Elektrobicykle majú oproti bežným bicyklom svoje špecifiká. Tým hlavným je nutnosť kontroly nad pohonným systémom, teda regulácia miery asistencie elektromotora počas jazdy. Okrem toho je potrebné mať prehľad o aktuálnej kapacite akumulátora, ktorá určuje dojazdovú vzdialenosť elektrobicykla. Pre jeho správnu funkciu je teda nevyhnutné využívať vhodné nastavenia a kontrolovať stav akumulátora prostredníctvom displeja.
Použitie elektrobicykla je trochu iné ako v prípade bežného bicykla. V prvom rade, elektrobicykel má motor. To znamená, že vám samotný bicykel môže pomôcť v náročnejšom teréne, napríklad pri jazde do prudkého kopca. Jazdu tak zvládnete bez zbytočne prepoteného trička. Zaobstaranie elektrobicykla sa oplatí aj v prípade, že plánujete cestovať na dlhšie vzdialenosti. Oceníte ho ale aj v bežnej mestskej premávke. Vzhľadom na to, že jazdec na elektrobicykla počas jazdy vynakladá (s výpomocou) menej námahy, je elektrobicykel ideálny na denné dochádzanie do zamestnania. Vhodný je aj pre tých, ktorí si chcú užiť voľnosť cestovania na bicykli, ale z dôvodov zdravotných či kondičných, nemôžu.
Ako už označenie elektrobicykel napovedá, od klasického bicykla sa v niektorých ohľadoch líši. Ak sa detailnejšie pozrieme na základné prvky elektrobicykla, sú to tieto:
Jednou z kľúčových vlastností elektrobicyklov je umiestnenie motora. V zásade existujú dve možnosti, motor v náboji zadného kolesa a motor umiestnený v strede rámu. Každá z možností má svoje výhody a nevýhody.
Hoci s motorom, tak bez batérie, by bolo elektrobicykel len obyčajným bicyklom. Batéria dodáva potrebnú energiu, preto patrí popri motore k najdôležitejším komponentom. Najčastejšie sa využívajú lítium-iónové batérie, ktoré, za predpokladu správnych skladovacích podmienok, ponúkajú vysokú kapacitu a dlhú životnosť. Vyžadujú však pravidelné nabíjanie a aj keď ich nepoužívate, je vhodné ich udržiavať nabité na 50 až 80 % a dobíjať cca raz do mesiaca.
Batérie môžeme podľa umiestnenia rozdeliť na dve skupiny:
Podľa druhu pohonu, výrobcu a stupňa osadenia bicykla rozlišujeme tri základné typy ovládačov – s LED displejom, s LCD displejom a s tzv. smart systémom.
LED displej predstavuje najjednoduchší systém ovládania bicykla. Týmto typom displeja dokážete bicykel zapnúť/vypnúť, ovládať stupeň výpomoci šliapania a asistenta pri chôdzi, poprípade zapnúť/vypnúť svetlá. Zobrazuje tiež stupeň nabitia batérie.
Druhým typom je samostatný ovládač umiestnený pri gripe s LCD displejom a to najčastejšie uprostred riadidiel. Je to tak najpohodlnejšie a najprehľadnejšie, však nič nebráni tomu umiestniť displej kamkoľvek. Tento ovládač funguje navyše ako jednoduchý cyklopočítač (aktuálna rýchlosť, denná a celková prejdená vzdialenosť, priemerná rýchlosť, čas, zobrazenie výkonu motora atď.). Podľa možností výrobcu možno určovať ďalšie parametre, ako je presný priemer/obvod kolesa, počet stupňov výpomoci a možnosť ich individuálneho nastavenia a podobne.
Smart systémy, ktoré sú, samy o sebe skôr než ovládaním, bonusovou funkciou navyše, sú vybavené napríklad funkciou GPS s možnosťou navigácie a záznamu trasy, určenie polohy bicykla či tréningovými módmi. Okrem toho ponúka aj možnosť prepojenia s inteligentným telefónom a podobne. LCD displeje je spravidla možné vyňať z bicykla bez použitia náradia.
Na modelovom príklade si ukážeme základné ovládanie elektrobicykla.
Nastavenie môžete ľubovoľne meniť počas jazdy. Voľba stupňa výpomoci ovplyvňuje nielen výkon motora, ale aj dĺžku dojazdu elektrobicykla na jedno dobitie batérie. Týchto stupňov je zvyčajne tri až päť, v prípade vyšších modelov nájdeme až deväť stupňov. Voľba stupňa výpomoci sa volí pomocou na to určeného prepínača a zobrazuje sa na displeji elektrobicykla. Na moderných bicykloch už dnes nájdeme rôzne Eco režimy, ktoré využijete najmä vtedy, ak si chcete užiť jazdu s kolegom cyklistom, ktorý nemá elekrobicykel. Bicykle ďalej ponúkajú režimy ako Turbo (pre maximálnu rýchlosť) alebo varianty určené na šport či diaľkové jazdy. Výdatným pomocníkom je aj asistent pri tlačení bicykla, ktorý túto činnosť výrazne uľahčí.
Rovnako, ako v prípade klasických bicyklov, aj v prípade elektrobicyklov je dôležité mať správne nastavené brzdy. Na elektrobicykloch sa najčastejšie používajú kotúčové hydraulické brzdy, ktoré majú ideálny výkon, aby dokázali jazdu spomaliť či úplne zastaviť. Brzdy patria medzi tie komponenty na elektrobicykli, ktoré môžete pomerne jednoducho (alebo pomocou servisu) vymeniť či vylepšiť. Okrem bŕzd sú k dispozícii aj ďalšie typy osvetlenia, držiaky na fľašu alebo celá škála tašiek na náhradné batérie, poistky a ďalšie vybavenie.
Dĺžka dojazdu všeobecne najviac závisí na výškovom profile trate, váhe jazdca a na správnej voľbe stupňov elektrickej výpomoci počas jazdy. Čím vyšší zvolený stupeň výpomoci, tým menší je dojazd elektrobicykla, a naopak. Správnou voľbou stupňov (do kopca vyšší, v rovinatých úsekoch nižší) teda môžete optimalizovať dojazd elektrobicykla.
Ak zvolíte režim OFF (vypnutý), alebo v prípade vybitia batérie počas jazdy, u väčšiny modelov idete ako na klasickom bicykli, len s prihliadnutím k vyššej váhe bicykla (najmä váha motora a akumulátora). Spravidla teda neprekonávajú žiadny odpor spojený s elektromagnetmi, toto je riešené osadené voľnobežkou.
Akumulátor je v tomto prípade uchytený na spodnú rámovú rúrku. Jeho vybratie je možné pomocou unikátneho kľúča, ktorý je v dvoch vyhotoveniach súčasťou dodávky elektrobicykla. Uvoľnením zámku a vyklopením akumulátora do strany ho vyberte z rámu. To umožňuje jednoduché dobíjanie bez nutnosti umiestnenia celého bicykla do blízkosti elektrickej zásuvky. Na tomto mieste je však potrebné upozorniť aj na to, že niektoré bicykle majú akumulátor integrovaný a je ho preto nutné nabíjať priamo na bicykli pripojením kábla.
Nabíjanie vykonávajte na to určeným konektorom a výhradne originálnou nabíjačkou. Aktuálny stav nabíjania sa zobrazuje LED diódami priamo na akumulátore. Doba nabíjania je cca 2,5 h. Počas prevádzky elektrobicykla je stav nabitia akumulátora zobrazený na displeji alebo priamo na akumulátore po stlačení príslušného tlačidla.
K dispozícii je celý rad akumulátorov pre elektrobicykle. Klasické, olovené akumulátory na elektrobicykel predstavujú ideálny pomer cena/výkon, môžu ale predstavovať istý ekologický problém pri likvidácii. Lepšou a modernejšou voľbou sú akumulátory na základe lítia v rôznych kombináciách (lítium-iónové, lítium-polymérové). Tie sú dnes veľmi obľúbené a ľahko dostupné. Rovnako, ako v prípade olovených, nerobí najmenší problém ich opakované nabíjanie.
Akumulátor skladujte ideálne v nabitom stave, pri dlhodobom nepoužívaní elektrobicykla (napríklad v zimnom období) je nutné akumulátor raz za dva mesiace dobiť. Po nabití akumulátor umiestnite späť do rámu a starostlivo uzamknite, aby nedošlo k jeho uvoľneniu za jazdy!
Ovládanie a obsluha elektrobicykla je pomerne jednoduchá. Jedným z hlavných záujmov vodiča je čo najdlhší dojazd. Ten zvýšite voľbou nižšej výpomoci a tiež nižším stupňom.