Dňa 11.5.2024 (sobota) nebude možné na pobočke Alza Nitra vyzvihovať objemný tovar z dôvodu konajúcej sa akcie s hasičmi na parkovisku.

Horizon Forbidden West (RECENZIA) – Zakázaný západ vás chytí a nepustí

Záver Horizon Zero Dawn síce pre Aloy dopadol úspešne, hrozba zničenia sveta ale stále trvá, a tak sa vydávame v sprievode starých známych na Zakázaný západ, kde sú hlavnou hrozbou nepriateľské kmene a tajomná nákaza pustošiaca Zem. Dokáže Horizon Forbidden West prekonať predchádzajúci diel a Aloy znova zachrániť svet? Odpoveď aspoň na prvú otázku sa dozviete v našej recenzii.

Horizon Forbidden West v skratke

Horizon Forbidden West

• Žáner: Akčné RPG
  • Vývojár: Guerrilla Games
  • Vydavateľ: Sony Interactive Entertainment
  • Čeština, česká lokalizácia: Áno

• Dátum vydania a platformy: 18. 2. 2022 na PS5 a PS4

Horizon Forbidden West (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Príbeh Horizon Forbidden West si zamilujete
  2. Na západ je cesta dlhá, ale zábavná
  3. Najväčším tromfom hry sú robotickí nepriatelia
  4. Luk a šípy ustrelia vám vaše čipy
  5. Viac schopností, viac surovín, viac RPG
  6. Ďalšia skvelá PlayStation exkluzivita
  7. Recenzia Horizon Forbidden West: záverečné hodnotenie

Príbeh Horizon Forbidden West si zamilujete

Pre fanúšikov postapokalyptického sveta, ktorý prevracia vnímanie pojmov ako minulosť a budúcnosť, síce ubehlo dlhých 5 rokov, ale pre Aloy to bolo len pár dní, nanajvýš týždňov. Príbeh Forbidden West totiž nadväzuje takmer presne na koniec Horizon Zero Dawn a túto konzistenciu si zachováva po celý čas. Oproti iným hrám (napríklad sérii Assassin's Creed) autori prinášajú odpovede na pálčivé otázky predchádzajúceho dielu a s chirurgickou presnosťou rozvíjajú úžasnú víziu postapokalyptického sveta budúcnosti, ktorý sa však nezaujatému pozorovateľovi môže javiť ako dávna minulosť.

Horizon Forbidden West; gameplay: červený mor

Svet ochromil červený mor ničiaci všetko živé.

Aloy sa na konci prvej hry podarilo poraziť Háda, jednu z častí programu Zero Dawn riadiacu terraformáciu planéty Zem, ktorá ale vďaka neznámemu vysielaniu prepísala svoj kód a chcela vyhladiť na Zemi všetko živé, hoci na to nemala dôvod. To všetko ale prebehlo len vďaka obetovaniu Gaie, umelej inteligencie riadiacej celý proces terraformácie, Aloy sa tak ihneď po Hádovej porážke vydáva za hľadaním jej zálohy, bez Gaie totiž začína Zem pomaly umierať – pôda prestáva plodiť, voda v potokoch je znečistená a na nebesiach sa začínajú objavovať ničivé búrky. To je načrtnutie príbehu Forbidden West, ale rovnako ako v prípade Zero Dawn sa celé dobrodružstvo rozvinie do nečakaných rozmerov.

K Aloy sa pripoja starí známi z prvého dielu, ktorí dostanú dostatok priestoru, rovnako ako noví spojenci aj vaši spoloční nepriatelia. Forbidden West skvele dávkuje zážitky a informácie o oboch príbehových linkách: o svete takzvaných Dávnych, na ktorého pozostatky neustále narážate, a o tom súčasnom, ktorý sužujú nové hrozby a vojny jednotlivých kmeňov. Pokiaľ vám predchádzajúce riadky nedávajú príliš zmysel, pravdepodobne ste nehrali Horizon Zero Dawn a hoci úvod hry ponúka slušný súhrn predchádzajúcich udalostí, bez znalosti prvého dielu sa nezaobídete.

Horizon Forbidden West; gameplay: Varl Horizon Forbidden West; gameplay: Erend

Z prvého dielu sa vráti Varl z kmeňa Nora a oddaný priateľ Erend z kmeňa Carja.

Na západ je cesta dlhá, ale zábavná

Zatiaľ čo príbeh je obdobne kvalitný ako v prípade prvého dielu, samotná hrateľnosť sa posunula dopredu míľovými krokmi a je natoľko variabilná a zábavná, že určite podobne ako ja vydržíte hrať dlhé hodiny bez prestávky. Aj tentoraz budete objavovať obrovský herný svet a pozriete sa napríklad do trosiek Las Vegas, ktoré teraz pohltili piesočné duny, do tropických oblastí bývalého San Francisca, ale napríklad aj na zamrznuté vrcholky hôr. Aloy sa oproti prvému dielu môže aj potápať a vedzte, že vodný svet vo Forbidden West nie je len do počtu a čo viac, do konceptu otvoreného sveta skvele zapadá... a tiež úžasne vyzerá. V pohybe nad hladinou vám navyše pomôžu novinky, ako je vystreľovacia kotvička pullcaster alebo energetický štít slúžiaci ako klzák na plachtenie.

K poriadnemu RPG v otvorenom svete pochopiteľne patrí množstvo vedľajších úloh a aktivít, takže nikdy nebudete brázdiť postapokalyptický západ Ameriky len tak bez cieľa – od zbierania surovín pre crafting až po dobrovoľné, ale o to zábavnejšie preskúmavanie prastarých ruín odhaľujúce ďalšie čriepky príbehu o padlej civilizácii. Samostatnou kapitolou sú vedľajšie úlohy, ktoré sú nielen zaujímavé svojím obsahom, pretože odlupujú ďalšie šupky príbehu a osudy jednotlivých postáv, ale zároveň vám nepriamo pomáhajú pri plnení hlavnej linky príbehu.

Horizon Forbidden West; gameplay: raketa

Autori si dali viac záležať na pripomínaní starého sveta Dávnych, ktorý je pomaly, ale iste pohlcovaný prírodou.

Hneď na začiatku hry mi napríklad jeden z nepovinných questov prezradil, že v niektorých osadách nájdem kuchárov, ktorí mi pripravia posilňujúci pokrm, čo sa hodí ak sa chystáte vyraziť na ťažšiu výpravu. Inokedy naopak pomôžete získať nové vybavenie vedľajším postavám, ktoré vám často pomáhajú v boji, nehovoriac o tom, že za vedľajšie úlohy dostanete peknú porciu skúseností. Výsledkom tak je, že neviete, čo skôr – vrhnúť sa hladne po ďalšej príbehovej misii a odhaliť nové tajomstvá Dávnych, zlepšiť svoju výbavu aj znalosti o tomto svete prostredníctvom vedľajších úloh alebo vyraziť voľne do šíreho sveta na prieskum, pozbierať potrebné suroviny a poraziť pár strojov?

Najväčším tromfom hry sú robotickí nepriatelia

Na stroje ako hlavných nepriateľov vo Forbidden West by som mohol písať oslavné ódy, sú totiž kľúčové nielen pre hrateľnosť, ale aj pre svet Forbidden West ako taký. Normálne majú slúžiť ako prirodzení údržbári ekosystému – tí pripomínajúci poľnohospodárske zvieratá zušľachťujú pôdu a sadia nové plodiny, tvorovia podobní gigantickým aligátorom či dokonca lochneskám okysličujú a filtrujú vodu, zatiaľ čo predátori pripomínajúci mačkovité šelmy alebo prastaré mäsožravé dinosaury udržujú svojím lovom prirodzenú rovnováhu… teda, tak by to aspoň malo byť, vďaka absencii Gaii sa však väčšina chová nepriateľsky.

Horizon Forbidden West; gameplay: kotel, Cauldron Horizon Forbidden West; gameplay: tallneck

Úlohu dungeonov tu zastupujú takzvané Kotle, kde sa stroje vyrábajú.

Už v roku 2017 pôsobili kovoví nepriatelia ako zjavenie vďaka svojej veľkosti, ale aj detailnosti a možnosti doslova porciovať ich telá po jednotlivých súčiastkach, avšak oproti tomu, čo ponúka Forbidden West, išlo o slabý odvar. Množstvo druhov je v porovnaní s prvým dielom niekoľkonásobné a ani po približne päťdesiatich hodinách hrania som ešte neobjavil všetky. Ohromujúci je ich prepracovaný vizuál a najmä správanie. Každý protivník na vás reaguje úplne inak a má svoju unikátnu sadu útokov, ktorých znalosť je pre víťazstvo v boji úplne kľúčová.

Kapitolou samou o sebe je potom spomínaná možnosť odstreľovať im jednotlivé časti pancierovania či elektronické súčiastky pre crafting. Tým s elektrickými útokmi môžete napríklad oddeliť kanister nabitý elektrinou, čím prídu o svoju hlavnú zbraň, lietajúcim nepriateľom potom môžete ustreliť časti krídiel, ochromiť ich elektrickým výbojom alebo lanami prikurtovať k zemi, pričom u tých úplne najväčších súbojov predstavujú niekoľkominútové bitvy. Skrátka, nepriatelia v Horizon Forbidden West podľa mňa patria aktuálne k tomu úplne najlepšiemu, proti čomu môžete v hrách bojovať, nech ide o dizajn, animácie, správanie či neuveriteľné množstvo spôsobov, ako ich zneškodniť, nehovoriac o tom, že sa jednotlivé zvieratá naučíte tiež ovládať, takže vám môžu poslúžiť ako parťáci v boji či dopravné prostriedky. A na rozdiel od prvého dielu budete vo Forbidden West aj lietať.

Horizon Forbidden West; gameplay: Black Thunderjaw Horizon Forbidden West; gameplay: přesila

Obrázok 1: Thunderjaw pripomínajúci Tyranosaura rexa je jedným z hlavných predátorov. Obrázok 2: Občas vezmete do rúk aj zbrane, ktoré ustrelíte z tela robotickým nepriateľom.

Luk a šípy ustrelia vám vaše čipy

Na elimináciu nepriateľov slúži predovšetkým váš luk – tých je niekoľko druhov a každý ponúka iné špecializácie – spolu so špeciálnou kopijou pre útoky na blízko, to všetko pochopiteľne riadne vylepšené o rôzne technológie, takže nechýbajú výbušné či horľavé šípy alebo projektily s vírusom ochromujúcim elektronické súčiastky nepriateľov. Proti moderným strojom je Aloy pochopiteľne v nevýhode, a tak si osvojila rad nových techník a zbraní, ako sú klincomety s devastujúcim účinkom na blízko, trhacie rukavice stupňujúce s ďalšími útokmi úroveň poškodenia alebo napríklad kopije, ktoré sa po hodení rozletia na malé projektily a tie zasiahnu niekoľko nepriateľov naraz.

K tomu samozrejme pripočítajte starých známych, ako sú napríklad praky vrhajúce bomby schopné nepriateľa zmraziť či kuše vystreľujúce elektrinou nabité laná. Arzenál zbraní je skrátka obrovský a vďaka ich rozmanitosti môžete k súbojom pristupovať mnohými spôsobmi. Forbidden West umožňuje stealth prístup s útokmi zo zálohy pomocou radu gadgetov a pascí či sa nebojácne vrhnúť v ústrety nepriateľovi a pomocou silných útokov a obratných úskokov poraziť pokojne aj celé stádo. Oproti prvému dielu pri sebe Aloy navyše unesie oveľa viac zbraní, takže nemusíte tak taktizovať, čo si vziať na ďalšiu výpravu.

Horizon Forbidden West; gameplay: Thunderjaw, Aloy

Súboje prehistorického komba luk a šípy s inteligentnými strojmi sú neskutočne zábavné, na ich pozadí sa navyše skrýva aj nejedna metafora.

Viac schopností, viac surovín, viac RPG

Oproti Horizon Zero Dawn došlo aj k prehĺbeniu RPG prvkov, takže namiesto niekoľkých menších stromov zručností dostanete vo Forbidden West celkom šesť ponúk, z ktorých sa každá špecializuje na iné aspekty prežitia v divočine. Odomykáte si ako pasívne, tak aj množstvo aktívnych skillov pre jednotlivé zbrane, ale aj špeciálne zručnosti pre Aloy samotnú. Tých je hneď niekoľko a preto zamrzí, že aktívnu možno mať iba jednu, pričom pre prepnutie na inú musíte pauznúť hru, ísť do ponuky s vylepšovaním postavy a ručne ich zmeniť, čo je veľmi otravné. Zamrzí aj celková neprehľadnosť stromov zručností.

Popri rôznych skilloch potom svoju úlohu pochopiteľne hrá aj výbava vo forme zbraní a oblečenia. Oboje sa dá vylepšovať pomocou nazbieraných surovín a súčiastok z padlých nepriateľov, z ktorých si musíte vyrábať aj šípy či ďalšiu muníciu do jednotlivých zbraní. Crafting je našťastie veľmi jednoduchý a hoci výroba munície na ponku v tábore vás vyjde lacnejšie, môžete si čokoľvek vyrobiť rovnako ako v prípade prvého dielu aj v priebehu prieskumu sveta alebo aj uprostred boja. Odpadol aj otravný manažment inventára – čo sa vám doň nezmestí, hra automaticky pošle do vašej truhlice v tábore, takže o nič neprídete.

Horizon Forbidden West; gameplay: dual Horizon Forbidden West; gameplay: dual

Horizon Forbidden West vyzerá na PS5 nádherne.

Systém vylepšovania postavy aj výbavy je dostatočne robustný, ale zároveň ľahký na pochopenie a problém som mal za celý čas iba jeden. Oblečky sú vizuálne veľmi odlišné a budete tak neustále riešiť, či si vziať zbroj hodiacu sa k vášmu štýlu boja, ale ktorá sa vám vôbec nepáči, či naopak. Rozhodne by som uvítal možnosť prehadzovať vzhľady pri zachovaní štatistík jednotlivých oblečkov tak, ako to robí mnoho iných hier.

Ďalšia skvelá PlayStation exkluzivita

Z predchádzajúcich riadkov ste asi pochopili, že Horizon Forbidden West splnilo po stránke hrateľnosti aj príbehu všetky moje očakávania a to isté sa týka aj vizuálneho spracovania, kde som kvôli cross-gen vývoju zahŕňajúcemu aj PlayStation 4 čakal mnoho ústupkov. Nepochybujem, že v hre sú, neverím tomu, že by autori dokázali škálovať všetko takým spôsobom, aby PS5 verzia nemala, hoci maličké, kompromisy… len ich skrátka nedokážem voľným okom zaznamenať, PlayStation 5 verzia totiž vyzerá fantasticky. Pochopiteľne si z času na čas všimnete doskakovanie niektorých drobných detailov, ako to už u open world hier býva, ale nejde o nijako zásadné problémy.

Naopak pochváliť treba ako umelecké spracovanie a skvelý level dizajn, tak aj kvalitu jednotlivých textúr. Dychberúce sú okrem nepriateľov aj modely postáv, na tvárach ktorých môžete pri bližšom pohľade vidieť mikroskopické chĺpky a realisticky sa chovajúce vlasy. Užiť si hru pomôžu aj podarené české titulky, ktoré síce významovo občas uletia, ale umožnia vám zvládnuť aj zložitejšie úlohy, kedy treba skúmať nájdené textové záznamy. Horizon Forbidden West skrátka odporúčam všetkými desiatimi, pretože ide o vydarené pokračovanie, ktoré vo všetkých smeroch prekonáva prvý diel.

Horizon Forbidden West; gameplay: tallneck

Aj druhýkrát je stret postapokalyptického sveta primitívnych kmeňov a technológií dávnoveku úžasným dobrodružstvom.

Horizon Forbidden West (RECENZIA)

Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu, kópiu pre recenziu poskytol PlayStation CZ. Všetky screenshoty sú vyhotovené v režime uprednostňujúcom vyššie rozlíšenie a kvalitu obrazu.

Hodnotenie10/10 PERFEKTNÁ

Horizon Forbidden West prekonáva Zero Dawn vo všetkých ohľadoch. Udivuje nielen skvelou hrateľnosťou, pútavým príbehom či aktivitami nabitým otvoreným svetom, ale aj úžasne navrhnutými nepriateľmi, na ktorých budete spomínať možno dlhšie ako na Aloy samotnú.

Horizon Forbidden West; recenze

• Pútavý príbeh skvele nadväzujúci na prvý diel
  • Nádherný a rozľahlý svet plný tajomstiev