Hlavné parametre
Konštrukcia
80 %
Obrazová kvalita
85 %
Pomer ceny a výkonu
70 %
Nikon nedávno predstavil hneď niekoľko objektívov s najnovším krokovým zaostrovacím motorom, označeným skratkou AF-P. Všetky tieto nové objektívy však boli zatiaľ výhradne formátu DX, teda určené iba pre digitálne zrkadlovky s menším formátom čipu APS-C. Bolo však len otázkou času, kedy sa táto nová technológia dostane aj do objektívov pre formát čipu FX, teda Full Frame. Prvým takým objektívom je najnovší AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR, ktorý práve v týchto dňoch prichádza na trh a je vhodný ako pre DX, tak aj pre FX digitálne zrkadlovky.
Nový objektív AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR je priamym nástupcom veľmi obľúbeného, ale už zhruba desať rokov starého objektívu AF-S Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6G IF-ED VR. Oba objektívy sú až na nejaký ten milimeter rovnako veľké, napriek tomu však nájdeme niekoľko viditeľných rozdielov. Nový objektív má trošku odlišný dizajn a už nemá ani orientačnú stupnicu zaostrenej vzdialenosti, ale zase má ešte o niečo širší zoomovací prstenec. Keď vezmete objektív do ruky, tak zistíte, že nová verzia je o poznanie ľahšia, čo je príjemná správa hlavne pre tých, ktorí objektív poctivo nosia vo fotobatotaške či batohu.
Parameter | AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR | AF-S Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6G IF-ED VR |
---|---|---|
Ohnisková vzdialenosť | 70 – 300 mm | 70 – 300 mm |
Svetelnosť | f/4,5 – 5,6 | f/4,5 – 5,6 |
Najvyššia clona | f/32 – 40 | f/32 – 40 |
Najkratšie zaostrenie | 1,2 m | 1,2 m |
Clona | 9-lamelová | 9-lamelová |
Filtrový závit | 67 mm | 67 mm |
Optická sústava | 18/14 (1x ED) | 17/12 (2x ED) |
Účinnosť stabilizácia VR | 4,5 EV + Sport | 4 EV |
Rozmery | 80 × 146 mm | 80 × 144 mm |
Hmotnosť | 680 g | 745 g |
Inak je mechanické vyhotovenie v obvyklom štýle zančky Nikon – objektív je realizovaný z kvalitných plastov, ale s kovovým bajonetom, doplneným o gumové tesnenie. Výrobca v prípade tohto objektívu garantuje odolnosť proti striekajúcej vode a prachu. Pri zaostrovaní sa nič nehýbe, neotáča ani nevysúva. Iba pri zoomovaní sa tubus vysúva, ale neotáča, takže je možné jednoduché používanie polarizačného filtra a slnečnej clony. Zoomovací aj zaostrovací prstenec majú príjemný, plynulý chod a dobre sa s nimi pracuje. Na rozdiel od DX objektívov so zostrením AF-P tu neprichádzame o prepínače, pomocou ktorých je možné voliť režim zaostrovania či optickej stabilizácie.
Objektív AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR je vybavený najnovším automatickým zaostrovaním s krokovým motorčekom AF-P. Vďaka absolútne tichému chodu je ideálny na robenie videa, pretože sa zvuk motorčeka neprenáša do záznamu zvuku. Dokonale tichý chod sa však môže hodiť aj do prostredia, kde je potrebné byť čo najviac ticho, napríklad pri fotografovaní zvierat a podobne. V prípade automatického zaostrovania však, samozrejme, nejde len o zvuk, ale aj o rýchlosť a tá je v tomto prípade priamo blesková. Objektív som používal na telách Nikon D750 a Nikon D7200 a rýchlosťou aj presnosťou automatického zaostrovania som bol priamo nadšený – toto je v tejto triede naozaj nový level.
Vylepšená bola aj optická stabilizácia Nikon VR, kde stúpla účinnosť zo 4EV na 4,5EV, čo zdanlivo nie je veľa, ale v prípade teleobjektívu je každý stupienok dobrý. Stabilizácii navyše pribudol nový režim označený ako Šport, prevzatý z profesionálnych modelov teleobjektívov. Tento režim vylepšuje sledovanie objektov, ktoré sa v obrazovom poli nepredvídateľne pohybujú, a súčasne tiež spolupracuje s režimom sériového snímania pre optimálnu expozíciu. V praxi je stabilizácia naozaj výkonná a skvele sa hodí nielen pri fotografovaní športových udalostí. V kombinácii s už spomínaným, mimoriadne rýchlym zaostrovaním je to naozaj doslova radosť s takým teleobjektívom pracovať.
Za zmienku hádam stojí ešte elektromagnetické ovládanie clony, ktoré je ideálny nielen pri robaní videa, ale aj pri nastavovaní presnejšej expozície pri veľmi rýchlom sériovom snímaní. Na objektíve ma zaujala aj nová poloha prepínača režimov automatického zaostrovania – okrem obvyklej polohy M na manuálne zaostrovanie nájdeme tiež M/A a A/M. Zdanlivo rovnaké však rovnaké nie je. Režim M/A umožňuje extrémne rýchlu zmenu zaostrenia na manuálny režim, najčastejšie pri fotografovaní športových aktivít. Avšak režim A/M je o poznanie menej citlivý, čo sa zase hodí v situáciách, keď chcete zabrániť nechcenému prepnutiu z automatiky na manuálny režim – čo ako je známe, sa jednoducho občas podarí každému.
Pri praktickom fotografovaní sa ukázalo hneď niekoľko vecí – na denné nosenie je objektív naozaj o poznanie ľahší. Automatické zaostrenie je naozaj také rýchle, že to často ani nemožno okom postrehnúť – zaostrené je jednoducho rýchlejšie, než si to vôbec stačíte uvedomiť. Príjemný je aj bokeh, pri ktorom deväťlamelová clona robí svoje, aj keď, samozrejme, veľmi záleží aj na práci s pozadím. Chromatická aberácia v podstate neexistuje, aj keď je otázka, či je to vlastnosť objektívu, alebo softvérového procesu v novších fotoaparátoch, prípadne od každého trochu. Rovnako dobre je objektív odolný proti protisvetlu – prenos kontrastu je skvelý a odlesky minimálne (väčšinou absolútne žiadne). Napriek tomu odporúčam dôsledné používanie slnečnej clony – keď už kvôli ničomu inému, tak aspoň kvôli ochrane prednej šošovky. Tá už je zahrnutá v cene, tak je škoda ju nepoužívať.
Menej príjemná je vinetácia – objektív na minimálnu clonu vinetuje naozaj dosť, na niektorých fotografiách naozaj viditeľne na prvý pohľad, a to nielen pri fotografovaní s jednoliatym pozadím. Na druhú stranu stačí v menu fotoaparátu aktivovať funkciu „Korekcia vinetácie“ a je po probléme. Starostlivejší môžu použiť následnú korekciu pri spracovaní v grafickom editore. Vľmi príjemná je, naopak, celková ostrosť fotografií, ktorá je naozaj výborná, a to v podstate pri všetkých polohách zoomu. Veľké rozdiely v kresbe nie sú ani pri zmene clony. Ako obvykle však platí, že ak chcete objektív využiť naozaj naplno, tak je lepšie si trochu pricloniť, ale zase nie veľmi. Mierna neostrosť sa objaví v rohoch snímok pri minimálnom a maximálnom zaclonení, ale nie je to nič zásadné. Pokiaľ chcete objektív AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR používať na DX digitálnej zrkadlovke s menším čipom (napríklad Nikon D3400, Nikon D5600, Nikon D7500 alebo Nikon D500), potom toto nemusíte riešiť už definitívne vôbec, pretože okraje na snímkach nie sú. Pre istotu ešte doplním, že ukážkové snímky boli nasnímané na FX (Full-frame) digitálnej zrkadlovke Nikon D750.
V prípade príslušenstva je nutné zdôrazniť, že objektív má v cene okrem oboch krytiek zahrnutý ako mäkký obal, tak aj účinnú tvarovanú slnečnú clonu Nikon HB-82. V záverečnom zhrnutí by som zdôraznil, že oproti predchádzajúcej verzii je nový objektív AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR skutočne o poznanie lepší. Na cesty je ľahší, autofokus je výrazne rýchlejší, a aj samotná kvalita fotografií je zase o niečo lepšia – v danej kategórii objektívov by som ho zaradil medzi jeden z najlepších. Na častejšie nosenie alebo cestovanie a pri súčasnej preferencii fotografovania z ruky je to skvelá voľba najmä pre FX digitálne zrkadlovky, ako je napríklad Nikon D610 alebo Nikon D750. Vhodný je, samozrejme, aj pre DX formát digitálnych zrkadloviek, ale tam je možno ešte vhodnejší AF-P DX Nikkor 70–300 mm f/4,5–6,3 G ED VR, ktorý je predsa len najmä na cesty ešte o dosť menší, ľahší aj výrazne lacnejší.
Tým sa nepriamo dostávam k samotnému záveru a k predajnej cene. Objektív sa začne predávať v auguste tohto roka, pravdepodobne za cenu 799 € vrátane DPH. Ako som už uviedol vyššie, nový objektív sa síce naozaj podaril a oproti predchádzajúcej verzii je o poznanie lepší, ale na druhú stranu je, bohužiaľ, o poznanie vyššia aj predajná cena. Upgrade zo staršej verzie na novú sa asi väčšine fotografov neoplatí (hádam len pre fanatikov videa kvôli krokovému AF-P motorčeku), ale ak nemáte nič a hľadáte ľahký telezoom pre vašu digitálnu zrkadlovku formátu FX, tak môžem objektív AF-P Nikkor 70–300 mm f/4,5–5,6 ED VR aj napriek vyššej cene odporučiť. Napriek tomu ešte drobné upozornenie – ak vaša digitálna zrkadlovka nepatrí k najnovším, odporúčam si najprv overiť kompatibilitu na stránkach výrobcu www.nikon.sk.
Na záver si môžete ako obvykle stiahnuť niekoľko ukážkových fotografií v plnom rozlíšení. Snímky boli vyhotovené fotoaparátmi Nikon D750.
Konštrukcia
80 %
Obrazová kvalita
85 %
Pomer ceny a výkonu
70 %
Michal Kupsa sa narodil v roku 1970 v Brne. Fotografovať začal už vo svojich 15 rokoch a novinárskej činnosti prepadol už o tri roky neskôr. Na svojom konte má spoluprácu s množstvom prestížnych českých aj zahraničných médií vrátane Českej televízie, Českého rozhlasu, National Geographic, Národnej knižnice Kongresu USA, iDNES, nadácie Človek v tiesni a väčšiny českých magazínov o fotografii a fotografovaní. Zameriava sa predovšetkým na cestopisné články, recenzie fototechniky a vedenie fotografických kurzov.