AD 1. týden květen AD 1. týden květen

Dawn of Man (Mini RECENZE) – po stopách předků

Aktualizováno

Už nějaký ten pátek si většina hráčské obce stěžuje na to, že budovatelské strategie nejsou dostatečně inovativní a dost často se odehrávají v už dobře známých historických érách. Vývojáři z Madruga Works se rozhodli reagovat na volání hráčů vytvořením svého projektu Dawn of Man, mapujícího první krůčky lidstva. Jak se jejich neobvykle zasazená RTS hraje, zjistíte v naší recenzi.

Mini Recenze

• Žánr: Budovatelská strategie • Multiplayer: Ne • Vývojář: Madruga Works • Vydavatel: Madruga Works • Platformy a Datum vydání: PC (1. března 2019) • Homepage: madrugaworks.com/dawnofman/ • Čeština: Ne

Obsah recenze Dawn of Man

1. Dawn of Man ukazuje, jak žili legendární lovci mamutů
  2. Evoluci lidstva nelze zastavit
  3. Strategií podobných Dawn of Man není mnoho
  4. Mini Recenze Dawn of Man: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Dawn of Man PC

Dawn of Man ukazuje, jak žili legendární lovci mamutů

• Mini Recenze: 8. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Asi každý hráč, který se zajímal o starší literaturu a minulost našeho druhu, si jistě pamatuje slavný historický román Lovci mamutů, skrze nějž Eduard Štorch světu prezentoval to, jak mohli dle něj žít naši předkové v době kamenné. Madruga Works nám ve svém dílku Dawn of Man umožňují se do této temné éry vydat ve třech odlišně situovaných scénářích, výukové misi a několika výzvách zaměřených na přežívání v neúprosné krajině. Propracovaný příběh zde samozřejmě nenajdete, když jsem ale v nedávno recenzované RTS Bannermen viděl, co lze vytvořit za odpad, možná jsem nakonec raději za to, že tu žádné řádné vyprávění není.

Dawn of Man; wallpaper: cover, logo

Dawn of Man vám umožní sledovat vývoj kmenové společnosti, která ve finále vytvoří osídlení a dojde s ním až do doby železné.

Hratelnost samotná se zaměřuje na přežívání kmene, který vedete prakticky od píky. Na startu je hráči dáno k dispozici několik neupravených prapředků s nízkými hygienickými nároky a nulovou snahou cokoliv budovat. Postupem času s nimi s trochou trpělivosti vytvoříte fungující osídlení, v jehož útrobách budou hledat ochranu i lidé z přilehlého okolí, uchvácení jeho velikostí a divy, jež jste za jeho zdmi vystavěli. Finální etapou vaší cesty se stane doba železná, v níž jste nuceni čelit útokům barbarů toužících po tom ukrást vám těžce získaný majetek za pomoci luků a mečů. Teoreticky by mi vůbec nevadilo, kdyby Madruga Works za několik měsíců expandovala Dawn of Man o nové éry, moc v to ale nedoufám.

Evoluci lidstva nelze zastavit

Kde používají jiné strategie studovny a vědecké laboratoře, tam Dawn of Man sází na určitou schopnost lidstva se celý život vzdělávat. Každý váš člověk je v tomto díle vědcem, který svou činností stabilně přispívá k vývoji svého druhu. Po dosažení určitého počtu evolučních bodíků se vždy dostanete k novým technologiím či k další éře, jež vám dá k dispozici dosud nepoznané možnosti. Po čase lze udělat z krvelačných lovců velmi efektivní zemědělce, starající se především o to, aby měli dostatek sena pro svá domestikovaná zvířata, jež jsou pro dlouhodobé přežití vesnice stěžejní.

Dawn of Man – Neopaleolith (gameplay)

Počáteční fáze Dawn of Man vypadají na první pohled neskutečně nudně, postupem času hra nabere slušné tempo, díky různým hrozbám.

Elementární koncept vývoje mi v Dawn of Man učaroval. Problém jsem měl jen s jeho následným rozpracováním a fungováním určitých technologií. Třeba taková zvířata jsou velmi zajímavou komoditou. Od cestujících obchodníků, nabízejících za protihodnotu nové technologie, předměty a domestikovaný dobytek, lze nakoupit za relativně vysokou cenu vždy jeden či dva kusy od některého živočišného druhu. Ty se následně rozmnožují a expandují populační limit stanovený počtem stájí. Z pro mě zcela neznámých důvodů nelze žádného živáčka prodat, takže je nakonec musíte buď zabít, nebo jim vytvořit dostatek obytných prostor, aby se mohli bez problémů množit. Proč se prozatím obchodní pravidla nevztahují i na skot a další ochočenou zvěřinu, není jasné, snad se časem dočkáme trošku propracovanějšího systému výměny.

Strategií podobných Dawn of Man není mnoho

Madruga Works při tvorbě Dawn of Man očividně zúročili své zkušenosti z vývoje své první budovatelské strategie Planet Base, která nebyla vůbec špatná. Jistým způsobem se ale jednalo o dílko, jež nedokázalo vyloženě uchvátit hratelností, kterou nabízelo, což byl zásadní nedostatek. Jejich nejnovější projekt se dokázal tohoto nešvaru díky svému zasazení zbavit, jelikož hráčům nabízí dosud nepříliš známou éru, jejíž průzkum má na rozdíl od kolonizace cizích světů punc originality. I přes přítomnost řady zajímavých herních mechanizmů a kvalitně zpracovaného budování, je v tomto kousku stejně jako v řadě jiných konkurenčních titulů nutné počítat s přítomností stereotypu, který se po několika hodinách stabilního hraní dostaví.

Dawn of Man; gameplay: mamuti Dawn of Man; gameplay: vesnice Dawn of Man; gameplay: masakr

Existenci vašeho osídlení budou v Dawn of Man ohrožovat různé hrozby. Vypořádat se budete muset s agresivními zvířaty, nepřízní počasí a ostatními lidmi, kteří se budou snažit ukrást plody vaší práce.

Dawn of Man je nadprůměrný zástupce budovatelského žánru, jehož tvůrci sází především na správný výběr historické éry. Pokud vás zajímá, jak teoreticky mohla vypadat jedna z vývojových fází lidstva a baví vás budování, určitě tento kousek vyzkoušejte, cena je více než příznivá. Hledáte-li komplexní strategii, spíše bych vám doporučil upřít pohled jiným směrem. Koupi za sebe doporučuji, jelikož si celek dokáže částku, za níž je prodáván, obhájit.

• Zdroje: Vlastní

Mini Recenze Dawn of Man: závěrečné hodnocení

Hodnocení 65 % Alza.cz