• Autor: Ondřej Zeman
Vývojárske štúdio Ninja Theory bolo doteraz známe predovšetkým perfektnou príbehovou akciou Hellblade: Senua's Sacrifice a bolo po niekoľko rokov zamerané primárne na dejovo orientované projekty. Všetkých preto prekvapilo, keď prišli s informáciou, že pracujú na akčnej onlinovke Bleeding Edge, ktorá sa má inšpirovať od titulov MOBA žánru. Odpovede na to, či sa hra nakoniec podarila a či je konkurencieschopná, nájdete v našej recenzii.
•Žáner: Online akcia • Multiplayer: Áno • Vývojár: Ninja Theory • Vydavateľ: Xbox Game Studios • Homepage • Čeština: Nie
• Platformy a Dátum vydania: PC, Xbox One (24. marca 2020)
Augmentácie sú v hernom priemysle už niekoľko rokov témou, na ktorom je do istej miery postavený nejeden projekt. Vidieť sme ich mohli v sérii Deus Ex alebo v prezentáciách z v septembri vychádzajúceho Cyberpunk 2077. Veľmi zásadným prvkom sú tiež v univerze Bleeding Edge, kde si spoločnosť zvykla na fakt, že ide o normálnu súčasť jej života, čo vo finále viedlo k tomu, že sa niektorí začali zdokonaľovať viac, než bolo potrebné. Nakoniec sa pustili do organizovania veľkolepých turnajov, v ktorých sa stretávajú len tí najlepší.
Vďaka filozofii zdokonaľovania ľudského tela pomocou augmentácie sú všetci šampióni Bleeding Edge vylepšení. Na bojisku tým pádom nenájdete nikoho, komu by technológia určitým spôsobom nepomohla k lepším výkonom. Za malé plus popravde považujem tiež fakt, že každý hrdina má svoje príbehové pozadie, ktoré hráčovi lepšie umožní vytvoriť si s ponúkanými postavami istú formu vzťahu. Osobne som bol napríklad zaujatý osudmi vyznávačov voodoo Kuleva, ktorého telo pôvodne patrilo univerzitnému profesorovi. Ten na svojej výprave za nesmrteľnosťou nakoniec skutočne našiel možnosť, ako žiť večne, alebo presnejšie povedané, fungovať navždy. Prakticky svoju dušu presunul do robotického hada, ktorý má kontrolu nad jeho ľudskými pozostatkami.
Akonáhle sa povrchne zoznámite s každým dostupným hrdinom, je dobré si vybrať pár šampiónov, ktorí budú vyhovovať vášmu štýlu. Podobne, ako vo väčšine konkurenčných MOBA, aj v Bleeding Edge nájdete niekoľko špecializácií, medzi ktoré sú rozdelení všetci účastníci zápasov. Ujať sa môžete tanku, podpory, alebo najpočetnejšie zastúpených útočníkov, ktorých primárnou úlohou je rýchla eliminácia slabších cieľov. Vzhľadom na to, že je Bleeding Edge titul veľmi zameraný na tímovú spoluprácu, je úplne nevyhnutné, aby ste si vzali postavu, ktorá bude vyhovovať vášmu hráčskemu štýlu.
Ak patríte medzi jedinca, ktorým nie je cudzí kontaktný boj a nevadí im zniesť nejakú tú ranu, je pre vás ideálnou voľbou jeden z trojice ponúkaných tankovacích šampiónov. Vziať si do bitky môžete čepeľami vybaveného Bastarda generujúceho svojimi ranami podporné štíty, motorovými mečmi vyzbrojenú Buttercup preháňajúcu sa po bojisku na gigantickom bicykli alebo mohutného bojovníka Makutu, ktorého výpad pripomína primárna schopnosť Reinhardta z Overwatch. Hoci sa mi úplne nepáčila podobnosť so slávnym kladivonošom, posledný spomínaný hrdina mi z tankov sadol zrejme najviac, disponoval totiž schopnosťou, s ktorej pomocou som bol schopný dočasne urobiť nezraniteľných všetkých v mojom dosahu, čo môjmu tímu niekoľkokrát zachránilo život a vyhralo nejeden tuhý stret.
Ak ste radi oporou tímu, ale nechcete stáť v prvej línii, tak práve pre vás vytvorili vývojári z Ninja Theory tri postavy zastupujúce podpornú triedu. Do boja sa možno vydať s ryšavou šamankou Mikou, na vznášadle usadeným Zero Cool, alebo s Kulevom, ktorý sa od zvyšných dvoch liečiteľov Bleeding Edge líši predovšetkým tým, že veľká časť jeho zručností skôr škodí protivníkom, než že by liečila zranenie spolubojovníkov. Možno práve preto som si k nemu vytvoril ďaleko intenzívnejší vzťah než prvým dvom spomínaným. Pripadali mi totiž v rámci hrateľnosti príliš jednoduchí, čo sa v prípade jed pľuvajúceho Kuleva povedať nedalo, pretože každú jeho schopnosť bolo nutné užívať po dôslednom uvážení tak, aby čo najviac podporila akcie zvyšku tímu.
Nie každému samozrejme vyhovuje rola tanku či podpory, kvôli ktorej je na vás tím z veľkej časti závislý. Pre hráčov túžiacich po menšej zodpovednosti majú tvorcovia Bleeding Edge pripravených útočníkov s kontaktnými a strelnými smrtiacimi nástrojmi. Vydať sa do boja máte možnosť v koži katanou disponujúceho Daemona, futuristického gitaristu Nidhoggra, na prvý pohľad nevine vyzerajúcej babičky Maeve, s rotačným guľometom sa oháňajúcej Gizma alebo hybridná Cass, ktorá je efektívna ako v priamom strete, tak aj na diaľku. Celkovo by som povedal, že sú agresívne postavy spracované skutočne dobre. Problém som mal snáď len s Gizmou, ktorej zbraň mi prišla kvôli jej nízkej počiatočnej efektivite vedľa výstroja ostatných dosť nevýrazná, vsadila totiž príliš na to, že sa k vám nikto nedostane, s čím tu skutočne nemožno počítať.
Aby som povedal pravdu, všetci hrdinovia so zameraním na diaľku sú tu navrhnutí o chlp horšie, než ich soci s kontaktnými zbraňami. Na rozdiel od nich totiž nemajú k dispozícii kombá za vykonanie určitého počtu úderov, čo ich značne znevýhodňuje. Vedľa základného útoku má každá postava Bleeding Edge ešte tri špeciálne zručnosti a jednu primárnu schopnosť, ktorá je voliteľná z dvoch neskutočne silných kúziel, ktorých škálu tvorí napríklad nezničiteľnosť, ovládnutie nepriateľovej mysle, oživenie padlého alebo vyvolanie impozantnej rakety spôsobujúce plošné zranenia.
Zásadným prvkom hrateľnosti je popri rôznorodých výpadoch tiež schopnosť uhýbať, ktorá tu má rovno dve funkcie. V prípade, že sa aktuálne hýbete, funguje na klasickom princípe rýchleho pohybu, ktorý vás vezme smerom, ktorý si vyberiete. Ak postava stojí na mieste a niekto na ňu zaútočí základnou schopnosťou, reaguje táto funkcia vyblokováním výpadu, z čoho kontaktní hrdinovia hrajúci často na vykonanie určitého počtu rán veľmi veľkú radosť nemajú. Osobne to však považujem za jeden z najvýraznejších mechanizmov Bleeding Edge, pretože sa s jeho pomocou mierne odlišuje od konkurencie, ktorá vo väčšine prípadov stopercentné vyblokovanie nemá či nemala.
Okrem trošku komplexnejšie navrhnutého mechanizmu uhýbania a vykrývania má Bleeding Edge ešte jednu silnú stránku, za ktorú musím vývojárov z Ninja Theory pochváliť. Návrh máp sa im podaril doslova na jednotku. Namiesto viac-menej statických bojísk, s ktorými operuje konkurencia, nám ponúkajú neskutočne živé bojové pole, ktoré vás neustále núti k tomu, aby ste sledovali, čo sa na nich deje. Beh okolitého sveta sa totiž kvôli zápasu nezastavil, takže sa čas od času budete musieť vyhnúť nákladnému vlaku, obísť aktívne elektrické pole alebo uskočiť rakete mieriacej na vašu pozíciu. Za seba musím povedať, že sa mi prítomnosť týchto bitky narušujúcich javov neskutočne páčila, pretože som ich často využil vo svoj prospech.
Vzhľadom na vysokú kvalitu návrhu máp by som čakal, že sa tvorivá myseľ vývojárov z Ninja Theory vytasí so slušným radom rôznorodých herných režimov. Bohužiaľ, celok obsahuje iba dva herné módy. Prvý vás núti do zaberania bodov, zatiaľ čo v druhom zbierate po svete energetické články a následne ich posielate cez vybrané pozície mimo bojisko. Podobne, ako v prípade Doom Eternal, tu bolo úplne upustené od Deathmatchu či duelov, v ktorých by mohli v rámci testovania zmerať sily rôzne fungujúci útočníci. Komplet na to potenciál iste mal, tvorcovia sa ho však žiaľ rozhodli nevyužiť. Našťastie sa im zatiaľ úplne podarilo vyhnúť mikrotransakciám, takže všetko v hre si sprístupníte za hernú menu a materiály získané hraním.
V prípade titulov zameraných na režim viacerých hráčov je zásadné, aby servery šliapali na jednotku. V prípade Bleeding Edge sa štart úplne nepodaril. Neraz sa mi pri hraní stalo, že som sa stretol s hráčmi s príliš vysokým pingom či dokonca celou skupinou, ktorá sa okolo môjho šampióna doslova teleportovala, kvôli čomu ich prakticky nebolo možné zasiahnuť. Úprimne nechápem, prečo si s týmto aspektom v Ninja Theory nedali viac práce, predsa len na tom takto ladené projekty stoja a tiež padajú.
Spomenúť je potrebné aj skutočnosť, že si Bleeding Edge aktuálne na viac ako 60 fps nezahráte. Áno, vidíte správne. Hra v okamihu, keď píšem tieto riadky, disponuje zámkom, ktorý vás nad tento limit nepustí. Keby si držala spomenutých šesťdesiat snímok aspoň stabilne, zrejme by som nič nenamietal, problém je v tom, že sa aj na lepších herných strojoch pri hraní stretnete s nepríjemnými prepadmi snímok, ktoré vás môžu v niektorom z tuhších súbojoch pokojne stáť život. Úprimne dúfam v to, že tvorcovia splnia svoje aktuálne sľuby a ako na optimalizácii, tak aj na serveroch zapracujú a navýšia tak životnosť ich diela. Rovnako tak by nebolo vôbec zlé pridať viac herných režimov, čoho sa však zrejme na rozdiel od vylepšenej technickej stránky hneď tak nedočkáme.
Bleeding Edge sa vlastne príliš neodlišuje od konkurencie. Nájsť tú môžete rad hrdinov, pestrú škálu schopností typických pre jednotlivé postavy, určitú formu vývoja a veľmi slušne prepracované mapy. Tie patria medzi primárnych ťahúňov tohto diela, pretože sú navrhnuté skutočne kvalitne. Za pozitívne považujem tiež veľké zameranie na kooperáciu, vďaka čomu tú výkon jedného hráča neznamená toľko ako v iných tituloch. Celok však bohužiaľ nie je vyložene ničím výrazný, navyše má v tento moment technické problémy a neponúka práve najpestrejšia škálu režimov, kvôli čomu čoskoro nastupuje stereotyp. To je zrejme hlavným dôvodom toho, prečo z dlhodobého hľadiska Bleeding Edge veľmi neverím, a za hlavnú spásu pre neho, podobne ako v prípade Sea of Thieves, považujem Xbox Game Pass, kde je aktuálne k dispozícii na stiahnutie všetkým členom tejto služby .
Táto recenzia bola napísaná na PC verziu.
• Zdroje: Vlastné
Bleeding Edge je dobrá akcia, ktorá v rámci hrateľnosti v ničom vyložene nevyniká ani nezlyháva. Určená je primárne pre fanúšikov kooperácie. Jej zaobstaranie za plnú cenu však za seba nepovažujem za dobrý nápad – ide totiž o jednu z tých hier, ktoré ich tvorcovia po roku prevedú na viac-menej bezplatný režim (Xbox Game Pass), aby ju zachránili pred úplným pádom do zabudnutia.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7, 8, 10 64-bit | Windows 7, 8, 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4430 3.0 GHz/ AMD FX-8350 | Intel Core i5-4670K 3.4 GHz/AMD FX-8370 |
Grafická karta | AMD Radeon HD 7950/NVIDIA GeForce GTX 760 | AMD Radeon RX 580 8GB/NVIDIA GeForce GTX 1060 |
DirectX | Verzia 11 | Verzia 11 |
Operačná pamäť | 8 GB RAM | 8 GB RAM |
Pevný disk | 15 GB voľného miesta | 40 GB voľného miesta |
• Zdroj: game-debate.com (27. 3. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.