Avatar: The Way of the Water; wallpaper: cover

Avatar: The Way of the Water (RECENZIA)

Režisér James Cameron (Votrelci, Terminátor 2, Titanic) sa vracia na exotický svet zvaný Pandora, aby ďalej rozvíjal príbeh svojej snímky Avatar z roku 2009 – teda najzárobkovejšieho filmu všetkých čias. Nie je ale pokračovanie nazvané Avatar: The Way of the Water iba nastavovanou kašou? To sa dozviete v našej recenzii.

Pokiaľ vás zaujímajú všeobecné informácie o snímke Avatar: The Way of the Water (pokračovanie, slovenčina, kde sledovať atď.), nahliadnite do druhej časti článku Všetko, čo vieme.

Autor: Alexandra Vaníková, Štěpán LenkInfo

Zdroj: 20th Century Studios

Avatar: The Way of the Water (RECENZIA) – Obsah článku

1. Vitajte späť na Pandore
  2. Krása Pandory hviezd sa dotýka
  3. Recenzia Avatar: The Way of the Water: záverečné hodnotenie

Vitajte späť na Pandore

Avatar: The Way of Water sa opäť vracia na Pandoru, teda mesiac v solárnom systéme Alpha Centauri obývaný rasou zvanou Na'vi, kam sa po mnohých rokoch od udalostí prvého dielu vracajú ľudia. Tentokrát však nebažia po vzácnom minerále zvanom unobtanium, ale rozhodli sa exotický svet priam kolonizovať a urobiť z neho svoj nový domov, pretože Zem rýchlo upadá.

To sa pochopiteľne príliš nepáči domorodcom na čele s bývalým mariňákom Jakom Sullym (Sam Worthington), ktorý na konci prvého dielu zomrel a ktorého vedomie sa vďaka energii pandorskej prírody spojilo s avatarom – umelo vytvoreným telom Na'vi určeným na prieskum pre ľudí smrteľne nebezpečnej Pandory.

Avatar: The Way of Water (2022) CZ Dabing HD trailer

zdroj: Total Film

Avatar: The Way of Water vás zavedie do predtým nenavštívených častí planétky Pandora.

Vďaka pokročilým technológiám sa však s ľuďmi na Pandore vracia aj zosnulý plukovník Miles Quaritch (Stephen Lang), ktorý má so Sullym a jeho navijskou ženou Neytiri (Zoe Saldana) nevybavené účty z minulého dielu. A pretože Sully nechce zatiahnuť svoj kmeň a rodinu do priamej vojny s ľuďmi, rozhodne sa utiecť do prímorských častí Pandory, kde žijú vodné kmene Na'vi, a schovať sa tam. Lenže ako to už tak v živote býva, utekať sa nedá večne a skôr či neskôr vás vaše problémy doženú.

Hoci to tak z opisu deja na prvý pohľad nevyzerá, príbeh druhého Avatara je o poznanie komornejší ako v prípade prvého dielu. Plošný konflikt medzi ľudskou rasou a Na'vi totiž prebieha skôr v pozadí a dej sa tak sústredí hlavne na Sullyho a jeho snahu ochrániť svoju novú rodinu. Značnú časť stopáže tak Cameron venuje Sullyho dospievajúcim deťom, ich problémom a snahe zapadnúť v novom vodnom svete, ktorý vám po kúskoch predstavuje.

Avatar: The Way of Water; screenshot: Jake Sully

zdroj: 20th Century Studios

Bývalého mariňáka Jake Sullyho v druhom Avatarovi doženú prízraky minulosti.

Nové prímorské oblasti Pandory sú prekrásne a plné fascinujúcich tvorov, či už ide o lietajúce ryby, na ktorých sa členovia vodného kmeňa s obľubou preháňajú, veľryby pripomínajúce kolosy alebo najrôznejšie svetielkujúce rastliny a iné vodné zvieratá. A rovnako ako v jednotke vám z tej nádhery padne čeľusť do vedra popcornu na kolenách.

Čo sa totiž audiovizuálneho spracovania týka, je Avatar: The Way of Water naprostou špičkou. Digitálne triky sú takmer bezchybné, najmä animácie pohybov a mimiky jednotlivých postáv a simulácie vody, ktorá pôsobí úplne uveriteľne v každom zábere.

Úplne dych vyrážajúci je dizajn nielen pandorskej fauny a flóry, ale aj ľudskej techniky a najrôznejších vozidiel, ktoré síce majú patrične futuristický vzhľad, zároveň ale vyzerajú funkčne a v rámci medzí svojho žánru aj realisticky. A keď si toto všetko spočítate dohromady, vyjde vám snímka, ktorú sa jednoducho oplatí vidieť v kine.

Avatar: The Way of Water; screenshot: lietajúca ryba

zdroj: 20th Century Studios

Pandora je domovom všemožných fascinujúcich živočíchov, napríklad obrích lietajúcich rýb.

Krása Pandory hviezd sa dotýka

Cameron svoj fiktívny svet celkom nepochybne zbožňuje a s patričným nadšením vás prevádza každým jeho kútom ako mimozemskou zoologickou záhradou. A ten pocit úžasu sa mu celkom dobre darí na diváka preniesť, ide naozaj o fascinujúce a podmanivé miesto, bohužiaľ pri tom režisér tak trochu zabúda na reálny čas. Avatar: The Way of Water má totiž viac ako 3 hodiny a čo si budeme rozprávať, takých 30 – 40 minút okružnej jazdy Pandorou by pravdepodobne bolo možné prestrihať a urobiť z filmu kratší, ale o to intenzívnejší zážitok.

Film sa síce snaží svedomito venovať každej dôležitejšej postave, pri ich množstve ale aj tak len kĺže po hladine a niektoré dejové línie jednoducho tak trochu vyšumia. Prostredná časť filmu kvôli tomu mierne stráca tempo, pomerne vydarene to ale doháňa práve pôsobivými výjavmi z nekonečných krás Pandory, takže sa človek vlastne ani nestihne začať nudiť.

V poslednej tretine však druhý Avatar poriadne dupne na plyn a servíruje explóziami aj emóciami nabité finále, ktoré očarí úplne prehľadne zostrihanými (a miestami vcelku drsnými) akčnými scénami, a ešte pri tom stihne kritizovať veľrybársky priemysel.

Aj napriek výčitkám k nafúknutej stopáži, a nie úplne prekresleným postavám je ale Avatar: The Way of Water priamo ukážkovým blockbusterom, ktorý z audiovizuálneho hľadiska momentálne v kinách nemá, a dlho asi ani nebude mať, konkurenciu. James Cameron prekonal sám seba a opäť posunul hranice digitálnych trikov, keby sa ale namiesto ukazovania svojho bájneho sveta viac sústredil na rozprávanie príbehu, mohol byť druhý Avatar ešte o fúzik obrej lietajúcej ryby lepší.

Avatar: The Way of the Water (RECENZIA)

Avatar: The Way of the Water dorazil do našich kín 15. 12. 2022.

Remeselne dokonalý, ale stopážou trochu nafúknutý snímok, ktorý miestami pôsobí ako okružná jazda naprieč fantasknou planétkou menom Pandora. Napriek pár drobným nedostatkom ale ide o poctivý blockbuster s výbornými akčnými scénami a bombastickou audiovizuálnou stránkou, ako je koniec koncov pri filmoch Jamesa Camerona zvykom.

Avatar: The Way of the Wate; recenzia

Avatar: The Way of the Water (INFO) – OBSAH

Avatar: The Way of the Water: Trailery

Najnovšie trailery a ukážky, ktoré sú momentálne k filmu Avatar: Cesta Vody dostupné.

Avatar: The Way of Water | Official Trailer

zdroj: 20th Century Studios

(9. 5. 2022): Avatar: The Way of Water | Official Teaser Trailer

Avatar: The Way of Water | Official Teaser Trailer

zdroj: 20th Century Studios

Avatar: The Way of the Water: ČSFD hodnotenie, recenzie

Snímka Avatar: Cesta vody si zahraničných aj slovenských recenzentov získal dych vyrážajúcim vizuálom, v ktorom sa snúbi pokroková 3D technológia s hyper-realistickým fantastickým svetom. Svojím hereckým výkonom kritikov očarila Zoe Saldana v úlohe Neytiri, ale aj Sigourney Weaver, ktorá stvárnila adoptívnu dcéru Neytiri a Jakea, Kiri. Vyzdvihované boli aj mladé herecké talenty Britain Dalton (Lo'ak) a Jack Champion (Spider), ako aj Stephen Lang, ktorý sa opäť predstavil ako plukovník Miles Quaritch. Cameron v pokračovaní svojho sci-fi veľdiela podľa recenzentov zužitkoval spätnú väzbu od fanúšikov prvého dielu a Avatar: Cesta vody vďaka tomu svojho predchodcu jednoznačne prekonáva nielen po vizuálnej stránke, ale aj vykreslením postáv a príbehu.

Tieto hodnotenia sú platné k 30. 12. 2022.

Avatar 2: Premiéra v SR a kde sledovať

Po množstve odkladov, ktoré film sprevádzali už od roku 2014, zažije Avatar: Cesta vody premiéru v našich kinách 15. decembra 2022. Stopáž filmu by podľa The Hollywood Reporter mala byť 3 hodiny a 10 minút (190 minút). Vo vybraných kinách by malo byť možné vidieť film aj v 3D. Zatiaľ nevieme, či sa film v budúcnosti objaví na vybraných streamovacích platformách.

Ešte pred premiérou filmu Avatar: Cesta vody sa tvorcovia rozhodli znovu uviesť do kín po celom svete prvý diel z roku 2009, tentoraz v remasterovanej verzii s vylepšeným vizuálom a zvukom. Avatar s vylepšeným audiovizuálom si budeme môcť vychutnať v kinách od 23. septembra 2022 a trailer nájdete nižšie.

Avatar | Back in Theatres

zdroj: 20th Century Studios

Avatar 2: Slovenské titulky a dabing

Avatar: Cesta vody by mal mať až 160 jazykových verzií, slovenských titulkov a taktiež dabingu by sme sa tak mali určite dočkať.

Avatar 2: Príbeh

Príbeh Avatar: Cesta vody sa odohráva viac ako desať rokov po udalostiach prvého filmu a sleduje osudom a tragédiami skúšanú rodinu Jakea Sullyho (Sam Worthington), jeho partnerky Neytiri (Zoe Saldana) a ich detí Neteyama, Loaka, Tuktirey a adoptovanej dcéry Kiri. Jake si navyše osvojil aj ľudské dieťa – Javiera, ktorý sa narodil na jednej z vojenských základní na mesiaci Pandora, novom domove Jakea.

Avatar: Cesta vody; screenshot: lagúna

zdroj: 20th Century Fox

Podľa slov Jamesa Camerona bude oceán v Avatar: Cesta vody rovnako bohatý a rozmanitý ako Pandora samotná.

Veľmi výrazná tak bude vo filme téma rodiny. „Neytiri pochádza zo sveta Na'vi, zatiaľ čo Jake z toho ľudského. Sú v podstate ako moderný zmiešaný pár vychovávajúci deti, ktoré pochybujú o tom, či do jedného zo svetov svojich rodičov vôbec patria,“ hovorí producent Avatar: Cesta vody, Jon Landau.

Jakea však okrem rodinných záležitostí zamestná aj dobre známa hrozba, pred ktorou sa bude snažiť ochrániť nielen svojich blízkych, ale aj svoj nový domov – mesiac Pandora, ktorý v blížiacom sa filme predstaví svoju ďalšiu tvár. Veľkú úlohu totiž v Avatar 2 bude hrať vodný svet, a dokonca spoznáme aj nový klan domorodcov Na'vi, ktorí sa nazývajú Metkayina a obývajú útesy v blízkosti oceánu.

Avatar (2009): Rekapitulácia

Avatar (2009) rozpráva príbeh paraplegika a bývalého mariňáka Jakea Sullyho (Sam Worthington), ktorý sa zúčastní programu Avatar vedeného Dr. Grace Augustinovou (Sigourney Weaver). Jeho účastníci skúmajú povrch mesiaca Pandora prostredníctvom ich vedomím ovládaných hybridov (Avatarov), ktorí v sebe kombinujú ľudskú DNA s DNA domorodého kmeňa Na'vi žijúceho v súlade s bohatou faunou a flórou Pandory. Grace je odborníčkou na kultúru Na'vi a na oplátku so svojím tímom učí členov domorodého kmeňa ľudským zvykom aj jazyku.

Avatar: Cesta vody; screenshot: Jake, Neytiri

zdroj: 20th Century Fox

Jake Sully a Neytiri sa ako hlavní hrdinovia vrátia aj v pokračovaní prvého Avatara.

Program Avatar vznikol pod záštitou Agentúry pre rozvoj zdrojov (v angličtine The Resources Development Administration alebo RDA), záujmy jej vedenia sú však diametrálne odlišné od tých Graciiných. Riaditeľom centrály RDA na Pandore je Parker Selfridge (Giovanni Ribisi), ktorý sa spolu s plukovníkom Milesom Quaritchom (Stephen Lang) pokúša urýchliť ťažbu mimoriadne cenného nerastu menom unobtanium. Keďže sa jeho najväčšie ložiská nachádzajú pod mohutným domovským stromom kmeňa Na'vi, Selfridge dúfa, že sa Grace a jej tímu podarí presvedčiť kmeň, aby strom opustil, čím by sa zabránilo konfliktu.

Nasledujúci odstavec obsahuje spoilery

Počas pobytu na Pandore Jake viac a viac času trávi v tele svojho Avatara a k domorodcom má stále bližšie. Stane sa z neho skúsený lovec a bojovník, a miestny klan Omaticaya ho prijme medzi seba. Jake sa zamiluje do domorodkyne Neytiri a odmieta ďalej rešpektovať príkazy Selfridga a Quaritcha, ktorí sa nakoniec rozhodnú zaútočiť na domovský strom. Počas bitky sa Jake definitívne postaví na stranu kmeňa Na'vi, ktorému sa ľudských narušiteľov podarí poraziť. Neytiri s pomocou Jakea zabije Quaritcha a Na'vi až na pár výnimiek ostatných zamestnancov RDA pošlú späť na Zem. Jake sa na konci filmu natrvalo transformuje do podoby svojho Avatara a zostáva žiť na Pandore.

Avatar 2: Herecké obsadenie, postavy a tvorcovský tím

V úlohe Jakea Sullyho sa tak ako v prvom filme predstaví austrálsky herec Sam Worthington a Neytiri opäť stvárni americká herečka s dominikánskymi a portorikánskymi koreňmi Zoe Saldana. Návratu sa dočká aj Stephen Lang ako plukovník Miles Quaritch, tentokrát v tele vlastného Avatara, a taktiež Sigourney Weaver, ktorá si zahrá adoptovanú dcéru Jakea a Neytiri, Kiri. Jake a Neytiri po novom vychovávajú svoje tri vlastné deti, jedno adoptované (Kiri) a jedno „ľudské“ – Javiera prezývaného „Spider", ktorého stvárni Jack Champion.

Ako vodcu kmeňa Metkayina, Tonowariho, uvidíme Cliffa Curtisa, pričom jeho členku Ronal si zahrá Kate Winslet. Michelle Yeoh zasa uvidíme ako vedkyňu Dr. Karinu Mogue a nemalú úlohu by v príbehu mala hrať aj Varang stvárnená Oonou Chaplin. V Avatar: Cesta vody sa predstaví aj Vin Diesel, zatiaľ ale nevieme, v akej úlohe.

Avatar 2; screenshot: herecké obsadenie

Avatar 2: postavy a (herecké obsadenie)

Zľava: Jake Sully (Sam Worthington), Neytiri (Zoe Saldana), Ronal (Kate Winslet), Javier „Spider“ Socorro (Jack Champion), Tonowari (Cliff Curtis), Miles Quaritch (Stephen Lang)

Avatar 2: Soundtrack/hudba

O hudbu pre Avatar: Cesta vody sa postaral anglický skladateľ Simon Franglen, ktorý na hudobnom sprievode k prvému filmu spolupracoval so svetoznámym Jamesom Hornerom (ten tragicky zahynul v roku 2015). Simon Franglen je známy svojou (spolu)prácou na soundtracku k americkému westernovému filmu Tanec s vlkmi (1990), romantickej dráme Osobný strážca (1992), superhrdinskej snímke Amazing Spider-Man (2012) alebo westernu Sedem statočných (2016). Vlani spoločnosť 20th Century Fox potvrdila, že Simon Franglen sa stal dvorným skladateľom pre všetky pripravované pokračovania Avatara.

Avatar 2: Ďalšie informácie a zaujímavosti

• Kate Winslet natáčala všetky podvodné scény sama, po špeciálnom potápačskom výcviku bola schopná zadržať dych až na sedem a pol minúty.
  • Všetky pokračovania Avatara budú stáť minimálne jednu miliardu dolárov.
  • Natáčanie Avatara 2 začalo v roku 2017.
  • Technológie použité pri natáčaní Avatar (2009) neboli prispôsobené pre fungovanie vo vode, pre Avatar: Cesta vody tak James Cameron musel so svojím tímom vymyslieť spôsoby, ako zachytiť mimiku hercov pod vodnou hladinou.
  • Scény pod vodou boli natáčané v mohutnom bazéne naplnenom takmer štyrmi miliónmi litrov vody.

Avatar 3, 4 a 5: Sága sa len rozbieha

Nie je žiadnym tajomstvom, že Avatar 2 nebude jediným pokračovaním. James Cameron pripravil celú ságu sledujúcu príbeh Jakea, Neytiri a ich detí a ešte pred začatím natáčania Avatara 2 boli dokončené scenáre pre všetky štyri filmy. Avatar 3 by sa mal do kín dostať v roku 2024 (natáčanie je hotové a tvorcovia začali s postprodukciou), Avatar 4 v roku 2026 a Avatar 5 v 2028.

i

• Zdroje: IMDB, ew.com

4,4 16×
Avatar: Frontiers of Pandora: Limited Edition - PS5
Hra na konzolu – PS5 (s mechanikou), krabicová verzia, žáner: akčný, – Vy, Na'vi, ste boli unesení ľudskou militaristickou korporáciou známou ako RDA a sformovaní, aby ste slúžili ich účelom. O pätnásť rokov neskôr ste sa oslobodili, ale ocitli ste sa ako cudzinci vo svojom rodisku. Znovu sa spojte so svojím strateným dedičstvom a zistite, čo skutočne znamená byť Na'vi.
43,90 €
Objednávací kód: PSV0103
5,0
Avatar: Frontiers of Pandora: Limited Edition - Xbox Series X
Hra na konzolu – Xbox Series X, krabicová verzia, žáner: akčný, – Vy, Na'vi, ste boli unesení ľudskou militaristickou korporáciou známou ako RDA a sformovaní, aby ste slúžili ich účelom. O pätnásť rokov neskôr ste sa oslobodili, ale ocitli ste sa ako cudzinci vo svojom rodisku. Znovu sa spojte so svojím strateným dedičstvom a zistite, čo skutočne znamená byť Na'vi.
Zľavnené -30 %
29,90 € 42,90 €
Objednávací kód: XBSE0071