Dayz (RECENZIA) – poriadne zatuchnutá zombie

Keď Bohemia Interactive pred pár dňami vyrukovala s tým, že tento mesiac vyjde DayZ, rovnako ako mnoho iných hráčov som neveril vlastným očiam. Po piatich rokoch v predbežnom prístupe som už totiž popravde ani nedúfal, že k nám niekedy dorazí finálna verzia tohto postapokalyptického survival. Nakoniec som sa, podobne ako mnoho ďalších, dočkal. Ako vyzerá jedna z najúspešnejších českých hier posledných rokov po opustení Early Accessu, v čom aktuálne vyniká a či má zmysel do nej investovať svoje financie, si prečítate v našej recenzii.

Recenzia (PC)

• Žáner: Survival • Vývojár: Bohemia Interactive • Vydavateľ: Bohemia Interactive • Platformy a Dátum vydania: PC (13. decembra 2018), PS4, Xbox One (Q1 2019) • Homepage: dayz.com

Obsah recenzie Dayz (PC)

1. Je na čase vyraziť smer Chernarus
  2. Bez jedla, vody a zbraní to v DayZ ďaleko nedotiahnete
  3. V pustatine bude smrť vašim častým spoločníkom
  4. Technická stránka DayZ bola zásadným problémom, časy sa však menia
  5. DayZ je konečne vonku, úplne hotové však ešte nie je
  6. Recenzia DayZ: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru DayZ PC

Je na čase vyraziť smer Chernarus

• Recenzia: 22. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Dejiny malej fiktívnej postsovietskej zemičky Chernarus siahajú podľa dejín vytvorených Bohemia Interactive do piateho storočia pred naším letopočtom, keď sa na tomto území usadil jeden zo skýtskych kmeňov a spolu s nomádmi putujúcimi krajinou vytvoril základy ríše. Tá bola aj napriek vnútornej snahe až do trinásteho storočia rozdrobená na rad vojvodstiev, ktoré boli následne zjednotené Tarasom Kozubom, ktorého dynastia vládla až do momentu, kedy sa Chernarus pripojila k Rusku. Skutočnú nezávislosť tento národ získal až spolu s pádom Sovietskeho Zväzu. Ako však všetci dobre vieme, Moskva nerada prichádza o svoju sféru vplyvu, a tak sa po čase na území malého štátu objavila skupinka proruských separatistov, ktorí s pomocou medveďa rozpútali občiansku vojnu, v ktorej Rus prehral.

DayZ; screenshot: prepadnutie

DayZ je plný hrozieb, ktoré vás dokážu veľmi rýchlo zniesť zo sveta.

Keď už to vyzeralo, že bude v Charnarusi konečne pokoj, vypukla na začiatku prvého desaťročia tohto milénia epidémia meniaca obyčajných ľudí na zúriace, krvilačné monštrá. Tie sa ihneď po transformácii vrhali na svojich blízkych a priateľov v túžbe ukojiť hlad po čerstvom mäse. Celú situáciu sa snažila vyriešiť lokálna armáda spolu so silami Spojených Národov a Ruska. Nakoniec však všetci zúčastnení zlyhali a podľahli rýchlo sa šíriacemu vírusu, ktorý stihol predtým, než zjednotili svoje jednotky, nakaziť desiatky tisíc civilistov, z ktorých sa tak stali smrtiace zbrane, s ktorými sa nedalo efektívne bojovať. V DayZ je táto malá krajina územím nikoho, ktorým sa potulujú len nakazení alebo preživší bojujúci o život, medzi ktorých sa ihneď po vystúpení do hry spolu s ostatnými hráčmi zaradíte.

DayZ – les (gameplay)

V očiach väčšiny hráčov je DayZ skôr nepríliš naladeným walking simulátorom než klasickým Survival, ktorý by chceli hrať milovníci akcie.

Keďže DayZ patrí medzi prvých priekopníkov survival žánru, rozhodne nemožno čakať, že vám tu tvorcovia budú vedľa príbehového pozadia servírovať klasickú dejovú linku, po ktorej budete môcť kráčať. Rovnako ako vo Fallout 76 je tu pred vás teda postavená cesta do neznáma, na ktorej si budete tvoriť svoje vlastné dobrodružstvo od samého začiatku až do úplného konca, ktorý môže zapríčiniť pestrá škála príčin. Práve kvôli tomuto faktu je dobré hrať DayZ s priateľmi. Keď sa do herného sveta vydáte bez nich, ochudobníte sa o rad zaujímavých historiek a situácií. Nehovorím, že tento kúsok nejde hrať samostatne. Svoje si na ňom nájdu zaručene aj osamelí vlci, nebude im však daný rovnaký zážitok, ako jedincom operujúcim v skupinách, ktorí sa budú schopní so svetom vo finále pobiť lepšie ako samotári.

Vzhľadom na to, že som pred nedávnom strávil slušné množstvo času vo svete Fallout 76, veľmi som si zvykol na to, že mi svet ponúka rôzne typy podkladov, ktorými expanduje príbehové pozadie jednotlivých lokácií či skupín, ktoré sa v ňom pohybovali pred mojím príchodom. Naraziť som na tento typ prezentácie histórie mal možnosť aj v iných survival. Tu však papieriky, virtuálne databázy alebo špecifické knihy zacielené na osudy Chernarus úplne chýbajú, čo je podľa môjho názoru skutočne škoda. Teraz pôsobí celé univerzum veľmi prázdno, prakticky sú to len nevzhľadné kulisy, a aby toho nebolo málo, väčšina lokácií si ich až na detaily podobná ako vajce vajcu, takže vás ich prieskum čoskoro omrzí.

DayZ; gameplay: les DayZ; gameplay: stanica DayZ; gameplay: rebrík

Obrázok 1: Aby som DayZ len nekritizoval, prechádzky lesom tu majú niečo do seba. Obrázok 2: Policajná stanica a iné bezpečnostné zariadenia sú väčšinou plné výstroje. Obrázok 3: Lezenie po rebríku a rad iných činností je tu spracované veľmi reálne, takže u nich budete zaspávať.

Bez jedla, vody a zbraní to v DayZ ďaleko nedotiahnete

Všetci preživší sa v Chernarus ocitajú len v základnom oblečení, v ktorom sa im podarilo utiecť z domova, ktorý podľahol náporu zombie. Ponúknutý je vám v DayZ našťastie skutočne rozsiahly herný svet, plný veľkých miest, malých dedín, opustených samôt a vojenských základní, pri ktorých prieskume máte možnosť nájsť všetko potrebné na prežitie. Ak budete riadne prehľadávať ponúkané priestory, nájdete v ich útrobách rôzne typy vybavenia, ktorých spektrum nie je na pomery žánru rozhodne nijako chudobné. Zo zásuviek, skríň a podláh pokrytých stopami od krvi si budete môcť vziať jedlo, pitie, oblečenie, semienka, lieky, materiály na stavbu základne, diely z áut a rad ďalších predmetov, pre ktoré tu možno nájsť určité využitie.

Konzumácia jedla a pitia predstavuje jeden z primárnych herných prvkov DayZ. Rovnako tak je pre vás veľmi dôležité udržiavanie teploty alebo liečba zranenia, ktoré vás môžu, ak ich budete ignorovať, nakoniec zabiť. Aby som bol úprimný, nie som veľmi veľký fanúšik tohto systému permanentného doplňovania rôznych štatistík, bez ktorých pravidelného obnovovania zomriete alebo upadnete do stavu, z ktorého už sa s vysokou pravdepodobnosťou nedostanete. Hráč si tu vďaka fungovaniu tohto aspektu často pripadajú ako ťažký závislák, o ktorého živote často rozhoduje, či si pichne, alebo nie.

DayZ – smrť (gameplay)

Systém doplňovania jedla a pitia vás v DayZ dokáže zabiť po niekoľkých minútach hrania, pretože je nastavený tak, aby ste neustále niečo konzumovali.

Do určitého momentu vám DayZ bude pripomínať skôr simulátor chôdze než klasický survival, v ktorom bojujete o život so zbraňou v ruke. Citeľne sa situácia zmení až v momente, kedy nájdete svoje prvé kladivo, sekeru, pištoľ alebo pušku, s ktorou dokážete z nepriateľov urobiť sitko. Ak z nej však chcete strieľať, potrebujete muníciu, ktoré je všade nedostatok, takže ju budete väčšinou používať len v krajných prípadoch. Keď nebude situácia kritická, radšej vždy siahnete po kontaktnej smrtiace hračke alebo vezmete nohy na ramená, čím sa často nepriateľa tiež zbavíte.

V pustatine bude smrť vaším častým spoločníkom

Vašim hlavným nepriateľom budú krvilační zombie, ktorí sú väčšinou v stave apatie až do momentu, než ich z neho vyrušíte. Pri súbojoch jeden na jedného nejde o zdatných protivníkov, s kontaktnou zbraňou ich dokážete hravo premôcť. Horšie je, keď narazíte na väčšiu skupinu, ktorá je efektivitou porovnateľná so svorkou vlkov či normálnym hráčom. Áno, ostatní preživší sa neraz tiež vžijú do úlohy krvilačných príšer v ovčom rúne. Rovnako ako s nemŕtvymi sa s nimi však dá za pomoci pištole, pušky alebo brokovnice vysporiadať, len sa musíte trošku snažiť.

DayZ; gameplay: hráč DayZ; gameplay: noc DayZ; gameplay: streľba

Obrázok 1: Na vašich potulkách herným svetom čas od času narazíte na hráčov, ktorí túžia po vašej prítomnosti. Obrázok 2: Noci sú v DayZ veľmi temné, takže v ich priebehu budete permanentne pociťovať napätie. Obrázok 3: Streľba má v tomto diele niečo do seba, k zbraniam s muníciou sa však dostanete vždy až po niekoľkých desiatkach minút hrania.

Komunita DayZ prešla počas rokov výraznou obmenou. Na začiatku vývoja tento kúsok hrala predovšetkým hráčska obec, ktorá sa k nemu presunula z rôznych FPS, takže stretnutie s pozostalými väčšinou končila smrťou jedného alebo viacerých účastníkov zrazu. Neraz sa vám dokonca stalo, že ste boli zabití stabilne loviacim jedincom z pozície, ktorú využíval len na elimináciu ostatných ľudí. V súčasnosti je spektrum vlastníkov tohto dielka natoľko rozsiahle, že vo veľkom množstve prípadov budete skôr narážať na pútnikov s čistou dušou, ktorí sa k vám hocikedy pridajú na vašej ceste krajinou, vďaka čomu si časom vytvoríte slušné spektrum nových priateľov. Občas stretnete samozrejme aj blbca, nie je to však tak hrozné ako v minulosti.

Technická stránka DayZ bola zásadným problémom, časy sa však menia

V priebehu posledných piatich rokov som mal možnosť DayZ párkrát otestovať a aby som pravdu povedal, nebol som z neho kvôli jeho technickej stránke nikdy práve dvakrát nadšený. Celok trpel skutočne veľkými prepadmi fps, pádmi hry, nespočetným množstvom bugov a vyložene hnusným vizuálom, ktorý bol zastaraný už v čase, keď Bohemia Interactive tento kúsok vypustila v predbežnom prístupe. Hoci sa mala finálna verzia hry od týchto nedostatkov úplne odpútať, nakoniec to samozrejme nedopadlo tak úplne podľa predstáv tvorcov ani hráčov. Asi najväčším prekvapením pre mňa vo finále bolo, že sa autorom nakoniec podarilo vyladiť optimalizáciu, ktorá bola dlhodobo primárnym problémom kompletu, na ktorý sa sťažovali ako hráči so slabými mašinami, tak aj jedinci s veľmi výkonnými strojmi za stovky eur.

DayZ; gameplay: zombie DayZ; gameplay: zombie bug DayZ; gameplay: kura

Obrázok 1: Zombie predstavujú v DayZ veľmi nebezpečných nepriateľov predovšetkým vďaka ich zabugovanosti. Obrázok 2: Neraz máte možnosť vidieť nemŕtvych oháňať sa po neviditeľných nepriateľoch, čím zraňujú o kus ďalej stojaceho hráča. Obrázok 3: Citeľné problémy s pohybom nemajú len zombie, postihnuté sú nimi tiež zvieratká, ktorá neraz stoja na mieste a čakajú na smrť do momentu, než sa teleportujú o kus ďalej.

Okrem optimalizácie sa do istej miery posunula tiež grafika, ktorá bola v počiatočných fázach vývoja DayZ tiež slušným kameňom úrazu, pre ktorý bol novinármi často kritizovaný. V aktuálne vydanej verzii vyzerá hra Bohemia Interactive o niečo lepšie ako na začiatku svojej cesty, stále však nejde o žiadnu veľkú slávu, pri ktorej by si človek priechod krajinou vyložene užíval vďaka prekrásnemu vizuálu či dychberúcim panorámam. Celkovo som zrejme čakal po tejto stránke väčší pokrok, pretože presunutie na nový engine malo komplet značne vylepšiť. Nakoniec tu máme priemerné dielo, ktoré konkurencia v tomto smere skutočne veľmi zatieňuje, čo pre tento titul nie je vôbec dobré. Keby dorazil o niečo skôr, zrejme by tento problém nebol až tak viditeľný ako po piatich rokoch vývoja, kedy je skutočne neprehliadnuteľný.

Úprimne by som skutočne rád povedal, že Bohemia Interactive zbavila DayZ veľmi zlej optimalizácie a vyložene hnusného vizuálu a bugov, bohužiaľ sa to vyhlásiť nedá. Ich hra vám do cesty stále stavia chyby technického rázu, s ktorými sa nedá veľmi efektívne bojovať. Pri hraní som sa mal možnosť stretnúť s pádmi a hromadou bugov. Tým najväčším problémom však boli zombie, ktorých vývojári obdarili nadprirodzenými silami, s pomocou ktorých sa dokázali napríklad teleportovať či prechádzať cez pevné objekty, takže vás pred nimi neochránili ani riadne zatvorené dvere. Zrejme by som bol schopný akceptovať to, že by ich údery päsťou mohli rozraziť, to že nimi však dokážu prechádzať bez ohľadu na to, či sú zabuchnuté alebo nie, mi príde veľmi nedomyslené.

DayZ – mesto (gameplay)

Hlavným problémom DayZ je prázdnosť herného sveta.

DayZ je konečne vonku, úplne hotové však ešte nie je

Vianoce sa blížia, a tak sa vývojári z Bohemia Interactive rozhodli vypustiť DayZ z predbežného prístupu, v ktorom hnilo päť dlhých rokov. Z verzie 0.63 sa počas chvíle stalo dokončené dielo pripravené na zľavové šialenstvo. Na celku je však vidieť, že na vypustenie z vôd predbežného prístupu nebol vôbec pripravený, za čo sa ho rozhodne nemienim chváliť. Musím však uznať, že v rámci žánru ide o akceptovateľný projekt disponujúci temným herným svetom, istou mierou komplexnosti a zaujímavými mechanizmami, ktoré inde nájdete v dosť zjednodušenej podobe. Na komplete mi vedľa rôzne závažných technických nedorobkov a väčších bugov vadí predovšetkým celková zastaranosť, ktorá je jednoducho očividná a už s ňou podľa môjho názoru nemožno veľa robiť.

DayZ; screenshot: beh

Na počiatku mnohoročného maratónu sa DayZ tvárilo ako jeden z najnádejnejších herných projektov českej histórie. Po vydaní je to bohužiaľ skôr dielo, na ktoré by zrejme radi zabudli aj jeho tvorcovia.

V základe nie je DayZ zlou hrou, minimálne elementárny koncept by som označil za obstojnú záležitosť. Celok však v priebehu rokov značne zostarol a nedokázal sa úplne zbaviť všetkých svojich neduhov, takže čakať na to, že sa od nich zbaví v budúcnosti, by bolo naivné. Prakticky možno povedať, že aj napriek nálepke, ktorou sa majú honosiť len hotové projekty, nie je dorobené. Ak máte radi Survival a ste ochotní akceptovať celkovú nedoladenosť, určite DayZ skúste. V prípade, že holdujete hotovým projektom, ktoré sa nielen dobre hrajú, ale aj pekne vyzerajú, kúpu starostlivo zvážte, pretože tento kúsok vám to, po čom túžite, neponúkne. Za seba v tomto stave nákup neodporúčam, pretože hra podľa môjho názoru predstavuje krásny príklad toho, ako nemajú vyzerať diela vypustené z Early Accessu.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Recenzia DayZ: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 40 % Alza.sk