Vyberte prvok na stránke, ktorého sa chyba týka
Predĺžili sme pre vás otváraciu dobu našich predajní, aby ste mohli tento rok nakúpiť darčeky v pokoji a bez stresu.

Všechny dárky BEBA Comfort a Tescoma

Sedem vitamínov a látok, ktoré by tehotnej žene nemali chýbať

Zľavové tornádo práve zľavnilo tisíce produktov vo všetkých kategóriách. Poponáhľajte sa!
Zobraziť katalóg
Sedem vitamínov a látok, ktoré by tehotnej žene nemali chýbať

Tehotenstvo je krásna záležitosť a pre ženu veľmi významné obdobie. Jej telo prechádza mnohými zmenami a žiada si viac starostlivosti a živín ako predtým. Okrem správneho cvičenia v tehotenstve, ktoré ženu pripravuje na pôrod a udržuje v kondícii, je nevyhnutná aj vyvážená strava obsahujúca potrebné vitamíny a látky, ktoré sú v tehotenstve dôležité. Poradíme vám, ktoré to sú a prečo ich vaše telo potrebuje.

Vitamíny v tehotenstve

Aké vitamíny sú v tehotenstve dôležité

Vhodnou voľbou v tehotenstve sú doplnky stravy. Tu máte istotu, že telu dodáte správne množstvo potrebných živín a vitamínov. Najmä ak ste vegetariánka, vegánka alebo trpíte nechutenstvom či nejakým druhom ochorenia, je viac než nutné sa poradiť s odborníkom, aké dôležité vitamíny a v akej podobe potrebujete svojmu telu dodávať v období tehotenstva.

Ovšem odporúčame sa vyhnúť potravinovým doplnkom, ktoré obsahujú látky, ktoré nutne nepotrebujete. Telo tak len zbytočne zaťažíte. Kupovať by ste mali len doplnky stravy špeciálne určené pre nastávajúce mamičky. V tehotenstve je najdôležitejšie mať dostatok kyseliny listovej, železa, horčíka, jódu, vápnika, vitamínov B, C a D a mastných kyselín.

1. Kyselina listová aj pred otehotnením

Kyselinu listovú sa odporúča brať hneď v prvom trimestri. Pomáha totiž znižovať riziko niektorých vrodených vývojových porúch plodu, akými sú napríklad rázštep chrbtice a postihnutie mozgu a miechy. Ak chcete mať istotu, že bude všetko v poriadku a vaše tehotenstvo je plánované, nebojte sa užívať kyselinu listovú už niekoľko mesiacov pred otehotnením, resp. už počas pokusov o počatie. V jej užívaní vytrvajte minimálne do konca prvého trimestra.

Denný príjem kyseliny listovej by mal byť medzi 600 až 1 000 mikrogramami. Môžete ju užívať buď v tobolkách, ktoré kúpite v lekárni, alebo tiež v bežne dostupnej zelenine, ako sú špenát, paradajky, kapusta alebo koreňová zelenina. Ďalej ju obsahujú orechy, ovocie, lesné plody či raňajkové cereálie. Prospešné látky kyseliny listovej sa však ničia varením a dlhším skladovaním, práve preto sú vhodné doplnky stravy a veľký prísun čerstvej zeleniny.

Konzumáciou kyseliny listovej určite nič nepokazíte, práve, naopak, je veľmi dôležitá pri správnom delení buniek a jej nedostatok môže viesť k vrodeným vývojovým poruchám, spomalenému vývoju plodu, k predčasnému pôrodu či dokonca k potratu.

Dostatok zeleniny v tehotenstve
Doprajte si pravidelne pestrú stravu plnú ovocia a zeleniny a žiadny dôležitý vitamín vám nebude chýbať.

2. Vitamíny (B, D, C) pre tehotné ženy

Vitamíny sú telu veľmi prospešné, to je známa vec. V tehotenstve to platí dvojnásobne. Každý z vitamínov B, D a C má pozitívne účinky, a teda ani jeden z nich by ste nemali zabúdať.

Vitamín B

Vitamín B vo formách B1, B2, B6 a B12 je dôležitý na správny vývoj detského mozgu, posilňuje imunitný systém a má vplyv na kvalitu pokožky a očí. Rovnako hrá významnú úlohu pri tvorbe DNA a krvotvorbe.

Vitamín D

Telo ho čerpá zo slniečka. Stačí len pár minút na slnku denne a budete ho mať dostatok. V tehotenstve preto nezabúdajte dostatočne chodiť von. Vitamín D je totiž významným prvkom na spracovanie vápnika, a teda aj dobrý stav kostí.

Vitamín C

Má význam pre imunitný systém a dobré vstrebávanie železa do tela. Má antioxidačné účinky a chráni telo pred voľnými radikálmi.

3. Nastávajúca mamička a horčík

Horčík, čiže magnézium, je v tehotenstve tiež veľmi dôležitá látka. Hrá dôležitú úlohu pri správnom vývoji svalov a nervov aj pri raste kostí a zubov. S ním vám bábätko porastie v brušku jedna báseň. Zvyčajne nie je potrebné ho príliš dopĺňať, ale je výborným pomocníkom, ak trpíte kŕčmi v lýtkach alebo vám nadmerne tvrdne bruško. Horčík je skrytý napríklad v celozrnných produktoch, slnečnicových semienkach alebo orechoch.

Nastávajúca mamička a horčík
Majte dostatok horčíka v tehotenstve a vaše bábätko porastie jedna báseň.
i Ani v tehotenstve nezabúdajte na pravidelný pohyb. Neviete, ktoré cvičenie je pre tehotné ženy vhodné? Nápoveď nájdete v našom článku Fit mamička, čiže ako cvičiť v tehotenstve.

4. Mastné kyseliny v odbobí gravidity

Správny vývoj mozgu a zraku vášho dieťaťa si žiada dostatok omega-3 mastných kyselín. Jedzte preto veľa morských rýb a ľanových semienok, aspoň dvakrát týždenne. Lepšie je však tieto látky konzumovať v potravinových doplnkoch, pretože panujú obavy, že morské ryby obsahujú veľa ortuti a ľanové semienka môžu obsahovať plesne. Vyberajte preto tieto produkty z overených zdrojov.

5. Prínosy vápnika pre budúce mamičky

Vápnik má veľa predností – podporuje zdravý rast kostí, zubov, srdce, nervov, svalov a podporuje vývoj plodu počas tehotenstva. Denne sa odporúča prijať 1 000 mg vápnika. Jeho nedostatok však vývoj vášho bábätka neovplyvní nijako výrazne. Jeho správna hladina však určite nie je na škodu a navyše vám pomôže v 2. trimestri bojovať proti kŕčom. Takže pite mlieko a jedzte mliečne výrobky, mak, brokolicu, špenát alebo kapustu. Avšak aj tu pozor na nadbytok. Príliš veľa vápnika môže spôsobiť močové kamene. Odporúčame sa aj v tomto prípade poradiť s lekárom.

6. Železo v tehotenstve

Železo je v tehotenstve potrebné – telo ho potrebuje väčšie množstvo napríklad z dôvodu väčšieho prekrvenia maternice. To však neznamená, že by ste ho mala automaticky dopĺňať. Železo je špecifická látka a o jeho množstve a prípadnom nedostatku by ste sa mali poradiť so svojím lekárom. To predovšetkým z toho dôvodu, že nielen jeho nedostatok, ale aj nadbytok je nebezpečný.

Nedostatok železa sa najviac prejavuje predovšetkým na konci tehotenstva, teda v treťom trimestri. Bežne je ťažké ho doplniť, to by ste nejedli nič iné ako špenát, strukoviny alebo orechy, preto sú vhodným variantom doplnky stravy s obsahom železa. Tie sa však odporúčajú, ak je u vás skutočne preukázaná chudokrvnosť, teda porucha tvorby červených krviniek.

7. Význam jódu v prvom trimestri tehotenstva

Jód je nevyhnutný na správny vývoj štítnej žľazy vášho bábätka predovšetkým v prvom trimestri tehotenstva. Rovnako pomáha aj pri tvorbe nervového systému plodu. Ak chýba mamičke jód, stúpa riziko vzniku vrodených vývojových porúch a potratu. Zvláštnu pozornosť musia tehotné ženy venovať tejto látke, ak trpia zvýšenou alebo zníženou funkciou štítnej žľazy. Preto len čo zistíte, že ste v inom stave, alebo sa rozhodnete otehotnieť, mali by ste sa poradiť so svojím endokrinológom. Ten vám predpíše vhodnú dávku liekov, aby bolo všetko v norme. Ženy, ktoré trpia zvýšenou funkciou štítnej žľazy by sa mali vyvarovať doplnkom stravy s jódom a užívať výhradne vitamíny pre tehotné bez jódu.

Bežne jód nájdete v jódovanej kuchynskej soli, morských rybách, mlieku a mliečnych produktoch. Aby ste svoju štítnu žľazu udržiavali v „kondícii“, jedzte zdravo, vyvarujte sa stresu, športujte a nefajčite. Pomôže to vám aj vášmu bábätku.

Vitamíny v požehnanom stave
Tehotenstvo je nádherné obdobie života. Aby bolo čo najpríjemnejšie, strážte si množstvo látok, ktoré sú pre vás aj vaše bábätko dôležité.

Ktorému vitamínu sa v tehotenstve radšej vyhnúť

Zradným vitamínom je vitamín A. Kvôli nemu mnoho žien váha, či vitamíny a doplnky stravy v tehotenstve vôbec užívať. Vitamín A je totiž v tehotenstve prospešný a má množstvo pozitívnych účinkov, ale vo vysokých dávkach môže byť až toxický a môže narušiť napríklad správny vývoj končatín vášho bábätka. Na to stačí iba 2× vyššia dávka než je denná odporúčaná dávka! Pokiaľ si budete dávať pozor a sledovať zloženie doplnkov stravy, nemáte sa čoho báť.

V tehotenstve sa ďalej odporúčame vyvarovať jedál, ako sú pečeň, paštéty alebo pečeňové knedličky. Mrkva, ktorá obsahuje beta-karotén, ktorý sa v tenkom čreve premieňa na vitamín A, je neškodná a predávkovanie vitamínom A určite nehrozí.

Vyvážená strava je základ zdravého tehotenstva

Počas 9 mesiacov je vašou úlohou dostatočne živiť bábätko a poskytnúť mu tie najlepšie podmienky na zdravý a správny vývoj a rast. Jedzte preto všetko, ale všetko s mierou. Vášmu bábätku možno zachutí niečo, čo vám práve nie. Doprajte si preto pestrú stravu plnú bielkovín, zeleniny a ovocia a nebojte sa ani tukov a sacharidov. Keď vášmu telu nebude chýbať žiadna dôležitá látka a vaše bábätko dostane všetko, čo potrebuje, je oveľa väčšia šanca, že celé vaše tehotenstvo prebehne bez problémov a v rovnováhe až do samotného konca.

0
Vytlačiť
Skúste nové Alza Premium Moja Alza Prihlásiť Ako nakúpiť
Tipy na vianočné darčeky Zobraziť
P-DC1-WEB21
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi