skutočne zaostáva, potom je to prístupnosť širšej hráčskej verejnosti. Pre nováčikov to bude zrejme znamenať „game over“. Je tu síce na výber z niekoľkých obtiažností, ale aj tá základná pôsobí na neznalých ako pasca pre nervóznych vodičov autoškoly. Navyše sú v hre občas naozaj veľmi úzke trate. Niekedy som z nich mal pocit, že by sa tam aj jazdec na motorke nezmestil. Pridajte si k tomu realistickú fyziku trate, menšie ťuknutie c do pravého násypu a už sa váľate na streche.
Audio tiež práve nenadchne. Hudba? Takmer neexistujúca, takže poďme ďalej. Jediná vec, ktorú budete neustále počúvať, je polomŕtvy robotický hlas vášho spolujazdca, ktorý vám oznamuje zákruty a nebezpečné pasáže. Musím povedať, že som mu chcel po chvíli zakrútiť krkom a urobiť z neho naozajstnú mŕtvolu.
Okrem toho tu máme zvuk motora a nárazov. Nechápte ma zle, ale nech už som „sedel“ v ktoromkoľvek vozidle, každé mi znelo ako kosačka trávy na steroidoch. Za to zrejme môže môj nevycibrený sluch. Ovšem čo ma vážne zarazilo, bol zvuk pri kolíziách. Každý jednoducho znel, ako by ste nakopli plechovku plnú skrutiek a matiek. Musím pripustiť, že pri pohľade z kabíny to znelo trochu inak a počuli ste oveľa viac.
Kampaň, čiže jazdecká kariéra, tiež nie je práve vec, ktorou by sa WRC 7 mohlo pýšiť. Nič ma v nej nehnalo dopredu a nijako zvlášť som netúžil „byť prvý“. Opravy vozidiel som vykonával automaticky a auto upravoval v podstate sporadicky. Občasné novinky o vašej kariére, prípadne ironické pripomienky rivalov ma nijako nerozhodili. Vaša garáž je miesto, kde si po pretekoch upravujete (alebo opravujete) vaše vozdilo, ale je to tiež oblasť s personálom androidov bez života.
Je síce pekné, že nálepky sponzorov na vašom vozidle pôsobia vierohodne a je tu na výber z množstva známych mien (ako tratí, tak aj skutočných pretekárov), ale tiež sa musia brať do úvahy aj každoročné zmeny v súpiskách. A pretože niektoré stajne oficiálne rely opustili, v kariére sa nimi (alebo s ich populárnymi vozidalmi), bohužiaľ, nestretnete. WRC 7 je síce simulátorom rely, lenže je dosť arkádový na to, aby sa do hry mohli dostať určité prvky, ktoré ju trochu sprístupnia širšej verejnosti. Takto to skôr vyzerá, že titul v konečnom dôsledku viac berie, než ponúka.
Okrem singleplayera ponúkne WRC 7 tiež možnosť online súperenia, ak preferujete pretekanie so skutočnými protivníkmi. Ale stále hovorím o rely, takže nečakajte preteky s desiatimi strojmi na jednej trati. Klincom v pneumatike tiež budiž to, že hra nemá žiadny ranking systém a veľakrát pretekáte proti ľuďom s rozdielnymi skúsenosťami.
WRC 7 ponúka Hot-seat voľbu, keď idete rovnakú trať s rovnakým vozidlom osemkrát za sebou, takže ak sa schádzate s priateľmi a radi si meníte prepotené miesto na sedačke po šialených koridorových pretekov, potom je to voľba presne pre vás. Ostatní sa zrejme uspokoja so split-screenom, ktorý je v hre tiež zahrnutý.
Možno je to skrátka len mojou skúsenosťou, ale nemyslím si, že by sa WRC 7 udržalo na špici rely pretekania. Je tu aj akýsi pokus o esport gaming, ale zatiaľ som teda žiadny záujem nezaznamenal. Titulu ani nepomáha to, že je nepriateľský voči nováčikom. Ak sa chce športové hranie, v tomto prípade rely, niekam posunúť, potom by malo byť rado za každú čerstvú krv. Takto sa skôr vyškriabať po drastickej jazde zo svojej plechovej rakvy a s prázdnym výrazom pôjdete o hru ďalej.
WRC 7 robí pokroky oproti svojmu predchodcovi. To je jasné aj mňa, pretekárskemu amatérovi a občasnému vodičovi, ale či to bude stačiť, ukáže až čas. Nie je to zlá hra, ale tiež to nebude titul, ktorý by sa nejako zásadne zapísal do pretekárskych análov. Momentálne pôsobia oveľa lákavejšie konkurenčné produkty od Codemasters alebo Milestone S.r.l. WRC 7 vyšlo 15. 9. 2017 na platformách PC, PS4 a Xbox One. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Minimálne hardvérové požiadavky | Odporúčané hardvérové požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i3 4th generation alebo AMD A8 | Intel Core i3 6th generation alebo AMD fx series |
Grafická karta | Nvidia GT 730 alebo AMD HD 5600 | Nvidia GTX 780 alebo Radeon R9 290 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 19 GB | 19 GB |
Klady
Zápory