AD elektro AD elektro

EA vs. Star Wars (TÉMA) – ako sa darí legendárnej vesmírnej opere pod dohľadom Electronic Arts?

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Americký videoherný gigant Electronic Arts, spoločnosť pochybnej povesti a medzi hráčmi často priamo nenávidený vydavateľ, značku Star Wars na poli videoherných spracovaní spravuje už od roku 2013. Od tej doby však vzniklo len malé množstvo hier odohrávajúcich sa v preďalekej galaxii a skoro to vyzerá tak, že si s univerzom stvorenom Georgom Lucasom EA nevie rady. A keď vezmeme do úvahy nedávno uniknuté informácie o ďalšom zrušenom SW projekte pod taktovkou Electronic Arts, nie je od veci si stručne zrekapitulovať, ako úspešne sa momentálne v tomto fascinujúcom vesmíre hospodári.

EA vs Star Wars; screenshot: cover

EA vs Star Wars – obsah

  1. Popkultúrna ikona ukážkovo nevyužitá
  2. Prečo EA nesype von jednu Star Wars hru za druhou?
  3. Star Wars pod EA – dokončené, zrušené a pripravované hry
  4. Aká budúcnosť čaká Star Wars pod taktovkou EA?

Popkultúrna ikona ukážkovo nevyužitá

• Téma: 23. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Keď EA 6. mája 2013 prevzalo videohernú licenciu Star Wars po zrušenom štúdiu Lucas Arts, myslím, že väčšina fanúšikov tieto správy prijala viacmenej pozitívne. Áno, EA síce už v tej dobe nemala najlepšiu povesť (už vtedy sa mohla napríklad pýšiť ocenením „Najhoršia spoločnosť Ameriky“), disponovala ale dostatočnými prostriedkami na to, aby hry zo sveta Hviezdnych vojen mohla na disky našich herných mašín sypať ako na bežiacom páse, čo pre hráča nebola vôbec zlá východisková pozícia.

Osobne som čakal, že sa EA bude snažiť vyžmýkať preďalekú galaxiu do posledného asteroidu a nové projekty bude oznamovať v priam vražednom tempe. Čas ale nakoniec ukázal, že som sa škaredo mýlil. Tu a tam síce došlo na oznámenie nejakého nového titulu, ešte častejšie sme sa však dozvedali o ich postupnom rušení.

Star Wars Battlefront II – Oficiálny gameplay trailer

Trailer na jednu zo vskutku skromného počtu Star Wars hier, ktoré pod patronátom EA vyšli.

Po dlhých piatich rokoch tak došlo k dokončeniu iba troch titulov a aj tí najoptimistickejší hráči začali pomaly tušiť, že EA si s nesmiernym (alebo vesmírnym?) potenciálom Star Wars nejako nevie rady. Mnohí dokonca začali špekulovať, či by nebolo lepšie, keby sa licencia vrátila spoločnosti Disney. Prečo sa ale EA k tejto franšíze, ktorá sama o sebe zaručuje miliardové zárobky, správa tak laxne, keď primárnym cieľom EA ako vydavateľa je čo najväčší zisk a väčšina akcionárov má šušťanie šekových knižiek nastavené ako zvonenie budíka?

Prečo EA nesype von jednu Star Wars hru za druhou?

Tento prazvláštny prístup môže mať na svedomí niekoľko faktorov. V prvom rade by mohlo ísť o to, že EA síce do roku 2023 (kedy vyprší platnosť zmluvy) môže tvoriť hry s licenciou Star Wars, o prípadné zárobky sa ale stále musí deliť s Disney, z čoho má finančné oddelenie Electronic Arts nepochybne poriadne hlboké vrásky na čele.

Ďalším faktorom je tiež to, že EA v tomto prípade nepracuje s vlastnou značkou, každá pripravovaná hra teda musí prejsť zložitým schvaľovaním zo strany Disney a Georga Lucasa a jeho Lucas Filmu. To sa týka ako scenára hry, tak aj tvorby a dizajnu nových charakterov, prostredia a mnohých ďalších vecí. Prakticky každý aspekt hry musí byť oficiálne posvätený, navyše všetko musí zodpovedať kánonu pevne daného filmami a TV seriálmi, a to do posledného detailu a skrutky Millennium Falcon. Čiastočne teda rozumiem, že chce EA seba a svoje štúdiá týchto náročných procesov ušetriť a sústrediť sa radšej na vlastné projekty (ako je napríklad Anthem), v ktorých majú o poznanie väčšiu tvorivú slobodu, a ich vývoj tak stojí menej času aj peňazí.

EA vs Star Wars; screenshot: doláre

Za menším počtom vydaných hier s Star Wars tématikou pravdepodobne stoja prevažne peniaze.

Posledným dôvodom, prečo EA so Star Wars nakladá tak, ako s nimi nakladá, je dosť možno aj samotný riaditeľ Electronic Arts Andrew Wilson, ktorý vraj z prevzatia licencie Star Wars nikdy nebol príliš nadšený. K podpisu zmluvy s Disney totiž došlo niekoľko mesiacov pred Wilsonovým nástupom do funkcie, keby teda mal vo veci rozhodujúce slovo on, dohoda medzi EA a Disney mohla nakoniec vyzerať úplne inak. S týmito informáciami pôvodne prišiel server Kotaku, pričom boli údajne potvrdené hneď niekoľkými rôznymi zdrojmi, Wilson ale v oficiálnych vyhláseniach podobné tvrdenia rezolútne odmieta.

Niečo málo pravdy by na tom ale mohlo byť, Star Wars sú obrie franšízy s miliónmi fanúšikov po celom svete, každá novinka z tohto univerza je tak automaticky pod drobnohľadom a akákoľvek chyba alebo zneuctenie milovanej predlohy sa stretne s ostrou kritikou. Je teda možné, že Andrew Wilson berie fanúšikovskú základňu skôr ako príťaž, napriek potenciálnym miliardovým ziskom.

Star Wars pod EA – dokončené, zrušené a pripravované hry

Spomínané 3 body by mohli zohrávať významnú úlohu v celkovom prístupe EA k cennej Star Wars licencii, ako to je ale naozaj, vedia iba tí najvyšší za zatvorenými dverami konferenčných miestností v sídle Electronic Arts. Čo ale môžeme napísať takmer s určitosťou, je zoznam všetkých vydaných, zrušených a naďalej pripravovaných Star Wars hier, ktoré EA počas svojho päťročného pôsobenia zatiaľ prešli pod rukami. A začneme relatívne zvesela, teda titulmi, ktoré to pod taktovkou EA dotiahli až na pulty obchodov.

Star Wars Battlefront (2015)

Dva roky po získaní licencie prichádza EA a štúdio DICE s online FPS Star Wars Battlefront, čo objektívne vzaté nebol vôbec zlý počin. Hra disponovala solídnou hrateľnosťou a výborným audiovizuálnym spracovaním, bohužiaľ ale tiež 60-dolárovým season passom, ktorý zaručoval postupné pridávanie obsahu v rámci DLC.

Star Wars Battlefront Gameplay Launch Trailer

Star Wars Battlefront z roku 2015 bol prvou lastovičkou. Teraz je však rok 2019 a kŕdeľ stále nikde.

Vinou tohto rozkúskovaného obsahu však Star Wars Battlefront v deň vydania pôsobil značne oklieštenými dojmom, nehovoriac o tom, že season pass a jeho postupne pridávaný obsah nakoniec rozdelil hráčsku komunitu na dve polovice. EA sa ale dušovalo, že si z celej situácie vezme do budúcnosti ponaučenie.

Star Wars: Galaxy of Heroes (2015)

Približne v rovnakom čase ako prvé Battlefront bolo dokončené aj Star Wars: Galaxy of Heroes – RPG založené na zbieraní kartičiek a balíčkov hrdinov pre mobilné zariadenia, ktoré je ako každá správna mobilná hra narvané k prasknutiu pay to win mikrotransakciami. Hoci na túto hru mnoho ľudí už zabudlo, drží si pomerne stabilnú fanúšikovskú základňu, a EA do pokladničky každoročne prináša nemalé príjmy.

Star Wars Galaxy of Heroes – oficiálny trailer

Nenáročné mobilné RPG zo sveta Star Wars.

Star Wars Battlefront 2 (2017)

Star Wars Battlefront 2 mal byť akýmsi ospravedlnením a opravou reputácie predchádzajúceho dielu. Na papieri všetko vyzeralo skvele. Single player kampaň, žiadny season pass a postupné pridávanie obsahu zadarmo fanúšikov navnadili, nebolo by to ale EA, keby všetko vo finále nezruinovalo snahou vyžmýkať z hráčskych peňaženiek všetko, čo sa dá.

Katastrofálne uvedenie Star Wars Battlefront 2 na trh asi nemá cenu dlho rozmazávať. Aplikácia agresívnych mikrotransakcií a pay to win systému v podobe lootboxov, nutnosť odomykať kľúčových hrdinov za nehorázne vysoké sumy (herné meny) a cielene spomalený herný progres vyústili v masívnu vlnu nevôle zo strany hráčskej komunity a hromadné rušenie predobjednávok. EA sa potom svoje chamtivé rokovanie snažilo ospravedlniť na Reddite, efekt to ale malo presne opačný a ich patetické výhovorky sa stali historicky najhoršie hodnoteným príspevkom na tejto stránke.

Situácia zašla tak ďaleko, že sa o loot boxy začali zaujímať vlády niekoľkých krajín s úmyslom tento virtuálny gambling voľne prístupný deťom preskúmať a prípadne regulovať. Vo finále do deja vstúpilo aj samotné Disney, ktoré v obave poškodenia povesti značky Star Wars šliapol EA na krk, ktoré potom v deň vydania hry mikrotransakcie odstránilo, aby štúdio DICE celý systém lootboxov postupom času zásadne prekopalo a odvtedy usilovne pracovalo na náprave reputácie.

EA vs Star Wars; screenshot: Star Wars galaxy of Heroes, cover EA vs Star Wars; screenshot: Star Wars Battlefront EA vs Star Wars; screenshot: Star Wars Battlefront 2

Obrázok 1: Mobilná hra z roku 2015 EA do dnešného dňa zaisťuje stabilné zisky. Obrázok 2: Prvý diel Star Wars Battlefront nebol zlý, ublížil mu hlavne predražený season pass. Obrázok 3: Star Wars Battlefront 2 mala byť vynikajúca hra, jej povesti ale veľmi uškodila implementácia loot boxov.

Možno si hovoríte, že 3 hry za 5 rokov nie je zas tak zlý výsledok. Vlastne aj máte pravdu, v skutočnosti ich ale mohlo byť oveľa viac. Pravda je totiž taká, že EA počas svojej správy Star Wars licencie zrušila nielen niekoľko nádejných titulov, ale aj rešpektované vývojárske štúdio. Aké subjekty teda skončili v prepadlisku dejín?

Star Wars: Yuma

Na projekte existujúcom pod kódovým označením Yuma pracovalo štúdio Visceral. Malo ísť o open-world akčnú adventúru s možnosťou vo vlastnom vesmírnom korábe prelietavať z planéty na planétu. Hlavný hrdina mal byť sympatický pašerák veľmi sa nelíšiaci od Hana Solo, jeho životný príbeh bohužiaľ ale skončil skôr, než vôbec začal.

Star Wars: Ragtag

Do vývojárskeho tímu Yuma sa okolo roku 2014 pridáva Amy Henning, ktorá v minulosti pracovala napríklad na sériách Uncharted alebo Legacy of Kain. Jej predstava hry bola však oveľa lineárnejšia, než pôvodne plánovalo štúdio Visceral, a z projektu Yuma sa tak veľmi rýchlo stal projekt Ragtag.

Malo ísť o akčnú adventúru z pohľadu 3. osoby, kde sa hlavný hrdina Dodger prepadá čoraz hlbšie do nástrah organizovaného zločinu. Hrateľnosť mala pozostávať z napínavých akčných scén, prestreliek a lúpeží v prostredí galaktického podsvetia. Zaujímavé je, že multiplayerový režim tejto hry mal byť založený na základoch projektu Yuma, iba v oveľa menšom meradle. V roku 2017 však EA štúdio Visceral zrušilo, takže práca na projektoch Yuma, respektíve Ragtag boli nadobro ukončené.

EA vs Star Wars; screenshot: Star Wars Ragtag

Prvotné návrhy hlavných postáv projektu Ragtag vyzerajú viac ako zaujímavo.

Star Wars: Orca

Podobný osud čakal aj takzvaný projekt Orca, na ktorého vývoji niekoľko rokov pracovala EA divízia sídliaca v kanadskom Vancouveri. Opäť malo ísť o open-world akčnú adventúru, kde by sa hráči mali zhostiť úlohy lovca ľudí, ktorý by mal preskúmavať odľahlé kúty Star Wars univerza a spolupracovať s niekoľkými mocenskými frakciami. EA však tento sľubný projekt zarezala, údajne aby uvoľnila cestu menej náročnému Star Wars titulu, ktorý by mal doraziť v roku 2020. Vývoj má stále na svedomí Vancouverská pobočka, či ale tento projekt naozaj budúci rok vyjde, je žiaľ zatiaľ vo hviezdach.

Posledná kategória, ktorej sa v tomto článku budeme venovať, sa tak trochu prelína s predchádzajúcimi odsekmi. Ide totiž o aktuálne pripravované a doteraz nezrušené hry. O spomínanom „menej náročnom Star Wars titule“ toho zatiaľ veľa nevieme, 2 iné projekty už ale majú oveľa konkrétnejšie rysy. 

Star Wars: Rise to Power

Star Wars: Rise to Power je mobilná strategická hra, ktorá sa momentálne nachádza v alfa fáze vývoja. Tvorbu má na starosti hneď niekoľko vývojárskych tímov špecializujúcich sa na mobilné hry z Kanady a Ameriky.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Oveľa zaujímavejšie ale vyzerá akčná adventúra z pohľadu tretej osoby Star Wars Jedi: Fallen Order, ktorú vyvíja štúdio Respawn Entertainment (Titanfall). Dej by sa mal točiť okolo mladého Padawana, ktorý prežil masové vyvraždenie Rytierov Jedi na konci filmu Star Wars Epizóda 3: Pomsta Sithov. Dátum vydania sa predpokladá okolo Vianoc roku 2019.

EA vs Star Wars; screenshot: Star Wars Revenge

Star Wars Jedi: Fallen Order by sa mal odohrávať medzi epizódami 3 a 4.

Aká budúcnosť čaká Star Wars pod taktovkou EA?

Objektívne vzaté, značka Star Wars pod dohľadom EA skôr živorí. Je otázkou, prečo bolo toľko projektov predčasne zrušených, obávam sa však, že hlavným dôvodom boli vo väčšine prípadov proste a jednoducho peniaze. EA a jej akcionárom ide primárne o zisk, dlhodobým trendom videoherného priemyslu je navyše snaha urobiť tituly profitabilné aj potom, čo si hráč svoju vysnívanú hru prinesie domov z obchodu, na čo sú zneužívané práve preklínané mikrotransakcie.

Prítomnosť týchto systémov v single player hrách je však pre vydavateľov stále ťažšie rozumne obhájiť (veď tam ani nemajú čo robiť) a po debakli s Battlefront 2 si EA zrejme dvakrát rozmyslia, než sa pokúsia napchať loot boxy do ďalšieho AAA Star Wars titulu. A keď navyše EA za chrbtom stojí hollywoodsky gigant Disney, ktorý dobrú povesť svojej miliardovovej značky chráni ako oko v hlave, kráča Electronic Arts pri vydávaní nových SW hier po ľade tenšom než na zamrznutej planéte Hoth.

EA vs Star Wars; screenshot: budúcnosť

Obráti sa Star Wars pod rukami EA na svetlú, alebo na temnú stranu sily?

Aj napriek tomu sa ale podľa môjho názoru EA svojej draho vydobytej licencie len tak nevzdá. Aj keď nedosahujú také výsledky, aké si asi pri podpisovaní zmluvy manažéri najväčšieho herného vydavateľa predstavovali, potenciál videoherných príbehov z preďalekej galaxia je tak obrovský, že sa im jednoducho oplatí pokračovať, aj keby to bolo v rovnako slimačom tempe ako doteraz. EA by o svoju licenciu mohlo prísť pravdepodobne len v prípade, keby nejako razantne zakročilo Disney a vyžadovalo zrušenie zmluvy. Naozajstné zmeny v prístupe ku Star Wars videohrám nás tak čakajú asi až po roku 2023. Do tej doby nech nás sila (trpezlivosti) sprevádza.

• Zdroje: Den of GeekIGN, Kotaku, Polygon, Wikipedia

iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie
i Mohlo by vás zaujímať

4,5 19×
Star Wars Battlefront II – PS4
Hra na konzolu – PS4/PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verzia, žáner: akčný a strieľačky, pre online hranie vyžaduje predplatné PlayStation Plus, – či už si vyberiete cestu svetla, alebo temnoty, na zemi ani vo vzduchu vás nič nezastaví. Poodhaľte rúško tajomstva filmu Star Wars: Posledný Jedi.
32,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: MSX4004
4,8 12×
Star Wars Battlefront II – Xbox One
Hra na konzolu – Xbox One S/Xbox One X, Xbox Series X, krabicová verzia, žáner: akčný a strieľačky, pre online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live Gold, – či už si vyberiete cestu svetla, alebo temnoty, na zemi ani vo vzduchu vás nič nezastaví. Poodhaľte rúško tajomstva filmu Star Wars: Posledný Jedi.
18,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: MXO2914
Star Wars Battlefront: Death Star Expansion Pack DIGITAL
Herný doplnok /DLC–Xbox One S/Xbox One X, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, žáner: akčný a strieľačky, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra, na online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live
15,90 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MXESD0055
Star Wars Battlefront: Season Pass – Xbox Digital
Herný doplnok /DLC–Xbox One S/Xbox One X, elektronická licencia, kľúč pre Xbox Live, žáner: akčný a strieľačky, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra, na online hranie vyžaduje predplatné Xbox Live
30,90 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MXESD0021
4,8 49×
Star Wars – Temná strana – rohožka
Rohožka – pred dvere, vonkajšia, rozmery 40 × 60 cm (Š×D), materiál kokos a PVC, béžová a čierna farba
24,90 €
Momentálne nedostupné
Objednávací kód: GMERCHb142
Vytlačiť
P-DC1-WEB08
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií