AD elektro AD elektro

Donkey Kong Country: Tropical Freeze (RECENZIA) – skvelá skákačka, ktorá preverí vaše schopnosti

Review

Málokto si to uvedomuje, ale Nintendo je v zásade drobnou spoločnosťou, ktorá vedľa Sony alebo Microsoftu pôsobí s trochou nadsadenia ako malá rodinná firma. Ako sami často zdôrazňujú, nemôžu si dovoliť chybovať dvakrát po sebe a prostriedky do nových hier investujú s rozvahou. A zatiaľ čo Switch slávi úspech, Nintendo sa ešte spamätáva z neslávneho projektu menom Wii U. Na Switch tak postupne vychádza rad titulov, ktoré sa už skôr objavili práve na Wii U a predstavovali pre nepopulárne platformu svetlé okamihy.

Jedným z nich je aj arkádová skákačka Donkey Kong Country: Tropical Freeze, ktorá podobne ako The Legend of Zelda: Breath of the Wild excelovala na Wii U a po nejakej dobe v poupravenej verzii vychádza i na Nintendo Switch. Vývojári z Retro Studios však toto opätovné vydanie nevzali na ľahkú váhu a pridali aj pár noviniek. Ako sa podarilo goriliemu hromotlkovi adaptovať na hybridnom Switchi, sa dozviete v našej recenzii.

Žáner: Arkádová skákačka | Vývojár: Retro Studios | Vydavateľ: Nintendo | Platformy a Dátum vydania: Nintendo Switch (4. mája 2018) | Homepage: donkeykong.nintendo.com/tropical-freeze/ |

Obsah recenzie Donkey Kong Country: Tropical Freeze

1. V Tropical Freeze navštívime prales aj vyprahnutú púšť
  2. Donkey Kong Country: Tropical Freeze je excelentnou skákačkou
  3. Novinky Tropical Freeze oproti pôvodnej Wii U verzii
  4. Donkey Kong Country: Tropical Freeze je najlepší v kooperácii
  5. Tropical Freeze poteší hrateľnosťou aj vizuálom
  6. Jedna z najlepších skákačiek pre Nintendo Switch
  7. Recenzia Donkey Kong Country: Tropical Freeze: záverečné hodnotenie

V Tropical Freeze navštívime prales aj vyprahnutú púšť

(10.05.18) Séria Donkey Kong nikdy nevynikala bohatým príbehom plným dejových zvratov a rôznych postáv. Nintendo má v tomto smere jasne nastavenú latku a ani Donkey Kong Country: Tropical Freeze nehodlá nič meniť. Nie je vlastne ani čo, aj keď jednoduchá počiatočná zápletka sa dosť možno ani za príbeh nedá označovať. Sám patrím skôr medzi priaznivcov väčších a dospelejších hier, napriek tomu som musel uznať, že hneď úvodná animácia, ktorá všetko odštartuje, ma aj napriek svojej jednoduchosti a detskému vizuálu skvele bavila a navnadila na hranie. Toto jednoducho Nintendo vie.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Wallpaper: opičia parta

Donkey Kong a jeho rodina snáď nebudú mať nikdy pokoj. Buď niekto usiluje o ich životy, v horšom prípade o ich tak obľúbené banány.

Na samom počiatku hry sa ocitáme na domovskom ostrove Donkey Konga a jeho rodiny. Kong práve oslavuje narodeniny a práve v tom najlepšom sa na obzore objaví flotila Snowdenov. Tí jeho ostrov v okamihu zmrazia, ukradnú Donkeymu všetky banány a on sám je s celou rodinou odhodený kamsi do tropických diaľav. Prerušiť oslavu narodenín, ohroziť na živote jeho blízkych a zabrať mu ostrov, to by tento inak vcelku priateľský primát ešte zvládol. Ale pripraviť ho o všetky jeho banány? Toto si Donkey Kong rozhodne nenechá páčiť.

Hra je tak cestou samotného Donkey Konga späť na svoj domovský ostrov, ktorý si musí opäť podmaniť. Cesta to však bude ďaleká, pretože mu v ceste stojí šestica rozmanitých ostrovov, kde sa musí prebiť zhruba desiatimi úrovňami. Aj samo o sebe je také číslo pomerne úctyhodné, avšak preto, že je tu hlavnou postavou práve Donkey Kong, môžete si byť istí, že vďaka vysoko nastavenej obtiažnosti vám Tropical Freeze zaberie desiatky hodín. A aby bolo jasno, ide o desiatky hodín naozaj skvelej zábavy.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: narodeniny Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: ostrov Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: oslava

Obrázok 1: Rodinná oslava je namiesto ohňostrojom zakončená vpádom ľstivých Snowdenov. Obrázok 2: Tí celý Kongov ostrov zahalia do ľadovej hmly. Obrázok 3: Príbehové filmy sú ako vždy krásne spracované.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze je excelentnou skákačkou

Najnovší počin zo série Donkey Kong je rovnako ako jeho predchodcovia na prvý pohľad veľmi jednoduchou skákačkou s jasne danými pravidlami. Hlavná postava vie skákať, kotúľom zaútočiť pred seba alebo poriadne zatĺcť päsťami do krajiny, čo blízkych nepriateľov omráči. Samozrejme nechýba ani ikonické skákanie po hlavách nepriateľov. Tu však repertoár primáta Konga končí a na rad prichádza herné prostredie, ktoré opäť posúva Donkey Kong Country: Tropical Freeze na špicu arkádových skákačiek.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: afrika Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: plavani Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: liany

Obrázok 1: Africké úrovne skrývajú početné tajomstvo vo vysokých trsoch suchej trávy. Objavíte ich všetky? Obrázok 2: Podvodné levely sú veľmi príjemným spestrením, kde musíte strážiť zmenšujúcu sa hladinu kyslíka. Obrázok 3: Džungľa ponúkne hojdanie sa na lianách, čo ale pre opičiaka nie je žiadny problém.

Každý z ostrovov má úplne iný vizuálny štýl, takže sa môžete tešiť na tropický prales, vyprahnutú púšť alebo na potápanie. Hlavnou premennou sú však nástrahy, ktoré vám stoja v ceste. Raz sa hrateľnosť zameria na rýchle skákanie po vo vzduchu poletujúcich listoch, z ktorých nesmiete spadnúť, inokedy musíte šplhať po lianách, vyhýbať sa početným útokom nepriateľov alebo pretekať v banskom vozíku. Hoci Donkey Kong Country: Tropical Freeze obsahuje naozaj veľa úrovní, stereotyp je to posledné, čoho sa budete obávať.

Hlavným strašiakom je skôr frustrácia z početných zlyhaní, pretože Tropical Freeze ponúka už tradične pomerne vysokú obtiažnosť. Tá nie je nijako absurdne vyskrutkovaná, aby hra bola úmyselne obtiažna. Úrovne sú dobre vyváženou výzvou, ktorá jednoducho potrebuje váš čas, trpezlivosť a samozrejme dobré reflexy a znalosti herných mechanik. A nebola by to hra od Nintenda, keby jednotlivé úrovne neobsahovali rôzne zberateľské predmety, ako sú súčiastky puzzle skladačky alebo písmenká K, O, N a G, ktoré sú rôzne poschovávané. Nehovoriac potom o hromadách banánov a zlatých mincí. Podobne ako napríklad Super Mario Odyssey, aj Donkey Kong Country: Tropical Freeze poskytuje zábavu ako pre chvíľkové hranie, tak aj pre náruživých zberačov, ktorí si nedajú pokoj, kým v celej hre neobjavia aj ten posledný banán.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: koniec úrovne Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: tajná úroveň

Obrázok 1: Na konci každej úrovne prebehne zhodnotenie, kde sa dozviete, koľko zo skrytých tajomstiev ste odhalili. Obrázok 2: Nechýbajú ani tajné úrovne, nájsť ich však vyžaduje bystré oko a pevné nervy.

Novinky Tropical Freeze oproti pôvodnej Wii U verzii

Relatívne vysoká obtiažnosť Donkey Kong Country: Tropical Freeze je potom dobrým oslím mostíkom k tomu hlavnému, čo je na Nintendo Switch verziu tejto skákačky oproti predchodcovi z Wii U nové. Tým je Funky mode, ktorý však nie je len nejakým bonusovým režimom, aby autori znovu vydanú hru aspoň na oko niečím obohatili. Pri prvom spustení si totiž môžete zvoliť, či sa chcete oddať pôvodnej hrateľnosti z Wii U bez zmien alebo zvoliť práve Funky mód.

Jeho zásadnou výhodou je totiž o niečo ľahšia obtiažnosť, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Predovšetkým si môžete zvoliť ako hlavnú postavu Funky Konga, ktorý oproti klasickému Donkeymu značne uľahčuje niektoré pasáže Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Okrem toho, že sa odlišuje svojou vizážou cool surfera, vie tiež dvojité skoky a ako milovník vody môže na svojom doske zjazdiť vodopády, prechádzať pre Donkey Konga smrteľné pasce a tiež neobmedzene dýchať pod vodou. Za zmienku stojí aj to, že hranie za Funky Konga je ľahšie, ale tiež do značnej miery odlišné od klasickej hrateľnosti. Možno tak napokon zatúžite prejsť si celú hru znova za „normálneho“ Donkey Konga.

Novými schopnosťami obdarený Funky Kong však nie je jediným ústupkom, ktorý Funky režim ponúka. Drobnou, no vo výsledku podstatnou výhodou je vyššie zdravie. Potešia tiež lacnejšie nákupy v obchode, ktorý sa nachádza na každom navštívenom svete. Funky mode je tak jasne určený hráčom, ktorí nepotrebujú tak veľkú výzvu, alebo začiatočníkom, ktorí nemajú s hraním podobných titulov veľké skúsenosti. Voliť medzi klasickým a Funky režimom však musíte obozretne, v priebehu hrania totiž nemožno zmeniť.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: doska Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: obchod

Obrázok 1: Funky Kong sa vďaka doske dokáže vznášať vo vzduchu. Obrázok 2: V obchode kúpite napríklad banánový džús, ktorý vám poskytne dočasnú nezraniteľnosť.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze je najlepší v kooperácii

Funky mode je veľmi zaujímavou novinkou, napriek tomu za najlepšiu časť hry považujem kooperáciu. Všetky úrovne možno prejsť v spoločnosti ďalšieho hráča, ktorý na prvý pohľad nie je vôbec potrebný, pretože levely neponúkajú úlohy vyžadujúce prítomnosť dvoch postáv, ako to vie napríklad séria Little Big Planet, ale čoskoro spoznáte, že Donkey Kong Country: Tropical Freeze je v dvoch hráčoch podstatne väčšia zábava. Hra má okamžite úplne iný náboj a najmä potom eliminácia nepriateľov je podstatne zábavnejšia, nehovoriac o súbojoch s bossmi.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Wallpaper: tučniaci

Skákanie po hlavách nepriateľov? To nechýba ani v Tropical Freeze. Donkey Kong má však aj iné možnosti, ako protivníkov prekabátiť, skokom na nepriateľa však môžete vykonať ďalší a podstatne vyšší skok.

Snáď jediným neduhom inak skvelej lokálnej kooperácie je nutnosť zapnúť každú úroveň od začiatku v prípade, že sa chce pripojiť ďalší hráč. Vzhľadom na jednoduchosť žánru a samozrejme aj konkurenciu, ktorá toto vie, som očakával možnosť vstúpiť do hry kedykoľvek. Úrovne však nie sú nijako rozsiahle, takže to nie je vyložene zásadný problém.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: boss fight Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: druhý svet

Obrázok 1: Súboje s bossmi vynikajú skvelým level dizajnom. Obrázok 2: Každý zo šiestich svetov je znázornený stručnou a prehľadnou mapou.

Pokiaľ ide o postavy, za ktoré môžete v kooperácii hrať, je to samozrejme Donkey Kong a jeho plážová alternácia Funky Kong, v zozname postáv však vystupuje ešte Dixie Kong, Diddy Kong a Crank Kong. Kým v kooperácii tieto ďalšie tri charaktery ponúkajú prakticky rovnakú paletu vlastností ako Donkey alebo Funky Kong a ide tak skôr o vizuálne odlíšenie, pri hre jedného hráča plní trojica týchto spoločníkov úplne inú funkciu. Zo špeciálnych barelov možno vyvolať práve jedného z týchto troch primátov, ktorý potom usadne na chrbte Donkey Konga a prepožičiavajú mu špeciálne vlastnosti. Pre Funky Konga to bohužiaľ neplatí, pretože je veľmi silný aj sám o sebe a týchto troch spoločníkov využiť nemôže.

Diddy Kong s pomocou jetpacku vie chvíľu plachtiť vo vzduchu a jeho špeciálnou schopnosťou je premena nepriateľov na červené balóniky, ktoré v Donkey Kong Country: Tropical Freeze potrebujete na oživenie na poslednom checkpointe. Dixie Kong zase vie roztočením svojich vlasov o malý kúsok vyletieť do vzduchu, poprípade doplniť zdravie. Posledný z ansámblu pomocníkov Cranky Kong vás za pomoci svojej palice dokáže dostať na inak nedostupné miesta a vyhnúť sa nebezpečným prekážkam. Niekedy hra cielene ponúkne jedného z troch spomínaných spoločníkov, aby ste s jeho špeciálnymi zručnosťami mohli zdolať pripravené prekážky, inokedy naopak zostane výber na vás, čo je prinajmenšom sympatické gesto.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: kongovi Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: sovy Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: Dixie

Obrázok 1: Vďaka tomu, že každý zo spoločníkov vie trochu niečo iné, získava Tropical Freeze zaujímavú znovu hrateľnosť. Obrázok 2: Diddy Kong vie plachtiť vzduchom, čo sa hodí napríklad pri súbojoch s bossmi. Obrázok 3: Keď Dixie Kong roztočí svoje dlhé vlasy, vzlietnete na chvíľu do vzduchu. Môžete sa tak dostať na inak nedostupné miesta.

Tropical Freeze poteší hrateľnosťou aj vizuálom

Donkey Kong Country: Tropical Freeze vyniká skvelou hrateľnosťou, ktorá je pre Nintendo skákačky priamo ikonická. Malé množstvo schopností a relatívne jednoduché mechaniky dokážu autori využiť takým spôsobom, aký môže väčšina autorov skákačiek iba závidieť. Dopomáha tomu aj skvelý level design, ktorý ma neustále prekvapoval svojou rozmanitosťou. Hoci je Tropical Freeze v zásade stále o tom istom, nikdy sa nebudete nudiť. O vašu zábavu sa stará nielen chytľavá hrateľnosť, ale tiež kontinuálne sa meniace prostredie, ktoré striedajú nielen vizuálne štýly, ale aj prekážky.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: veterný mlyn Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: ohnivý svet

Obrázok 1: Každá z úrovní ponúka odlišnú porciu prekážok a výziev. Obrázok 2: Rovnako tak aj vizuálny štýl sa neustále mení. V priebehu hry tak narážate na nové a neopozerané prostredie.

Častokrát ma ohromila puntičkárska prepracovanosť jednotlivých levelov, kde autori mysleli na každý detail. V lese si môžete všimnúť, ako v pozadí búši do stromu ďateľ, inokedy vás zase prekvapí spontánna reakcie okolitého prostredia. Napríklad pri búšení päsťami do krajiny sa chvejú kríky pred vami, ktoré by v každej inej hre boli len statickou textúrou, v Donkey Kong Country: Tropical Freeze ale všetko ožíva. Aj keď ide na prvý pohľad o obyčajnú detskú arkádu, zdanie však klame.

Oproti Wii U verzii si hra polepšila aj vo vizuálnom spracovaní, čo je rozhodne dobre. V handheldovom režime vyzerá Donkey Kong Country: Tropical Freeze čarovne a nie je si na čo sťažovať. Ani som nepostrehol, že v tomto móde beží hra „iba“ v 648p, pretože textúry sú krásne ostré, za čo môže aj vylepšený antialiasing. Osobne som sa mierne obával hrania v dokovacom režime, kde Switch tituly občas strácajú dych, ale vďaka nenáročnosti Tropical Freeze na výkon sa môžeme tešiť z full HD rozlíšenia a musím s radosťou konštatovať, že pri hraní na veľkom 4K televízore vyzerá hra úplne rovnako ako na malom displeji.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: Dixie Kong Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: šplhanie Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: Funky Kong

Obrázok 1: Stačí sa len na chvíľu zastaviť a okamžite si všimnete malých, ale veľmi pekných detailov. Obrázok 2: Level dizajn je nielen funkčný, ale pekne dopĺňa vizuálny štýl Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Obrázok 3: Africké úrovne sprevádzajú nielen charakteristický vizuál, ale tiež originálny soundtrack od Davida Wisa.

Jedna z najlepších skákačiek pre Nintendo Switch

Ak by som zabudol na to, že Donkey Kong Country: Tropical Freeze vyšlo pôvodne pre Nintendo Wii U, veril by som tomu, že titul bol vyvíjaný špeciálne pre Switch. Arkádová hrateľnosť skvele vyladenej skákačky na hybridný Switch pasuje ako trsy ukážkovo žltých banánov do série Donkey Kong, rovnako ako možnosť lokálnej kooperácie. Vytknúť musím snáď len už spomínanú nutnosť reštartovať celú úroveň v prípade, že sa chce pripojiť ďalší hráč, a takisto zaradenie obchodu s balónikmi a ďalšími vylepšeniami do stredu každého sveta. Pri každej potrebe niečo nakúpiť tak musíte doskákať skrz mapu späť do obchodu, nehovoriac o tom, že pokiaľ ste ešte len na začiatku nového sveta, musíte v týchto prípadoch ešte prácnejšie cestovať do sveta predchádzajúceho.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: lachtan boss Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Gameplay: sova boss

Obrázok 1: Bossovia pôsobia ako všetci nepriatelia veľmi zábavne, dajú vám však poriadne zabrať. Obrázok 2: Súboje s nimi sú nielen o rýchlych reflexoch, ale aj dôvtipe a logickom uvažovaní.

To sú ale len drobné vady na kráse inak skvelého dobrodružstva, ktoré rovnako ako ďalšie Nintendo hry ponúkajú dve úrovne zábavy. Donkey Kong Country: Tropical Freeze si užijete, aj keď čas od času zatúžite preskákať jednu úroveň pre svoju vlastnú potechu, zároveň však hra ponúka neuveriteľnú porciu zábavy pre všetkých náruživých zberateľov. Ak ste v Super Mario Odyssey vyzbierali všetky mesiačiky a v Zelde objavili všetky svätyne, Tropical Freeze vo vás vyvolá minimálne rovnaké nutkanie preliezť každú piaď hry. Toto jednoducho v Nintende vie.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze; Wallpaper: pästička

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Recenzia Donkey Kong Country: Tropical Freeze: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 85 % Alza.sk
95 %
80 %
90 %
Donkey Kong Country: Tropical Freeze; recenzia

• Zábavná hrateľnosť plná výziev
  • Obohacujúci Funky režim
  • Audiovizuálne spracovanie
  • Skvelý level dizajn úrovní
  • Kooperácia pre dvoch hráčov
  • Neustále sa meniace výzvy

• Problematické umiestnenia obchodu
  • Nutný reštart úrovne pri vstupe ďalšieho hráča

My name is Filip Němec and I mostly write everything there is about game consoles. Couch playing is my thing. I'm not too picky when it comes to gaming genres, but I prefer action adventure and racing. I really enjoy the Uncharted series, and I look forward to the Half-Life 3 release.