Pôvodný Path of Exile už môžeme hrať takmer šesť rokov. Novozélandské štúdio Grinding Gear Games prišlo s návykovým mixom akčného izometrického RPG, ktoré vyzobává to najlepšie z legendárneho Diabla, ale pridáva k dobru vlastnú invenciu. Path of Exile sa najskôr presadil na PC, neskôr sa pozrel na Xbox One a teraz sa konečne dostalo tiež na vlastníkov PS4.
• Žáner: Akčné izometrické RPG • Multiplayer: áno • Vývojár: Grinding Gear Games • Vydavateľ: Grinding Gear Games • Platformy a Dátum vydania: PS4 (26. marca 2019), Xbox One (24. augusta 2017), PC (23. októbra 2013)• Homepage: www.pathofexile.com • Čeština: Nie
• Recenzia: 30. 4. 2019 • Autor: Jakub Němec
Izometrické akčné RPG, definícia hernej podstaty znejúcej ako zaklínadlo, pod ktorým si aj priemerný hráč počítačových hier nedokáže predstaviť, pri čom vlastne bude tráviť desiatky hodín pred obrazovkou. Ale keď poviem, že Path of Exile je diablovka klasického strihu s múdrymi a sviežimi nápadmi, tak sa bude vrhať po ovládačoch a na dlhší čas sa rozlúči s rodinou, koníčkami a televíznymi programami, pretože návykovosť projektu od Grinding Gear Games sa naozaj nezadá s tým najlepším od Blizzardu, menovite s Diablo 3. Keď k tomu dodám, že Path of Exile PS4 sa podobne ako na PC a Xbox rozdáva zadarmo, možno prestanete čítať a pôjdete rovno inštalovať.
Ak ste ešte na pochybách, venujte pár minút nasledujúcim riadkom, ktoré vám príbeh vydedenca priblížia. Podľa tradičného mustry zaváňajúceho všetkým klišé všetkých hier na hrdinov, aké si len dokážete predstaviť, sa so základnými zbraňami objavujete na pobreží krajiny Wraeclast, ktorú sužujú temné sily. (Ne)prekvapivo sa práve váš avatar stane dôležitým činiteľom na váhach rozhodujúcich o víťazstve dobra alebo zla. Hoci ste vypovedaní zo svojej krajiny, tu sa naskytá príležitosť vydobyť si späť významné postavenie v spoločnosti. Postupom času si na svoju stranu nakloníte jednotlivé NPC, až sa budete musieť diviť, ako tu bez vás vlastne mohli prežívať.
Ihneď po vybraní povolania vášho bojovníka (templár, marauder, šermiar, lovkyňa, tieň a čarodejnica) sa na vás začne valiť jeden problém za druhým. Obyvatelia nehostinnej krajiny, ktorá kedysi bývala prosperujúcim kráľovstvom, k vám upínajú svoje posledné nádeje, takže sa ako správny hrdina bez bázne a hany púšťate do boja s temným svetom (samozrejme s prísľubom poriadnej odmeny). Ako to už v prípade ARPG býva, nemusíte pri Path of Exile veľmi premýšľať, často stačí vymlátiť kompletne celú lokáciu a ono to nejako dopadne. Lenže občas dizajnéri úrovní a questov dokážu príjemne prekvapiť. Ako príklad môžem uviesť úlohu, pri ktorom máte ukončiť drancovanie trojice tlúp banditov, avšak nič vám nebráni jednu z nich podporiť.
V každom z desiatich aktov však budete mať toľko aktívnych cieľov, že sa vám rovnako ako mne môže stať, že niektorý z nich splníte bez toho, aby k tomu smerovala vaša snaha. Mimo hlavných, príbehových úloh sa hrdina popasuje s radom vedľajších misií a výziev. Občas sa budete vyhýbať pascám v dungeonoch, inokedy sa zameriate na hľadanie tajných miestností alebo pomoc prekliatym pirátom, aby sa nakoniec proti vám rovnako vzbúrili. Pre veľkú časť fanúšikov sa v apríli objavila nová súčasť, ktorá sa automaticky dostala tiež na PS4. Vo veľmi krátkych a intenzívnych arénach plných silných nepriateľov budete rekonštruovať spomienky Cavasa a v priestore Nexu je prepájať v cesty k drahocenným pokladom.
Či už si vyberiete smer svojej cesty podľa zvolenej misie alebo len tak hocijako, vaše kroky skrížia desaťtisíce príšer, ktoré spoznajú ostrie vášho meča, zradnosť pascí a silu elektrických výbojov. Radové príšery často nedosiahnu ani okraje vášho tieňa a už sa odoberajú k večnému spánku (ak ich nepovolí späť niektorý z nekromantov). Možno to odo mňa nie je fér, ale veľká väčšina démonov pre vás bude zabudnuteľná a spojíte si ich iba s predstavou instantných skúsenostných bodov. Naozaj vám zakúria až v netradičných kombináciách v rámci misií Nexu alebo v kúzelných variantoch. V porovnaní s etalónom žánru Diablo 3 v tomto ohľade Path of Exile trošku pokrivkáva.
Podobný problém sa spája aj so sub-bossmi alebo záverečnými potvorami, z ktorých si zapamätáte možno päticu, zvyšok upadne do zabudnutia. Lenže ako všetci rúbačky milujúci hráči vedia, akčné RPG môžu mať slabšie zástupy nepriateľov predstavujúce potravu pre vašu sekeru, hlavne keď je zábava ich sekať na kusy. Path of Exile presne tento zážitok sprostredkuje vďaka rozsiahlemu budovaniu postavy, ktoré ponúka bambilióny variácií výsledných charakterov. Strom pasívnych zručností vás zahltí možnosťami, prepájanie jednotlivých atribútov vedúcich k špecifickým skillom začne tvoriť súhvezdie vašich preferencií a pred vašimi očami povstane unikátna postava, akú inde vo svete Wraeclastu len tak nestretnete.
Možno sa pýtate, kde sa schovávajú aktívne schopnosti, keď skúsenostné body smerujú do pasívnych vlastností. Path of Exile sa nebojí experimentovať a prináša veľmi neobvyklú mechaniku, ktorá v sebe skrýva potenciál sviežeho prúdu do stojatých vôd APRG. Ak ste v poslednej dobe hrali izometrickú bitku (Victor Vran, Viking – Wolves of Midgard, Titan Quest či Warhammer 40k: Martyr), tak ste určite narazili na problém so zmenou nastavenej cesty zručností – buď vytvoriť nového hrdinu, alebo míňať pri obchodníkoch peniaze za kúzelné lektvary. Tvorcovia z Grinding Gear Games sú však k svojim hráčom veľmi ústretoví, pretože aktívne zručnosti a kúzla sa spájajú s drahokamami vo vybavení postavy.
Vzácny nerast môžete kedykoľvek vybrať a nahradiť, ale pamätajte na to, že častejším používaním sa kryštály stávajú mocnejšie vďaka klasickému sytému levelovania. Veľmi nápadito sa riešia variácie na rôzne kúzla, pretože okrem základných drahokamov sa dajú priložiť aj podporné, ktoré variujú dopady na húfy nepriateľov – napríklad k zemetraseniu som doplnil mraziacim efektom spomaľujúcich démonov a zároveň pridal jedový efekt. Každá výmena zbrane za silnejší artefakt, ktorý však nebude mať dedikované miesto práve pre váš obľúbený kamienok, tak bude rana do živého a donúti popremýšľať o kompletnej zmene stratégie. Našťastie môžete mať nachystané dva sloty a voľne medzi nimi prepínať.
Obrovské množstvo predmetov, ktoré sa povaľujú medzi kusmi tiel zabitých príšer, môžu byť pre niekoho kameňom úrazu, pretože sa v nich prestane orientovať. Ja som po pol hodine pomaly začal ignorovať čokoľvek, čo nemalo žltú alebo legendárnu hnedú farbu, pretože inventár by som zaplnil za pár sekúnd. Takže zatiaľ čo sa niekto bude šťastne hrabať vo výbave, iní budú v zúfalstve hľadať jednu vysnívanú čarodejnícku palicu či nabrúsenú sekeru, aby im zapadla do ich predstavy o dokonalej postave. Jednotlivé kúsky si s troškou šťastia prispôsobíte obrazu svojmu pomocou rôznych magických talizmanov či vďaka craftovaciemu stolíku.
Ak predsa len patríte k nedočkavcom, ktorí chcú mať unikátne predmety na zlatom podnose, môžete siahnuť do peňaženky po kreditku a vstúpiť na trh. Grinding Gear Games podporuje tzv. estetické mikrotransakcie neovplyvňujúce hrateľnosť, takže si môžete zakúpiť špeciálne oblečenie, miláčikov alebo vybavenie vlastnej základne. Vďaka tomu narazíte pri pohybe v táboroch jednotlivých aktov na zaujímavé variácie ostatných hráčov, až vám bude zrak prechádzať. Sociálna interakcia s nimi však nedosahuje takých kvalít ako v prípade iných projektov spoliehajúcich sa na multiplayerový zážitok.
Bez toho, aby som chcel príšery Path of Exile nejako haniť za nedostatočné vzdelanie, návšteva učilišťa pre záporákov by im určite prospela. Takto tupú umelú inteligenciu bez zmyslu pre pathfinding už som dlho nevidel. Démoni na vás prihlúplo zízajú z útesu alebo cez stenu a nepohnú sa ani o krok. Navyše, sa v rámci tvorby dizajne úrovní zrejme trošku zabudlo na silu plošných kúziel, ktorá je nadmieru účinná, a tak aj najsilnejšie potvory zostrelíte bez akýchkoľvek problémov. Je to celkom škoda, pretože sa štúdiu Grinding Gear Games podarilo preniesť zábavnosť svojho titulu na PS4 celkom s prehľadom. O to viac bijú nedostatky do očí.
Ja osobne som si totiž užíval Path of Exile v singleplayeri a absenciu ostatných živých hráčov som nijako nevnímal. Je pravdou, že zážitok s kamarátmi bol veľmi vydarený, ale na náhodné pozvanie cudzincov v tábore radšej zabudnite, pretože sa s nimi veľmi nedohodnete kvôli zlému chatu. Napriek všetkým mojim výčitkám však ponúka Path of Exile skvelú zábavu za peniaze, ktoré do neho vložíte – je totiž zadarmo a ak nebudete chcieť investovať ani cent, budete si toto opatrované ARPG užívať dlhé desiatky hodín, takže moje odporúčanie určite nie je od veci. Len pozor na správne dávkovanie dĺžky herných seáns, pretože po dvoch, troch hodinách sa plazivo približuje stereotyp a umocňuje sa rozčúlenie z tupej umelej inteligencie.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pre verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 SP1/8 | Windows 7 SP1/10 |
Procesor | x86-compatible 2.6GHz | x64-compatible, quad core, 3.2GHz |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 Ti/Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti/Radeon RX560 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
Path of Exile vyšlo 26. marca 2019 na PS4, 24. augusta 2017 na Xbox One, 23. októbra 2013 na PC. O novinkách vás budeme informovať.