Doručení zdarma Emise pro AP+ v app - všechny segmenty

Dragon Ball Z: Kakarot (RECENZIA) – Goku bojuje na poli akčných RPG

Superslávna manga séria Dragon Ball rozprávajúca o legendárnych bojovníkoch sa dočkala ďalšej adaptácie. Prevod diela zbožňovaného miliónmi fanúšikov po celom svete do videohernej podoby si tentokrát vzalo na starosť japonské štúdio CyberConnect2, ktoré trochu nečakane zabrúsilo do žánru akčného RPG. Ako teda dopadlo Dragon Ball Z: Kakarot, ktoré vyšlo 17. januára 2020 na PC, PS4 a Xbox One?

Recenzia (PS4)

• Žáner: Akčné RPG • Multiplayer: Nie • Vývojár: CyberConnect2 • Vydavateľ: Bandai Namco Entertainment • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (17. januára 2020)Homepage • Čeština: Nie

Obsah recenzie Dragon Ball Z: Kakarot (PS4)

1. Dragon Ball Z: Kakarot – Goku a spol. chránia plenétu
  2. Akčné RPG, alebo bojovka s prvkami RPG?
  3. Ka-me-ha-me-hááááááááááááááááááááááá!
  4. Dragon Ball Z: Kakarot – Komunitnéá Dračie gule
  5. Vyhral Kakarot súboj po audiovizuálnej stránke?
  6. Dragon Ball Z: Kakarot – OK alebo KO?
  7. Recenzia Dragon Ball Z: Kakarot: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky na hru Dragon Ball Z: Kakarot PC

Dragon Ball Z: Kakarot – Goku a spol. chránia planétu

• Recenzia: 28. 1. 2020 • Autor: Štěpán Lenk

Námet japonskej anime série Dragon Ball Z Akiry Toriyama, kde takmer všemocní bojovníci zvádzajú epické súboje o záchranu Zeme a svojimi energetickými útokmi často trhajú na kusy celé planéty, priamo zvádza na spracovanie do klasickej bojovky. S niečím podobným už ale v roku 2018 prišlo štúdio Arc System Works s titulom Dragon Ball FighterZ. Studio CyberConnect2 teda s Dragon Ball Z: Kakarot skúša trochu odlišný prístup a vypúšťa hlavného hrdinu menom Goku do ringu žánru akčných RPG. Ako sa teda s legendárnou predlohou popasoval?

Začneme pekne od začiatku – príbeh Dragon Ball Z: Kakarot opisuje osudy Gokua, ostrieľaného bojovníka, ktorý spoločne so svojimi priateľmi bránia Zem proti (prevažne) mimozemským inváziám, a je celkom nepochybne hlavným ťahákom hry. Aby tiež nie, anime predloha svoju popularitu nezískala len tak pre nič za nič a Dragon Ball Z: Kakarot svojou interpretáciou slávnej značke nerobí žiadnu hanbu. Dej vás prevedie všetkými kľúčovými udalosťami (čítaj súbojmi) predlohy a umožní fanúšikom (prípadne úplne novým hráčom) prežiť všetky epické momenty série Dragon Ball Z.

Dragon Ball Z: Kakarot; screenshot: Goku, Gohan
Goku a Gohan – otec a syn a tiež ústredné postavy anime série Dragon Ball Z.

Rovnako, ako pôvodný anime seriál, sa videohra zameriava na dospelú etapu Gokuovho života, pričom veľa priestoru tu dostáva vzťah so synom Gohanom a úhlavným rivalom Vegetom, zdanlivo prvoplánovým záporákom. Výchova mladého Gohana je jedným zo základných dejových línií hry, dieťatko akoby svojmu otcovi z oka vypadlo a Gokuova starostlivosť a snaha svojmu potomkovi zariadiť aspoň trochu normálne detstvo je miestami až dojemná.

Musím sa priznať, že ma Dragon Ball Z: Kakarot na úplnom začiatku príliš neoslovil, hrateľnosť na mňa v čele so súbojovým systémom pôsobila značne chaotickým dojmom a dopredu ma ťahal práve podarený a zábavný príbeh. Tunajšie postavy si rýchlo obľúbite, či už ide o sympatického kladného hrdinu, alebo báječne sebavedomých a egocentrických záporákov. Fanúšikov určite poteší, že sa aspoň na skok objaví takmer každý, kto vo svete Dragon Ball ságy niečo znamená. A čím ďalej som sa prehrýzal dejovou líniou, tým viac sa mi herné mechaniky dostávali pod kožu ako kanji symbol vytetovaný na ramene pätnásťročnej školáčky... a ja som si zrazu uvedomil, že sa vlastne slušne bavím.

Akčné RPG, alebo bojovka s prvkami RPG?

Dragon Ball Z: Kakarot síce žánrovo spadá do kategórie akčné RPG, bojovkové korene však tečú z každej časti hry ako pot z čela bojovníka uprostred bitky. Hrateľnosť totiž z väčšej časti tvoria práve súboje, a pokiaľ práve nebojujete, pohybujete sa v niekoľkých rozľahlých lokáciách a odškrtáváte si klasické RPG aktivity – plníte vedľajšie questy, ničíte nepriateľské veže, zbierate herné meny potrebné na upgrad vašich schopností, môžete loviť, variť, rybárčiť, bojovať s nepriateľmi a naháňať si tak skúsenosti, však to poznáte.

Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: mesto Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: dinosaurus Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: open world
Nudne spracovaný open world v Dragon Ball Z: Kakarot ani dinosaurus nespasí.

V týchto pasážach však nutne dochádza k značnému spomaleniu tempa hry, pretože spomínané činnosti v hre typu Dragon Ball Z: Kakarot pôsobia trochu nepatrične, skoro až zbytočne. Lokácie, po ktorých môžete voľne pobehovať, sú síce značne rozľahlé, zároveň ale pôsobia úplne neživým dojmom, takže aj keď máte k dispozícii superrýchly beh alebo lietanie á la Superman, objavovanie tunajšej krajiny je jednoducho nuda. Väčšina vedľajších questov je navyše až banálne jednoduchých (prines, nájdi, zabi) a ostatné aktivity tiež nie sú nijak inovatívne. Snáď len na rybárčenie som sa z nejakého bizarného dôvodu rád vracal, ale v akej inej hre používate ako návnadu svoj opičí chvost a potom obriu rybu jedným mocným kopom vymrštíte na breh?

Rozumiem snahe autorov dať hráčom voľnosť a možnosť objavovať svet série Dragon Ball, nimi stvorené lokácie ale k nekonečnému túlaniu sa krajinou a preskúmavanie každej zapadnutej jaskyne veľmi nevyzýva. Open world hry teraz síce frčí, obria krajina v Dragon Ball Z: Kakarot však pôsobí trochu samoúčelne a vlastne vás len zdržuje od hlavnej náplne hry – od súbojov.

Ka-me-ha-me-háááááááááááááááááááááááá!

Súboje s nepriateľmi sú alfou a omegou celej hry. Na rozdiel od klasických bojoviek sa tu ale nepohybujete v 2D aréne snímanej z bočného pohľadu, ale poletujete so svojou postavou v plnom 3D priestore, pričom môžete klesať a stúpať, ako len chcete. K dispozícii máte úder na blízko, rýchly úhyb do strany, blok, výboj energie nazvaný „ki“ na diaľku a slušný rad komb a špeciálnych supersilných útokov, vrátane legendárneho „kamehameha“, alebo zakončovacieho úderu schopného zrovnať so zemou celú planétu.

Dragon Ball Z: Kakarot – Recoome Boss Figh (Gameplay)

Ukážka typického boss fightu v Dragon Ball Z: Kakarot.

Súboje sú dynamické, veľmi rýchle a nadpozemsky prehnane epické. Každý bojovník, ktorého sa chopíte (za Gokua si nezahráte až tak často) je neuveriteľne silný a aj tá najmenšia potýčka s radovými nepriateľmi pôsobí v podaní Dragon Ball Z: Kakarot neskutočne efektne. Údery o sile parnej lokomotívy padajú jeden za druhým, firebally svištia vzduchom a vojnové pokriky sa ozývajú krajinou až do samotného jadra planéty. Jednoducho, akonáhle dôjde na súboje, je na čo sa pozerať.

A ako je každá akčná chvíľka skvelé predstavenie z vizuálneho hľadiska, o to viac zamrzí, že súbojový systém začne po určitej dobe pôsobiť ľahko stereotypne. Máte síce k dispozícii hneď niekoľko hrateľných bojovníkov (a ďalší vám budú v boji mnohokrát asistovať), škála ich úderov a schopností je ale veľmi podobná. Tým síce odpadá nutnosť učiť sa kombinácie útokov pre každú postavu zvlášť, zároveň ale po určitej dobe budete pred každým súbojom úplne presne vedieť, do čoho idete. Niekomu to vadiť nemusí, ja by som naopak trochu tej rozmanitosti uvítal. Čo sa ale monumentálnosti týka, v tomto smere sa Dragon Ball Z: Kakarot vyrovná len máloktorá bojovka. Strhujúcu atmosféru akčnej scény anime predlohy sa štúdiu CyberConnect2 podarilo vystihnúť dokonale.

Dragon Ball Z: Kakarot – Komunitné Dračie gule

V priebehu hry sa vžijete do kože mnohých bojovníkov, či už ide o hlavného hrdinu Gokua, jeho syna Gohana, mimozemských bojovníkov Vegetu a Piccola, rozpustilého Krillina, statočného Yamchu a ďalších. V príbehových misiách výber postavy nemôžete ovplyvniť, čo už ale ovplyvniť môžete, sú ich štatistiky. Tie zvyšujete levelovaním či napríklad konzumáciou jedál, v tréningových challenge potom môžete odomykať nové špeciálne schopnosti a útoky. Štatistiky bojovníkov ale môžete ovplyvňovať aj pomocou pasívnych bonusov plynúcich z takzvaných Komunít.

Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: komunity Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: cooking komunity Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: development komunity
Komunity sú pre mňa príjemným prekvapením a nečakane zábavnou zložkou hry.

Čo to je, pýtate sa? komunity sú v Dragon Ball Z: Kakarot prekvapivo zábavnou a inovatívnou minihrou, ktorá môže vo výsledku pomerne výrazne ovplyvniť vašu hru. Čas od času totiž dostanete symbol s portrétom jedného z charakterov vyskytujúceho sa v hre. Tento symbol potom môžete umiestniť na jednu zo siedmich Komunitných násteniek (Comunity Board) rozdelených podľa „odboru“ (Komunita bojovníkov Z/kuchárska/dobrodruhov/vynálezcov/božská atď.). Čím viac symbolov k jednotlivej komunite priradíte, tým vyšší bude mať rank a tým viac pasívnych bonusov získate pre všetkých svojich bojovníkov.

To znie dosť jednoducho, má to ale ešte jednu rafinovanú rovinu – každá postava totiž sama o sebe vyniká v inom odbore, v kombinácii s inými charaktermi ale pridáva podstatný bonus k ranku celej komunity. Aby ste ale tento bonus aktivovali, musíte symboly želateľných postáv zaradiť za seba, ale v komunite je len obmedzené množstvo slotov... Často teda budete premýšľať, koho symbol šupnúť kam a s kým, ktorá komunita je pre vás svojimi bonusmi najužitočnejšia, a tak podobne. Je to originálny a zábavný koncept a osobne som prehadzovaním symbolov a vymýšľaním tých najprínosnejších zostáv strávil viac času, než by som si chcel priznať.

Za zmienku stoja tiež legendárne Dračie gule (Dragon Balls), veľmi mocné a prastaré predmety, po ktorých túži snáď každý záporák v Dragon Ball univerze. Je ich celkom sedem, a ak sa vám ich podarí všetky nazbierať (približne v polovici hry), budete môcť vyvolať draka Shenrona, ktorý vám splní jedno želanie. To môže byť napríklad oživenie silnejších verzií už porazených bossov, veľa bodov potrebných na získanie ďalších bojových schopností, hromada vzácnych materiálov, alebo jednoducho peniaze. Akonáhle vám však Shenron želanie splní, všetkých sedem gulí sa rozprskne po svete a vy ich musíte zase nájsť. Opäť, jednoduchá, ale zábavná minihra, ktorá je navyše pre vašu hru nemalým prínosom.

Dragon Ball Z: Kakarot; gameplay: Shenron
Keď nazbierate sedem dračích gulí, magický drak Shenron vám splní jedno želanie.

Vyhral Kakarot súboj po audiovizuálnej stránke?

A ako vlastne súboje takmer všemocných bojovníkov vyzerajú a znejú? Za seba musím povedať, že veľmi dobre. Grafika síce na dnešné štandardy nepatrí k tým najrealistickejším, kreslená štylizácia avšak verne odráža štýl a estetiku dnes už dlhoročnej televíznej šou, ktorá však prakticky nestarne. O skvele vyzerajúcich súbojoch už som hovoril, nespomenul som ale priehrštie podmanivých efektov, explózií, ohňov a iskier, ktoré každú potýčku sprevádzajú. Celý ten farebný cirkus asi najlepšie vystihuje staré české príslovie: „Cez isté firebally nie je vidieť súboje“. Čo myslím ako pochvalu. Zvuky, dabing, hudba sú ok.

Dragon Ball Z: Kakarot – OK alebo KO?

Celkovo vzaté, je Dragon Ball Z: Kakarot solídnou adaptáciou slávnej anime série. Zábavné súboje, chytľavý príbeh, sympatické postavy a podarená audiovizuálna stránka sú tu hlavnými ťahúňmi, trochu zamrzí len pomerne nudný open world a banálne vedľajšie aktivity, ktoré tu pôsobia dosť nadbytočne. Fanúšikovia pôvodnej predlohy si k záverečnému hodnoteniu môžu s pokojom prihodiť pár percent navyše, pretože im toto akčné RPG/bojovka dovolí znovu prežiť zásadné životné okamihy bojovníka Gokua, čo je ponuka, ktorá sa neodmieta. Dragon Ball Z: Kakarot vyšiel 17. januára 2020 pre PC, PS4 a Xbox One.

Táto recenzia bola napísaná na PS4 verziu.

Recenzia Dragon Ball Z: Kakarot: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 69 % Alza.sk
75 %
70 %
Opňtovná hrateľnosť
65 %
Dragon Ball Z: Kakarot; recenzia

• Chytľavý príbeh
  • Zábavné postavy
  • Efektné súboje
  • Štýlová kreslená grafika
  • Komunity

• Nudný open world
  • Banálne vedľajšie aktivity
  • Po určitej dobe stereotypné súboje

Dragon Ball Z: Kakarot (PS4) – Verdikt:

Dragon Ball Z: Kakarot je solídna videoherná adaptácia slávnej televíznej anime s efektnými súbojmi, zábavným príbehom, sympatickými postavami a podareným audiovizuálnym spracovaním. Body toto akčné RPG/bojovka však stráca v nudne spracovanom otvorenom svete a vedľajších aktivitách, ktoré tu pôsobia trochu nadbytočne.

HW nároky na hru Dragon Ball Z: Kakarot PC

Procesor Intel Core i5-2400 3.1 GHz/AMD Phenom II X6 1100T Intel Core i5-3470 3.2 GHz/AMD Ryzen R3 1200
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 750 Ti/Radeon HD 7950 NVIDIA GeForce GTX 960 2 GB/Radeon R9 280X