AD elektro Star Wars

Planescape: Torment: Enhanced Edition (RECENZIA) – nie celkom vylepšená edícia

Review

Pred 18 rokmi vydalo Black Isle Studios RPG bombu s podivným názvom Planescape: Torment. V tom čase išlo o nedocenený klenot, ktorý si síce získal priazeň herných recenzentov, lenže čísla z predajov už tak ružovo nevyzerali. Hráčom príliš nevoňal koncept, kedy sa ako škaredý humanoid preberiete v márnici s ťažkou amnéziou a spoločnosť vám navyše robí drzá levitujúca lebka. Mnoho ľudí odradil už len začiatok hry a musím sa priznať, že som sa radil medzi nich. Dokonca ani druhý pokus rozohrať Planescape: Torment o niekoľko mesiacov neskôr ma nepresvedčil. Precitnutie prišlo až s číslom tri a od tej doby je u mňa titul vedený ako jedno z najlepších RPG všetkých čias. Dnes tu máme Planescape: Torment: Enhanced Edition od skupiny Beamdog a s tým aj pomerne ťažká úloha určiť, či sa vylepšenie podarilo, alebo ho môžeme pokojne vynechať.

Čo všetko sa v recenzii Planescape: Torment: Enhanced Edition dozviete?

1. Planescape: Torment: Enhanced Edition je ťažký oriešok na rozlúsknutie
  2. Súboje v Planescape: Torment: Enhanced Edition sú funkčné, ale nie bez chýb
  3. Prechádzať dimenziami je stále zábava aj cez niektoré neduhy Enhanced Edície
  4. Ako teda zhodnotiť Planescape: Torment: Enhanced Edition?
  5. Recenzia Planescape: Torment: Enhanced Edition: záverečné hodnotenie

Planescape: Torment: Enhanced Edition je ťažký oriešok na rozlúsknutie

Hodnotiť enhanced edíciu je vždy pomerne ošemetná záležitosť. Ako sa postaviť k hre, ktorá je medzi nami už pekných pár rokov a jej „vylepšená verzia“ toho zase toľko nevylepšuje? Pribudlo síce niekoľko grafických a užívateľských úprav, lenže tie je možné nájsť na internete a navyše zadarmo. Neznamená to však, že by Planescape: Torment: Enhanced Edition bola vyložene stratou času. Pre tých, ktorí hru nepoznajú, je táto edícia skvelá príležitosť, ako preskúmať jeden z najzaujímavejší titulov deväťdesiatych rokov a navyše s úpravami, ktoré pomerne dobre zakrývajú zub času.

Takže čo presne pridáva Planescape: Torment: Enhanced Edition? Najväčším rozdielom je grafické spracovanie, vďaka ktorému hra vyzerá o fúz lepšie. Kameru teraz môžete odďaľovať a približovať a pribudla tiež možnosť zobrazovať názov lokácie, do ktorej sa práve chystáte vstúpiť. Panel ovládania dostal niekoľko tlačidiel navyše – ubudlo tým množstvo „klikov“ potrebných napríklad na vyvolanie kúzla alebo použitie predmetu a manažment vašej partie je tak prehľadnejší. Znázornenie okolitého lootu a interaktívnych objektov pomocou tlačidla TAB je niečo, čo by dnešný hráč považoval za samozrejmosť, avšak táto funkcia pribudla až teraz.

Planescape: Torment: Enhanced Edition; Wallpaper: socha

Planescape: Torment: Enhanced Edition upravuje grafické spracovanie a pridáva niekoľko užitočných tlačidiel navyše. Celkovo hra „zostarla“ dobre, ale príliš približovať kameru na vašu partiu by som neodporúča.

V Planescape: Torment: Enhanced Edition je teraz dokonca natoľko „revolučná“ možnosť ako hromadné zbieranie koristi. Preč sú doby, kedy ste sa každej mŕtvole venovali zvlášť! Najväčším lákadlom pre tuzemských hráčov bude nepochybne Čeština obsiahnutá v Enhanced Edition. Autorom prekladu patrí pochvala, že sa snažili takmer pre každú postavu vytvoriť unikátnu osobnosť pomocou použitia odlišného spôsobu reči (Morte je pekne nespisovný a poriadne sprostý), ale celkovo to bude chcieť češtinu ešte doladiť – bohužiaľ takmer v každom dialógu som zaznamenal preklepy a občas aj vyložené nezmysly (čo sú však, úprimne povedané, z pohľadu úplných neangličanov stále celkom podružné veci).

Ostatní pamätníci (ako napríklad ja) budú zrejme dosť sklamaní, ak od Planescape: Torment: Enhanced Edition očakávali nové dobrodružstvá, alebo aspoň výraznejšie vylepšenie herného systému. Musím bohužiaľ konštatovať, že táto verzia je v podstate rýchla inštalácia pre „leňochov“, ktorým sa nechce na webe hľadať módy, ktoré by umožnili hru spustiť aj na dnešných strojoch. Čo je naozaj škoda, pretože napríklad Baldurs Gate II: Enhanced Edition (od rovnakých vývojárov) sa podľa mňa podarila lepšie – rozhodne toho ponúkla viac. V tomto prípade je to jednoducho krok späť.

Planescape: Torment: Enhanced Edition; Wallpaper: InventárPlanescape: Torment: Enhanced Edition; Wallpaper: kostolPlanescape: Torment: Enhanced Edition; Wallpaper: loot

Súboje v Planescape: Torment: Enhanced Edition sú funkčné, ale nie bez chýb

Musím si trochu rýpnuť do jednej z hlavných mechanik Planescape: Torment, súbojového systému. Potýčky sa odohrávajú v reálnom čase s možnosťou hru kedykoľvek prerušiť a rozmyslieť si tak ďalšie akcie. Ak hru z nejakého dôvodu neradi zastavujete, môže sa súboj zvrhnúť v chaotický heavymetalový kotol, kde pokojne omylom zadáte útok na člena partie a ako si uvedomíte, čo sa to vlastne deje, už ho nejakú dobu piplete skalpelom alebo mu okusujete zdrapy kože pomocou Morteho zúbkov. Zastavovanie hry sa tu stáva nutnosťou, nie možnosťou – čo rade hráčov jednoducho nebude sedieť.

Čo mi na dnešnú dobu príde dosť nezmyselné, je možnosť zamordovať dôležité postavy, ktoré sú potrebné k ďalšiemu postupu hrou. Toto bol problém niekoľkých starších titulov, čo je aj Planescape: Torment, ale s Enhanced Edition by táto „prekážka“ mala byť, podľa môjho názoru, už vyriešená! Môže sa potom stať, že omylom zabijete nejakú postavu, pretože sa vám zdalo, že „na vás blbo zazerá“, vložíte do hry ďalších 10 hodín svojho času a nakoniec zistíte, že jednoducho nemôžete pokračovať, pretože ten týpek bol dôležitý pre hlavný quest.

Planescape: Torment: Enhanced Edition; Wallpaper: súbojPlanescape: Torment: Enhanced Edition; Wallpaper: súboj