Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Bayonetta 2 (RECENZIA) – dva akčné nárezy v jednom balení

Bayonetta (hra aj jej hlavná hrdinka) je jednou z najvýraznejších predstaviteliek hack and slash žánru. Táto sexy čarodejnica sa prebíja zástupmi nepriateľov už od roku 2009, kedy štúdio PlatinumGames stvorilo prvý diel tejto série (pre Xbox 360). Vďaka solídnemu úspechu a veľkému množstvu predaných kópií bolo pokračovanie takmer nevyhnutné a Bayonetta sa v roku 2014 dočkala vlastného Sequel určeného pre Nintendo Wii U.

Od tej doby sa po úbohej Bayonette tak trochu zľahla zem. Na jar minulého roka sa však prebudila k životu a predstavila svoje prednosti (ehm) PC hráčom plne remasterovaným portom prvého dielu. A aby toho nebolo málo, 16. februára 2018, sa oba diely prestrieľali aj na platformu Nintendo Switch. Ovládne Bayonetta 2 aj úspešnú konzolu?

Obsah recenzie Bayonetta 2

1. Bayonetta 2 – príbeh s poriadnou dávkou zvodnosti
  2. Nikdy nekončiaca akcia
  3. Bayonetta 2 – sexy čarodejnica vo vašej moci
  4. Vo dvojici to ide lepšie
  5. 2 Bayonetty za cenu jednej
  6. Lesk latexu a hlasné výstrely
  7. Bozk Bayonetty na rozlúčku
  8. Recenzia Bayonetta 2: záverečné hodnotenie
  9. HW nároky pre Bayonetta PC

Bayonetta 2 – príbeh s poriadnou dávkou zvodnosti

(26.02.18) Na začiatok by sme si asi mali povedať, čo je vlastne Bayonetta zač. Je to sporo odetá žena obdarená (nielen) magickými silami, ktorá sa oháňa svojimi „prednosťami“ rovnako dobre ako všemožnými zbraňami. Predovšetkým je to ale jedna z posledných príslušníčok takzvaných Umbra čarodejníc, ktoré po celé stáročia zvádzajú nekonečné bitky so silami frakcie Lumen Sages. Aj napriek výrazným názorovým rozporom ale obom skupinám ide hlavne o udržanie rovnováhy medzi svetlom a temnotou.

Bayonetta 2; Wallpaper: Bayonetta a Jeanne

V pozadí letí v červenom kostýme Bayonettina kamarátka Jeanne. Jej dušu sa budete snažiť zachrániť.

Dej Bayonetta 2 zastihne hlavnú hrdinku (vlastným menom Cereza) počas bezstarostných vianočných nákupov, keď do mesta náhle vtrhnú zástupy útočiacich anjelov. Bayonetta sa pomocou svojich magických síl a hromady nábojov snaží ich útok zastaviť a na pomoc si privolá pekelného démona. Ten sa však obráti proti svojej stvoriteľke, ba čo viac – Bayonettinu kamarátku Jeanne stiahne so sebou do Inferna. Duša Jeanne je v ohrození, Bayonetta teda musí rýchlo nájsť spôsob, ako otvoriť brány pekla a svoju priateľku zachrániť. Čo ale môže na takom mieste čakať za nástrahy?

Príbeh Bayonetta 2 je šialený a často prekombinovaný, je to však úplne úmerné zvyšku hry a jej štylizácii. Áno, obsahuje množstvo klišé a niektoré scény sú tak prehnane epické, že dokonca balansujú na hrane trápnosti, nikdy nekončiaca akcia však robí z Bayonetty jednu veľkú akciou nabitú jazdu a vďaka častým zmenám prostredia a mnohokrát vtipným hláškam hlavnej hrdinky ani nemáte veľa času o ničom premýšľať. A už vôbec nemáte šancu sa začať nudiť.

Bayonetta 2; Gameplay: Lumen Sage Bayonetta 2; Gameplay: čarodejnice Umbra

Obrázok 1: Lumen Sages už stovky rokov vedú nikdy nekončiacu vojnu s Umbra čarodejnicami, medzi ktoré patrí aj Bayonetta. Obrázok 2: Čarodejnice Umbra sa evidentne vyžívajú v čiernom latexe.

Nikdy nekončiaca akcia

Bayonetta 2 je čistokrvný akčný nárez. Hlavná protagonistka v každej končatine drží jednu pištoľ (tým nemyslím „v každej ruke“, ale naozaj v každej končatine), s ktorými sa pohybuje po bojisku s až zdrvujúcou efektivitou. Súbojový systém je jednoduchý, napriek tomu veľmi účinný a uspokojivý. K dispozícii máte tlačidlo pre ľahký a ťažký útok, úskoky a streľbu. Kombináciou týchto klávesov docielite rafinované a na pohľad veľmi pôsobivé kombá, ktorými vašich nepriateľov budete sekať na kusy s eleganciou sebe vlastnou. Útočných pohybov je veľa, veľkú časť z nich je veľmi zložité vykonať a vyžadujú určitú dávku cviku. Zbesilým stláčaním všetkých tlačidiel sa nedostanete príliš ďaleko, našťastie máte k dispozícii aj tréningový mód, ktorý možno zapnúť trošku netradične počas nahrávacích obrazoviek.

Bayonetta 2; Gameplay: Climax Bayonetta 2; Gameplay: Umbra Climax

Obrázok 1: Bojový systém je celkom jednoduchý, ale aj s pár tlačidlami ľahko docielite zložité útoky. Obrázok 2: Nepriateľov môžete smelo naporcovať slušným množstvom zbraní.

Váš arzenál našťastie nepozostáva iba z pištolí, časom svoju zbierku zbraní obohatíte o dlhé meče, biče, palice a ďalšie smrtiace nástroje. Väčšinu z nich navyše máte možnosť vziať buď do rúk, alebo si ich pripevniť na svoje smiešne dlhé podpätky. Čo uchopíte čím je už na vás, tento systém však súbojom poskytuje značnú porciu variability, čo je jednoznačné plus.

Úspešnými útokmi si nabíjate magickú energiu (fialové diamanty pod ukazovateľom zdravia), ktorá vám po dosiahnutí určitej hodnoty umožní vykonať efektné zakončovacie údery nazvané Umbran Climax (vyvrcholenie), ktoré aj tuhým bossom uberú značnú časť zdravia. A aby toho nebolo málo, máme tu ešte ľahkým BDSM inšpirované špeciálne „torture“ útoky – tie vám umožnia vašich nepriateľov narvať do železnej panny, prehnať obrím mlynčekom na mäso alebo ich napríklad zbaviť hlavy gilotínou. Pekné, že?

Bayonetta 2; Gameplay: practice Bayonetta 2; Gameplay: torturer attack Bayonetta 2; Gameplay: witch time

Obrázok 1: Počas nahrávacích obrazoviek môžete spustiť veľmi užitočný tréningový režim. Obrázok 2: Torture útoky, ľahko inšpirované BDSM, sú efektné a obzvlášť brutálne. Obrázok 3: Bossovia vás často prekvapia svojou veľkosťou aj jedinečným dizajnom.

Zaujímavým prvkom sú aj vyššie spomínané úskoky, ktorými Bayonetta 2 získava aj isté taktické prvky. Ak totiž uskočíte tesne predtým, než vás nepriateľ zasiahne, obrazovka zažiari fialovou farbou a hra sa prepne do takzvaného Witch Time módu, kedy sa na chvíľu spomalí čas. Vy máte následne niekoľko krátkych sekúnd na beztrestný protiútok, prípadné uzdravenie či presun na nejakú výhodnejšiu pozíciu. A verte mi, že za tento defenzívny manéver budete vývojárom z PlatinumGames zo srdca ďakovať. V niektorých súbojoch či boss fightoch na vás totiž nepriatelia útočia s takou intenzitou, že by bez použitia Witch Time boli takmer nehrateľné.

Z porazených nepriateľov padajú svätožiary (halo), ktoré tu fungujú ako univerzálna mena. Ďalšiu výbavu, magické predmety, uzdravovacie lízanky alebo aj nové útočné pohyby si nakupujete u Rodina v bare roztomilo pomenovanom The Gates of Hell.

Bayonetta 2; Gameplay: Angel of Paradiso, Halo Bayonetta 2; Gameplay: gates of hell

Obrázok 1: Bayonetta je pohybovo nadaná a naplno to ukazuje počas akčných scén. Obrázok 2: Takto vyzerá vchod do Rodinovho baru nazvaného The Gates of Hell.

Bayonetta 2 – sexy čarodejnica vo vašej moci

Okrem toho, že sa Bayonetta 2 perfektne hrá, veľmi dobre sa na ňu aj pozerá. Nemám teraz úplne na mysli podarenú grafiku, hovorím predovšetkým o Bayonette samotnej. Tvorcovia ju totiž obdarili slušnou dávkou sex-appealu, takže akčnými scénami prepláva s eleganciou a sebavedomím skúsenej striptérky a celkom očividne si to užíva. Tento spôsob zobrazovania hlavnej hrdinky by pre niekoho mohol byť trochu kontroverzný, Cereza ale v žiadnom prípade nie je degradovaná na obyčajný sexuálny objekt navlečený do upnutého latexu.

Samotná Bayonetta je totiž kvalitne napísaná postava. Má zmysel pre humor, oplýva sarkazmom a aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, záleží jej na svojich blízkych a za každých okolností sa ich snaží chrániť. Napriek zjavnej sexuálnej štylizácii celej hry sa ale tvorcom darí zachovať si určitú úroveň a dianie na obrazovke tak nikdy neskĺzne do samoúčelnej, lacnej erotiky. Séria Bayonetta je jednoducho plná nadhľadu, kedy v koži krehkej ženy vraždíte stovky anjelov pištoľami pripevnenými na dlhých podpätkoch. Ehm.

Bayonetta 2; Gameplay: autocenzúra

Bayonetta sa počas svojich špeciálnych útokov často takmer úplne odhalí, autocenzúra v podobe magických vlasov našťastie všetko dokonale zakryje.

Vo dvojici to ide lepšie

Pokiaľ si vraždenie anjelov v koži Bayonetty užívate, ale občas sa pritom cítite osamelí, určite vás poteší režim Tag Climax. Ide o kooperatívny mód pre dvoch hráčov, ktorý možno hrať lokálne alebo online, prípadne môžete využiť aj služby počítačom riadeného spoluhráča.

Bayonetta 2; Gameplay: multiplayer, tag climax Bayonetta 2; Gameplay: co-op

Obrázok 1: Tag Climax je zábavný mód pre dvoch hráčov. Obrázok 2: Ak snívate o dvoch Bayonettách na jednej obrazovke naraz, je tu pre vás režim Tag Climax.

Vo dvojici čelíte rôznym zostavám nepriateľov v uzavretej aréne, pričom na svoj úspech môžete staviť aj svoje pracne vybojované svätožiary. Čím viac stavíte, tým ťažší súboj bude, zároveň ale v prípade úspechu aj viac vyhráte. Hrateľnosť sa oproti príbehovej kampani prakticky nelíši, hoci kosiť anjelské šíky vo dvojici je jednoznačne zábavné. Pre lokálnu hru budete však potrebovať dva ďalšie Joy-Cony, prípadne Pro Controller pre druhého hráča.

Novinkou je aj dotykové ovládanie, čo je teoreticky síce zaujímavý nápad, avšak prakticky je týmto spôsobom Bayonetta 2 pri svojom zbesilom tempe takmer nehrateľná. Neustálym dotýkaním sa obrazovky si navyše blokujete väčšinu výhľadu a v konečnom dôsledku je vaše snaženie skôr kontraproduktívne. Odporúčam teda čo najrýchlejšie dotykové ovládanie vypnúť v nastaveniach.

2 Bayonetty za cenu jednej

Ak sa vám Bayonetta 2 zatiaľ pozdáva, ale nechcete štartovať novú sériu druhým pokračovaním, mám pre vás dobrú správu. V rámci kúpy fyzickej kópie totiž úplne zadarmo získate aj kód na stiahnutie digitálnej verzie predchádzajúceho dielu. Možno práve teraz zniem ako predajca z telenákupu, ale je to skutočne tak.

Bayonetta; Wallpaper: boss fight Bayonetta; Wallpaper: kop Bayonetta; Wallpaper: súboj

Obrázok 1: Vizuálny štýl Bayonetty je často dosť šialený. Obrázok 2: Nakopnite svojho anjela. Obrázok 3: Vývojári z PlatinumGames majú asi bujnú fantáziu, keď anjelov zobrazujú takto.

Nie je nič lepšie ako začať pekne od začiatku, prvá Bayonetta sa navyše hrá stále skvele aj na switchi, aj keď zub času sa na úbohej čarodejnici bohužiaľ podpísal viditeľne. Pri hraní v handheld režime to nie je tak do očí bijúce, pokiaľ ale Switch pripojíte k vášmu televízoru, budú vrásky grafiky prvého dielu z roku 2009 už viac než viditeľné.

Jeho hrateľnosť nič zo svojho pôvabu nestratila, dej však miestami trošičku stráca dych a je snáď ešte komplikovanejší ako v prípade dvojky. Najväčším problémom prvého Cerezina príbehu je však výrazne nevyrovnaná obtiažnosť, kedy jedným súbojom prejdete hladko a u ďalšieho sa zaseknete pokojne na hodinu. Druhý diel týmto neduhom netrpí, je oveľa vyrovnanejší a po všetkých stránkach ho vnímam ako prepracovanejšie dobrodružstvo. Či už ale vášmu srdcu bližšia Bayonetta 1 alebo 2, za cenu jedného titulu získate dve vynikajúce akčné hry, ktoré rozhodne patria ku klasike vo svojom žánri. A to sa predsa oplatí.

Bayonetta; Wallpaper: souboj, meč Bayonetta; Wallpaper: špeciálny útok

Obrázok 1: Prvý diel Bayonetty sa stále skvele hrá. A dostanete ho zadarmo v digitálnej verzii! Obrázok 2: Vek grafiky už je na prvom dieli Bayonetty trochu vidieť, hoci na hrateľnosti sa nič nemení.

Lesk latexu a hlasné výstrely

O grafike pôvodnej hry som sa zmienil už v minulom odseku, ako sa ale v tomto ohľade darí Bayonette číslo 2? Prekvapivo dobre. Switch verzia sa dočkala ľahkého faceliftu, takže aj po prepnutí do TV módu vyzerá veľmi slušne. Poteší aj rôznorodý level design, kde sa často striedajú lokácie s úplne odlišným vizuálnym štýlom, prostredie vás teda rozhodne nudiť nebude.

Zvuky a dabing jednotlivých postáv sú na veľmi dobrej úrovni, hlavne hlas samotnej Bayonetty má v sebe nezameniteľné čaro a určitú dávku roztomilej drzosti. Energická hudba zase skvele podfarbuje neutíchajúce porcovanie anjelov a iných úbohých bytostí. Za audiovizuálne spracovanie si teda Bayonetta 2 jednoznačne zaslúži pochvalu.

Bayonetta 2; Gameplay: chase Bayonetta 2; Gameplay: anjel Bayonetta 2; Gameplay: jet

Obrázok 1: Čas od času sa dostanete aj k podobným „pretekárskym“ pasážam. Obrázok 2: Unikátny dizajn každého bossa vám zakaždým vyrazí dych. Obrázok 3: Záverečná jazda na stíhačke je neuveriteľne zábavná.

Bozk Bayonetty na rozlúčku

Aby som to zhrnul, Bayonetta 2 je aj po niekoľkých rokoch od svojho pôvodného vydania stále vynikajúcim akčným titulom a svoje prednosti ukazuje v plnej sile aj na Nintende Switch. Strhujúca hrateľnosť, sympatická hlavná hrdinka a nikdy nekončiace súboje potešia každého fanúšika hack and slash akcií. Rozum zostáva stáť len u trochu nepraktického dotykového ovládania, našťastie je možné túto funkciu dosť jednoducho vypnúť. Pripočítajte si k tomu aj pôvodnú Bayonettu zdarma v digitálnej verzii a dostanete takmer neodolateľný akčný balíček, ktorý jednoducho musíte mať. Bayonetta 2 vyšla 16. februára 2018 na platformu Nintendo Switch.

Bayonetta 2; Gameplay: fimbulvetr

Na svätú horu Fimbulvetr nemierite sami, do cesty sa vám bude pliesť kde kto.

Recenzia Bayonetta 2: záverečné hodnotenie