PET AD homeoffice

Výmena brzdovej kvapaliny – radšej hneď než neskoro

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Význam brzdovej kvapaliny – že sa stará o prenos síl naprieč brzdovou sústavou automobilu, a tým zaisťuje jej funkčnosť – snáď ani nemá zmysel spomínať. Má ale zmysel zdôrazniť, že je potrebná pravidelná výmena brzdovej kvapaliny. Vodiči na to totiž často zabúdajú, pokiaľ o tom teda vôbec vedia. Auto so starou brzdovou kvapalinou nielen zle brzdí, ale môže prestať brzdiť úplne. Význam pravidelného servisu je preto v tomto prípade obrovský. Čím je starnutie brzdovej kvapaliny spôsobené? Ako prebieha jej výmena? A ako sa v brzdových kvapalinách zorientovať? Všetko vysvetlíme.

Výmena brzdovej kvapaliny

Výmena brzdovej kvapaliny – OBSAH

  1. Prečo je výmena brzdovej kvapaliny taká dôležitá?
  2. Výmena brzdovej kvapaliny – cena, ako často a zvládnete ju svojpomocne?
  3. Brzdová kvapalina – výmena svojpomocne (POSTUP)
  4. Akú brzdovú kvapalinu vybrať?

Prečo je výmena brzdovej kvapaliny taká dôležitá?

Brzdové systémy sú v dnešných autách spravidla hydraulické. To znamená, že na prenos tlaku z pedála k brzdám využívajú uzavretý okruh naplnený kvapalinou. Keď zošliapnete brzdový pedál, vtlačíte kvapalinu do brzdového piestu, ktorý pohne brzdovými doštičkami a pritlačí ich na brzdový kotúč. Tým dochádza k brzdeniu. Všetko spoľahlivo funguje vďaka tomu, že je kvapalina v okruhu takmer nestlačiteľná. Koľko jej vytlačíte z jedného piestu, toľko jej pribudne v druhom pieste. Teda aspoň v ideálnom prípade.

Výmena brzdovej kvapaliny
Brzdová kvapalina má na starosti prenos sily z pedála na brzdy.

Brzdová kvapalina totiž starne, a pri tom pohlcuje vlhkosť zo vzduchu, takže „vodnatie“. To výrazne ovplyvňuje jej vlastnosti – predovšetkým bod varu, ktorý sa znižuje. Práve zvýšený bod varu, respektíve odolnosť proti vysokým teplotám, je jednou z najdôležitejších vlastností brzdovej kvapaliny. Pri brzdení sa totiž brzdy zahrievajú a ohrievajú aj brzdovú kvapalinu. Tá si musí na zachovanie ideálnych vlastností udržať kvapalnú podobu, lenže pri vare sa kvapalné skupenstvo mení na plynné.

Keď sa teplota brzdovej kvapaliny približuje k bodu varu, začínajú v nej vznikať plynové bubliny, ktoré majú iné vlastnosti ako kvapalina. Pokiaľ v takejto situácii zošliapnete brzdový pedál, brzdy budú reagovať výrazne horšie ako za štandardných podmienok. Brzdový systém je totiž okrem nestlačiteľnej kvapaliny naplnený aj stlačiteľným plynom. Sila z pedála sa teda neprenáša rovno do brzdového piestu, ale je jej menšia či väčšia časť využitá na stlačenie plynu. Pedál „zmäkne“ a auto brzdí menej alebo takmer vôbec. K obnove vlastností dôjde až po ochladení kvapaliny.

Stará „zvodnatelá“ brzdová kvapalina obsahuje vodu, ktorá znižuje jej bod varu. K odparovaniu teda dochádza výrazne skôr ako v prípade „čistej“ kvapaliny. Takže zatiaľ čo s novou kvapalinou budú brzdy dobre fungovať aj pri dlhom zjazde alpskými serpentínami, so starou začnú strácať účinnosť v Malej Fatre.

i

Ako predchádzať vareniu brzdovej kvapaliny?

Ak nechcete, aby brzdy strácali účinnosť, je dôležité ich neprehrievať. Vďaka tomu zostane aj brzdová kvapalina pod bodom varu. Nie za všetkých okolností je to možné (napríklad pri jazde na okruhu), ale v bežnej prevádzke a s pravidelne menenou kvapalinou by ste sa so žiadnym problémom stretnúť nemali.

K výraznému zahrievaniu bŕzd dochádza najčastejšie pri zdolávaní dlhých kopcov. V takýchto situáciách je dôležité brzdiť správne, a to nielen brzdami, ale aj motorom. Motor pri správne zvolenom prevodovom stupni (zaradenej rýchlosti) zaistí, že sa auto príliš nerozbehne. Ak sa teda práve neblíži zákruta, často sa brzdy ani nemusíte dotýkať.

Určite nepribrzďujte. Pokiaľ pribrzďujete len zľahka, a to tak, že máte nohu na pedáli neustále, trenie medzi doštičkami a kotúčom síce nie je veľké, ale svojou dlhodobosťou vygeneruje obrovské množstvo tepla, ktoré uvarí brzdovú kvapalinu. Tá navyše nemá čas na ochladenie. Brzdite preto krátko, silne a pedál vždy po chvíli úplne uvoľnite, aby sa brzdy schladili.

Výmena brzdovej kvapaliny – cena, ako často a zvládnete ju svojpomocne?

Tak ako je nutné v aute pravidelne meniť olej, filtre alebo chladiacu kvapalinu, je dôležitá aj výmena brzdovej kvapaliny. Negatívne vlastnosti zvodnatenej brzdovej kvapaliny sme opísali už vyššie, je teda zrejmé, že pre správnu funkčnosť brzdového systému je jej dobrý stav zásadný. Ako často meniť brzdovú kvapalinu? Odporúčaný interval sa bude líšiť podľa vášho konkrétneho auta, typicky ide o dva roky bez ohľadu na množstvo najazdených kilometrov.

Výmena brzdovej kvapaliny
Výmenu brzdovej kvapaliny je väčšinou lepšie nechať na autoservise.

Šetrivých majstrov môže lákať výmena brzdovej kvapaliny svojpomocne. Na rozdiel od výmeny motorového oleja alebo kabínového filtra ide ale o náročnejší úkon, ktorý si vyžaduje určité know-how a vybavenie. Samotný postup síce nie je zasa taký zložitý, môže pri ňom ale dôjsť napríklad k poškodeniu výpustných ventilov. V takom prípade by ste sa už bez mechanika a jeho materiálu pravdepodobne neobišli. Navyše ide o brzdy, najdôležitejší bezpečnostný prvok auta. Takýto systém je vhodné prenechať rukám odborníka.

i

Brzdová kvapalina – dolievanie je jednoduchšie

A čo doliatie brzdovej kvapaliny? To svojpomocne urobiť možno? Samozrejme. Platí ale to isté čo v prípade výmeny – lepšie to prenechať odborníkom. Hladina brzdovej kvapaliny v nádržke sa síce s opotrebovaním brzdových doštičiek znižuje, k náhlemu poklesu by ale dôjsť nemalo. Ak hladina chladiacej kvapaliny klesne pod spodnú rysku značiacu minimálne množstvo, pravdepodobne sa vám rozsvieti červená kontrolka s výkričníkom na palubnej doske.

V tom momente je dôležité zastaviť a hladinu kvapaliny skontrolovať. Pokiaľ je jej málo, môžete ju doliať až po rysku „max“, musíte ale použiť správny typ. Dávajte si pozor, aby ste ju nevyliali vedľa – je veľmi agresívna a môže poškodiť ako oblečenie, tak aj plasty v motore. Zvyšné množstvo je potrebné vyhodiť v zbernom dvore do nebezpečného odpadu. Chladiaca kvapalina je totiž hygroskopická, pohlcuje vzdušnú vlhkosť a po otvorení sa znehodnocuje.

Aj keď kontrolka po doliatí zhasne, mali by ste čo najskôr kontaktovať servis, aby celý systém skontroloval. Môže byť napríklad zavzdušnený, čo v krajnom prípade znižuje účinnosť bŕzd podobne ako stará prehriata kvapalina.

Výmena brzdovej kvapaliny – cena v servise

Že nemá veľký zmysel meniť brzdovú kvapalinu svojpomocne, pokiaľ tomu veľmi nerozumiete, dokazujú aj priaznivé ceny tohto úkonu v servise. Za výmenu typicky zaplatíte okolo 30 až 60 eur, a to vrátane materiálu, teda samotnej brzdovej kvapaliny. Len tá vás vyjde na 10 až 20 eur, takže nakoniec necháte mechanikovi za prácu cca 10 až 20 eur. To za istotu a pocit bezpečia určite stojí. Samozrejme pokiaľ chcete brzdovú kvapalinu doliať alebo vymeniť sami, môžete si vybrať tú správnu aj u nás na Alze.

Brzdová kvapalina – výmena svojpomocne (POSTUP)

Hoci výmenu brzdovej kvapaliny svojpomocne neodporúčame, určite nám nič nebráni v tom, aby sme vám stručne priblížili, ako taká výmena prebieha. Typicky začína tak, že auto zdvihneme heverom, podoprieme a zložíme jedno koleso. Potom by malo nastúpiť špecializované vybavenie – súprava na odvzdušnenie bŕzd. Nestojí veľa, môže byť ale aj podomácky vyrobená. Ide o fľašu s malým množstvom brzdovej kvapaliny. Do nej je ponorený jeden koniec elastickej hadičky. Druhý koniec je potrebné pripevniť na odvzdušňovací ventil, a to ideálne tak, aby bolo spojenie vzduchotesné. S nasadenou hadičkou ventil povolíme – stačí otočenie kľúčom o 180°.

Výmena brzdovej kvapaliny
Než budete odvzdušňovací ventil povoľovať, býva vhodné ho očistiť. Stačí hrubou kefou.

Potom odskrutkujeme viečko nádržky a skontrolujeme množstvo kvapaliny. Pokiaľ je pod ryskou „max“, doplníme ju. Následne si sadneme do auta a začneme šliapať na brzdový pedál. Odporúča sa najskôr prudko, potom pomalšie a až na zem. Celkom približne 10 – 15×. Keď je stará kvapalina z brzdového potrubia preč, ventil utiahneme a hadičku zložíme. Rovnaký postup zopakujeme pre všetky štyri kolesá. Po každej brzde je potrebné skontrolovať a prípadne doplniť kvapalinu v nádržke. Odtiaľ totiž potrubie novú kvapalinu nasáva, takže tá pochopiteľne ubúda.

Nakoniec ešte doplníme brzdovú kvapalinu do nádržky tak, aby bola tesne pod ryskou „max“. Zaskrutkujeme viečko, a tým je hotové. Než vyrazíte na cestu, nezabudnite skontrolovať, že auto brzdí a brzdová kvapalina neuniká okolo odvzdušňovacích ventilov.

Brzdová kvapalina – farba

Podľa farby sme schopní odhadnúť vek brzdovej kvapaliny. Pokiaľ meníte kvapalinu svojpomocne, farba vám prezradí, že už je potrubie naplnené novou kvapalinou – stačí sledovať kvapalinu v hadičke vyvedenej z odvzdušňovacieho ventilu. Nová kvapalina na báze glykolu je priezračná a typicky žltkastá, ale stále svetlá. Čím je kvapalina staršia, tým je tmavšia a menej priehľadná.

Akú brzdovú kvapalinu vybrať?

Pýtate sa akú brzdovú kvapalinu vybrať? Tento proces je veľmi priamočiary. Hoci existuje viacero špecifikačných noriem, pre nás je smerodajná len jedna – DOT. Bola síce vytvorená americkým Ministerstvom dopravy (Department of Transportation), používa sa ale po celom svete. V ponuke kvapalín pre brzdové systémy osobných automobilov nájdete spravidla kvapaliny DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1.

Výmena brzdovej kvapaliny
Na výrobcovi brzdovej kvapaliny príliš nezáleží. Sledujte hlavne špecifikáciu DOT. A tiež objem. Na výmenu brzdovej kvapaliny vám bude u väčšiny áut stačiť 1-litrové balenie.

Druhy brzdových kvapalín sa líšia hlavne bázou, viskozitou a bodom varu, ktorý je dvojaký. Suchý bod informuje o teplote varu novej kvapaliny, mokrý potom o teplote varu kvapaliny s vysokým obsahom vody. Taká kvapalina je na konci svojej životnosti a je vhodné ju vymeniť. Všetky spomínané brzdové kvapaliny sú založené na báze glykolu, môžete sa ale stretnúť aj s kvapalinami na báze silikónu. Tie nie sú hygroskopické, nepohlcujú teda vzdušnú vlhkosť, možno ich ale použiť výrazne vo vozidlách, ktoré ich vyslovene požadujú. Viskozita udáva vnútorné trenie kvapaliny – jednoducho povedané to, aká je kvapalina tekutá.

Parametre vás ale pri výbere brzdovej kvapaliny nemusia zaujímať, budete sa totiž orientovať výhradne podľa normy DOT. Či vybrať kvapalinu DOT 4, DOT 5.1 alebo inú, vám prezradí manuál auta. Rovnakú informáciu by ste mali nájsť aj na viečku nádržky. Kvapaliny od rôznych výrobcov sú bez problémov miešateľné, pokiaľ spĺňajú rovnakú špecifikáciu DOT. Niekedy nájdete na viečku informáciu, že môžete použiť kvapalinu DOT 3 aj DOT 4. Je samozrejme lepšie použiť kvapalinu vyššej špecifikácie, pretože vyšší je aj jej bod varu.

Špecifikácia Báza Suchý bod varu Mokrý bod varu
DOT 3 Glykol > 205 °C > 140 °C
DOT 4 Glykol > 230 °C > 155 °C
DOT 5 Silikón > 260 °C > 180 °C
DOT 5.1 Glykol > 260 °C > 180 °C
i V AlzaMagazíne pre vás máme aj ďalšie články:

Výmena brzdovej kvapaliny nie je náročná, brzdový systém je ale taký dôležitý, že si nedokonalosti pri jeho servise nemožno dovoliť. Aj preto je lepšie zveriť celý úkon mechanikom v servise. Nejde o drahú záležitosť.

4,9 17×
VELVANA Brzdová kvapalina Syntol HD DOT4 500 ml
Brzdová kvapalina – Syntol HD DOT4 500ml - 8,78 €/1 l
Zľavnené -10 %
4,39 € 4,90 €
Na sklade 1 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: AUPR277658
3,0
OXFORD sada na odvzdušnenie brzdovej kvapaliny,
Sada náradia – sada hadičky a ďalšieho nevyhnutného príslušenstva
24,90 €
Na sklade > 5 ks u dodávateľa
Objednávací kód: Moto07022
4,1 11×
GEKO Súprava na odvzdušnenie bŕzd
Sada náradia – pre profesionálov
18,90 €
Na sklade > 10 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: AUPR20124
4,5
Podtlaková pumpa na odvzdušnenie bŕzd + výbava, kufor
Dielenská pumpa – ručná, podtlaková, kovová, manometer 1 – 4 bary, spojovacie hadičky 3× krátka a 2× dlhá, 2× nádobka s objemom 120 ml, 14× pripojovacie svorky a konektory, prepnutie na funkciu sania či vytvorenie tlaku, kufrík
45,59 €
Na sklade 2 ks u dodávateľa
Objednávací kód: AUPR4546
4,0
GEKO Podtlaková pumpa na odvzdušnenie bŕzd, 1 bar
Náradie pre automechanikov – pre profesionálov aj amatérskych automechanikov
32,54 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: AUPR4659
2,6
YATO Podtlaková pumpa s príslušenstvom
Dielenská pumpa – podtlaková, na odvzdušnenie bŕzd a spojky, ručné čerpadlo s manometrom dovoľuje testovanie mnohých zariadení vákua, palivových čerpadiel a podobne, pumpa, nádobka, hadičky a prepájacie prvky
31,90 €
Na sklade 3 ks
Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš!
Info
Objednávací kód: AUPR2036
Vytlačiť
P-DC1-WEB07
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií