AD elektro Star Wars

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure (RECENZIA) – ukážkové DLC

Že Nintendo so svojou konzolou Nintendo Switch udrelo klinček po hlavičke, už snáď ani netreba zmieňovať. So svojím hybridným zariadením úspešne dobýva trh stolových konzol aj prenosných zariadení, avšak sú to tiež samotné hry, ktorými exceluje. Už od počiatku tu je tiež vidieť nový trend – Nintendo totiž privádza na svoju konzolu aj cudzie a dosť odlišné značky, ktoré by sa ešte pred rokmi na strojoch tohto japonského výrobcu nikdy neukázali.

Medzi také tituly patrí napríklad exkluzivita Mario + Rabbids Kingdom Battle, ktorá síce pracuje s klasickými reáliami Nintenda, ako je Hubové Kráľovstvo a jeho postavy na čele s princeznou Peach a Mariom, ale pri kormidle sú tu nezbedné králiky Rabbids od Ubisoftu, ktorý túto nesmierne podarenú ťahovú stratégiu vytvoril. Takmer rok od vydania potom vychádza DLC Donkey Kong Adventure – stojí prídavok za to? Čítajte našu recenziu.

Žáner: Ťahová stratégia/adventúra | Vývojár: Ubisoft | Vydavateľ: Ubisoft | Dátum vydania a Platformy: Nintendo Switch (28. júna 2018) | Homepage: rabbids.ubisoft.com/portal/en-us/games/mario-rabbids-kingdom-battle.aspx

Obsah recenzie Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure

1. Donkey Kong Adventure je poriadne veľké rozšírenie
  2. Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure je novou hrou s pôvodnými princípmi
  3. Nové postavy a ich schopnosti sa podarili
  4. Donkey Kong Adventure je ukážkový príklad skvelého DLC
  5. Recenzia Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure: záverečné hodnotenie

Donkey Kong Adventure je poriadne veľké rozšírenie

(13. 7. 2018) Vzhľadom na to, ako veľmi sprofanovaný pojem „DLC“ je, musím hneď na začiatku recenzie spomenúť, že Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure je naozaj veľkým prídavkom, a nie len nejakým kozmetickým balíčkom či drobným rozšírením. Nespadá však ani do škatuľky príbehových rozšírení, pretože Donkey Kong Adventure je samostatne fungujúci prídavok, ku ktorému potrebujete pôvodnú hru vlastne len kvôli spoločným súborom, inak mohol byť tento dodatok k základnej hre pokojne tzv. stand alone rozšírením.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; wallpaper: postavy

Tak to sú oni! Trojica hrateľných postáv, ktorej logicky dominuje Donkey Kong. Ten vystupuje z radu nielen svojou veľkosťou, ale aj špecifickými schopnosťami.

Hra od vás pritom žiada jediné – mať dohranú prvú úroveň Mario + Rabbids Kingdom Battle a tým pádom aj poznať ovládanie a ostatné potrebné základy. Donkey Kong Adventure totiž funguje úplne samostatne. Ako príbeh, tak aj hrateľné postavy alebo prostredie, všetko je úplne nové a neopozerané. Snáď len teda s výnimkou Rabbid Peach, ktorá bola hviezdou už v pôvodnej hre. Tu je vidieť, že autori starostlivo počúvajú spätnú väzbu, hoci totiž titul ponúkol také ikony, ako je Mario, Yoshi či princezná Peach, hlavnú pozornosť na seba strhla práve králičia verzia princeznej a snáď preto je aj jednou z celkovo troch hrateľných postáv Donkey Kong Adventure.

Je to práve Rabbid Peach, ktorá celú šlamastiku začne a áno, slovo šlamastika je naozaj na mieste. V Ubisofte si totiž už v pôvodnej hre vôbec nelámali hlavu nad tým, aby nám nejakým sofistikovaným spôsobom vysvetlili, ako je možné, že sa spojil svet ich Rabbids, úplne inak zamerané Nintendo univerzum a niektoré králiky ešte stihli zmutovať a vziať na seba podobu iných hrdinov. Podobne stupídne začína aj Donkey Kong Adventure, čo vlastne nemyslím ako výčitku. Autori totiž balansujú na hrane hlúposti a extrémnej vtipnosti tak dobre, že vás bude miestami bolieť brucho od smiechu.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: nové postavy Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: rabbids Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: naštvaný Kong

Obrázok 1: U väčšiny zábav bude svojrázna Rabbid Peach. Obrázok 2: Okrem králičej verzie princeznej sú hlavným elementom zábavy ostatní Rabbids, ktorí svojou úrovňou humoru aj celkovej inteligencie pripomínajú obľúbených Mimoňov. Obrázok 3: Zábavné je ale aj stvárnenie ostatných postáv, najmä ich početné grimasy.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure je novou hrou s pôvodnými princípmi

Autori jasne naznačujú nutnosť mať absolvovanú len prvú úroveň pôvodnej hry, Donkey Kong Adventure je totiž úplne osamotené dobrodružstvo, ktoré ale zároveň funguje úplne rovnako ako základná hra. Rozšírenie ako také totiž neponúka žiadny tutoriál, takže si budete musieť osviežiť svoje možno už trochu zabudnuté vedomosti. Ak si kupujete hru spoločne s rozšírením až teraz alebo ste za tú dobu hrali už také kvantum titulov, že ste na originálnu hru a jej fungovanie úplne zabudli, odkážem vás na recenziu pôvodnej hry, kde sú všetky základné princípy opísané a vysvetlené.

Na účely tejto recenzie len v rýchlosti pripomeňme, ako Mario + Rabbids Kingdom Battle vlastne funguje. Hra sa v podstatne delí na dve časti, z ktorých tá menšia, ktorá je čisto adventúrna, zaberie podstatne menej času. Postavy behajú za robotom Beep-0, s ktorým preskúmavate zákutia jednotlivých úrovní a riešite rôzne priestorové puzzle a hádanky. V zásade ide ale len o zábavne strávený presun medzi bojovými poľami (tie sú ohraničené čiernymi vlajkami). Tu sa hra prepne do taktického režimu, kde sa z roztomilého robota stane kurzor a jednotlivé postavy na štvorčekovom podloží už ovládate podľa svojich predstáv.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: more Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: puzzle Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: puzzle a hádanky

Obrázok 1: Pohyb medzi jednotlivými súbojmi slúži ako zábavný odpočinok, intenzitu aj množstvo súbojov a prieskumu okolia však autori opäť dávkujú bezchybne. Obrázok 2: Pri prieskume okolia narazíte na väčšinou jednoduché priestorové puzzle a hádanky. Obrázok 3: Občas sa ale stretnete aj s ťažšími rébusmi, ktoré vám dajú poriadne zabrať.

Jadro súbojov spočíva vo veľmi jednoduchom, ale neskutočne variabilnom a zábavnom systéme volenia troch činností. Môžete jednotlivým postavám prikázať zaútočiť, presunúť sa po bojisku alebo aktivovať špeciálnu schopnosť. Genialita spočíva v tom, že tieto akcie možno medzi sebou kombinovať a v určitých momentoch tiež reťaziť, čo prinesie rozdielne efekty. Niekedy bude protivník ďaleko na dostrel, a tak sa najprv presuniete a potom zaútočíte. Inokedy budete môcť vystreliť hneď, a ešte sa po vydarenom útoku schovať útekom do ústrania, pričom stihnete ešte na ceste do krytu zaútočiť na nepriateľa zblízka a potom aktivovať špeciálnu schopnosť, ktorá napríklad zvýhodní ostatné vaše postavy, ktoré sú vo väčšom nebezpečenstve.

Nehovoriac o vplyve vyššie či nižšie položených miest, skratiek naprieč bojovým poľom, dvojitých skokov cez hlavy spoluhráčov, zničiteľnom prostredí alebo rade špeciálnych schopností. To všetko dokáže poriadne zamiešať kartami. Roztomilá a farebná grafika navyše dáva falošný pocit bezpečia a istoty, lenže aj na najľahšiu obtiažnosť je Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure mnohokrát poriadnou výzvou. Mám ale pocit, že z nepochopiteľných dôvodov autori na obtiažnosti mierne ubrali. U pôvodnej hry som naozaj častokrát opakoval niektoré levely a proti svojej vôli znižoval obtiažnosť, Donkey Kong Adventure je však o niečo jednoduchšou hrou, minimálne z môjho pohľadu.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: boj Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: poškodenie Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: mapa

Obrázok 1: Napriek svojej vizuálnej hravosti a jednoduchosti dokáže Donkey Kong Adventure osloviť aj hardcore hráčov titulov, ako je strategická séria XCOM. Obrázok 2: Garri Kasparov by si hru určite užil. Počítať musíte niekoľko ťahov dopredu, inak sa tiež môže stať, že budete musieť obetovať jednu z postáv pre celkové víťazstvo. Obrázok 3: Level dizajn jednotlivých úrovní musíme rozhodne pochváliť.

Nové postavy a ich schopnosti sa podarili

Vrhnime sa ale na tie najväčšie novinky Donkey Kong Adventure. Na samotnom začiatku sme svedkami toho, ako práve Rabbid Peach prepojí svoj telefón (vždy je čas na nejaké to selfie!) s teleportačnou práčkou z pôvodnej hry, s ktorou sa práve náhodou hrá Rabbid Kong. Tá náhle zmizne a prenesie oboch zúčastnených do novej dimenzie, ktorá je domovom Donkey Konga a králičej verzie Crank Konga, dvoch nových hrateľných postáv. Kým Rabbid Peach obstaráva skôr zábavu a je jedinou postavou zo základnej hry, ktorej arzenál zbraní aj schopností sa dočkal len menších zmien, Donkeyho špecifické bojové umenie zásadne mení vyznenie všetkých bitiek.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: teleportačná práčka Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: súboj Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: strom skúseností

Obrázok 1: Práčka z pôvodnej hry ešte nepovedala posledné slovo. Vašou úlohou bude pozbierať jej súčiastky a vrátiť sa späť do Hubového Kráľovstva. Obrázok 2: Hra voľne prechádza z prieskumných pasáží do ťahových bojov, o ktorých začiatku vždy informujú čierne vejúce vlajky. Obrázok 3: Opäť má každá postava strom skúseností, kde za nazbierané body vylepšujete kľúčové schopnosti.

Mám veľkú radosť z toho, že sa autori nebáli pristúpiť k veľmi zásadným novinkám, ktoré presahujú akékoľvek schopnosti pôvodných postáv. Donkey Kong napríklad môže vziať väčšinu blokov, ktoré doteraz slúžili iba na krytie, a hodiť ich po protivníkoch, čo už samo o sebe absolútne mení zákony všetkých stretov. Nielen, že máte nové prostriedky na boj, budete sa ale predovšetkým rozhodovať, či si môžete dovoliť prísť o tak veľmi dôležité krytie aj za cenu vysokého poškodenia okolitých nepriateľov. Vďaka značnej sile potom môže Donkey Kong tiež vziať do rúk jedného zo spolubojovníkov a spoločne sa presunúť po bojisku, či dokonca zobrať aj tých najťažších protivníkov a hodiť ich po jeho (proti tomuto útoku bezbranných) parťákoch.

Kým Donkey Kong je v žargóne RPG hier skôr tankom s vysokou výdržou, Rabbid Crank podľa očakávaní zastupuje úlohu rozvážneho a múdreho bojovníka, ktorý toho síce veľa nevydrží, ale svojím lukostrelom alternujúcim klasickú brokovnicu dokáže narobiť peknú paseku. Aj v jeho prípade autori nachystali tematické špeciálne schopnosti na čele s veľmi mocnou streľbou za letu. Rabbid Peach zastáva akýsi stred medzi oboma postavami a je akýmsi univerzálom. Súbojový systém teda zostáva rovnaký, ale vďaka novým charakterom a ich schopnostiam sú vo výsledku strety úplne novým dobrodružstvom, ktoré rozhodne neomrzí.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: banánový bumerang Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: hra na bubny Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: Cranky vo vzduchu

Obrázok 1: Jednou zo špeciálnych zbraní Donkey Konga je banánový bumerang. Obrázok 2: Omamnou hrou na bubny tiež dokáže prilákať okolitých protivníkov. Obrázok 3: Crank Kong exceluje najmä svojím útokom zo skoku.

Donkey Kong Adventure je ukážkový príklad skvelého DLC

Priznám sa, že som mal pri zistení, že rozšírenie ponúkne iba 3 postavy bez možnosti ďalšieho výberu, nemalé obavy. Autori však tento krok nezvolili náhodou. Jednotlivé mapy sú špeciálne pripravené práve pre túto skupinku bojovníkov, ktorých schopnosti sú navyše nielen veľmi zábavné, ale hlavne skvele využiteľné v boji. Po nejakej výmene postáv z pôvodnej hry tak vôbec nebudete smútiť. Level dizajn je opäť bezchybný, dokonca by som povedal, že autori pristúpili k ešte rozsiahlejším úrovniam. Tie sa nesú v duchu hier s Donkey Kongom a okrem tropického raja tak navštívime napríklad púšť, zarastenú džungľu alebo daždivé pobrežie.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: bojové pole Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: pláž Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; gameplay: prostredie

Obrázok 1: Modré plošiny sú určené pre Donkey Konga, ktorý sa vďaka nim dostane ďalej než ostatné postavy. Obrázok 2: Veľmi pekne vyzerá napríklad úroveň s morským pobrežím. Obrázok 3: Pozriete sa ale tiež do domorodých dedín.

Okrem veľmi peknej grafiky a opäť skvelej optimalizácie kvitujem tiež nečakane dlhú hernú dobu. Samotnú kampaň som dohral jedným dychom za necelých sedem hodín, avšak Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure podobne ako pôvodná hra ponúka okrem radu vedľajších aktivít tiež veľa dodatočného obsahu vo forme najrôznejších výziev, takže nebudete mať problém atakovať aj desaťhodinovú hranicu, čo je na pomery DLC rozhodne vynikajúci výsledok hodný nasledovania. A to už nehovorím o tom, že podobne ako snáď každá hra od Nintenda aj Donkey Kong Adventure skrýva veľa obsahu k dodatočnému objavovaniu, ak chcete hru vyžmýkať naozaj na maximum.

Jediné, čo by som vytkol, je naozaj len znateľne nižšia obtiažnosť, čo je trochu nepochopiteľný krok. Dosť možno sa ale hráči sťažovali na prílišnú obtiažnosť základnej hry, ktorá rozhodne nerozdávala zlaté mince (tie aktuálne striedajú žltučké banány) len tak zadarmo. Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure je príkladným rozšírením nielen s veľkým množstvom nového obsahu, ale najmä aj sviežim prístupom a dlhou hernou dobou. Toto sa rozhodne podarilo.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure; screenshot: nepriatelia

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure ponúkne aj nových nepriateľov, väčšina z nich sa ale dočkala iba kozmetických zmien.

Recenzia Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure: záverečné hodnotenie