AD elektro Star Wars

Warhammer 40,000: Dawn of War III dorazila. Stálo čakanie za to? (RECENZIA)

Zobraziť katalóg

Vojna... Vojna sa nikdy nezmení. Táto historická veta sa síce viaže k úplne inej hre, ale skvele sa hodí aj tu, do sveta futuristického Warhammeru 40,000, kde skutočne neexistuje nič iné. Ľudia a xenomorfovia v tomto brutálnom a nekompromisnom univerze umierajú po biliónoch. Či už je to za Boha-Imperátora ľudí, tajomné božstvá Eldarov alebo jednoducho preto, že sa nejaký vojnový boss Orkov rozhodne zohnať do kopy ten najväčí WAAAGH! a zadupať, rozsekať, urvať a zničiť všetko, čo mu stojí v ceste. Dôvod môže byť akokoľvek malicherný, stále si však môžete si byť istí, že boj, ktorý potom nastane, býva obvykle biblický. A nebude to inak ani v prípade Dawn of War III.

Dawn of War III a ohliadnutie za sériou Dawn of War

Ako sme už v úvode napovedali, v Dawn of War III hráte za tri znepriatelené strany. Tu stavili Relic Entertaiment na klasiku. Vesmírni mariňáci z kapituly Blood Ravens, Orkovia a Eldari. Hneď tu zaznamenáte prvú väčšiu zmenu vo vedení kampane, a preto by nebolo na škodu sa v tomto mieste trochu poobzerať do minulosti.

V prvej inštalácii Dawn of War ste sa ujali velenia Blood Ravens na čele s ich vodcom Gabrielom Angelosom. Bola to vcelku lineárna jazda cez hordu xenomorfov, heretikov a démonov, kde hrali počty hlavnú rolu a bojisko často zostávalo posiaté stovkami zelených a červených mŕtvol. Dawn of War II urobilo obrat o 180 stupňov a vsadilo na taktiku a RPG prvky.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Gabriel Angelos and Space Marines

V Dawn of War II boli mariňáci späť v malých, za to však unikátnych a zaujímavých jednotkách a každá sa tvárila takmer ako šampión a mala svojho vlastného protagonistu. Svojich bitkami zocelených bojovníkov ste mohli pred každou výpravou vyzbrojiť rôznorodým vybavením a vylepšovali ste ich, ak ste získali dostatočný počet skúseností. Boje síce nepripomínali spleť mäsa hodeného do naozaj obrovského mlynčeka, na druhú stranu však boli príjemne tuhé a tak nejako viac osobné.

Veteráni série Dawn of War si určite spomenú na dynamickú hudbu, ktorá pridávala na intenzite v nadväznosti na tom, či sa do seba práve púšťali sekáčiky a ťažké boltery, alebo keď sa nebojovalo. Brutálne, ale nádherné animácie, keď napríklad váš Dreadnought schmatol jačajúceho Orka a trochu ho plameňometom popálil, kým tú bublajúcu zelenú hmotu odhodil ďaleko za horizont a v neposlednom rade aj chytľavú a nelineárnu kampaň, v ktorej ste cestovali z planéty na planétu v závislosti na tom, kde ste boli potrební alebo kde sa práve vyrojila horda naštvaných votrelcov, ktorá hrozila, že uvrhne celý priestor do chaosu.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; bitka medzi Eldarmi a vesmírnými mariňákmi

V prípade Dawn of War III by sa dalo povedať, že sa tvorcovia snažia tieto dva rôzne prístupy kombinovať. Znovu sa vracajú k masám jednotiek na poli a dávajú veľký dôraz na aktívne schopnosti jednotiek a hrdinov. Navyše je kampaň reťazovo pospájaná každou stranou konfliktu. To znamená, že jednu misiu budete prechádzať čoby vesmírni mariňáci, druhá vás napríklad vrhne do kožených nohavíc Orkských chlapcov a v ďalšej si vyskúšate štýl hry Eldar. Osudy všetkých troch strán sa točia okolo strašnej zbrane známej ako Khainova kopija a každá frakcia v kampani zohrá nejakú úlohu, ktorá sa k artefaktu viaže.

Neexistencia postupu vašich hrdinov (ako napríklad nové schopnosti a nové predmety) dosť zamrzí. Toto všetko by sa však stále tvárilo pekne a ružovo, len keby sme nemali pri hraní kampane Dawn of War 3 pocit, že je to v podstate tiahly tutoriál k multiplayeru. Zhruba 17 misií na nás pôsobilo plocho a bolo viditeľné, ako sa autori snažili hráča skôr pripraviť na online zápolenie, než ho zaujať príbehom. Nečakajte žiadne krásne CGI filmy a la Blizzard a už vôbec nie príbeh, ktorý budete chcieť dotiahnuť do konca za jeden večer.

i Pozrite sa na náš nový Herný magazín!

WAAAGH!, Craftworld, Imperátor a ako sa spolu „hrajú“

Tým však nechceme povedať, že by Dawn of War III bola zlá hra. Stále je to solídna stratégia, na ktorú sa (vo väčšine prípadov) pekne pozerá. Zvukové efekty a animácie podarene vykresľujú surovosť vojny, ktorú na vašich monitoroch rozpútate (len veľmi nezoomujte, inak by ste občas mohli byť prekvapení určitou rozťahanosťou). Jednotky sú pre každú stranu rôznorodé a každá frakcia má navyše možnosť povolať do bitky svoje elitné jednotky – impozantné veľké stroje/bytosti, ktoré v správnych situáciách dokážu vychýliť jazýček váh vo váš prospech.

Sú to zvlášť Imperial knights vesmírnych mariňákov, Gorkanauti Orkov a Wraithlordi Eldarov. Tieto a iné špeciálne jednotky budete mať k dispozícii, len čo získate dostatočný počet „elite points“, ktoré sa vám časom postupne generujú. Alebo ich tiež môžete získať zabránim strategických pozícií. Ony pozície dobývate podobne ako v predošlých hrách Relicu Company of Heroes alebo v už spomínanom Dawn of War I a II a fungujú aj ako zdroj surovín.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Imperial knight Warhammer 40,000: Dawn of War III; Gorkanaut

Vrátila sa tu výstavba základní, kde z orbitu (alebo warp) povolávate na bojisko nové jednotky alebo samotné budovy. Novinkou vo svete Warhammeru 40,000: Dawn of War III je aj systém „doktrín“, ktoré si vyberáte na začiatku každého online zápolenia. Pridávajú rôzne pasívne aj aktívne schopnosti. Každá frakcia vylepšuje svoje individuálne jednotky inak. Napríklad Orkovia majú svoj technologický strom známy ako WAAAGH!, v ktorom získavate body bojom, kdežto napríklad mariňáci si vylepšenia kupujú za body zo zabratých strategických pozícií. Orkovia sú tiež unikátni v tom, že jedinou možnosťou, ako vylepšiť novú jednotku, je zaberanie koristi  to znamená, že ten šrot zo zničeného tanku, čo sa váľa na poli, sú pre orkskú jednotku, ktorá ho zoberie, nové okované trenírky a vylepšený guľomet.

Ako každá správna stratégia, tak aj Dawn of War vyžaduje starostlivé plánovanie, údržbu vašej základne, mikromanagement jednotiek a hrdinov zároveň a celkový prehľad o bojisku. K onému prehľadu sa viažu ďalšie chyby na kráse. Nevzhľadný user interface je jedna z nich. Pri niektorých príležitostiach sa napríklad elitneé jednotky „neodznačia“, ak kliknete mimo nich, ikonky jednotiek v dolnej lište často pôsobia ako neprehľadná spleť farebných striekancov. Niekedy je vrava na bojisku taká chaotická, že sa vám pri pokuse to všetko zvládnuť krútia aj šnúrky na topánkach.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; základňa Orkov

Možnosť krytia (cover) bola z Dawn of War III tiež odobraná. Môžete sa síce ukryť v krovinách (čo môže pôsobiť dosť komicky, keď sa taký opancierovaný mariňák alebo veľký Dreadnought krčia vo vysokej tráve) či zabrať miesta na mape, ktoré sa v určitom kryte zmenia. Ale hlavnou obranou zostáva predovšetkým rozprestrieť jednotky a nezhromažďovať ich v jednom obrovskom dave, ktorý sa môže vzápätí zmeniť na krvavý chuchvalec po zásahu zbraní či schopností s hromadným efektom. Takže už žiadny rýchly útek do krátera po explózii rakety alebo krytie jednotiek za zničeným tankom.

Multiplayer – Dawn of Moba III

Niečo málo sme už z multiplayera Dawn of War 3 načali, ale je potrebné uviesť určité veci na pravú mieru. Zvláštne je, že doteraz multiplayer ponúka len jediný režim, ktorý ako keby z oka vypadol Dote alebo League of Legends  zničiť generátory štítov, potom veľký kanón a nakoniec core (srdce nepriateľskej základne).

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Eldari a vesmírní mariňáci

K dispozícii je len hŕstka máp a preč je vynikajúci Last Stand z minulého dielu, chýba kooperácia a klasický deathmatch. Už len to, že základné klávesové skratky hrdinov sú „diabolsky ľstivo“ nastavené na QWER, niečomu napovedá. Akoby sa vývojári nechali zlákať úspechom oných vyššie spomenutých hier a snažili si pre seba urvať taky kus a úplne vypustili to, čo robilo Dawn of War skvelým: krvavé bitky na rôznorodých mapách, široká škála animácií popráv nebohých mariňákov, zelenokožcov a inej vesmírnej hávede, systém krytia a určitý faktor náhody, ktorý tak skvelé funguje v Dawn of War 2 alebo Company of Heroes. Namiesto toho tu máme akýsi mix Moby a klasickej stratégie.

i Mohlo by vás zaujímať
Recenzia For Honor. Prichádza bojová hra novej generácie?
Je The Legend of Zelda najlepšia hra všetkých čias?
Horizon Zero Dawn, vychádza hra roka pre PS4?
Práve vychádza Pokémon Sun a Moon

Vyzdvihnúť na Dawn of War 3 akurát môžeme už spomínaný systém doktrín. Každá z nich má inú strategickú prednosť, nové pasívne a aktívne schopnosti (či už globálné, prípadne priamo pre určité jednotky) a samozrejme elitné jednotky, na ktoré je pri akcii radosť pozerať. Ale to je tak všetko, dámy a páni. Sme si istí, že obsah bude postupne pribúdať, lenže momentálne to všetko pôsobí ako dosť nemastný a neslaný vesmírny odvar.

Warhammer 40,000: Dawn of War III; Fire prism

A ako to teda bude s Dawn of War III ďalej?

Hra je podľa nás vo fáze skúšky. Čaká, ako na ňu ľudia zareagujú, ohmatajú a zvyknú si, prípadne nezvyknú na iný štýl a hlavne akú komunitu okolo seba vytvorí. Už teraz by sme si však dovolili tvrdiť, že okrem zarytých fanúšikov Warhammeru 40,000 a niekoľkých nových hráčov to nebude nijako slávne. Dawn of War však aj napriek tomu robí niekoľko vecí obstojne. Jeho jadrom je stále výborná rts, ktorá keď roztočí svoje ozubené vojnová kolesá, tak funguje ako dobre premazaný stroj a každý milovník stratégie a taktiky si v takýchto situáciách príde na svoje. Škoda len tej slabšej kampane a ochudobneného multiplayera.

Nevieme, či významne pozdvihnúť obočie na vydavateľa (SEGA) alebo vývojárov z Relic Entertaiment v tejto nezodpovedanej otázke  kto z nich urputne trval na tak zásadnej zmene štruktúry hry. Ešte je tu nádej v datadiskoch, ktoré sa nepochybne chystajú. Keď spomenieme vynikajúcu expanziu pre prvú Dawn of War, ako boli Winter Assault, Dark Crusade a Soulstorm, tak by nemuselo byť tak zle. Len aby SEGA neprepadla chamtivosti a nerozkrájela obsah na nové elitné jednotky, doktríny a mapy v podobe stažitelného obsahu za nekresťanské peniaze.

Dawn of War III nie je žiadna revolúcia, z ktorej by ste si sadli na zadok, na druhú stranu to je stále dobrá hra aj napriek všetkým svojim nedostatkom. Ak ste skalným fanúšikom sveta Warhammeru 40,000 alebo pravicový stratég, môžeme hru odporučiť. Vás ostatných odkážeme na iné tituly – ak sa vám skôr páči tematika druhej svetovej vojny, pozrite sa na našu recenziu Sudden Strike 4. Ak sa vám, naopak, univerzum Warhammeru pozdáva, len tú číslovku 40,000 tam mať nemusíte, skúste sériu Total War. V recenzii Total War: Warhammer – Norsca sme si posvietili na zatiaľ posledné veľké DLC rozširujúce túto úspešnú kombináciu realtime a ťahovej stratégie. Dawn of War III vyšiel exkluzívne pre PC.

Záverečné hodnotenie Warhammer 40,000: Dawn of War III

Hodnotenie 70 % Alza.sk

Hlavné parametre

Hrateľnosť

65 %

Audiovizuálne spracovanie

75 %

Opätovná hrateľnosť

80 %

Warhammer 40,000: Dawn of War 3: obal

Klady

  • Výborný soundtrack a ozvučenie
  • Rôznorodosť jednotiek
  • Doktríny
  • Orkz Boyz

Zápory

  • Slabý singleplayer
  • Osekaný multiplayer
  • Iba tri rasy
  • Kŕčovité UI
  • Slabšia grafika

Vytlačiť
P-DC1-WEB03
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií