Conan Exiles (RECENZIA) – Úctyhodný návrat Barbara Conana

Americký spisovateľ Robert E. Howard vytvoril v roku 1955 neskutočne temné fantasy univerzum, za ktorého hlavnú postavu si zvolil barbara Conana. Ten v priebehu rady rokov v knihách prežil desiatky úchvatných dobrodružstiev. Zavítal dokonca aj na strieborné plátno. Na hernej scéne sa mu bohužiaľ nikdy nedarilo tak dobre, ako v ostatných odvetviach zábavného priemyslu. Celkom dostal na poli hier sedem pokusov, z ktorých ani jeden nebol niečím, na čo by sme s láskou spomínali. Pošramotenú povesť tejto značky sa v súčasnosti pokúša napraviť vývojárska spoločnosť Funcom so Survival Conan Exiles, ktorý posledných dvanásť mesiacov ladila spolu s hráčmi v predbežnom prístupe, ktorého vody nedávno opustil. Ako je na tom krátko po vydaní, si prečítate v našej recenzii.

Žáner: Survival RPG | Vývojár: Funcom | Vydavateľ: Funcom | Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (8. mája 2018) | Homepage: www.conanexiles.com |

Obsah recenzie Conan Exiles

1. Conan Exiles s vami nebude mať zľutovanie
  2. Bez otrokov veľkú ríšu nevybudujete
  3. Strety v Conan Exiles pripomínajú štýl používaný sériou Dark Souls
  4. Bojovať tu nebudete len s nepriateľmi, ale aj s optimalizáciou a bugmi
  5. Survival RPG Conan Exiles patrí medzi vydarenejších zástupcov žánru
  6. Recenzia Conan Exiles: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Conan Exiles PC

Conan Exiles s vami nebude mať zľutovanie

(11. 5. 2018) Svet Roberta E. Howarda je miestom, ktoré sa s tými, ktorí ho obývajú, vôbec nemazná. Obyčajní ľudia sú tu každodenne nútení vysporiadať sa s náladami bohov, vražednými kultmi, divokou zverou, prerastenými príšerami a nemilosrdnými divochmi. Dlho by vám o tom, ako to tu chodí, mohol rozprávať vami vytvorený hrdina, ktorého za drobný zločin bez milosti ukrižovali a nechali napospas smrti uprostred slnkom spaľovanej púšte. Keď už si myslel, že sa konečne blíži jeho posledná hodinka, objavil sa na scéne legendami opradený barbar Conan. Potom čo slávny svalovec zbadal ku krížu pribitého neboráka, presekol jeho putá a oznámil mu, že sa má zobrať a vydať sa do vnútrozemia, kde by na neho snáď mal čakať lepší osud.

Conan Exiles; Wallpaper: popravisko

Všetci vyvrheli štartujú svoju výpravu Conan Exiles na okraji púšte, z ktorého sa musia čo najrýchlejšie dostať do vnútrozemia.

Ešte predtým, než vás dobromyseľný Conan zloží z kríža, musíte podobne ako v mnohých iných klasických RPG a survivaloch vytvoriť postavu, v ktorej koži sa budete túlať týmto temným univerzom. Vybrať si môžete hneď zo štrnástich etnických skupín líšiacich sa od seba primárne po vizuálnej stránke. Váš vyvolený môže pochádzať z mrazivého severu, horúceho juhu, riedkych lesov či hustých pralesov. Uctievať je mu umožnené jedno z piatich rôzne orientovaných božstiev. Asi najzaujímavejšou časťou formovania hrdinu je v Conan Exiles definícia štruktúry jeho tela so všetkým. Ak premýšľate nad tým, ako ďaleko sa tvorcovia rozhodli zájsť, poviem vám to tak, že sa nezľakli ničoho. Vášmu charakteru musíte tým pádom určiť aj veľkosť údu či pŕs, s ktorými bude oslňovať nepriateľov opačného pohlavia.

Po stretnutí s Conanom sa (rovnako ako mnoho iných vyvrheľov pred vami) objavíte s fľašou vody, listom a tajomným náramkom na okraji púšte, z ktorej sa po pár minútach chôdze dostanete do životodarnej oázy. Tá predstavuje štartovný bod vášho dobrodružstva. Reálne však tvorí rozsiahla sieť sladkovodných jazierok a riečok len nepatrnú časť územia, ktoré môžete pri putovaní svetom Conan Exiles preskúmať. Pozrieť sa budete môcť tiež do dedín lovcov pokladov, snehom zaviatych hôr, kliatbou postihnutých miest, hustých pralesov, polorozpadnutých chrámov a prastarých hrobiek chránených duchmi padlých bojovníkov. Škála ponúkaných povrchových lokácií je natoľko rozsiahla, že prieskum celého univerza vám zaberie bez podvádzania pokojne aj pár desiatok hodín.

Okrem rozsiahleho otvoreného sveta vám Conan Exiles ponúkne aj niekoľko poriadnych podzemných kobiek. Tie sa od miest na povrchu líšia predovšetkým tým, že v nich nájdete množstvo naskriptovaných scén a hádaniek, ktoré je potrebné rozlúsknuť, aby ste ich mohli úplne preskúmať. Tešiť sa môžete aj na nekončiace šíky nepriateľov a finálne monštrum, ktoré pred vami chránia zástupy jeho prisluhovačov. Osobne som bol najviac fascinovaný gigantickou sieťou kanálov, do ktorej som sa dostal po obetovanií jedného z členov miestneho kmeňa. Ihneď, akonáhle som vstúpil do ich útrob, na mňa začal prehovárať tajomný syčivý hlas lákajúci ma k ďalšiemu prieskumu vlhkých priestorov, na ktorých konci na čakalo veľkolepé prekvapko, z ktorého som mal rovnakú radosť ako ovca vhodená medzi svorku vlkov.

Conan Exiles; Gameplay: pevnosť Conan Exiles; Gameplay: sídlo Conan Exiles; Gameplay: mesto

Obrázok 1: Zabudnuté mestá v severských pustatinách sú plné života. Obrázok 2: Vybudovať môžete v Conan Exiles skutočne rozsiahle opevnenie. Obrázok 3: Ruiny starovekého chrámu uprostred pralesa obývajú prakticky len divoké opice.

Bez otrokov veľkú ríšu nevybudujete

Prieskumom sveta strávite v Conan Exiles veľa času. Ak však budete chcieť dlhodobo rozvíjať svoju postavu, nezostane vám nič iné ako sa zamerať tiež na uspokojovanie jej základných potrieb a vybudovanie bezpečného útočiska, v ktorom bude odpočívať po tom, čo sa odhlásite z hry. Budovanie je tu spolu s prvkom prežívania spracované dosť podobne ako v ARK: Survival Evolved. Vaša sídlo je preto dobré postaviť v blízkosti pitnej vody a krotkých zvierat, ktoré vám poslúžia ako stabilný zdroj potravy, bez ktorej sa nezaobídete. Samotná stavba by mala byť tvorená pevným podkladom, niekoľkými múrmi, dverami a hlavne strechou zamedzujúcou prístup nezvaným hosťom. V momente, kedy si postavíte takto ladený domček, si do neho môžete umiestniť posteľ a pustiť sa aktívnejšie do vývoja vášho reka.

Conan Exiles; Wallpaper: príšera

Uctievači božstiev môžu na bojisko privolať rôzne typy monštier, ktoré sa počas chvíle dokážu postarať o inak nerozbitelné nepriateľské opevnenia.

Aj v tomto ohľade sa vývojári z Funcom inšpirovali u konkurenčného survivalu ARK: Survival Evolved. Na každej úrovni vám bude umožnené rozdeliť si šikovnostné body do dvoch nezávislých vývojových stromov. Prvý z nich je zameraný primárne na schopnosti vášho hrdinu. Definovať budete prostredníctvom neho jeho silu, obratnosť, výdrž, vitalitu, presnosť, nosnosť a schopnosť prežiť v nehostinných podmienkach. Druhá technologická vetva je trošku odlišného razenia, pretože necieli priamo na zdokonaľovanie vášho šampióna, ale na vedomosti, ktoré bude využívať na výrobu bohatej škály rôznych predmetov a štruktúr. Naučiť sa samozrejme môžete len malé množstvo receptov, takže sa vždy budete musieť zamerať na určitý vývojový smer, rovnako ako v spomínanom ARK: Survival Evolved.

Niektorí členovia vášho klanu sa v Conan Exiles napríklad špecializujú na všetky aspekty budovania sídla, iní sa naopak zameriavajú na výrobu zbraní, varenie kvalitnejšieho jedla, prevádzkovanie náboženských obradov či produkciu odolnejších zbrojí. Prítomné tu je tiež otrokárske odvetvie, ktoré niektorému zo špecialistov v odbore umožní vytvárať zo zajatých domorodých obyvateľov verných otrokov ochotných za svojich pánov kedykoľvek položiť život. Otrokársky systém mierne sprístupňuje Conan Exiles hráčom neholdujúcim kontaktu s inými mysliacim bytosťami. Svojho otroka si môžu totiž po vycvičení vybaviť podľa svojich predstáv a vydať sa s ním do akcie, kde bude až do svojho skonu bojovať po ich boku. Zaujímavo je tu tiež spracované uctievanie bohov, s ktorých pomocou môžete na bojisko privolať strašné veci.

Conan Exiles; Gameplay: hrad Conan Exiles; Gameplay: otrok Conan Exiles; Gameplay: svätyňa

Obrázok 1: Svoje sídlo si môžete v Conan Exiles ozdobiť lebkami zvierat a ľudí. Obrázok 2: NPC tú možno zotročiť, takže potom, čo ich spracujete, budú bojovať za vašu vec. Obrázok 3: Každé božstvo má vo svete Roberta E. Howarda svojich uctievačov.

Strety v Conan Exiles pripomínajú štýl používaný sériou Dark Souls

Naverbovaným otrokom je možné dať do rúk relatívne slušné spektrum zbraní, ktoré následne využijú na vašu obranu. Vyzbrojiť ich v Conan Exiles môžete lukmi, obojručnými mečmi, palicami, oštepmi, kopijami a sekerami. Každá smrtiaca hračka ponúkne vám aj vašim sluhom unikátny bojový štýl, ktorý sa hodí len proti určitým typom nepriateľov. Rýchle dýky spôsobujúce krvácanie sú ideálne v momentoch, kedy sa stretávate s ľuďmi. Dlhú kopiju naopak využijete skôr na elimináciu väčších a menej agilných oponentov, ktorí vám vďaka svojej nemotornosti vždy umožnia vykonať dostatočné množstvo úderov predtým, než sami zaútočí.

Pred údermi nepriateľov sa môžete v Conan Exiles brániť dvoma spôsobmi. Do cesty je vyslanej rane možné postaviť štít, alebo sa jej vyhnúť pomocou všetkými obľúbeného úskoku, ktorý môžete využívať až do okamihu, než vám úplne dôjde energia. Tú potrebujete na odskoky aj na výpady, takže si budete musieť vždy poriadne rozmyslieť, či zasadiť silnú ranu, či radšej vyčkať a odraziť protivníkov oštep, ktorý by vás za určitých okolností mohol zabiť.

Keď stretnete oponenta, ktorý bude podobne zdatný ako vy, duel sa vám môže podobne ako v známej sérii Dark Souls pretiahnuť pokojne aj na niekoľko minút, počas ktorých budete uskakovať a snažiť sa zasiahnuť neustále sa pohybujúceho protivníka pokúšajúceho sa o to isté. Celkové spracovanie súbojov je tu natoľko vydarené, že pri troche šťastia dokáže schopný hráč odrovnať bez väčších ťažkostí lepšie vystrojeného soka, ktorý by ho v iných podobne ladených tituloch zrovnal behom chvíle. Ja sám som pri hraní zažil situáciu, keď som bol nútený čeliť s kamenným oštepom bojovníkovi v železnej zbroji, ktorý bol po niekoľkých minútach nútený kvôli rozsiahlym zraneniam ustúpiť a nechať moju maličkosť na pokoj.

Conan Exiles; Gameplay: šarvátka Conan Exiles; Gameplay: monštrum

Obrázok 1: Mágiu v tomto univerze ovládajú predovšetkým zástupcovia iných rás. Obrázok 2: Nie všetci obyvatelia kanálov vyzerajú tak roztomilo ako tento červík.

Bojovať tu nebudete len s nepriateľmi, ale aj s optimalizáciou a bugmi

Väčšina hier z predbežného prístupu sa ani po vydaní nechválila tým, že by netrpela technickými problémami alebo ich netrápila nevyladená optimalizácia. Conan Exiles v tomto ohľade nijako nezaostáva, takže sa môžete tešiť na rad klasických nedostatkov, ktoré možno nájsť aj v iných čerstvo vypustených survivaloch. Ja sám som bol zasiahnutý primárne časom skákajúcimi postavami a obstojnou škálou menších bugov, s ktorých prítomnosťou som sa kvôli ich minimálnemu dopadu na celkovú hrateľnosť zmieril relatívne rýchlo. Ochudobnený som bohužiaľ nebol ani o citeľné prepady fps, kvôli ktorým som si väčšiu bitku užíval na 40 – 60 snímok za sekundu.

Conan Exiles; Gameplay: chrám Conan Exiles; Gameplay: kováč Conan Exiles; Gameplay: obr

Obrázok 1: Každá jaskyňa vám v Conan Exiles ponúkne odlišne ladené dobrodružstvo. Obrázok 2: Podzemné kobky sú tu neuveriteľne rozsiahle. Obrázok 3: Niektoré NPC sa komunikácii vôbec nebránia, občas sú vás dokonca schopné naučiť niečo nové.

Vývojári z Funcom nám prostredníctvom Conan Exiles neponúkajú len problematickú optimalizáciu, ale aj nadpriemerný grafický kabátik, do ktorého je celý svet zahalený. Pri vašich potulkách krajinou narazíte na desiatky výjavov, ktoré vám vezmú dych. Veľmi pekne sú tu napríklad spracované východy a západy slnka alebo piesočné búrky, ktoré na vás bohovia zošlú vždy v tú najmenej vhodnú chvíľu. Zlé nie je ani ozvučenie vyvolávajúce vo vás bojového ducha v situáciách, kedy je to najviac potrebné. Celkovo som bol s audiovizuálnym spracovaním Conan Exiles spokojný viac ako s jeho technickou stránkou, tú už je možné považovať za najväčšiu slabinu tohto diela.

Conan Exiles; Gameplay: sieň Conan Exiles; Gameplay: chrobák

Obrázok 1: Do niektorých lokácií nie je dobré na nižších úrovniach chodiť, pretože ich obyvatelia nie sú veľmi priateľskí. Obrázok 2: Púšť obývajú rôzne formy života.

Survival RPG Conan Exiles patrí medzi vydarenejších zástupcov žánru

Od svojho vypustenia do vôd predbežného prístupu prešiel Conan Exiles neskutočne dlhú cestu. Z prakticky nehrateľného diela sa po niekoľkých mesiacoch vývoja stal atraktívny kúsok, ktorý v niektorých ohľadoch pripomína legendárny Skyrim či iné podobné projekty. Tvorcami ponúkaný svet je plný rôznych životných foriem, s ktorými sa musíte permanentne potýkať. Súbojový systém je našťastie dostatočne zábavný, takže vás strety s monštrami a ľuďmi len tak neomrzia. Kvalitne je navrhnuté tiež prežívanie a príbehové pozadie, ktorého rozsah je na survival RPG prekvapivo veľký. Ako všetky early access hry aj Conan Exiles bohužiaľ disponuje slušnou dávkou nedorobkov narušujúcich celkový zážitok z hrania. Snáď ich vývojári z Funcomu v blízkej dobe odstránia, alebo aspoň znížia ich dopad na hráčov.

Conan Exiles je špecifický survival, ktorý sa od ostatných zástupcov žánru líši predovšetkým tým, že disponuje perfektne navrhnutým fantasy svetom. Práve kvôli tejto skutočnosti by som investíciu do neho odporučil primárne fanúšikom akčných RPG a neprístupných survivalov, ktoré sa s vami ani na okamih nemaznajú. Košom by mu mali dať naopak milovníci kultového ARK: Survival Evolved, ktoré cielia na trošku odlišnú skupinku hráčov. Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Conan Exiles; Wallpaper: mohyly

Jednotlivé časti sveta Conan Exiles sú od seba oddelené rôznymi typmi bariér, ktoré držia slabších jedincov od miest, kde nemajú čo hľadať.

Recenzia Conan Exiles: záverečné hodnotenie