Výber správneho obutia je bez znalosti niektorých čísel takmer nemožný. Zo základných parametrov nájdeme na pneumatike vždy jej šírku a výšku, vnútorný priemer a hmotnostný index. Z ďalších čísel, na ktoré vodiči často hľadia, sa veľkej pozornosti teší tzv. DOT kód, z ktorého možno odvodiť vek pneumatiky. Možno to niekoho prekvapí, ale DOT kód a prípadnú starobu pneumatiky nie je potrebné pri kúpe nových pneumatík prikladať veľkú váhu. Prečo nie a čo DOT kód penumatík vlastne je?
DOT je kód s dĺžkou 8 až 13 znakov (typicky 12), ktorý nájdete na bočnej strane každej pneumatiky. Možno z neho vyčítať určité informácie, ktoré sa spájajú s orientačným dátumom výroby pneumatiky a pôvodom pneumatiky, ktoré nájdete v poslednom štvorčíslí DOT kódu. Prvé dve čísla označujú týždeň a druhé dve rok výroby. Príklad: ak nájdete na pneumatike DOT kód končiaci 3620, viete, že pneumatika bola vyrobená v 36. týždni roku 2020. Kalendár vám potom prezradí, že konkrétne ide o dni 31. augusta až 6. septembra 2020.
DOT je skratkou Department of Transportation – názvu, ktorý odkazuje na Ministerstvo dopravy USA, lebo práve s bezpečnostnou certifikáciou tejto inštitúcie je DOT kód spojený. Možno sa tiež stretnúť s menej zavedeným označením TIN, ktoré patrí rovnakému kódu a skracuje spojenie Tire Identification Number, čiže identifikačné číslo pneumatiky.
Intuícia nám napovedá, že by sme mali chcieť pneumatiky, ktoré sú čo najnovšie. V tú chvíľu sa ponúka DOT kód, ktorý nám dátum výroby aspoň orientačne prezradí. Avšak to, čo nám DOT kód o pôvode pneumatiky povie, nás vlastne nemusí veľmi zaujímať. Vek väčšiny predávaných pneumatík sa totiž začína počítať až so začiatkom ich používania. Spôsob, akým sú uchované do doby predaja zákazníkovi, sa na ich kvalite prejavuje zanedbateľne.
Ak je pneumatika dobre skladovaná, čo znamená, že nie je vystavovaná vlhkosti a prílišnému pôsobeniu tepla a svetla, je ako nová aj po štyroch až piatich rokoch. Táto doba ale nie je hraničnou hodnotou použiteľnosti pneumatík– tá je ešte asi dvakrát vyššia. Podľa vyjadrenia zavedených výrobcov to znamená, že do piatich rokov by nemalo v prípade pneumatiky dôjsť k žiadnej, hoci minimálne znateľnej zmene kvality a do desiatich rokov možno pneumatiku považovať za spôsobilú na použitie na aute.
Ešte pred uplynutím tejto doby je však nutné pneumatiky vymeniť za nové, a to aj v prípade, že ich opotrebenie výmenu nevyžaduje. To sa týka typicky rezerv. Pokiaľ s autom jazdíte málo a pneumatiky nevykazujú výrazné opotrebenie, je nutné ich vymeniť najneskôr do šiestich rokov od doby, kedy ich vaše auto prvýkrát obulo. Z oboch životností samozrejme platí tá, ktorej koniec je skôr.
Prečo vás teda nemusí DOT pneumatiky pri kúpe zaujímať? Pretože prakticky všetky pneumatiky, ktoré možno kúpiť ako nové, sa tejto vekovej hranici ani zďaleka nepribližujú. A či bola pneumatika vyrobená pred týždňom, alebo napr. pred 16 mesiacmi, vás vlastne nemusí zaujímať, pretože jej kvalita bude v oboch prípadoch identická. To samozrejme platí iba v prípade serióznych predajcov – ak si nájdete napríklad bazárový inzerát, DOT je určite jedna z prvých vecí, ktorú je potrebné skontrolovať.
DOT pneumatík je určite dôležitý údaj, ktorý je dobré mať na zreteli. Pri nákupe pneumatík od seriózneho predajcu sa oň ale nemusíte starať, pretože všetky nové pneumatiky sú mladšie ako dva roky a väčšina je mladšia ako rok. Ich stav je preto identický so stavom ihneď potom, čo zišli z výrobného pásu.