Alzaboxy Q1 Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Playing for the Planet, alebo zelené hranie (TÉMA)

Zobraziť katalóg

Článok

Aktualizované

Uhlíkovo neutrálny Xbox, alebo PlayStation 5 s výrazne nižšou spotrebou elektriny. To sú len dva plány novovzniknutej aliancie Playing fot the Planet, združujúcej spoločnosti ako Microsoft, Google alebo Sony. Hranie hier na prvý pohľad nevyzerá ako aktivita, pri ktorej by sme vyložene ničili planétu, avšak výroba herných strojov nie je k prírode práve priateľská. Čo s tým chcú spomínané firmy urobiť?

Playing for the Planet Alliance; screenshot: logo


Obsah článku Playing for the Planet, alebo zelené hranie

  1. Hlavným cieľom aliancie je zníženie emisií
  2. Microsoft aj Sony prichádzajú s prvými nápadmi
  3. Vývojári hier sa zamerajú na ekologické témy

Hlavným cieľom aliancie je zníženie emisií

• Téma: 30. 9. 2019 • Autor: Filip Němec

Ekológia je pre niekoho životný štýl, pre iných módna vlna drahých elektromobilov a dotovaných solárnych panelov. A pre hráčov? Vysedávaním pri počítači alebo hernej konzole asi nedevastujeme planétu tak, ako keby sme vo voľnom čase pretekali sa štvorlitrovým osemvalcom so štyrmi turbodúchadlami, ale aj tak každý hráč zanecháva svoju nezmazateľnú stopu. S tým sa rozhodla niečo urobiť dvadsaťjednotka najvýznamnejších herných firiem z celého sveta, ktorá založila alianciu Hráme za planétu (Playing for the Planet Alliance), v rámci ktorej budú tie najväčšie spoločnosti ako Microsoft alebo Sony navzájom zdieľať nápady a postupy, ako byť čo najmenšou záťažou pre prírodu.

Hlavným cieľom asociácie je do roku 2030 znížiť emise CO2 o 30 miliónov ton a zároveň vysádzať milióny stromov. Len pre porovnanie – Česká republika v roku 2017 vypustila do ovzdušia 108 miliónov ton CO2. Vedľa toho sa budú jednotlivé spoločnosti snažiť čo najviac zlepšiť v oblastiach balení, recyklovaní svojich výrobkov a využívaní zdrojov pri výrobe, ale aj mimo nej. Tlačová správa aliancie potom zmieňuje tiež priamo tvorbu hier zameraných na vzdelávanie v oblasti ekológie. Napokon, v rámci novovzniknutého spoločenstva pôsobia už firmy ako Strange Loop alebo Playmob, ktoré sa špecializujú čisto na tvorbu vzdelávacích titulov v oblasti ekológie a udržateľných zdrojov.

Playing For The Planet – The Gaming Industry Is Tackling Climate Change

Za posledných desať rokov nebol rok, kedy by herný priemysel nevygeneroval väčší obrat ako filmové a hudobné odvetvie dohromady. Veľké obecenstvo však so sebou prináša aj veľkú zodpovednosť, herné spoločnosti tak pritvrdia pri výrobe svojich produktov a zároveň sa zasadia o osvetu v rámci ekológie. A áno, zasadia aj milióny stromov.

Microsoft aj Sony prichádzajú s prvými nápadmi

S najambicióznejším plánom zatiaľ prichádza Microsoft, ktorý chce vyrobiť 825 000 uhlíkovo neutrálnych Xboxov (nevieme však akých presne), čo v preklade znamená, že výroba týchto konkrétnych konzol by nemala stáť za vypustením jediného gramu CO2. Aliancia tento plán nijako nerozvádza a akokoľvek znie sľubne, je ľahko napadnuteľný. K uhlíkovej neutralite možno totiž dôjsť aj kompenzačnými prostriedkami, ako je výsadba stromov či v ešte viac alibistickom prípade nákupom tzv. uhlíkových kompenzácií. Alebo Microsoft naozaj prišiel na to, ako výrobný proces zvládnuť len s obnoviteľnými zdrojmi?

Spoločnosť Sony zatiaľ prišla s jedným sľubom, ktorý spomína PlayStation 5. Pripravovaná konzola od Sony by mala v úspornom režime spotrebovávať ešte menej energie než doteraz. Na PlayStation blogu Sony predikuje, že jeden milión PlayStation 5 využívajúcich úsporný režim by mohlo usporiť elektrickú energiu pre tisíc domovov. Na konto Sony treba tiež pripomenúť, že vďaka energeticky efektnejšej revízii PlayStationu 4 už došlo k úspore 16 miliónov ton CO2 a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa úspora mala priblížiť až k 30 tonám. Zároveň bude táto japonská firma starostlivejšie pracovať so svojou uhlíkovou stopou, ktorú plánuje v rámci novovzniknutej aliancie prezentovať verejnosti.

Vývojári hier sa zamerajú na ekologické témy

Google Stadia sľubuje špeciálny program pomáhajúci vývojárom implementovať do hier ekologické prvky podobne, ako to má v pláne Ubisoft, ktorý sa chce viac zamerať aj na ekologické materiály. Ostatné firmy ako Rovio alebo Wild Works sa budú angažovať vo výsadbe stromov, zatiaľ čo Twitch alebo Niantic vďaka svojmu dosahu upozorní na klimatické problémy.

„V PlayStation veríme, že hry majú silu podnietiť zmeny prostredníctvom vzdelávania ľudí, vzbudzovania emócií a inšpirácií. Sme pyšní, že môžeme byť súčasťou Playing for the Planet aliancie a tešíme sa na to, čo naše odvetvie spoločne dokáže,“ komentoval pripojenie k aliancii prezident a CEO Sony Interactive Entertainment, Jim Ryan. Viceprezident Xbox Game Studios, Phil Spencer, pripomenul, že ich program pre uhlíkovú neutralitu funguje už od roku 2012 a uhlíkovo neutrálny Xbox je len ďalším krokom v ich snažení.

Playing fo the Planet Alliance; screenshot: logo

Názov aliancie je rozhodne chytľavý. Niektorí by však mohli poznamenať, že planéte by prospelo najviac, keby sme nehrali vôbec.

Z veľkých mien medzi členmi tejto „zelenej aliancie“ chýba napríklad Nintendo. To však má už vlastnú environmentálnu komisiu, ktorá prostredníctvom ďalších tímov dohliada na dopad ich produktov jednotlivo na každom trhu.

Podľa aliancie hrá aspoň občas hry každý tretí človek na planéte (či už na PC, konzolách či mobilných telefónoch a tabletoch) a osloviť také publikum samozrejme nie je na zahodenie. Čas ukáže, ako veľmi je táto asociácia iba kalkul o dobrý image v očiach verejnosti či naozajstnú a úprimnú snahou niečo zmeniť. To okrídlené heslo „už včera bolo neskoro“ je totiž v tomto prípade veľmi pravdivé.

Členovia Playing for the Planet Alliance

  • Creative Mobile (ZooCraft)
  • E-Line Media (Never Alone)
  • Google Stadia
  • Green Man Gaming
  • iDreamSky
  • Internet of Elephants (Safari Central)
  • Microsoft
  • Niantic Inc (Harry Potter: Wizards Unite!)
  • Pixelberry (Surviving High School)
  • Reliance Games (Little Singham)
  • Rovio (Angry Birds)
  • Space Ape (Fastlane: Road to Revenge)
  • Sports Interactive (Football Manager)
  • Supercell (Clash of Clans)
  • Sony Interactive Entertainment
  • Strange Loop (ECO)
  • Sybo (Subway Surfers)
  • Twitch
  • Ubisoft (Assasin's Creed: Odyssey)
  • WildWorks (Animal Jam)
  • Playmob (Dumb Ways to Kill Oceans)

• Zdroje: ČHMÚ Brno, Gamasutra, Gamespot, Nintendo, PlayStation Blog, Playing4thePlanet, YouTube (SYBO TV)

i Mohlo by vás zaujímať
iPozrite sa na všetky články z hernej sekcie. Ďalšie novinky zo sveta hier, esportu a technológií nájdete na facebooku a instagrame Alza Gaming.

Dobrá správa je, že nemusíte čakať na prvé výsledky aliancie a pustiť sa do aktivity sami. Netreba hneď prať s ekologickými prípravkami, bude stačiť, keď si zajtra dáte Colu bez plastovej slamky alebo si na nákup v Jednote prinesiete sieťku namiesto plastového vrecka, ktoré doma vyhodíte. A keby vám z toho všetkého začalo byť úzko, prečítajte si knihu Faktomluva a zistíte, že nakoniec všetko nie je tak úplne zlé, ako sa môže zdať.

4,9 63×
Faktomluva
E-kniha - Kniha tak dôležitá pre pochopenie sveta, že ju Bill Gates daroval všetkým americkým vysokoškolským absolventom roku 2018 - autor Hans Rosling, 352 strán
12,90 €
Ihneď k čítaniu
Objednávací kód: EK28127
4,9 63×
Faktomluva
Audiokniha MP3 - Desať dôvodov, prečo sa mýlime v pohľade na svet a prečo sú veci lepšie, než vyzerajú. - Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Roslingová Rönnlundová, číta Borek Kapitančik,
16,90 €
Ihneď k stiahnutiu a počúvaniu
Objednávací kód: AK1B147
Vytlačiť
P-DC1-WEB02
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií