Marvel Champions: Kartová hra (RECENZIA) – Mocní hrdinovia vo vašich rukách

Kinematografia zaváňajúca pukancovou zábavou v súčasnosti nemá inšpiratívnejšie zdroje ako komiksy. V našej redakcii sa tešia veľkej popularite zošity od vydavateľstva Marvel a s nimi sa spájajúce filmový svet MCU, čo sa odráža aj v natešenosti na počítačové spracovanie Avengers. Než sa ho budúci rok dočkáme, môžeme zažiť vlastné dobrodružstvo v doskovke Marvel Champions, na ktorú sa pozrieme v dnešnej recenzii.

Marvel Champions: Kartová hra; screenshot: cover, recenzia

• Žáner: LCG (žijúca kartová hra) • Počet hráčov: 1 – 4 • Autori: Michael Boggs, Nate French, Caleb Grace • Vydavateľ: FFG • Distribútor v SR: ADC Blackfire Entertainment • Herná doba: 45 min – 1,5 hodiny • Odporúčaný vek: od 14 rokov

Obsah recenzie Marvel Champions: Kartová hra

1. Šarvátky ako z Avengers
  2. V rôznorodosti je sila
  3. Marvel Champions: Kartová hra – Pravidlá
  4. Marvel Champions ponúka vlastný komiksový zážitok
  5. Recenzia Marvel Champions: Kartová hra: záverečné hodnotenie

Šarvátky ako z Avengers

• Recenzia: 24. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec

Hrdinovia zo sveta Marvel v súčasnosti vládnu zatemneným kinosálam (aj keď ich na chvíľku zatienil Joker) a pôvodní kreslení hrdinovia sa stávajú výhodným obchodným artiklom. Kapitána Ameriku, Thora, Iron Mana alebo Spider-Mana nájdete všade, až máte strach, že na vás vyskočí aj spod záchodovej dosky, takže nikoho neprekvapí, že sa nadľudsky silní chlapci a dievčatá dostali aj do doskoherného prostredia. V angličtine už vyšiel rad titulov ako Thanos Rising alebo odnož Munchkin, ale v českej lokalizácii sme sa dočkali až teraz s kartovou kooperatívnou hrou Marvel Champions.

Marvel Champions: Kartová hra; screenshot: komponenty

Marvel Champions: Kartová hra (Stolová hra)

V krabici Marvel Champions nájdete hromadu kariet, s ktorými si pohodlne zahráte trojicu scenárov. Škoda, že tu chýbajú prepážky na radenie kariet, ale ľudovou tvorivosťou si vnútri pekne usporiadate.

Za jej návrhom stojí trio Michael Boggs, Nate French (kartový Pán prsteňov, Hra o tróny alebo Arkham Horror) a Caleb Grace (prídavky ku kartovému Pánovi prsteňov), čo dosť napovie o princípoch tejto kartovej hry. Základom je skratka LCG (Living Card Game), ktorá neznamená nič iné ako postupné rozširovanie základnej súpravy o ďalšie balíčky hrdinov, záporákov a príbehov. V SR sa v rámci LCG deskoviek vydával príbehový Pán prsteňov (čo balík, to nová prekážka), ktorý bol v základnej verzii dosť náročný, a tak ste potrebovali hrdinu z rozšírenia, aby ste vybudovali konkurencieschopnú zostavu hrdinov a ich vlastností. V prípade Hry o tróny bol problém v iba jednej kópii potrebnej karty, aj keď ste ich mohli mať v balíčkov viac (takže sa nakupovalo viac základných krabíc, ja mám doma tri).

Oba problémy našťastie v prípade Marvel Champions padajú, čo slúži autorom základnej verzie ku cti. Popularita komiksových hrdinov a predávanie ich špecializovaných balíčkov podľa mňa totiž bude dostatočnou zárukou, že sa rozšírenia budú kupovať, takže sa nemusí tlačiť na pílu v rámci mechanik. Vďaka tomu sa už v rámci teraz dostupnej verzie dostanete k slušne hrateľnej kartovej hre, v ktorej sa s päticou hrdinov (Iron Man, Spider-Man, Black Panther, Captain Marvel a She-Hulk) popasujete s trojicou záporákov (Rhino, Klaw a Ultron) v niekoľkých premenlivých scenároch a o zábavu tak bude postarané.

Marvel Champions: Kartová hra; screenshot: hrdinovia

Marvel Champions ponúka päticu hrdinov, ktorých rady sa budú postupne rozširovať. V našich končinách aspoň v rámci väčších expanzií – po niektorých bojovníkoch sa budete musieť poobzerať v angličtine.

Navyše si vystačíte sami, keď nenájdete až troch kamarátov, ktorí by sa do boja proti bezpráviu pustili s vami, pretože solitérny mód funguje rovnako dobre ako kooperácia s ostatnými hrdinami, len to budete mať zložitejšie. Počas približne hodiny sa nad doskou stola pokúsite zabrániť lúpeži vibrania (fiktívny kov) z továrne, obetujete útok na základňu S.H.I.E.L.D.u, alebo sa postavíte proti Ultronovmu pekelnému plánu na likvidáciu všetkého ľudstva. Každý záporák ešte vedľa svojho hlavného cieľa rozbehne menšie akcie na odvedenie pozornosti hrdinov, ktorí sa navyše môžu stretávať so svojimi vlastnými problémami a narazia na osobné Nemesis. Skrátka patálie presne v takej miere, aby ste sa zapotili, ale zároveň neboli úplne zahltení – podobne ako na stránkach komiksu či filmovom plátne.

V rôznorodosti je sila

Ak si hru Marvel Champions zaobstaráte, zdržíte sa u nej asi dosť dlho, pretože všetky základné scenáre možno poupraviť pomocou vedľajších plánov, rovnako ako je možné hrať sa s kartami vlastností (agresia, ochrana, vedenie, spravodlivosť) priradených k jednotlivým hrdinom. Navyše, všetci klaďasovia aj záporáci majú dosť odlišných vlastností, aby sa s nimi (alebo proti nim) hralo úplne inak. Spider-Man využíva obratnosť a statočnosť, Iron Man je z počiatku slabší, ale akonáhle sa vybaví brnením, je s ničomníkom zle, Captain Marvel sa spolieha na silu fotónových výbojov, She-Hulk prebudí obrovskú ničivú energiu vo chvíľach ohrozenia a Black Panther sa spolieha na svoje zázemie, vďaka ktorému sa mu lepšie spravujú karty.

Marvel Champions: Kartová hra; screenshot: hráč

Jednotlivé postavy v Marvel Champions vyžadujú odlišný prístup, čo otvára priestor na pokusy pri stretoch s nepriateľmi.

Individuálny prístup je skvelým osviežením, ale nekladie nároky v zmysle LCG Pán prsteňov, v ktorom ste museli premýšľať o každej karte, či má vo vašom balíčku zmysel. Tu je predpripravená zostava spoločne s odporúčaným atribútom a neutrálnymi kartami veľmi dobre hrateľná už zo štartu, čo napomáha predovšetkým nováčikom a menej zbehlým hráčom v oblasti kartových doskoviek. Veľkým prínosom je trojica samostatne zabalených balíčkov kariet, s ktorými si vyskúšate zjednodušenú verziu Marvel Champions a prirodzene tak načerpáte jej mechaniky, o ktorých si povieme na ďalších riadkoch.

Marvel Champions: Kartová hra – Pravidlá

Priebeh každej partie sa skladá z dopredu neurčeného počtu kôl, počas ktorých sa striedajú hráči a ich súper vo svojich akciách. Počas kola môžete prehodiť svoju hrdinskú podobu (vhodná na útočenie a marenie plánov) so svojím alter egom (liečenie), vynášať karty z ruky, za ktoré platíte pomocou zdrojov vytlačených v pravých dolných rohoch kariet, alebo vykonať akciu na už vyložených kartách. Zdroje energie majú rôzne symboly (mentálny, fyzický, energia), ktoré môžu dodať zvláštne efekty, takže budete o ich investícii poriadne premýšľať. Všetko samozrejme robíte, aby ste zamedzili zlomyseľnému plánu záporáka a pritom ho zadupali do zeme.

Marvel Champions: Kartová hra; screenshot: setup

Pokiaľ máte roztriedené karty, je príprava Marvel Champions otázkou niekoľkých minút.

Že nepôjde o nič ľahké, naznačuje už fakt, že až si svoje fázy odohrajú hrdinovia, pustia sa do boja maníci z odvrátenej strany zákona. Najskôr okolo seba rozdávajú rany a potom začnú klásť svoje osidlá do cesty našim vyvoleným. Môžu sa tak objaviť nohsľadi, osudoví protivníci hrdinov, osobné ťažkosti či vedľajšie problémy, ktoré posilňujú záporáka. Ak sa na ich riešenie vykašlite, začne vám všetko skoro prerastať cez hlavu, takže musíte svoju pozornosť obratne štiepiť na viacerých frontoch. Fáza protivníka sa v dosť aspektoch podobá už niekoľkokrát spomínanému Pánovi prsteňov, takže veteráni budú ako doma.

Marvel Champions ponúka vlastný komiksový zážitok

Aby ste dospeli k čo najväčšej efektívnosti, mali by ste najskôr niekoľkokrát potrápiť Rhina, potom svoju pozornosť presunúť na Klawa a Ultrona povolávajúceho jedného nohsľada za druhým. Postupne sa naučíte tú správnu taktiku, aby ste skúsili zničiť ich silnejšie verzie, popr. pridať plány pre expertov. Zaručujem vám, že sa začnete oháňať už v prvom kole. Či už si Marvel Champions namixujete ako pohodovú zábavu či poriadnu výzvu, budete sa pri hre slušne baviť. Ako som naznačil vyššie, toto LCG je veľmi dobre hrateľné už v základnej krabici, takže sa do neho môžu pustiť fanúšikovia doskoviek aj komiksových zošitov a filmov.

Marvel Champions: Kartová hra; screenshot: rozohrané

Herná plocha Marvel Champions patrí k tým prehľadnejším, pri správnom radení okamžite viete, ktoré problémy si zaslúžia vašu pozornosť a ktoré je možné odložiť na neskôr.

Vaše pohodlie pri hraní možno zaručiť vďaka intuitívnej symbolike na kartách a predovšetkým vďaka českej lokalizácii, o ktorú sa postaral tuzemský distribútor ADC Blackfire. S prekladom sa však viaže jedna nepríjemnosť, predovšetkým pre pedantov, ktorí chcú mať svoje doskovky zjednotené s rozšíreniami – Blackfire nebude vydávať menšie rozšírenia s hrdinami (teraz ohlásený Captain America, Mrs. Marvel za cca 15 dolárov) a záporákov (Green Goblin a The Wrecking Crew za cca 20 dolárov), pretože sú poučení zo situácie s LCG Hra o tróny a Pán prsteňov, ktorých menšie expanzie sa veľmi dobre nepredávali. Môžeme tak dúfať, že sa dostane aspoň na veľké príbehové rozšírenia, v ktorých by sa malo objaviť viacero nadväzujúcich scenárov (všetko sa samozrejme bude odvodzovať od tuzemských predajov).

Takže s rastúcim počtom kópií Marvel Champions miznúcich z regálov obchodov sa zvyšuje šanca na preloženie ďalších dobrodružstiev. Inak sa budete musieť spoľahnúť na anglickú verziu. Nemajte obavy, že by nezodpovedala grafická stránka tejto kartovky, len by niekomu mohlo vadiť hrať dvojjazyčná hru. Vďaka licencii od Marvelu si na kartách môžete prezrieť veľmi pekné ilustrácie hrdinov, záporákov a ich deštrukčných chvatov ako na stránkach komiksov, čo je veľmi fajn. Celkovo tak z môjho pohľadu ide o najprístupnejšiu živú kartovú hru na našom trhu, pri ktorej sa však nestretneme s niektorými hrdinu v češtine, čo je škoda (ale dá sa to pochopiť).

Recenzia Marvel Champions: Kartová hra: záverečné hodnotenie

Marvel Champions: Dosková hra; recenzia

Marvel Champions: Kartová hra

Marvel Champions: kartová hra patrí do rodiny LCG, teda kartových hier s postupne vydávanými expanziami, ktoré by mohli nadchnúť ako fanúšikov komiksovej predlohy, tak hráčov doskoviek. Relatívne nenáročné pravidlá umožňujú naskočiť do tejto kooperatívnej záležitosti komukoľvek behom pár minút, čo podporuje tiež ľahké zloženie balíčkov. Zamrzí iba budúca absencia prekladu v prípade menších rozšírení. Variácie scenárov, kariet hrdinov a zloduchov navyše zaručujú slušnú opätovnú hrateľnosť už v základnej krabici, takže: „Avengers! Assemble...“

• Atmosféra ako zo stránok komiksu
  • Rôznorodí hrdinovia a záporáci
  • Ľahko pochopiteľné pravidlá