Mario Tennis Aces (RECENZIA) – Slávny inštalatér sa oháňa tenisovou raketou

Čuduj sa svete, obľúbený inštalatér od Nintenda sa, okrem prefláknutého skákania na hlavu úbohým korytnačkám, vo voľnom čase aktívne venuje aj tenisu. Mario Tennis Aces je najnovším pokračovaním športovej série, ktoré štúdio Camelot Software Planning vytvorilo exkluzívne pre konzolu Nintendo Switch. Ide o jasné eso, alebo loptička skončí v oute? Dozviete sa v našej recenzii.

Žáner: Športové | Vývojár: Camelot Software Planning | Vydavateľ: Nintendo | Dátum vydania a Platformy: Nintendo Switch (22. júna 2018) | Homepage: mariotennis.nintendo.com/aces/ |

Obsah recenzie Mario Tennis Aces

1. Ako sa hrá Mario Tennis?
  2. Adventure mód – zábavné súťaženie v otravnom balení
  3. Mario Tennis Aces najviac žiari v multiplayeri
  4. Mario Tennis Aces – množstvo hrateľných postáv a nulová customizácia
  5. Mario Tennis Aces je zábavný tenis, ale...
  6. Recenzia Mario Tennis Aces: záverečné hodnotenie

Ako sa hrá Mario Tennis?

(3. 7. 2018) Mario Tennis Aces je športová hra zameraná na jeden z najpopulárnejších loptových športov – futbal. Samozrejme žartujem, už len z názvu musí byť každému úplne jasné, že ide o tenis, v ktorom namiesto reálnych hráčov na kurtoch vyvádzajú obľúbené postavičky Nintenda.

Mario Tennis Aces; wallpaper: logo

Mariov backhand je jednoducho neprekonateľný.

A ako že sa vlastne Mario Tennis Aces hrá? Dobre, herné mechanizmy sú pomerne jednoduché, ale úplne si všetky osvojiť a naučiť sa ich používať vyžaduje slušnú dávku cviku. V zásade máte na výber niekoľko základných odpalov raketou (milovníci tenisu mi snáď odpustia moju laickú terminológiu) a pár technických vychytávok, ktoré by mohol závidieť aj samotný Roger Federer. Predovšetkým ide o špeciálnu energiu, ktorú postupne získavate úspešnými odpalmi.

Najčastejšie túto energiu ale budete využívať na Zone Shoty – megarýchle údery, pri ktorých sa spomalí čas a vy si môžete relatívne v pokoji zamieriť tam, kam potrebujete. Takto vystrelené loptičky je veľmi ťažké dobehnúť a ešte ťažšie sa blokujú, pretože pri nich reálne hrozí zlomenie rakety. Trik je v tom, že musíte počkať, kým loptička doletí až tesne k vám a až potom ju odpáliť na druhú stranu siete. Ak všetko načasujete správne, zápas pokračuje ďalej, ale ak odpálite príliš skoro, vaša raketa sa pokazí a bod získava protivník.

Mario Tennis Aces; gameplay: game, set, match Mario Tennis Aces; gameplay: K.O. Mario Tennis Aces; gameplay: zone shot

Obrázok 1: Game, set, match je najkrajšia veta na svete. Aspoň v Mario Tennis Aces. Obrázok 2: Výhra K.O., teda zlomením protivníkovej rakety, je až podozrivo uspokojivá. Obrázok 3: Zone Shot je v rukách skúseného hráča priamo smrtiaci nástroj.

Rakiet máte na zápas obmedzené množstvo, ich lámanie sa tak môže stať plnohodnotnou súčasťou vašej taktiky a hocikedy vám pomôže poraziť protivníka, ktorého by ste inak klasickým tenisom neprekonali. A aj keď to možno znie ako podpásovka, na výhre technickým K.O. pomocou zlámania všetkých rakiet je niečo zvláštne uspokojivé.

Energiu navyše možno využívať aj na Trick Shot, čo je akrobatické preletenie z jednej strany kurtu na druhý, čo sa skvele hodí na vyberanie loptičiek mimo váš dosah, a ničivý Special Shot, čo je vlastne oveľa silnejší Zone Shot obohatený o efektnú animáciu (vďaka čomu výrazne pripomína ultimátne útoky napríklad z bojoviek). Mario Tennis Aces je teda z hľadiska herných mechanizmov prekvapivo komplexné. Nečakajte však nejaký komplikovaný simulátor, aj keď niektoré zápasy môžu byť dosť vypäté, stále ide o čistokrvnú arkádu, kde je hlavným cieľom predovšetkým dobrá zábava. A darí sa to? Darí. Viacmenej.

Adventure mód – zábavné súperenie v otravnom balení

Mario Tennis Aces začína na konci tenisového turnaja, hneď po triumfálnom víťazstve Maria nad jeho úhlavným nepriateľom Bowserom. Počas gratulácií však do deja vstúpi Wario a Waluigi a ponúknu Luigimu, dvojčaťu samotného Mária, záhadnú a veľmi mocnú raketu. Z rakety sa uvoľní niečo nepredvídateľné a nadprirodzené, Luigiho ovládne akási temná sila a na Mariovi je, aby zachránil svojho brata aj celé kráľovstvo. A aká to náhoda, akýkoľvek problém v Mario Tennis Aces sa dá vyriešiť pomocou tenisovej rakety.

Na rovinu, príbeh, teda režim Adventure, je pomerne hlúpy a úplne očividne slúži len ako zámienka k tenisovým zápasom či iným zábavkám. V koži Maria potom cestujete naprieč celým kráľovstvom, hráte tenis, plníte úlohy, bojujete s bossmi a tak podobne. A hoci by sa tieto úrovne obišli bez časového limitu (miestami trochu frustrujúceho), hrateľnosť samotná je fajn, boss fighty sú vcelku kreatívne a vaše tenisové schopnosti preveria naozaj starostlivo.

Mario Tennis Aces; gameplay: mapa Mario Tennis Aces; gameplay: mäsožravky Mario Tennis Aces; gameplay: madame mirage

Obrázok 1: Svetom Mario Tennis Aces sa pohybujete po tejto mape. Obrázok 2: Tieto roztomilé kvietky majú rady mäso, nepohrdnú ale ani tenisovými loptičkami. Obrázok 3: Časové limity si tvorcovia pokojne mohli odpustiť.

Okrem zápasov na klasických kurtoch sa v Mario Tennis Aces dočkáme aj niekoľkých spestrení, ako sú napríklad ľudia prebiehajúci cez ihrisko na vlakovej stanici, ktorým sa musíte vyhýbať, alebo klasické mariovské kvietky požierajúce vystrelené loptičky, ktoré po vás potom pľujú. Uvidíte ale aj variáciu legendárneho Arkanoidu v tenisovom štýle. Podobných vymožeností Adventure mód ponúka viac a je tak pomerne variabilný. Bohužiaľ tento režim neuveriteľne trpí zdĺhavými rozhovormi a nemožnosťou reštartovať zápasy. Možno to bude znieť ako maličkosť, ale tento faktor mi celý Adventure mód dokonale znechutil. Pýtate sa prečo? Nahrali ste mi na smeč.

Ak sa vám nepodarí nejaký zápas, logicky máte chuť skúsiť to znova. V Mario Tennis Aces však každý zápas začína úvodným dialógom, po skončení zápasu sa musíte preklikať štatistickými tabuľkami, aby ste všetko zakončili záverečným rozhovorom. Hra vám ale neponúkne možnosť „retry“, ako by sa dalo očakávať, ale vás sprosto vykopne späť na mapu, takže musíte znova kliknúť na danú úlohu, prejsť si úvodným rozhovorom, odohrať celé kolo, absolvovať záverečný pokec a tak stále dokola. Vzhľadom na to, že niektoré misie sú pomerne náročné a budete ich opakovať aj niekoľkokrát, začnete tvorcov veľmi skoro preklínať.

Mario Tennis Aces; gameplay: arkanoid Mario Tennis Aces; gameplay: reflection room Mario Tennis Aces; gameplay: Petey Piranha

Obrázok 1: Variácie na legendárny Arkanoid. Obrázok 2: V tomto leveli som prvýkrát pocítil zúfalú potrebu tlačidla „retry“. Obrázok 3: V rámci Adventure módu na vás čaká niekoľko kreatívnych boss fightov.

Naozaj nechápem, prečo tu chýba možnosť okamžitého reštartu, ktorý by vás jednoducho vrátil na začiatok zápasu bez zbytočných prieťahov. Je to nedomyslené, iritujúce a kompletne to ničí celkové tempo hry, čo je škoda. Celkovo Adventure mód nie je zlý, svojou zábavnosťou sa však multiplayerovým režimom nemôže rovnať.

Mario Tennis Aces; wallpaper: smeč

Ultimátne útoky, teda Special Shoty, sú priamo zničujúce!

Mario Tennis Aces najviac žiari v multiplayeri

Potenciál Mario Tennis jednoznačne najviac vynikne pri hre viacerých hráčov, kedy sa stretnete s partiou kamarátov, každému vrazíte do ruky jeden Joy-Con a z jedného gauča sa spoločne vrhnete do nekonečných súbojov na tenisových kurtoch. Túto skúsenosť vám ponúkne položka Free Play v hlavnom menu, kde sa s ďalšími troma hráčmi môžete pustiť do raketových súbojov v klasickej dvojhre či štvorhre.

Osobne som si užil najväčšiu porciu zábavy práve v týchto okamihoch, kedy som sa s priateľmi navzájom hecoval k lepším výkonom. Samozrejme so sebou tento režim nesie isté úskalia, hlavne v prípade prehry, ktorá môže ľahko zničiť nejedno dlhoročné priateľstvo. Moja vlastná žena so mnou po jednom zápase zakončenom K.O. (teda zlomenou raketou) neprehovorila asi 2 hodiny a odobrala sa do pracovne, kde ostentatívne šušťala žiadosťou o rozvod. Ďalší zápas otočený v jej prospech však naše manželstvo zachránil.

Mario Tennis Aces; gameplay: štvorhra Mario Tennis Aces; gameplay: ruins Mario Tennis Aces; gameplay: komentár

Obrázok 1: Free Play mód vám ponúkne klasickú dvojhru alebo štvorhru. Obrázok 2: Jednotlivé kurty sú, čo sa týka prostredia, pomerne rozmanité. Obrázok 3: Vtipný komentátori nesmú chýbať.

Ďalším režimom v ponuke je Swing Mode, čo je vlastne prezlečený Free Mode, iba s možnosťou využiť pohybové ovládanie. Je to pomerne milý návrat do čias Nintendo Wii, samotné ovládanie je však trochu nepresné, a ak nie ste zarytými priaznivcami motion controlled hier, pokojne sa bez ostychu vráťte späť do Free Mode.

Posledná položka v hlavnom menu je Tournament (online či offline proti AI). V podstate ide o klasický tenisový turnaj pre 4 základné dvojice, kde podľa štandardného pavúka víťaz/porazený postupujete do čela tabuľky až do finálneho zápasu. Je to zábavné a v prípade online režimu aj veľmi náročné (pretože všetci hrajú oveľa lepšie ako ja), len je škoda, že sa za vyhraný zápas reálne nedočkáte žiadnej odmeny. V online sa vám aspoň zvýši rank, offline ale neponúkne nič než niekoľkosekundový záber na pohár víťaza. Viac vôbec nič.

Mario Tennis Aces; gameplay: special shot Mario Tennis Aces; gameplay: stadion Mario Tennis Aces; gameplay: tournament

Obrázok 1: Special Shot môže ukončiť nejeden zápas. Alebo priateľstvo. Obrázok 2: Jeden z mála klasických štadiónov v hre. Obrázok 3: Tournament si môžete zahrať proti živým hráčom, alebo proti AI.

Mario Tennis Aces – množstvo hrateľných postáv a nulová customizácia

V multiplayeri máte na výber zo slušnej ponuky hrateľných postáv z nintendovského univerza (Mario, Luigi, Peach, Bowser, Wario, Waluigi, Toad, Donkey Kong atď.), ktoré sa líšia pohyblivosťou, silou odpalu a ďalšími kritériami. Rozdiely sú pomerne zrejmé – či už teda uprednostníte rýchlosť a obratnosť, hrubú silu či zvolíte nejaký zlatý stred, je už na vás. U týchto postáv ma však sklamala neprítomnosť akejkoľvek customizácie.

Mario Tennis Aces; gameplay: Donkey Kong Mario Tennis Aces; gameplay: Peach Mario Tennis Aces; gameplay: Spike

Obrázok 1: Okrem obligátneho Maria sa ukáže aj napríklad Donkey Kong... Obrázok 2: a Princezná Peach... Obrázok 3: alebo Spike.

Napríklad v takom Mario Kart Deluxe 8 ste si hraním prirodzene odomykali upgrady vášho vozidla, takže ste si nielen mohli zostaviť naozaj skvele vyzerajúci stroj, ale aj výrazne upraviť jeho jazdné vlastnosti. U Mario Tennis Aces som čakal aspoň vymeniteľné rakety, farby loptičiek alebo napríklad potítka a čelenky, ale bohužiaľ, ničoho podobného som sa nedočkal.

Vzhľad postáv teda nie je nijako možné upraviť, z audiovizuálneho hľadiska je na tom ale Mario Tennis Aces celkovo veľmi dobre. Grafika je pekne farebná, textúry krásne ostré a všetko vyzerá dobre v handheld aj v TV móde. Jednotlivé kurty sú pomerne pestré, pekne detailné a potešia aj roztomilé pohybové animácie postáv, ako je pretáčanie rakety v rukách, poklepávanie loptičkou o zem atď. Vydarené a vierohodné zvuky ešte dojem skutočného tenisového zápasu prehlbujú.

Mario Tennis Aces; gameplay: Luigi Mario Tennis Aces; gameplay: Wario

Obrázok 1: Za všetko môže Luigi! Obrázok 2: Wario je roztomilo groteskný záporák.

Mario Tennis Aces je zábavný tenis, ale...

Mario Tennis Aces je bez debát veľmi dobrá hra. Zábavnú hrateľnosť zráža do prachu antuky len nemožnosť okamžitého reštartu zápasov v Adventure režime, neexistujúca customizácia hrateľných postáv v multiplayeri a celkovo slabšia ponuka herných módov. Aj napriek pomerne komplexným herným mechanizmom nie je problém do hry okamžite preniknúť a začať sa baviť. Skutočné majstrovstvá si však vyžiadajú nejaký ten cvik a veľa odohraných zápasov. Pokiaľ máte radi tenis či jednoducho hľadáte nejakú športovú hru, ktorú môžete hrať s kamarátmi, Mario Tennis Aces je bezpochyby dobrou voľbou.

Mario Tennis Aces; wallpaper: Mario

Fúzatému inštalatérovi sa darí aj na tenisových kurtoch!

Recenzia Mario Tennis Aces: záverečné hodnotenie