Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds (RECENZIA) – Aloy sa vracia

Netrpezlivo očakávané rozšírenie výbornej akčnej RPG Horizon Zero Dawn od dánskych Guerrilla Games je konečne tu. S ním sa, samozrejme, vracia aj sympatická hlavná hrdinka Aloy, ktorú prídavok The Frozen Wilds zavedie až do ďalekej, snehom zaviatej krajiny. Tešiť sa môžeme na úplne nové prostredie, zbrane a nepriateľov. Ako sa DLC tejto PS4 exkluzivity podarilo, sa dozviete v našej recenzii.

Čo všetko sa v recenzii Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds dozviete?

1. The Frozen Wilds – návrat do sveta Horizon Zero Dawn
  2. Príbeh Horizon Zero Dawn – Vitaj späť, Aloy
  3. The Frozen Wilds ponúka audiovizuálne spracovanie, z ktorého až mrazí
  4. Čo nové prináša Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds?
  5. Mrazivý verdikt
  6. Recenzia Horizon Zero Dawn: Frozen Wilds: záverečné hodnotenie

The Frozen Wilds – návrat do sveta Horizon Zero Dawn

Štúdio Guerrilla Games na začiatku tohto roka s Horizon Zero Dawn veľmi prekvapilo. Vývojári, ktorých portfólio tvoria predovšetkým série striktne lineárnych strieľačiek Killzone, sa pustili do ambicióznej RPG odohrávajúcej sa v otvorenom svete obývanom mechanickými zvieratami a ľuďmi technologicky na úrovni praveku. Toto predsa nemá šancu na úspech, nie?

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, pose, Aloy

Audiovizuálne spracovanie je fantastické. A v priebehu pár chvíľ strávených vo Photo režime sa dajú vykúzliť krásne momentky.

Naopak. Stávka na neistotu sa vyplatila, Horizon Zero Dawn ohromil svojou audiovizuálnou stránkou, sympatickou hlavnou hrdinkou a zo všetkých strán žal len pozitívne ohlasy. Celkovo sa predalo viac ako 3,5 milióna kópií hry a doposiaľ neznáma značka si veľmi rýchlo vybudovala slušnú fanúšikovskú základňu, ktorá sa len triasla na to, aby sa do tohto krásneho sveta mohla zase vrátiť. A vďaka prvému (a zrejme aj poslednému) platenému DLC The Frozen Wilds teraz majú tú možnosť.

Príbeh Horizon Zero Dawn – Vitaj späť, Aloy

Nechcem tu nijako spoilovať, preto príbeh základnej hry načrtnem naozaj len zľahka. Už spomínaná hlavná hrdinka Aloy obýva takzvaný „Nový svet“ (na časovej osi zhruba rok 3040), kde ľudstvo žije úplne bez techniky podobne ako primitívne praveké kmene. Prírodou sa voľne pohybujú mechanické zvieratá neznámeho pôvodu a účelu, ktoré ľudia aktívne lovia (a sami sú nimi lovení). Úlomky ich častí používajú ako univerzálne platidlo.

Technológie sú pre úplnu väčšinu ľudí veľkou neznámou a tie zvyšky, na ktoré občas v ruinách starého sveta narazia, potom uctievajú ako výtvory bohov. Kedysi dávno sa stalo niečo, čo priviedlo ľudstvo na pokraj vyhubenia a Aloy vďaka dramatickému sledu udalostí postupne zisťuje, čo k tomu viedlo a odkiaľ vlastne stroje pochádzajú.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, podzemie, Aloy

Hlavná dejová línia vás zavedie aj do stále ešte čiastočne funkčných, hoci opustených ľudských zariadení.

Prídavok The Frozen Wilds nenadväzuje na koniec pôvodnej hry, ako sa dalo predpokladať, ale skôr vypĺňa určité príbehové medzery a ďalej rozvíja mytológiu tohto krásne bizarného sveta. Vlastne ide o takú kratšiu epizódu, ktorá pasuje zhruba do tretej štvrtiny hlavnej dejovej línie Horizon Zero Dawn.

V zasneženej oblasti prezývanej The Cut (do svojvoľného slovenského prekladu sa radšej púšťať nebudem) je kmeň Banuk sužovaný strojmi posadnutými takzvaným „Démonom“. Zvieratá sú pod jeho vplyvomsilnejšie, agresívnejšie a celkovo nebohým domorodcom komplikujú život. Aloy sa teda vydáva zistiť, čo je vlastne ten Démon zač a ako sa ho zbaviť.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, Banuk Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, Pigment Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, zvyšky civilizácie

Príbeh Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds je fajn, udrží vás v napätí a celé „vyšetrovanie“ pekne odsápa. Jediným jeho záporom je, že je pomerne krátky, navyše je koniev vyústi tak nejako dostratena. Nie je zlý, pôsobí však dosť otvoreným dojmom, pretože je vo svojej podstate vlastne súčasťou hlavného príbehu pôvodnej hry. Ako samostatná epizóda však funguje o poznanie horšie. Neustále som čakal, že sa ešte nejaký ten quest objaví, avšak musel som sa zmieriť s faktom, že už nič nebude. Škoda.

Po trochu antiklimatickom závere som sa teda vrhol na plnenie zvyšných vedľajších úloh a ďalších pochôdzok (hľadanie pigmentov a zvieracích figúrok), tie však dokončíte relatívne za chvíľku. Celé DLC Frozen Wilds vám tak zaberie približne 10 hodín, čo nie je nič extra. Keď navyše vezmete do úvahy rozsah pôvodnej hry (40 – 50 hodín), cena tohto rozšírenia (24 €) vám začne pripadať mierne prehnaná.

The Frozen Wilds ponúka audiovizuálne spracovanie, z ktorého až mrazí

Než poriadne rozoberieme hrateľnosť, poďme sa najskôr pozrieť na audiovizuálne spracovanie, ktoré je úplne fantastické. Už pôvodná hra Horizon Zero Dawn vyrážala dych svojím prekrásnym stvárnením krajiny, The Frozen Wilds hru obohacuje o planiny pokryté hlbokým snehom a musím povedať, že lepšie spracované som toto skupenstvo vody v žiadnej hre ešte nevidel.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, výhľad Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, Glinthawk

Aloy za sebou necháva stopy, prepadá sa, pri behu hlbokým snehom mení štýl pohybu a viac dvíha nohy od zeme, navyše sa každú chvíľu viditeľne trasie zimou a snaží sa nejako zahriať. Vietor sa pohráva s vločkami snehu vo vzduchu, zmrznutá zem praská pod nohami... Je to naozaj úžasne spracovaná hra, navyše tak presvedčivo podaná, že som počas hrania hľadal hrubý sveter, hoci termostat ukazoval 23 °C.

Nazdory prevažne bielemu ladeniu (sneh je skrátka biely, to sa nedá nič robiť), ale nová oblasť vizuálne nepôsobí jednotvárnym dojmom. Zo snehových závejov tu a tam vykúkajú fragmenty dávnej civilizácie a často tiež narazíte na náleziská farebných pigmentov, ktorými Banukovia radi dekorujú skaly a svoje obydlia. Vizuálny stereotyp teda nehrozí.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, trosky

Zasneženú krajinu tu a tam narušia ľadom pokryté zvyšky dávnej civilizácie. Človeka z toho pohľadu často až zamrazí.

Dabing a hudba sú taktiež na vynikajúcej úrovni. Jednotlivé postavy sú nahovorené skvele a dianie na obrazovke výborne dopĺňajú dynamické rytmy inšpirované hudbou domorodých kmeňov. V oblasti audiovizuálneho spracovania si teda nie je načo sťažovať, tu ide o prvotriednu kvalitu.

Čo nové prináša Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds?

Hrateľnosť pôvodnej hry a The Frozen Wilds je takmer identická, čo je dobrá správa, pretože je parádna. V koži Aloy putujete značne rozľahlou krajinou, zbierate užitočné prírodniny (lístky, vetvičky, kvety atď.), lovíte stroje a z ich mršin zbierate súčiastky, ktorými platíte u obchodníkov, alebo ich používate ako materiál na crafting.

Možno sa pýtate, či okrem novej lokácie The Frozen Wilds ponúka aj nejaké ďalšie zmeny? Nebojte sa, pár noviniek sa nájde. Pribudol nový strom zručností a s ním aj 8 schopností zameraných na efektívnejšie zbieranie materiálov a jazdu na takzvanom mounte.

Rovnako ako v Horizon Zero Dawn si môžete skrotiť mechanický ekvivalent menšieho býka, na ktorého chrbte možno uháňať krajinou. V The Frozen Wilds už je konečne možné zbierať súčiastky a materiály priamo za jazdy, nemusíte teda zliezať zakaždým, keď na zemi uvidíte niečo hodnotné. Po aktivácii daných schopností svoj dopravný prostriedok môžete aj opravovať, zvýšiť mu zdravie, prípadne sa naučiť nový, ničivý útok vykonaný efektným skokom z jeho sedla.

Ďalšou veľkou novinkou The Frozen Wilds sú doposiaľ neznáme druhy mechanickej zveri, ktoré vám pôjdu po krku. Medzi nimi určite vyčnieva Scorcher, oheň pľuvajúca, vysoko agresívna beštia pripomínajúca šakala, ktorej sa budete vyhýbať tak často, ako to len pôjde. Ďalej si do katalógu môžeme pridať ešte stvory Fireclaw a Frostclaw, čo je vlastne jeden a ten istý druh zvieraťa s vizážou obrieho medveďa, len s odlišnými elementárnymi útokmi. A verte mi, že na strety s týmito tromi monštrami budete spomínať dlho.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, súboj Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, súboj

Na svojich potulkách krajinou V The Frozen Wilds často narazíte aj na modro žiariaci Bluegleam, čo je vlastne kryštalizovaná chladiaca kvapalina striekajúca z mŕtvych mechanických zvierat. Tú  budete môcť u obchodníkov vymieňať za nové zbrane a outfity Banukov, čo je super. Trochu sklamaním je však  fakt, že tieto predmety nie sú nijako výrazne lepšie, než tie dostupné v Horizon Zero Dawn.

Z ponuky nových zbraní sa môžete tešiť na domorodú obdobu plameňometov, ľadometu a zariadenie strieľajúce silné elektrické impulzy. Tieto novinky sú vo vašom arzenáli okrem klasických lukov z pôvodnej hry vítaným spestrením. Navyše sú dobre navrhnuté a rozhodne vám v The Frozen Wilds trochu uľahčia súboje s novými druhmi strojov, takže vďaka za ne.

Mrazivý verdikt

A ako vlastne rozšírenie The Frozen Wilds dopadlo celkovo? Veľmi dobre. Hrateľnosť je stále výborná, audiovizuálne spracovanie vynikajúce, Aloy je stále sympatická. Navyše sa tu dočkáme krásnych zasnežených lokácií, nových zbraní, outfitu a nepriateľov. Jediným mínusom toho DLC je iba jeho dĺžka (viac ako 10 hodín z neho nedostanete) a slabší záver príbehu. Ak ste si však užili Horizon Zero Dawn, The Frozen Wilds vás rozhodne nesklame.

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, Aloy, fireclaw Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds, skill tree

Najbližšia príležitosť pozrieť sa do sveta Horizon sa navyše naskytne zrejme až s druhým dielom, čo môže trvať pokojne aj niekoľko rokov. Preto odporúčam si zbaliť čo najteplejšie oblečenie a urýchlene vyraziť do Nového sveta za Aloy. Rozšírenie The Frozen Wilds vychádza 7. novembra 2017 iba pre platformu PS4, pre ktorú vznikla aj táto recenzia.