AlzaBoxy Q1 Alzaboxy

Godfall (RECENZIA) – Chudák v naleštenej zbroji

Príchod novej generácie konzol je niečím, od čoho si nejeden hráč sľubuje prísun nových projektov, ktoré jednoducho Xbox One a PS4 neboli schopné rozbehnúť. Jedným z prvých projektov, ktoré môžu s príchodom PlayStation 5 zakúsiť, je akčné RPG Godfall, ktoré stavilo na oslnivý grafický kabátec. Ako na tom očakávaný next-gen titul vo finále je a čo hovorí náš PC na jeho optimalizáciu, si môžete prečítať v nasledujúcich odsekoch tejto recenzie.

Godfall; wallpaper: cover

Godfall (hra)

Akčný looter-slasher Godfall vyvíja štúdio Counterplay Games a vydáva spoločnosť Gearbox Publishing. Hra vychádza 12. 11. 2020 na PC a PS5 – (19. 11. v SK/ČR), na ostatné konzoly nedorazí skôr než 12. 5. 2021. Hra vychádza bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: Recenzia

Godfall (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Aperion bez vás v Godfall neprežije
  2. Teba už som niekde videl!
  3. Hrdinovia v Aperione jednoducho neumierajú
  4. Pod vizuálnym pozlátkom Godfall sa skrýva nepríjemná dávka stereotypu
  5. Recenzia Godfall: záverečné hodnotenie
  6. HW nároky pre Godfall PC

Aperion bez vás v Godfall neprežije

Pred radom rokov bol magický svet Aperion miestom plným pokoja a mieru a svojimi obyvateľmi bol považovaný takmer za raj. Ako už to tak ale v takto ladených univerzách býva, na scéne sa objavil antagonista, ktorý sa rozhodol všetko zničiť len preto, aby si mohol podrobiť všetko živé. Postaviť sa mu pokúsilo množstvo valoriánskych rytierov na čele s udatným bojovníkom Orionom. Stret so šialeným záporákom Macrosom však nedopadol úplne podľa predstáv dobro vyznávajúcich rytierov. Všetci až na ich vodcu skončili pod mečom tyrana. Samotný veliteľ však nedopadol oveľa lepšie, pretože neobstál pri dueli, ktorý mohol situáciu zvrátiť na stranu jeho mužov, za čo zaplatil tak, že bol zvrhnutý z veže a dočasne zabudnutý.

Godfall; gameplay: sanctuary
Svätyňa je miestom, z ktorého v Godfall vyrážate na trestné výpravy do jednotlivých sfér.

Hrdinovia však neumierajú, vďaka čomu sa Orion vzchopí a vydá sa v ústrety Macrosovi, ktorý už netrpezlivo čaká na vrchole gigantickej veže na druhé kolo. Sám však posledný preživší valoriánsky rytier nič nezmôže, čo ho vedie do tajomného chrámu, v ktorého útrobách sa nachádza entita, ktorá mu má pomôcť v boji. To, čo nasleduje po preskúmaní svätyne, pripomína scenár väčšiny jednoduchších akčných RPG. Váš hrdina v rámci príbehu Godfall odráža jednotlivé časti herného sveta, eliminuje monštrá a snaží sa dostať k svojmu sokovi, ktorý ho stabilne zásobuje hordami svojich tupých sluhov. Osobne by som sa nebránil lepšie rozpracovanému deju alebo prítomnosti širšieho spektra postáv, s ktorými možno prehodiť nejaké to slovko.

Aperion totiž nepatrí v rámci rozsahu medzi úplne malé miesta. Ide o svet, ktorý je zložený zo štyroch sfér. Vašu výpravu odštartujete na mape zasvätenej zemi, z ktorej následne poputujete do ríše vody, ktorá vás po čase pustí do teritória ovládaného vernými vzdušnému elementu. Každá z častí Macrosovho impéria je navrhnutá veľmi pekne. Vlastne vždy ide o stredne otvorené lokácie, ktorých prieskum som si celkom užíval. Do chvíle, než ma tvorcovia Godfall začali nútiť k tomu, aby som ich navštevoval proti svojej vôli. Príbeh je tu totiž postavený na tom, že si jeho kapitoly musíte otvárať pomocou kľúčov získateľných iba plnením úloh v jednotlivých destináciách, s čím by som popravde nemal až taký problém, keby elementárne mechaniky tohto diela boli viac prepracované.

Godfall – Proto-drake | Alza Magazín (Gameplay)

Herný svet Godfall je plný rôzne skrytých predmetov, ktoré je nutné hľadať preto, aby ste si mohli zdokonaliť svoje zbroje a zbrane.

Teba už som niekde videl!

Hlavným problémom Godfall je zle navrhnutý systém úrovní. Na začiatku jeho nedokonalosť hráč nepociťuje. Keď sa však začnete vracať do jednotlivých lokácií kvôli nutnosti získať kľúč patriaci určitému elementu, veľmi rýchlo zistíte, že je niečo v neporiadku. Vaši protivníci totiž nie sú na rovnakej úrovni ako vy, ale často majú o niekoľko levelov nižší rank, vďaka čomu je ich eliminácia asi tak zábavná ako mlátenie predškolákov. Celej situácii príliš nepomáha ani skutočnosť, že ciele, ktoré máte zavraždiť, sa v danej lokácii výrazne neobmieňajú, takže vo výsledku dávate na frak stále rovnakým chudákom, pretože náhradníci jednoducho neexistujú. Veľmi nechápem, prečo sa tvorcovia nevydali cestou elitných variácií obyčajnej pechoty.

Vzhľadom na to, že spektrum nepriateľov nie je v Godfall vôbec chudobné, alternatív na silnejších sokov tu bolo skutočne veľa. Sami tvorcovia sa o špecialistov s vyššou šaržou párkrát pokúsili, nie je ich však dostatok, takže sa s nimi reálne stretnete len minimálne, a pritom to mohli byť ideálni adepti na sekundárne ciele, ktorých škála by sa vďaka tomu slušne spestrila. Navyše by sa touto cestou vytvorila obdobne ako napríklad v Middle-Earth: Shadow of War pestrá paleta oddielov. Bohužiaľ sa vývojári rozhodli zvoliť jednoduchšiu alternatívu, ktorá robí z plnenia vedľajších úloh neskutočne nudnú záležitosť, pri ktorej sa človek baví asi toľko ako pri rozhovore s kusom šutra. Iná možnosť, ako sa posunúť ďalej, však neexistuje, kvôli čomu si môžete vybrať medzi stálym opakovaním, alebo tým, že Godfall jednoducho vypnete.

Godfall; gameplay: Excelsius Godfall; gameplay: Excelsius porážka Godfall; gameplay: Zamora
Ak nevezmeme do úvahy primárnych bossov, potom tu hráč v elitných šarvátkach čelí prevažne len rôznym variáciám na Reinhardta z Overwatch, čo sa mi zdá dosť smutné.

Ako som už spomenul v predchádzajúcom odseku, škála protivníkov, ktorí sa vás pri hraní pokúsia zabiť, nie je úplne najchudobnejšia. Aperion je vďaka tomu doslova plný rôznorodých monštier, ktoré majú za cieľ zbrzdiť váš postup. Vo vodnej ríši narazíte na Gorgony a sliny pľuvajúce kreatúry schopné vás slušne potrápiť. Zemná sféra je naopak plná rôznych rytierov a jašterov, na ktorých je vidieť, že nepatria medzi najpokročilejšie národy. Jeden by si povedal, že vyplniť herný svet s takou armádou rôznorodých príšer nebude až taký problém. Ani po tejto stránke však autori Godfall neodviedli dobrú prácu. Svoje univerzum totiž jasne definovali, kvôli čomu na danom strážnom poste nájdete vždy rovnakých vojakov, ktorých ste na ňom vymlátili už niekoľkokrát predtým, čím sa vlastne plne premárňuje potenciál, ktorý Aperion má.

Kvôli uvedeným nedostatkom nepriateľov prestanete veľmi rýchlo odlišovať a tešiť sa budete v podstate len na prvé stretnutie so sekundárnymi bossmi a ich nadriadenými, pri ktorých máte určitú istotu toho, že sa s nimi stretnete skutočne len raz. Samotný návrh jednotlivých šampiónov šialeného Macrosa je relatívne vydarený. Síce nejde o žiadne Dark Souls, avšak aj napriek tomu si človek dokáže ich elimináciu vďaka dizajnu ich schopností a vizuálnemu spracovaniu vychutnať. Jeden by sa pri týchto na prvý pohľad nesmierne náročných dueloch aj zapotil. Nesmel by tu však byť háčik v podobe absencie smrti.

Godfall – Bossfight Lunara | Alza Magazín (Gameplay)

Vzhľadom na to, že v Godfall nemožno úplne zomrieť, sa pri súbojoch (už len kvôli faktu, že sa nemusíte obávať opakovania) nejako zvlášť nezapotíte. Komu preboha napadlo pri akčnom RPG urobiť takýto krok, bez toho, aby tu bola napríklad vyššia obťažnosť či možnosť aktivácie určitej formy penalizácie?

Hrdinovia v Aperione jednoducho neumierajú

Vyvolení predsa nemôžu umrieť, takže váš hrdina padnúť nemôže, alebo minimálne nie tak, ako to býva v iných hrách. Namiesto toho, aby vás Godfall za vaše chyby určitým spôsobom penalizovalo, alebo vás poslalo minimálne k vzdialenému kontrolnému bodu, oživí vás hneď pri nepriateľoch či dokonca pri rozloženom bossovi, ktorý vám pred pár sekundami z posledných síl nakopal zadok. Úplne by som chápal, keby celá šarvátka odštartovala nanovo, lenže ono nie. Toto nie je Dark Souls, takže si svojho nepriateľa môžete rozrobiť, nechať sa od neho zraziť na kolená a následne jeho načatému telu ukázať, čo ste zač. Hráč v podstate týmto krokom stráca obavu zo straty, čím sa redukuje napätie, ktoré pri akčných RPG tak veľmi milujeme.

Aby som ale Godfall len nekritizoval, musím uznať, že vývoj postáv a škála zbrojí odlišujúcich sa od seba pasívnymi aj aktívnymi schopnosťami je na pomery žánru prekvapivo rozsiahla. Po zhodení elementárnej výstroje, ktorú dostanete hneď na štarte, tu máte možnosť nasadiť si celkom jedenásť ďalších plátových brnení. Tie je možné následne obohacovať pomocou pestrej škály posilňujúcich kryštálov zdokonaľujúcich základné štatistiky a obohacujúcich hrdinove útoky o nové typy poškodenia. Po stránke vylepšenia zdatnosti, útoku a duchovna vám tu pomôžu tiež amulety, prívesky, prstene a samozrejme tiež upraviteľné zbrane. Tie neurčujú len to, ako veľmi veľké údery budete zasadzovať svojim nepriateľom, ale predovšetkým bojový štýl.

Godfall; gameplay: vývoj Godfall; gameplay: kovárna Godfall; gameplay: bulwark
Spracovanie vývoja hlavného hrdinu, produkcia predmetov a zbroj samotná patrí spolu s výraznou grafikou medzi primárnych ťahúňov Godfall.

Celkom vám Godfall ponúkne päť typov smrtiacich nástrojov: neskutočne rýchle dlhé čepele, tradičný meč, agilnú kopiju, obrovský obojručník a gigantické vojnové kladivo, ktorým obratnejších nepriateľov zasiahnete vskutku len ťažko. Každá zbraň má sériu unikátnych útokov, okrem ktorých je vždy obdarená ešte setom štatistík definovaných primárne tým, ako kvalitným predmetom je. Podobne ako vo väčšine looter shooter hier tu totiž výstroj nemá jednu kategóriu kvality, ale delí sa medzi niekoľko farbami rozdelených úrovní. Získavať ju budete hlavne z truhlíc rozmiestnených po svete alebo z pokladní čakajúcich v nekonečnom a nesmierne nudnom end-game režime Tower of Trials.

Najväčším tromfom Godfall však nie je súbojový systém ani spracovanie vývoja postáv, ale oslnivá grafická stránka, ktorá je vo výsledku jediným prvkom, ktorý si z hrania tohto kúsku zapamätáte. Herným svetom sa budete skutočne kochať. Podarená je navyše tiež optimalizácia, vďaka ktorej sa s prepadmi snímok len tak nestretnete. Oba spomínané prvky môžu však byť ťahúňmi na vizuál orientovaných adventúr, nie akčného RPG, ktorého hlavnými esami majú byť prepracované úrovne a zábavná hrateľnosť, ktorými bohužiaľ Godfall neohromí.

Godfall – Tower of Trials | Alza Magazín (Gameplay)

Čakali ste, že end-game zložkou Godfall budú prepracované inštancie? Smola. Tower of Trials je neskutočne nudným prvkom nútiacim vás v nemeniacich sa priestoroch k likvidácii stále rovnakých nepriateľov.

Pod vizuálnym pozlátkom Godfall sa skrýva nepríjemná dávka stereotypu

V prvých hodinách sa mi Godfall prekvapivo pozdával a úprimne som nerozumel tomu, prečo sa naň zo všetkých strán znáša taká kritika. Celok totiž na prvý pohľad pôsobil ako neskutočne zábavný kúsok, ktorý bude obdobne ako dobré víno nadobúdať pomaly, avšak isto na kvalite. Už po zdolaní prvej mapy som však zistil, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. Kým na elementárny koncept súbojového systému, vývoj postáv a produkciu predmetov som sa nemohol sťažovať, príbeh, bossovia a samotná herná náplň hrania na tom boli výrazne horšie.

Tvorcovia totiž akosi zabudli na to, že keď už chcú stabilne prepájať jednotlivé inštancie a hlavne vás nútiť, aby ste ich čas od času všetky odrážali, treba zapracovať na systéme levelovania nepriateľov a predovšetkým na pestrosti škály protivníkov. Oba spomínané prvky sú tu spracované žalostne, takže akonáhle opustíte prvú mapu, začne na vás rýchlo doliehať stereotyp, pretože bez návštev ostatných svetov sa jednoducho nepohnete z miesta, čo je oveľa väčší problém ako absencia tradičného konceptu smrti. Ten je vo výsledku aj napriek svojej zásadnosti jedným z najmenších nedostatkov Godfall, ktorý mal rozhodne na viac než sa stať iba nudným trilerom bez duše so zle vyplneným svetom. Úprimne dúfam, že časom na ňom autori ešte zapracujú, veľmi tomu však vzhľadom na neúspech celku neverím.

Godfall; gameplay: výzvy Godfall; gameplay: truhla Godfall; gameplay: mrtvola
Predmety a suroviny možno v Godfall získať rôznymi spôsobmi. Tie najlepšie kúsky sa však väčšinou nachádzajú v rôzne sfarbených truhliciach s náhodným obsahom.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol distribútor HYPE.

Recenzia Godfall: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 52 % Alza Magazín

Ľúbivo vyzerajúci Godfall premárnil všetok svoj potenciál, kvôli čomu je to tupé stereotypné akčné RPG, ktorého jedinou silnou stránkou je vizuál a obstojný systém vývoja hrdinu. Určený je primárne pre hráčov, ktorí nie sú nároční a od hier vyžadujú predovšetkým oslnivý vzhľad. Ak hľadáte niečo komplexnejšie, kde sa čoskoro nezačnete nudiť, Godfall ignorujte.

Godfall; recenzia

• Slušná škála unikátnych brnení a vývojových schopností
  • Päť smrtiacich nástrojov so špecifickým štýlom