X-Men: Povstání mutantů (RECENZIA) – superhrdinské ťahanie naprieč kontinentmi

Vo svete doskových hier majú veľké licencie svoje pevné miesto, pretože na atraktívnu tému sa nechajú nalákať nielen vyznávači súbojov nad doskou stola, ale aj nováčikovia, ktorých privábi obľúbené univerzum. To určite platí pre komiksový fenomén Marvel, s ktorého licenciou v krátkom slede vyšlo hneď niekoľko titulov ako LCG Marvel Champions, kartové Marvel: rukavica nekonečna či marvelovská variácia na Splendor. Teraz sa na trhu objavuje projekt X-Men: Povstání mutantů, ktorý sa spolieha na kocky. Poďme sa na neho pozrieť.

X-Men: Povstání mutantů; foto: obal

• Žáner: Kocková kooperačná stratégia • Počet hráčov: 1 – 6 • Autori: Richard Launius, Brandon Perdue • Vydavateľ: Fantasy Flight Games • Distribútor v SR: ADC Blackfire • Herná doba: 60 – 120 minút • Odporúčaný vek: Od 14 rokov

Obsah recenzie X-Men: Povstání mutantů

1. Budúcnosť sveta je v rukách slávnych mutantov
  2. X-Meni v stopách Temného znamenia
  3. X-Men: Povstání mutantů – Pravidlá
  4. Pekná komiksová grafika
  5. Recenzia X-Men: Povstání mutantů: Záverečné hodnotenie

Budúcnosť sveta je v rukách slávnych mutantov

Keď sa v dnešnej dobe vysloví pojem komiks, väčšine ľudí sa vybaví (predovšetkým vďaka filmovým adaptáciám) banda hrdinov ako Avengers alebo Justice League. Trojlístok „supertímov“ ešte dopĺňa tretia skupina populárnych postáv, ktorých súhrnne označujeme ako X-Meni. A práve o nich bude dnes reč. Tým z vás, ktorí o fenoméne X-Menov nepočuli, bude ako vstupná informácia stačiť, že sa ocitnete vo svete, v ktorom existuje mutantný gén X udeľujúci obyčajnému človeku nadprirodzené schopnosti. Jednotlivé postavy tak môžu vládnuť magnetickou silou, rozkazujú živlom, dokážu sa zneviditeľniť, využívajú svoju schopnosť rýchleho liečenia, dokážu vám čítať myšlienky a sú skrátka výnimoční v najrôznejších oblastiach.

X-Men: Povstání mutantů; foto: partia

X-Men: Povstání mutantů (Stolová hra)

Aj keď v doskovej hre X-Men: Povstání mutantů nenájdete žiadny herný plán a väčšinu komponentov tvoria karty, rovnako budete potrebovať dosť priestranný stôl.

X-menovské univerzum zo stajne spoločnosti Marvel patrí k tým naozaj rozsiahlym a prepracovaným s veľkým množstvom postáv, ale vždy stálo tak trochu v tieni Avengers. Nášmu publiku ho vo veľkom priblížil rad snímok, v ktorých vyčíňa Professor X, Magneto, Wolverine, Beast, Cyclops, Storm, Nightcrawler či Jean Grey/Dark Phoenix. Dnes recenzovaná dosková hra X-Men: Povstání mutantů však vsádza skôr na pôvodnú komiksovú predstavu, takže namiesto „Rosomáka“ v podobe Hugha Jackmana sa tešte na hrdinu v typickej žlto-modrej kombinéze. So svojím tímom viac či menej známych hrdinov sa tak postavíte hrozbám po celom svete, aby ste zachránili ľudstvo pred najikonickejšími záporákmi tohto univerza.

Príbehovú zložku zabezpečuje osmička scenárov, ktorá zaistí čiastočne rozdielne priebehy kampane. Popri tradičných heroických kratochvíľach ako lietanie po jednotlivých svetadieloch (pätica balíčkov kariet), kde je potrebné hľadať stratených mutantov či riešiť prírodné katastrofy, si totiž budete musieť poradiť s úkladmi Magneta, vyriešiť nástrahy Emmy Frost, rozdrviť armádu Sentinelov, brániť Xavierovu školu pre nadanú mládež či zastaviť samotnú Dark Phoenix. Po splnení jednotlivých scenárov (čo je úloha na niekoľko desiatok hodín, niektoré sú totiž poriadnu výzvou) sa síce začnú dejové linky opakovať, ale stále poskytujú dobrú kulisu pre samotnú hru. X-Men: Povstání mutantů totiž nie je príbehovou doskovou hrou, ale jednotlivé zápletky fanúšikov pôvodných komiksov potešia.

X-Men: Povstání mutantů; foto: postavy

X-Men: Povstání mutantů (Stolová hra)

Vo svojom tíme nájdete tie najslávnejšie postavy X-menovského univerza, takže si v titule X-Men: Povstání mutantů môžete zložiť podobne legendárny tím ako je Wolverine, Gambit, Beast a Phoenix.

X-Meni v stopách Temného znamenia

Podobne, ako predchádzajúce marvelovské doskovky, aj titul X-Men: Povstání mutantů namontovali tvorcovia na už existujúce princípy a vylepšili ich o nové mechaniky. Musí sa nechať, že Richard Launius a Brandon Perdue sa totiž nesnažili iba okopírovať Temné znamenie (súčasť tzv. Arkham Files, teda hier spracovávajúci tematiku diela H. P. Lovecrafta) v nových kulisách, ale dokázali sa veľmi dobre vysporiadať s vytýkanými chybami lovecraftovskej kockové hry. Predovšetkým sa pokúsili redukovať veľkú mieru náhody, ktorá sa pravidelne stáva prekliatím kockových hier. Nepriazeň šťasteny totiž môžete dostatočne redukovať zvolením vhodnej postavy (farebne odlišné kocky jasne naznačujú, čo na nich padá častejšie), výberom podpory a synergií a študentov Xavierovej školy.

X-Men: Povstání mutantů; foto: hrozba

X-Men: Povstání mutantů (Stolová hra)

Rastúca hrozba symbolizuje v doskovej hre X-Men: Povstání mutantů zhoršujúci sa vzťah medzi ľuďmi a mutantmi. Váš tím sa teda bude snažiť plniť aj základné misie, ktorými bude toto napätie znižovať.

Predovšetkým mechanika kariet pút povyšuje doskovku X-Men: Povstání mutantů na nový level tímovej hry, pretože sa oplatí vyrážať na plnenie misií spolu a využívať bonusy priateľstva. Zároveň sa však môže z výhody stať jej negatívna vlastnosť, čím sa simulujú zložité vzťahy medzi komiksovými postavami presne tak, ako ich poznáte zo stránok farebných zošitov. Vďaka tomu sa počas partie dočkáte oveľa viac interakcie než v spomínanom Temnom znamení, ktoré spája s dnes recenzovanú stolnú hru predovšetkým značné množstvo postáv a umiestňovanie kociek na karty misie. Hádzať budete naozaj často, takže ak si s mechanikou šťastia netykáte, výlet do X-menovského sveta si dobre premyslite. Naopak sa nemusíte báť stráženia pravidiel, pretože si ich po chvíli celkom prirodzene privlastníte (s ohľadom na vaše hráčske skúsenosti).

X-Men: Povstání mutantů – Pravidlá

Odohranie partie nie je pre skúseného hráča nič ťažké, tým skôr ak máte skúsenosť s Temným znamením. Nováčikovia si budú musieť zvyknúť na priebeh kola, ale pod správnym vedením sa po pár ťahoch voľne dostanú do tempa. Jedna seansa sa odvíja od počtu hráčov (pri stole možno sedieť až so šiestimi ľuďmi) a náročnosti kampane, ale dohrať sa dá medzi hodinou až dvoma. Na začiatku je potrebné pripraviť hernú plochu, teda správne roztriediť karty, vybrať postavy a zvoliť scenár. Následne sa môžete pustiť do všedného dňa superhrdinu, ktorý zachraňuje ľudí, potiera zločin a bojuje proti zloduchom. Zároveň sa však snažíte odďaľovať hrozby a plniť hlavné úlohy misie.

X-Men: Povstání mutantů; foto: hráčsky priestor

X-Men: Povstání mutantů (Stolová hra)

Priestor hráča je rovnako, ako celá rozložená dosková hra X-Men: Povstání mutantů, prehľadná, takže nebudete mať problém sa zorientovať. Rozhnevať vás však môže nikdy nekončiaca tendencie kariet rotovať na hladkej podložke.

Každé kolo sa skladá zo štyroch fáz. Prvá časť kola sa nazýva nasadenie a musíte sa počas nej rozhodnúť, kam pošlite svojich X-Menov plniť úlohy tým, že ich položíte na kartu školy, misie alebo svetadielu. Nasleduje fáza misie, počas ktorých sa pomocou kociek (možno dvakrát prehodiť ľubovoľný počet kociek) snažíte splniť jednotlivé časti úloh tým, že na ne prikladáte jednotlivé symboly. Môžete si pomôcť kartami asistencie od spoluhráčov, využitím regrútov zo školy či vlastnými špeciálnymi zručnosťami. Každá postava má v hre X-Men: Povstání mutantů svoje miesto a je len na hráčoch, aby zložili optimálny tím, pretože každý hrdina sa navyše líši vlastnou skladbou kociek. Jednotlivých záporákov a misie chcete plniť, inak vám rastie miera hrozby vo svete, čo môže viesť k vašej prehre.

Potom, čo vyhodnotíme (ne)úspešné splnenie misií a následne si vyzdvihnete odmenu či prijmete trest za zlyhanie, prichádza fáza hrozby. Najskôr spočítate všetky výkričníky v pravých horných rohoch všetkých kariet, aby ste posunuli ukazovateľ na stupnici hrozby, potom otočíte príslušný počet misií (na základe počtu hráčov) a všetko zakončíte kartou hrozby podľa toho, v akej časti stupnice sa ukazovateľ nachádza (jednotlivé segmenty môžu tiež ovplyvniť náročnosť misie). Nakoniec, vo fáze preskupenia, presťahujete všetkých hrdinov do lietadla Blackbird, aktivujete vyčerpané vlastnosti postáv a môžete premýšľať, kam sa vydáte v ďalšom kole. Ak ste počas predchádzajúceho kola vyčerpali všetky životy svojho hrdinu, odložíte ho a nahradíte iným z krabice.

X-Men: Povstání mutantů; foto: bossfight

X-Men: Povstání mutantů (Stolová hra)

Záverečný súboj, tzv. zúčtovanie, dokáže zakúriť každému tímu, ktorý sa do X-Men: Povstání mutantů pustí.

Ako partia plynie, plníte mimo vedľajších úloh a zabíjania zloduchov tiež hlavnú kampaň. Tá vám kladie nové prekážky, až sa nakoniec prepracujete k záverečnému bossfightu., tzv. zúčtovaniu. Odložíte bokom všetky karty úloh a súbojov, aby ste následne zložili scénu záverečného stretu, ktorý má niekoľko častí. Finále poriadne preverí váš tím a väčšinou sa plnia s vypätím všetkých síl, pretože existuje len málo možností, ako si doplniť stratené životy. Po dokončení podmienok bossfightu v kampani zvíťazia všetci spoločne, ako to v prípade správne kooperačnej stratégie býva.

Veľmi často však dochádza k porážke superhrdinov, čo v prípade niektorých hráčov môže viesť k frustrácii (predsa len pri stole sedíte najmenej hodinu a potom vás zmasakruje posledný záporák). V doskovej hre X-Men: Povstání mutantů existuje viacero spôsobov, ako prehrať – stupnica hrozby je naplnená (takže ľudia idú po krku aj dobrým mutantom), dôjdu všetky karty hrozieb (hrdinovia sa strašne flákali) alebo sú vo fáze zúčtovania omráčené všetky postavy (skrátka dostali kruto na frak). Mne osobne náročnejšia výzva sedí, pretože mám o to lepší pocit z úspechu, ale ako som spomínal, niekomu nemusí vyhovovať fakt, že po desiatkach minút snaženia dostanú na zadok v záverečnom boji, ktorý spravidla nebýva prechádzkou ružovou záhradou.

Pekná komiksová grafika

Aj keď som sa pri doskovej hre X-Men: Povstání mutantů niekoľkokrát slušne vytočil (kocky sa jednoducho rozhodli, že v kľúčových momentoch pôjdu proti mne), musím uznať, že som sa pri hraní väčšinou dobre bavil. Možno je to dané tým, že som svojho času trávil dosť času u Temného znamenia a dnes recenzovaná dosková hra mi priniesla v mnohých ohľadoch podobný, ale vďaka odlišným mechanikám tiež svieži zážitok. V poslednej dobe som tiež padol do komiksovej pasce, takže si užívam aj zvolenú grafiku plne postavenú na zošitoch vydavateľstva Marvel. Dokonca si trúfam tvrdiť, že by som v tomto prípade nemenil kartónové postavy za plastové figúrky (navyše by sa to dosť významne premietlo do ceny, dosť na tom, že sa na nej podpísali práva na predlohu).

X-Men: Povstání mutantů; foto: komponenty

X-Men: Povstání mutantů (Stolová hra)

Pod vekom krabice X-Men: Povstání mutantů nájdete predovšetkým desiatky kariet s postavami a misiami. Všetky sa môžu pochváliť licencovanou komiksovou grafikou. Hráčov však najviac poteší model lietadla Blackbird.

Celkovo vzaté dokáže dosková hra X-Men: Povstání mutantů veľmi slušne zamestnať ako skúsených, tak začínajúcich hráčov (ktorých potrápia záverečné súboje), pričom významným plusom je komiksové nadšenie. Jednotlivé mechaniky sú funkčné, autori sa pokúsili regulovať nepriaznivé hody kockami (aj keď šťastie stále hrá úlohu) a nájdeme tu viac hráčskej interakcie ako v Temnom znamení. Niekomu nemusí sadnúť vyššia obťažnosť (dá sa regulovať rôznymi štartovacími podmienkami a voľbou scenára), ale po pochopení niektorých princípov sa dá vysporiadať aj s najväčšími výzvami. So správnou partiou priateľov si však môžete superhrdinskú jazdu užiť naplno, aj keď možno nakoniec dostanete nárez.

Za poskytnutie recenznej kópie X-Men: Povstání mutantů ďakujeme českému distribútorovi hry spoločnosti ADC Blackfire.

Recenzia X-Men: Povstání mutantů: Záverečné hodnotenie

X-Men: Povstání mutantů; recenzia

X-Men: Povstání mutantů

X-Men: Povstání mutantů poteší fanúšikov marveláckých superhrdinov, ktorí sa neboja vyzvať na súboj svoju šťastenu, pretože veľká časť hrateľnosti závisí na hodoch kockou. Mechanizmy sa však snažia náhodu regulovať a podporiť spoločné plánovanie. Menej skúsených hráčov môže zaskočiť vyššia obťažnosť, ktorá sa naplno prejaví v záverečnom súboji.

• X-menovská tematika
  • Plnenie úloh pomocou kociek a vlastností postáv
  • Snaha potlačiť nepriaznivé hody