Takmer pätnásť mesiacov, tak dlho sme museli čakať na rozuzlenie príbehu Seana a Daniela Diazovcov, ktorí sa po smrti svojho otca vydali smerom na juh k mexicko-americkej hranici. Ich útrapy však na začiatku decembra končia, pretože vychádza piaty diel epizodickej adventúry Life is Strange 2 s názvom Wolves. Či sa chlapci dostanú do Puerto Lobos, sa v našej recenzii nedozviete, ale môžete si prečítať o ich ceste.
Recenzia: • Wolves (ep. 5) • Faith (ep. 4) • Wastelands (ep. 3) • Rules (ep. 2) • Roads (ep. 1)
• Dojmy z hrania (The Awesome Adventures of Captain Spirit) • Novinky
• Žáner: Epizodická adventúra • Multiplayer: Nie • Vývojár: Dontnod Entertainment • Vydavateľ: Square Enix • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (27. september 2018) – 1. ep.; (24. januára 2019) – 2. ep.; (9. mája 2019) – 3. ep.; (22. augusta 2019) – 4. ep.; (3. decembra 2019) – 5. ep. • Homepage • Čeština: CZ Titulky (neoficiálne)
• Recenzia: 6. 12. 2019 • Autor: Jakub Němec
Ešte dnes si pamätám, keď som prvýkrát uvidel ústredných protagonistov pokračovania slávnej série Life is Strange. „Títo chalani nesiahajú dievčatám z Arcadia Bay ani po členky“, hovoril som si a s miernym dešpektom som vkročil do prvého dielu dvojky, ktorý nám predstavil Seana a Daniela Diaza v pochmúrnom Seattli. Počas viac ako roka, počas ktorého vyšli ďalšie tri diely, si však súrodenecká dvojica utekajúca pred nespravodlivým prenasledovaním našla cestičku k mojim sympatiám a musím sa priznať, že som sa 3. decembra, kedy vyšla posledná epizóda Wolves, nemohol dočkať a zároveň som bol v posledných dňoch dosť zvedavý, kam nás scenáristi z Dontnod Entertainment zavedú.
Jasné bolo, že sa pohneme opäť smerom na juh, teda k americkej hranici s Mexikom, kde leží cieľ cesty oboch mládencov – mestečko Puerto Lobos, v ktorom vyrastal ich otec. O deji samotnom je veľmi zložité písať tak, aby som sa vyvaroval nechcených spojlerov, pretože medzi našimi čitateľmi sa určite pohybujú tiež hráči, ktorí čakali na kompletnú edíciu, aby si mohli príbeh Life is Strange 2 vychutnať jedným dychom. Preto na niekoho časť o deji môže pôsobiť dosť neurčito a tajomne, čo je vo svojej podstate zámerom. Asi veľa neprezradím keď poviem, že v piatom dieli sa budeme pohybovať v štáte Arizona v opustenej osade tvorenej iba obytnými prívesmi.
Miestna kultúrne aj myšlienkovo rôznorodá zmes postavičiek bude väčšinu času tvoriť vaše príležitosti pre rozhovory, ktoré naznačia, ako celá komunita žije. Otvoria sa témy okolo spoločnosti pokazenej peniazmi, homofóbnych rodinných príslušníkoch, otázkach trestu a viny, skrátka všetkého, čo od súčasnosť kritizujúceho štúdia Dontnod čakáte. Ústredným motívom samozrejme nie je nič iné ako pohľad na nelegálne prechody cez americko-mexickú hranicu. Zoznámime sa s lovcami nelegálnych migrantov, miestnou políciou, ale v náznakoch spoznáme tiež dobrotu miestnych obyvateľov. Napriek tomu si myslím, že na pomery predchádzajúcich dielov sa francúzske štúdio celkom krotilo.
Ostrá kritika spoločnosti by totiž veľmi nekorešpondovala s rozlučkovým poňatím piateho dielu, v ktorom si postupne zaspomíname snáď na všetky postavy, ktoré chalanom pri ich odysey pomohli. Pozorný hráč nájde rad listov, poznámok, fotiek a predmetov, pri ktorých sa Sean vždy zasnene rozhovorí. Melancholický charakter je preniknutý radom záberov na západy a východy slnka, súcitnými pohľadmi vedľajších postáv a výborne zvolenej hudby. Až v poslednej polhodinke zažijete trošku viac akcie, ktorá vo výsledku bude jedným z rozhodujúcich činiteľov pre záverečné vyvrcholenie.
Celkovo sa môžete dostať ku štyrom diametrálne odlišným koncom, ale pri dokončovaní aktuálne uloženej pozície je nereálne vidieť viac ako dve finálne sekvencie. Každá z nich naplno odráža všetko, čo ste Daniela počas približne pätnástich herných hodín naučili, čo ste prežili a ako ste sa zachovali v krízových situáciách. Zakazovali ste mu používať silu? Boli ste príkladom, alebo ste kázali vodu a pili víno? Boli ste skôr mentorom, alebo neprístupnou vychovávajúcou autoritou? Všetko sa vám vo finálnych minútach bez milosti spočíta a môžete rozmýšľať nad tým, kde ste urobili najväčšiu chybu v príbehu, alebo sa pochvalne potľapkávať po ramenách, pretože ste s budúcnosťou oboch chlapcov spokojní.
Za seba musím povedať, že mi ukončenie príbehu prinieslo pocit vykúpenia, pretože vyvrcholenie Life is Strange 2 zodpovedalo presne mojim túžbam zakoreneným už od tretej epizódy. Neviem, či som bol scenáristami tak obratne manipulovaný alebo som odhadol ich úmysly a stotožnil sa s nimi, ale od prvých záberov záverečnej videosekvencie som sedel ako prikovaný a lúčil sa so svojimi (teraz už to môžem povedať) obľúbenými hrdinami. Posledný diel Wolves mi skrátka strašne rýchlo ubehol, ani som sa poriadne nerozpozeral a po necelých troch hodinách bolo hotovo. Je mi smutno, ale zároveň som rád, že už majú utrápené obdobie za sebou a môžu sa sústrediť na svoj budúci život.
Je zaujímavé sledovať, že ako naberal na obrátkach príbeh, tak sa nenápadne, ale nakoniec celkom zreteľne zhoršovala kvalita vizuálnej stránky titulu. V poslednom diele Life is Strange 2 je občas strašidelné, ako sa prepadá oblečenie do modelov postáv, ako podivne sa trhajú od končatiny hrdinov pri rôznorodých činnostiach (ale zase zažijete exkurz o pití z hrnčekov v prípade, že prídete o všetky prsty na rukách) a predovšetkým ako sa Seanovi dokážu z ničoho nič vyvrátiť oči, čo ocenia predovšetkým fanúšikovia Vyháňača diabla a podobných lahôdok.
Grafické nedokonalosti zamrzia o to viac, keď potom vidíte veľmi emotívne skriptované sekvencie, na ktorých si dali tvorcovia evidentne oveľa viac záležať. V nich hrá veľkú úlohu kvalitne zvolená hudba dokresľujúca atmosféru k dokonalosti. Tvorcovia z Dontnod dokážu so zvukovou stopou vykúzliť scény pre romantické duše a omotať si hráčov okolo prsta podobne, ako sa to podarilo Kojimovi v Death Strandingu, ktorý však pohladí po duši aj dokonalým grafickým spracovaním. To v prípade Life is Strange 2 nemožno hodnotiť tak prísne, pretože je značne štylizované, ale aj tak sa dalo vyššie uvedeným chybám vyhnúť.
Konečne nastáva čas uzavrieť našu päťdielnu recenziu a vyrieknuť záverečný verdikt. Osobne si myslím, že epizodické vydávanie Life is Strange 2 pristane, pretože rozostupy medzi jednotlivými epizódami umožnia premýšľať nad kritizovanými fenoménmi dnešnej doby a neviem, či budú fungovať rovnako dobre aj pri hraní v jednom kuse v rámci teraz vydanej kompletnej edície. Počas prieťahov v rámci vydávania jednotlivých epizód totiž ubehlo niekoľko mesiacov v reálnom živote, ale aj v osudoch Seana a Daniela Diazovcov, takže ste vlastne mali pocit, že putujete stále s nimi.
Najväčším kladom Life is Strange 2 je totiž jednoznačne rozprávanie, ktoré majú v štúdiu Dontnod evidentne v malíčku, takže sa už veľmi teším na kratší, intímnejší, ale o to intenzívnejší zážitok v nedávno oznámenom projekte Tell Me Why (čo ma zároveň núti sa pýtať: „Čo sa deje s Twin Mirror?“). Zamrzí mierne upadajúca kvalita grafického spracovania, ktorej nedostatky bijú v priebehu času viac do očí. Chváliť naopak môžem zvolený hudobný sprievod. Skrátka, ak sa vám páčilo pôvodné Life is Strange z Arcadia Bay, tak by sa vám mal trafiť do vkusu aj druhý diel, ktorý zakončila piata epizóda vydaná na PC, PS4 a Xbox One 3. decembra.
• Zdroje: Vlastné
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.
• Recenzia (epizóda 4.): 2. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Od doby, kedy sme sa prvýkrát stretli s neskúseným puberťákom Seanom a jeho bratom Danielom ovládajúceho nadprirodzené schopnosti, sme už o rok starší, ale stále nemáme tušenie, ako sa ich príbeh uzavrie. V treťom diele Wastelands sme sa prehupli do druhej polovice a musím priznať, že eskalácia scenára do ešte väčších problémov, než v ktorých sa obaja mládenci ocitli, ma úprimne prekvapila. Možno sa vám zdá, že hovorím v hádankách, ale opäť musím pripomenúť, že Life is Strange 2 je silne založený na prvotnom zážitku, takže akákoľvek informácia môže pre neznalých hráčov pôsobiť ako spojler. Ak ste teda nehrali prvé tri epizódy, pristupujte k tomuto textu s najvyššou opatrnosťou.
Ako teda vieme, koniec tretieho dielu priniesol naozaj treskúce rozuzlenie, a Sean pochodujúci rozpálenou púšťou pozdĺž opustenej cesty sľuboval dosť depresívne vyhliadky. Našťastie nie je všetko také horúce ako Nevadská púšť, napriek tomu si myslím, že usmievať sa od ucha k uchu určite nebudeme. Tvorcovia z Dontnod Entertainment sa totiž opäť opreli do citlivých problémov, pred ktorými priemerní Američania často zatvárajú oči, popr. stavajú múry. Znovu teda narazíme na nenávisť obyvateľov Nového sveta voči svojim hispánskym spoluobčanom, nezabudne sa ani na nedôveru voči mládeži a po novom sa k nim pridá relatívne kritický pohľad na náboženský fanatizmus.
Povedzme si úprimne, že Danielove nadprirodzené schopnosti by sa dali zneužiť rôznymi spôsobmi, ale naozaj som nečakal zrovna tento konkrétny smer, ktorým sa scenáristi rozhodli viesť svoj príbeh. Po prvej polhodinke, počas ktorej som zisťoval vplyv marihuanového inferna z konca epizódy Wastelands, som spoločne so Seanom s otvorenými ústami sledoval, čo sa deje pred oltárom malého kostolíka v Nevade. Obdivujem autorov Dontnod, že sa púšťajú do až tak citlivých tém a z hľadiska prostredia, ktoré sa v Life is Strange 2 predstavili, zaraďujem diel Faith na samé čelo svojho osobného rebríčka.
Epizodické rozprávanie má niekoľko nevýhod, ku ktorým samozrejme patrí nesúdržnosť celku, čo niektorí hráči riešia vyčkávaním na kompletné vydanie. Ja osobne si musím vždy chvíľku hľadať cestu späť k obom hrdinom, než sa úplne zažeriem do ich nových eskapád, a podľa všetkého nie som sám. Aj tak musím pochváliť tvorcov za ich snahu prikovať svojich priaznivcov k obrazovkám, pretože tradičné video s alegorickými vlkmi opäť skvele zhrňuje rámec rozprávania predchádzajúcich dielov, čo po viac ako dvojmesačnej prestávke príde vhod.
V mnohých ohľadoch tak ďalšia epizóda Life is Strange 2 svojich fanúšikov neprekvapí, ale stále sa dá nájsť mnoho prvkov, ktoré môžu vytrhnúť hráča z letargie. Ja som napríklad prvýkrát našiel postavy, ktorých mi bolo ľúto a pre ktoré som nemohol urobiť nič, aby som ich z ich problémov vytiahol. Prvý diel plný namosúrených Redneckov, druhú časť s milými prarodičmi ani tretiu epizódu s vyvrheľmi spoločnosti som neprežíval naplno, pretože som sa vždy dokázal vyrovnať s dopadmi svojich volieb voči daným ľuďom (dobre, Captain Spirit bol výnimka, priznávam). Ale banda pobožných fanatikov v diele Faith jednoducho tak vybočuje z doterajších mantinelov, že som často musel rozmýšľať, čo naozaj urobím. A myslím, že vy na tom nebudete inak.
Snáď neprezradím veľa, keď poviem, že sa v epizóde Faith stretnete s dlho očakávanou figúrou, ktorá na diaľku neustále ovplyvňuje život oboch chlapcov, ale vráti sa tiež jeden starý známy z tretieho dielu, kde mal veľmi druhoradú úlohu. Ak ste poctivo absolvovali všetky rozhovory, tak už teraz viete, o koho ide, že áno. Aj napriek pomalšiemu štartu sa teda Life is Strange 2 nakoniec rozbehne poriadnou rýchlosťou, pri ktorej nebudete vnímať čas do záverečného finále, ktoré však postráda úžasnú gradáciu minulej časti.
Štvrtý diel sužujú aj ďalšie nepríjemnosti, ktoré vás ochudobnia o komfort doterajšieho priebehu. Trikrát sa mi stalo, že v dôležitých chvíľach vypadli titulky (kto z vás ovláda španielsko-americke nárečie?), niekoľkokrát preblikávali postavy, a pohyb rúk sa mi zdal kŕčovito figurínový. Je to škoda, pretože z pohľadu scenára pred sebou máme veľmi podarenú epizódu, ak nie najlepšiu. Samozrejme bude veľmi záležať na tom, ako vnímate náboženský fundamentalizmus, resp. cirkevné kulty, ktoré v USA rastú ako huby po daždi. Tvorcovia z Dontnod Entertainment sa do nich celkom opreli, a mňa ich poňatie veľmi bavilo (aj keď niektoré voľby boli naozaj ťažké).
Teraz na chlapcov Diazovcov budem musieť zase na chvíľku zabudnúť, ale verte, že vydanie záverečnej epizódy Life is Strange 2 plánované na 3. decembra pre PC, PS4 a Xbox One budem veľmi netrpezlivo vyzerať. Už len záverečný záber sľubuje veľké veci a myslím si, že tvorcovia so svojou kritikou súčasných Spojených štátov budú pokračovať. Otázkou je, či vám táto politická angažovanosť sedí, obťažuje vás či ju vnímate len ako kulisu pre vydarene rozprávaný príbeh, v ktorom nie je o zvraty núdza.
• Zdroje: Vlastné
• Novinka: 21. 8. 2019 • Autor: Jakub Němec
Dnešná novinka je z mnohých ohľadov veľmi háklivým materiálom, pretože pre hráčov, ktorí sa ešte nedostali k tretej epizóde Life is Strange 2, prípadne ktorí sa k titulu ešte vôbec neprebojovali, bude plná nechcených spojlerov. Preto čítajte veľmi obozretne. V ukážke sa stretávame so Seanom, ktorý po incidente na marihuanovej farme zrejme nevie, čo ďalej so životom. Jeho hlavnú úlohu, starať sa o brata Daniela, vzal veľmi vážne, sám prišiel o veľa priateľov a podľa všetkého aj o pravé oko. Štvrtý diel sa tak zrejme ponesie v dosť ponurom duchu, ktorý nás nasmeruje k finále, ktoré vyjde pred Vianocami.
V dostupnej ukážke vidíme rad nových postáv, ktoré skrížia Danielovi cestu. Zrejme bude záležať len na hráčovi, ako sa k nim bude správať, ale v každom prípade sa môžeme tešiť na výlet púštnou pustatinou, ktorý nám bol naznačený na konci tretej epizódy. Očakávané pokračovanie eposu od štúdia Dontnod Entertainment vyjde 22. augusta na PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: YouTube (Life is Strange)
• Novinka: 9. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Spomínate na chvíľky novej trilógie Star Wars, v ktorých (pozor, spojler!) sa Anakin postupne nechával strhávať svojou vnútornou silou a nespútane ju nechal prúdiť do svojho okolia bez ohľadu na dôsledky? V Life is Strange 2, resp. v treťom diele Wastelands, zrejme budeme zažívať podobné momenty, pretože Daniel sa začína naozaj utrhávať z reťaze. Pravidlá nastolené v druhom dieli Rules asi pomaly prestávajú platiť, a nadaný mladík sa pomaly, ale isto vydáva svojou vlastnou cestou. Namiesto mentorujúceho Seana si totiž v komunite tulákov vyhliadne nového kamaráta, ktorý ho nesekýruje, ale skôr podporuje jeho individualitu a nezávislosť.
9. mája zistíme, kam sa príbeh súrodencov Diazovcov bude uberať, ale počítame s tým, že pred nás postaví zložité rozhodnutia, ktoré vzťah bratov preveria do špiku kostí. Aby toho nebolo málo, tak sa okrem tréningu nadprirodzených schopností, pubertálnych výlevov Daniela a jeho naschválov skupina hipíkov prežívajúcich v lese (do svojej skupiny prijmú aj našu dvojicu) zapletie do pestovania marihuany. Ich zamestnávatelia asi nebudú svätci, naopak skôr pekní úbožiaci, ktorí pre násilie nejdú ďaleko, takže bude zaujímavé sledovať, čo sa s nimi stane, keď Danielovi dôjde trpezlivosť s ich vydieraním.
Life is Strange 2 tak smeruje k stále vypätejším momentom, ktoré snáď budú čím ďalej tým viac akcentovať vaše predošlé rozhodnutia, čím si nás omotajú okolo prsta nadobro, tak ako sme si zvykli v prípade predchádzajúcej série s Max v hlavnej úlohe. Nechcem porovnávať, na to je ešte skoro, ale ako som sa spočiatku sťažoval na menšie zžívanie s postavami, práve s ohľadom na pôvodné Life is Strange, tak v súčasnosti sa neviem dočkať novej epizódy. Škoda, že sa zavŕšenia osudov Diazovic bratov dočkáme až v decembri.
• Zdroje: YouTube (Life is Strange)
• Novinka: 30. 4. 2019 • Autor: Jakub Němec
Tvorcovia zo štúdia Dontnod Entertainment sa neboja pálčivých problémov spoločnosti. Koniec koncov nás o tom presvedčili už v predchádzajúcich častiach Life is Strange 2 – rasová neznášanlivosť, vidiecka tvrdohlavosť Redneckov, rodinné tabu a ďalšie motívy, ktoré spôsobne žijúcemu Američanovi kradnú spánok. Teraz sa však prihnali s témou, ktorá sa hojne rieši aj u nás – drogy, ich užívanie a legalizácia. Chlapci Diavci totiž v treťom diele svojej odysey získajú prácu v pestiarni marihuany, takže sa dajú očakávať neľahké voľby v priebehu nevyspytateľných rozhovorov smerujúcich oboch hrdinov k nevyhnutným dôsledkom ich rozhodnutí.
Druhý teaser trailer dokonca naznačuje, ako sa Sean v časti pomenovanej Wastelands k práci s inkriminovanou rastlinou dostal. Okrem ceduľky „poctiví a skúsení“ chlapcov pri hľadaní zamestnania, kde sa nebude nikto starať o ich pôvod, k danému nápadu zrejme naviedla dvojica slobodomyseľných tulákov, s ktorými sme sa mohli stretnúť na trhu s vianočnými stromčekmi (snáď ste si nemysleli, že nám fialovovlasá slečna Cassidy zaspieva, a tým jej part v príbehu Life is Strange 2 skončí?). Z ich rozhovoru pri táboráku plynie, že Sean sa inšpiroval ich filozofiou, ktorá by mu mohla pomôcť prekonať nástrahy nebezpečnej cesty do Mexika. Viac sa dozvieme 9. mája, keď tretia časť vyjde na PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: YouTube (Life is Strange)
• Novinka: 26. 3. 2019 • Autor: Jakub Němec
Nebudem vás dlhšie napínať, na vyvrcholenie príbehu Daniela a Seana Diazovcov si musíme počkať až do posledného mesiaca roku 2019. V preklade to znamená, že tvorcovia z Dontnod Entertainment sa rozhodli zakončiť päťdielne putovanie oboch osirelých bratov po viac ako roku od prvého dielu zo septembra minulého roka. Musím priznať, že tak veľké oneskorenie prekvapilo aj mňa, celkom trpezlivého človeka, a čo to urobí s fanúšikmi adventúrneho projektu, to netuším. Tretí diel, s podtitulom Wastelands, môžeme očakávať za relatívne krátku dobu, už 5. mája, potom si však počkáme ešte ďalšie mesiace.
Po preflámovaných mesiacoch prázdnin sa stretneme s rodinou Diazovcov štvrtýkrát a ako predčasný darček k Vianociam dostaneme od tvorcov 3. decembra ukončenie príbehu. Prvá dvojica dielov sa rozbiehala pozvoľna, a vývojári nám v nich vykreslili charaktery oboch hlavných predstaviteľov. Dúfajme, že komorný scenár sa rozbehne do poriadnych otáčok, a Daniel predvedie svetu všetok potenciál, ktorý v ňom drieme. S veľkou pravdepodobnosťou narazíme na oveľa horúcejšie dilemy, ktoré budeme musieť riešiť. Myslite si, čo chcete, ale ja som naozaj zvedavý, kam sa príbeh bude uberať, a budem dúfať, že v decembri sa dočkám uspokojivého zakončenia.
• Zdroje: lifeisstrange.square-enix-games.com
• Novinka: 29. 12. 2018• Autor: Jakub Němec
Útek zo Seattlu už je pre oboch bratov dávnou minulosťou, aj keď ide iba o niekoľko týždňov. Halloweensky masaker ešte stále živia titulky novín, ale zatieňuje ho ďalšie množstvo čerstvejších tém a udalostí. Bratia Diazovci tak majú viac priestoru pre svoj veľký plán – útek do Mexika. Tvorcovia z Dontnod by však nesplnili svoje povesti, keby Seanovi a Danielovi nehodili pod nohy ďalšie polená. U Daniela sa totiž prejavia problémy spojené s cestovaním v nastávajúcej zime a ochorie. Sean sa preto rozhodne vziať ho k starým rodičom, kde sa Daniel bude učiť ovládať svoje nadprirodzené schopnosti.
Počas putovania narazia tiež na Chrisa Eriksena aka Captain Spirita, s ktorým sme sa mohli zoznámiť vďaka spin-offu ponúkaného zdarma. Jeho dobrodružstvo sa tiež odohrávalo v zime, takže sa možno skrížia nielen osudy postáv, ale aj časové roviny. Autori naznačili, že obaja nadaní chlapci (Daniel a Chris) ešte naplno neukázali svoje zručnosti, a že sa máme v nadchádzajúcich epizódach načo tešiť. Uvidíme už 24. januára 2019, kedy vyjde kapitola Rules, či nás iba neťahajú za nos. Ja pevne dúfam, že sa oneskorenie oplatí a dostaneme naservírovanú ďalšiu emočne nabitú porciu adventúrnej zábavy.
• Update: 24. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Zhrňme si základné poznatky prvých chvíľ s hlavným hrdinom Life is Strange 2 Seanom: chcel sa zúčastniť veľkej halloweenskej párty, zháňal na nej alkohol a možno niečo ostrejšie, pochopili sme, že vyrastá v rodine so sympatickým otcom a mladším bratom. V podstate obyčajný rodinný život narušil incident so susedovým výrastkov, ktorý bol nasledovaný epickým výbojom energie, ktorý zlikvidoval blízke okolie a zmietol miestneho policajta aj s jeho vozidlom. Predtým sme si mysleli, že mocnými silami je opradený Sean, ale launch trailer naznačuje superhrdinskú výbavu skôr u jeho mladšieho brata Daniela.
Príbeh sa tak zrejme bude uchyľovať iným smerom, než väčšina hráčov čakala. Starší Sean sa bude musieť starať o nadaného mladíka a pomáhať mu zorientovať sa v zložitom svete, ktorý na neho bude pozerať ako na nebezpečného jedinca. Niektoré náznaky totiž odhaľujú, že Seanove akcie budú formovať Danielov morálny kódex (krádež tyčinky pre Daniela utvrdí chlapca, že malá lúpež neuškodí a podobne). Počas ich dobrodružstva si tak môžeme spomenúť na iné diela hrajúce sa s témou výchovy nadprirodzených detí (X-Men, Žhářka, Carrie, Beyond: Two Souls).
Celá hrateľnosť bude okorenená rámcom klasického roadtripu, počas ktorého bude do osudov oboch bratov zasahovať rad postáv, ktoré na svojej trase stretnú. V traileri sa objavuje mrzutý starček na benzínke a priateľský bradáč. Ako však poznáme Dontnod Entertainment, nakoniec nebude v Life is Strange 2 nič také, ako sa spočiatku zdá. Otázkou je, ako sa prejavia jednotlivé rozhodnutia mimo utvárania Danielovej osobnosti, pretože v cestovateľských tituloch väčšinou všetky postavy necháte v prachu za svojimi pätami. Jediným kontaktom s domovom zrejme bude Seanova kamarátka Layla, s ktorou hlavný hrdina počas traileru hovorí v zapadnutom moteli pri mori.
Uvidíme, ako veľmi som sa v mojich predikciách sekol. Moje dojmy budú potvrdené, alebo vyvrátené už 27. septembra, kedy vyjde prvá epizóda Life is Strange 2 na PC, PS4 a Xbox One.
• Update: 24. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Spomínané video prezentuje približne 20 minút hry, kde sa dajú do pohybu zásadné udalosti, vďaka ktorým sú bratia Sean a Daniel Diazovi nútení vydať sa na dlhú a strastiplnú cestu. Prvých niekoľko minút ukazuje pokojný život na predmestí amerického Seattlu, ktoré násťročného Seana úplne očividne nudia a pravdepodobne by chcel byť všade inde ako práve tu. Postupne sa ale zoznámime aj s ďalšími postavami – mladším bračekom Danielom, ich otcom a Seanovou kamarátkou.
Ľudský osud je však vec vrtkavá a behom pár sekúnd môže byť všetko inak. Keď pred domom vypukne spor medzi Danielom a chlapcom zo susedstva, Sean sa do toho vloží, a aj keď sa mu situáciu najprv podarí upokojiť, vďaka jednej poznámke k ich matke (ktorá ich v minulosti zrejme opustila) vybuchne a začne bitku. Za normálnych okolností by všetko skončilo monoklom a pár modrinami, stačí však jeden nešťastný pád na kameň, horlivý policajt a ničivý výboj energie a tragédie je na svete. Týmito udalosťami začína Life Is Strange 2 a dramatická cesta oboch bratov do ich rodného mesta v Mexiku.
Uvidíme, ako sa bude celý dej vyvíjať ďalej, ústredný zvrat mi ale teraz príde trochu pritiahnutý za vlasy a umelo vyhrotený, snáď bude v kontexte celej hry dávať väčší zmysel. V úplnom závere videa sme však mali možnosť zahliadnuť náznak Seanovej superschopnosti, zdá sa, že pôjde o nejakú formu telekinézy, čo mi príde ako veľmi zaujímavá voľba. Som zvedavý, ako zásadnú úlohu bude táto zručnosť v hre mať a ako často ju bude Sean používať. O tom už sa ale presvedčíme veľmi skoro na vlastnej koži, pretože Life Is Strange 2 vychádza 27. septembra 2018.
• Update: 21. 8. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Tak dlho sme čakali na poriadnu nálož informácií o Life is Strange 2, až sme sa konečne dočkali. Hlavnými hrdinami tohto dielu sú bratia Sean (16) a Daniel (9) Díaz, ktorí doteraz žili pomerne obyčajný život v Seattli. Po tragickej nehode sa však ocitajú na úteku a hrozí im definitívne odlúčenie a v prípade staršieho brata i väzenie. Najprv sa ale na atmosférický trailer pozrite sami.
Life is Strange 2 teda vyzerá na poriadne emotívnu jazdu. Sean sa totiž rozhodne svojho mladšieho brata dopraviť do bezpečia ich rodného mesta Puerto Lobos v Mexiku. Podobná cesta ale môže byť náročná aj pre dospelého človeka, nieto pre oboch mladých bratov bez prostriedkov. Môžeme sa teda tešiť na veľmi dramatické situácie a zložité rozhodnutia, ktorých následky so sebou ponesiete po zvyšok hry. A rovnako ako v predchádzajúcej hre bude hlavný hrdina (Sean) oplývať nejakou unikátnou superschopnosťou, tvorcovia ale bohužiaľ zatiaľ neprezradili, o akú pôjde.
Aj keby už ale Dontnod Entertainment do vydania ani nepípli, všetky podrobnosti už veľmi skoro odhalíte sami. Life is Strange totiž vychádza 27. septembra 2018 pre PC, PS4 a Xbox One. My v redakcie už sa nemôžeme dočkať. A čo vy?
• Update: 6. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Už ste dohrali The Awesome Adventures of Captain Spirit, o ktorom sme sa rozpísali v dojmoch z hrania? V tom prípade máte určite niekoľko otázok smerom k Life is Strange 2, a to predovšetkým kvôli záverečným minútam tejto komiksovo ladenej adventúry, ktorú sme od vývojárov od Dontnod Entertainment dostali zadarmo. Mimo odkazov na príbeh Max a Chloe sme mali možnosť nájsť množstvo odkazov na život v Beaver Creeku. Jednou z ďalších pripomienok podivností okolo mestečka môže byť uvoľnený teaser štylizovaný do policajného záznamu.
Počas pokojnej služby dostane policajt Matthews hlásenie, aby skontroloval záhadnú aktivitu v okolí. Pri prieskume je spolu so svojím vozidlom odmrštený tlakovou vlnou. Môžeme tak predpokladať, že superhrdinská ochutnávka The Awesome Adventures of Captain Spirit možno mala ukázať na nadprirodzené schopnosti hrdinov v Life is Strange 2. Pokiaľ sa rozprávačom z Dontnod podarí podať dejovú linku ako v predchádzajúcej sérii, máme sa zrejme načo tešiť. Vydavateľ Square Enix opäť pristúpil k epizodickému formátu príbehu, o ktorom sa viac dozvieme 20. augusta.
Za mesiac, 27. septembra, vyjde prvá časť seriálu na PC, PS4 a Xbox One.
• Update: 24. 6. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Oznámenie tohto radostného dátumu prebehlo v krátkom teaseri prostredníctvom bielej výšivky na značne obnosenom látkovom batohu. Prvý z celkových piatich epizód Life is Strange 2 teda dorazí 27. septembra 2018 na platformy PC, PS4 a Xbox One. V ukážke bohužiaľ nie sú žiadne zábery priamo z hry, žiadnych nových informácií (s výnimkou samotného dátumu vydania, samozrejme) sme sa teda opäť nedočkali. Možno si ich vývojári schovávajú na tohtoročný Gamescom, ktorý sa koná od 21. do 25. augusta v Kolíne nad Rýnom? Je to dosť pravdepodobné.
Life is Strange 2 si teda naďalej uchováva trochu tajomnú fazónu. S istotou zatiaľ vieme len to, že hlavné hrdinky „jedničky“, Max a Chloe, sa nevrátia, rovnako ako žiadna z vedľajších postáv. Druhá potvrdená informácia je taká, že bude tento titul čiastočne prepojený s The Awesome Adventures of Captain Spirit (vychádza už 25. júna), ktoré bolo oznámené relatívne nedávno v rámci E3 2018. Táto adventúra potom bude jednou z prvých príležitostí na nahliadnutie do sveta Life is Strange 2. Ako veľmi ale na seba budú obe hry nadväzovať, zatiaľ netušíme.
• Oznámenie: 28. 7. 2017 • Autor: Jiří Fait
Prvá séria tejto epizodickej adventúry chytila za srdce milióny fanúšikov. V koži Maxine Caufiled (sama si však nechávala hovoriť jednoducho Max) ste sa po podivnej nočnej mori ocitli na prestížnej škole Blackwell Academy vo fiktívnom meste Arcadia Bay. Po nejakej chvíli ste sa stali svedkami vraždy na dievčenskom záchode, čo u Max spustilo niečo neobyčajné. Zistili ste, že môžete vracať čas, čo je sakramentsky užitočná schopnosť. Tá vám tiež umožnila zabrániť onomu nešťastiu na toaletách a zachrániť dievča, ktoré sa potom ukázalo byť Maxinou kamarátkou z detstva, Chloe.
Vďaka tejto vlastnosti sa Max vlastne stala živým strojom času, čo vám dávalo v rozhovoroch a rozhodnutiach akúsi „druhú šancu“. Nepáčil sa vám výsledok jedného činu? Nebolo nič jednoduchšie ako „pretočiť pásku“ a skúsiť to inak. Avšak kto sa hrá s časom, tak na neho tiež dôjde. V pozadí celého príbehu číhalo obrie tornádo, ktoré malo do piatich dňoch zrovnať celé mesto Arcadia Bay so zemou.
Tornádo však nebolo jediným kostlivcom v skrini, ktorý vystrkoval na Arcadia Bay. Max spolu s Chloe odkrývali tajomstvo vrážd množiacich sa v inak pokojnom meste ako huby po daždi. Nevyžvaníme vám tu celý príbeh, ktorý sa kľukatil do všetkých možných smerov a na konci vás odmenil dvomi odlišnými koncami. Zmieňujeme ho preto, že nás veľmi zaujíma, čo pre nás tvorcovia z Dontnod chystajú v Life is Strange 2.
Stretneme sa znovu s Max a Chloe, alebo budeme sledovať príbeh niekoho úplne iného? Aký vplyv bude mať koniec prvého dielu (ak vôbec nejaký?) na pokračovanie? Oba konce z Life is Strange boli pomerne definitívne, takže by sa vývojári museli vytasiť s poriadnym mozgovo-krutom, aby to všetko dávalo zmysel. Je možné, že prequel Life is Strange: Before the Storm niečo napovie a nejakým spôsobom poodhalí, ako bude Life is Strange 2 vyzerať?
• Recenzia (epizóda 3.): 13. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Scenáristi Life is Strange 2 zaslúžia pochvalu, o tom niet žiadnych pochýb, pretože v každom dieli dokážu priniesť nový pohľad na súrodenecké zžitie hlavných hrdinov, ktorí museli ujsť zo Seattlu po nešťastnom strete s políciou. Kým v Roads sme sledovali, ako sa vyrovnávajú so smrťou svojho otca, ktorého rolu pomaly, ale isto začal zastávať teenager Sean, tak v Rules sme pochopili, ako kruté bolo pre Daniela a jeho brata vytrhnutie z usporiadaného malomeštiackeho života. Pokiaľ ste absolvovali obe predchádzajúce epizódy, celkom iste ste si k Diazovic chalanom vytvorili vzťah. Ak ste o prvé dva diely ani nezavadili, ani nečítajte ďalej, pretože by ste narazili na niekoľko príbehových spojlerov.
Vo Wastelands sa prejavujú trhliny narýchlo vytvoreného spojenectva súrodencov proti svetu, ktorý ich prenasleduje. Po úteku od prarodičov zavial vietor Seana a Daniela do hipisáckej komunity, v ktorej sa stretneme s Cassidim a Finnom, ktorých sme stretli na vianočnom trhu v Beaver Creeku. Starší Diaz sa tak mimo pracovného nasadenia v miestnej nelegálnej výrobne marihuany oddáva bohémskemu životu v spoločnosti profesionálnych tulákov. Konečne tak môže na chvíľku zabudnúť na strasti spojené s neustálym útekom pred políciou a kontrolovaním Danielovej rastúcej moci. Daniel sa preto cíti opomenutý, hľadá si medzi ostatnými nový vzor, nájde ho v nezodpovednom Finnovi a ten ho nabáda k väčšej samostatnosti.
Jednoducho budete neveriacky zízať, čo všetko sa stihlo pokaziť, zatiaľ čo ste nad Diazovými stratili kontrolu. Po krátkom flashbacku sa preberáte v stane, začnete spoznávať miestne skvelo napísané figúrky a odhaľovať ich minulosť. Musím priznať, že než korigovanie dosť zdivočelého Daniela ma viac bavilo prehodiť slovo s Jacobom, chlapcom znovu hľadajúcim Boha, polemizovať nad životom s Hannah, srdcom miestnej komunity, krútiť hlavou nad híriacim párom zo Švédska cestujúcim po Spojených štátoch alebo sa nechať okúzľovať Cassidim, ktorý je zjavne jedným z dôvodov, prečo sa Sean nechce z tábora v lesoch hnúť.
Lenže posedávanie na mieste, popíjanie piva či fajčenie trávy nie je nič, čo by bavilo Daniela, ešte keď mu Sean všetko zakazuje a neustále ho mentoruje ako zastupujúci otec. Na domácej pôde medzi sekvojou sa Daniel zabaví s Finnom, ktorý mu je sympatickejší než opatrný a bojazlivý Sean, ale keď sa vyjde za pracovnými povinnosťami do skleníka s marihuanou, tak už jeho miera trpezlivosti preteká. Z nudy tak začne hľadať možnosti, ako sa zabaviť, čo nie je po chuti ani despotickému strážcovi s prezývkou Big Joe, ani vlastníkovi plantáže Milles. Asi správne tušíte, že tu sa črtá budúci problém, o ktorom sa v recenzii viac nedozviete, aby som vám nevyzradil nič podstatné (preto tiež chýba gameplay video).
Príbeh Life is Strange 2: Wastelands totiž opäť dokáže prekvapiť svojimi kľučkami, ktoré vás postavia pred neľahké voľby. Na plno sa začnú prejavovať vaše odpovede v predchádzajúcich epizódach a dobre si tak musíte premyslieť, ako sa v krízových situáciách zachováte. Na frak dostane váš cit pre spravodlivosť, morálka, starosť o hrdinu a prejaví sa miera risku a zisku. Z môjho pohľadu ide o najpodarenejší diel, už len kvôli tomu, ako sa tvorcovia z Dontnod Entertainment odvážne pustili do stvárnenia marihuanovej komunity, ktorá je vo veľkej časti USA zavrhovaná. Nie je núdza o konzumáciu ľahkých drog a alkoholu, nočné bavenie alebo nahotu. Ani si nespomínam, kedy som naposledy počul v adventúre toľkokrát slovíčko „fuck“.
Vďaka týmto detailom dostane dej uveriteľné kontúry a doslova sa piadí po každom rozhovore odhaľujúcom časť niečej minulosti či predmetu predstavujúcim niektorý z aspektov zo života tábora. Lenže na rozdiel od predchádzajúcich epizód trápia Wastelands problémy technického rázu, ktoré vás spoľahlivo vytrhnú zo štyri hodiny trvajúceho príbehového opojenia. Najviac bije do očí prelínanie objektov rozosiatych po lokácii s modelmi postáv, miznúce predmety (škrabanie neviditeľné zemiaky) či podivné poskakovanie postáv po voľbe odpovedi v dialógu. Vrcholom všetkého bola chvíľa, kedy som musel reštartovať časť príbehu, pretože Daniel nešiel so mnou, aby mohol použiť svoju levitačnú superschopnosť.
Osobne veľmi nechápem, kde sa stal problém, pretože na odladenie tretieho dielu mali tvorcovia z Dontnod Entertainment viac ako tri mesiace, počas ktorých sa práve tieto nedorobky mohli odstrániť. Je to škoda, pretože po audiovizuálnej stránke nie je inak čo vytknúť, scenáristi príjemne tlačia na pílu (počkajte, ako budete zúfalo zízať na konci epizódy, že si musíte počkať na pokračovanie) a opäť sa dočkáme iného pohľadu na americkú spoločnosť. Rozprávanie sa čím ďalej viac zlepšuje, ale kvôli technickým problémom sa nedá k priebežnému hodnoteniu pridať viac než nejaké percento navyše.
O kvalitách recenzovaného diela celkom iste svedčí fakt, že sa nemôžem dočkať 22. augusta, kedy vyjde štvrtá časť na PC, PS4 a Xbox One a konečne sa dozviem, ako sa vyhrotená situácia z konca Wastelands vyrieši. Záverečná scéna lákajúca na predposledný diel totiž sľubuje pocity zatratenia, skepsy a osamelosti. Do tej doby sa môžete poflakovať po americkom stredozápade a poznávať skvelo napísané postavy profesionálnych tulákov teraz sídliacich pri marihuanovej farme.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verziu.
• Zdroje: Vlastné
• Recenzia: 30. 1. 2019 • Autor: Jakub Němec
Life is Strange 2 je epizodicky rozprávaná adventúra s obrovským dôrazom na príbeh, a preto čitateľov neznalých témy hneď na začiatku tohto textu upozorním, aby ďalej nečítali, ak nebudú mať odohranú prvú kapitolu s názvom Roads. V dnešnej recenzii druhej epizódy totiž budem niekoľkokrát odkazovať na všeobecne známe udalosti zo života Seana a Daniela Diazovcov, ktorých v diele Dontnod Entertainment sledujeme. Nemá ani cenu hovoriť o nasledujúcich osudoch čerstvých sirôt, ak ste si s nimi neprežili ich životnú tragédiu na predmestí Seattlu.
Z rovnakého dôvodu (neodhaliť ani o milimeter scenára viac, než je nutné) nie je u našej recenzie priložený tradičný gameplay, aby ste kvôli nám neboli ochudobnení ani o riadok starostlivo koncipovaného textu. Posledný predpoklad pre to, aby ste si dosýta vychutnali náš pohľad na epizódu Rules, smeruje k odporúčaniu odohrať zadarmo ponúkaný príbeh The Awesome Adventures of Captain Spirit. Jeho hlavná postava Chris aka Captain Spirit žijúci v Beaver Creek sa konečne stretne s hrdinami Life is Strange 2, takže rozhodnutia uskutočnené počas predvianočného popoludnia sa sčítajú s voľbami uskutočnenými za Seana a Daniela, čím získate východiskový bod pre ďalšie dobrodružstvo.
Seana a Daniela sme opustili počas úteku pred pokojným životom, ktorý prerušilo nedorozumenie so susedom, ktoré prerástlo v obrovskú tragédiu a rad nadprirodzených javov. Po prespaní v národnom parku a uniknutí z benzínovej pumpy majú súrodenci namierené smer juh do Puerto Lobos v Mexiku, odkiaľ pochádza ich otec. Obaja už vedia, že Daniel disponuje schopnosťou telekinézy, ktorú sa bude v novom pokračovaní snažiť ovládnuť a spútať svojou vôľou. Ako už vieme zo Spidermana, s veľkou mocou prichádza aj veľká zodpovednosť. Preto Daniel určí pravidlá (Rules), ktoré by mal Sean dodržiavať, aby nedošlo k ich odhaleniu okolím.
Príbeh tak pokračuje v sledovaní utvárania vzťahu brata vychovávajúceho mladšieho súrodenca. Jednotlivé detaily, ktoré si ani nebudete uvedomovať, utvárajú Danielov morálny kódex, ktorý sa naplno prejaví pravdepodobne až v záverečných pasážach Life is Strange 2. Každá detailná činnosť sa starostlivo zapisuje do pamäte mladého telekinetika pozorne sledujúceho Seana. Keď často nadávate, Daniel začne tiež a veľmi sa začuduje, keď ho za to jeho starší brat okríkne. Jednoducho si musíte dávať pozor, aby ste nekázali vodu a následne nepili víno – chápete, čo tým myslím. Daniel totiž veľmi citlivo reaguje na akúkoľvek nespravodlivosť, ktorú nedokážete obhájiť svojimi činmi.
To už sme ale v menšom meradle zažili v kapitole Roads, takže vás bude zaujímať, čo nové ponúkla časť Rules. Na rozdiel od vypätého konca úvodnej epizódy sa pripravte skôr na melancholicky pokojnú atmosféru, z ktorej vás vytrhnú dva, tri momenty. Osobne so mnou nepohla žiadna udalosť tak ako rasistický Redneck v prvej časti. Tým však nechcem naznačiť, že by sa v Rules neobjavovali výrazné postavy. Len nemajú z môjho hľadiska tak silný emocionálny náboj. Aktuálne pokračovanie sa totiž vyhlo aktivizmu, ak neberiete do úvahy starousadlíka šikanujúceho tulákov.
V priebehu približne štyroch hodín vaše kroky skríži vyššie menovaný Chris Eriksen a jeho alkoholom skúšaný otec, ktorí sú susedmi babičky a dedka z matkinej strany. Pamätáte sa na dotieravú pani v príbehu kapitána Spirita? Tak presne u tejto pani budete hľadať azyl, keď Daniel ochorie kvôli pobytu v zasnežených horách. Claire, ako ju starší vnuk Sean oslovuje, miluje svoj poriadok a pravidlá jej domácnosti sa pomaly rovnajú diktatúre. Kým dedko Stephen vyzerá ako správny pohodár, ktorý sa na dôchodku hrá so svojimi modelmi vláčikov. Ak dobre poznáte tvorcov z Dontnod Entertainment, tak asi tušíte, že každý charakter má niekoľko skrytých vrstiev.
Či vám ho odhalí, záleží na emocionálne hlbokých rozhovoroch a tiež vašom konaní, ktoré sa časom prejaví priamo, alebo v jemných detailoch s pridanou na uveriteľnosti atmosféry Life is Strange 2. Na svoje si prídu tiež detektívi hľadajúci sebemenšie náznaky o matke hlavných hrdinov. Aktuálne pokračovanie im poskytne ďalšie vodítka na rozpletenie rodinnej tragédie, ktorá zasiahla predovšetkým Seana, pretože Daniel sa na mamu Karen príliš nepamätá. Tradične sa však dostávame do situácie, kedy sa s každou zodpovedanou otázkou z minulosti klanu Diazovcov objavia dve nové záhady, ktoré vás donútia očakávať ďalší diel.
Bez mučenia sa totiž priznám, že na ďalšie eskapády stále sympatickejšej bratskej dvojice sa teším tiež. Netuším, aký recept pripravili v Dontnod Entertainment, ale v mojom prípade funguje ako lahôdkové menu v päťhviezdičkovej reštaurácii. Musím sa však priznať, že sa tak deje len v kontexte s úvodnou časťou. Keď totiž hodnotím samotnú druhú epizódu, tak mi pomalšie tempo Rules sadlo o niečo menej ako Roads, kde bolo viac vyhrotenejších situácií a zapamätateľnejších postáv. Pokojná atmosféra Beaver Creek však poodhaľuje rodinné zázemie oboch hrdinov a predstavuje ich v inom svetle, vďaka čomu vám začnú prirastať k srdcu. Nakoniec vezmete na milosť aj ich babičku, ktorej konanie sa dá pochopiť.
Po grafickej a zvukovej stránke sa od minula samozrejme nič nezmenilo, pretože audiovizuál patrí k hlavným poznávacím znakom celej série Life is Strange. Vypočujete si samozrejme niekoľko indie amerických pesničkárov, namaľujete pár skíc a pozbierate nejaké suveníry, takže nič, čo by ma prekvapilo. Napriek tomu je na záver vhodné podotknúť, že ak sa vám páčila prvá epizóda, tak príbeh Rules vydaný 24. januára na PC, PS4 a Xbox One vás nesklame. Rozhodne sa môže stať, že jeho rodinná atmosféra u vás padne na ešte úrodnejšiu pôdu ako u mňa.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.
• Recenzia (epizóda 1.): 28. 9. 2018 • Autor: Jakub Němec
Ostražitý fanúšik epizodického projektu štúdia Dontnod Entertainment naskočí do príbehu rovnými nohami. Pokiaľ sledujete naše novinky o Life is Strange 2 alebo ste sa nechali zlákať herným videom z Gamescomu, tak vás prvá polhodinka nijako neprekvapí. V koži Seana Diaza, šestnásťročného ústredného charakteru, sa chystáte na večernú párty. Podľa starostlivo napísaného zoznamu od kamarátky Layly začnete zháňať všetko potrebné, aby ste mohli očariť svoje vysnívané dievča. Od otca vypýtate peniaze, prehodíte pár slov s bratom a preskúmate byt, čím sa očami amerického puberťiaka zoznámite s vlastne celkom fajn rodinkou.
Všetky nádeje budúceho i vzdialeného života sa však rozpadnú na prach v priebehu niekoľkých sekúnd po konflikte so Seanovým vrstovníkom zo susedstva, ktorý vyštartoval po halloweensky radiacim Danielovi. V zbesilom tempe sledujete umierajúceho otca, smršť energie pustošiace okolie (nadprirodzeno hrá v Life is Strange 2 opäť dôležitú úlohu) a útek Seana s bezvládnym bratom v náručí. Niekomu možno príde vstupná sekvencia tlačená až veľmi na silu, ale v kontexte ďalších dobrodružstiev dokáže adekvátne vysvetliť, prečo sa šestnásťročný chlapec rozhodne utiecť z domova. Nedokážem si totiž predstaviť, čo iné by sa mu muselo stať, aby opustil bývalý život a snažil sa všetkým stratiť z očí.
Počnúc touto vetou sa už budem vyjadrovať skôr všeobecne a vyhýbať sa akýmkoľvek spoilerom, pretože by som tým mohol pokaziť zážitok na príbehu založeného Life is Strange 2 alebo ovplyvniť niektoré z vašich rozhodnutí. Od nich totiž bude veľmi záležať nielen z pohľadu budúcich udalostí, ako sme zvyknutí z prvého dielu, ale výrazne ovplyvnia aj formovanie Danielovej osobnosti. Jednotlivé voľby, ktoré pred mladším bratom urobíte, totiž formou napodobňovania bude opakovať. Už v novinkách sme sa zmieňovali, že napríklad nevinná krádež čokoládovej tyčinky môže mať ďalekosiahly dopad v najmenej očakávaných situáciách.
Naozaj sa prejaví, či sa budete správať ako zodpovedný starší brat, škodoradostný „spratek“ strašiaci svojho mladšieho súrodenca alebo na neho budete hľadieť ako na sebe rovného a takmer dospelého. Ja som zo začiatku zvolil mierne ochranársky prístup, ktorý Danielovi postupom času začal naozaj vadiť, takže som sa musel trochu stiahnuť a venovať mu priestor k vlastným rozhodnutiam. Na základe svojho dvojitého priechodu približne štvorhodinovej epizódy môžem vyhlásiť, že vývojových vetiev je celkom dosť, aj keď sa opäť musíte prepracovať k rovnakým uzlom príbehu. Na konci prvej epizódy Roads vás čaká klasický graf hodnotiaci všetky kľúčové body vášho dobrodružstva. Ukáže vám tiež, k akým záverom dospeli ostatní hráči.
Presne ako som predpokladal, vašu cestu niekoľkokrát prerušia rôzni ľudia určujúci ďalší smer putovania bratskej dvojice. Niektorí sa len letmo dotknú osudov oboch chlapcov, zatiaľ čo iní do nich zasiahnu omnoho razantnejšie. Každý charakter má svoju vlastnú morálku a vlastnosti a podľa nich sa samozrejme chovajú. Niektorí sa budú snažiť Seanovi a Danielovi pomôcť, iným budú absolútne ľahostajní a budú ich prehliadať, zatiaľ čo pre niektorých budú ako tŕň v päte, predovšetkým kvôli ich pôvodu (otec má svoje korene v Mexiku).
Ako už vieme z prvého dielu, autori z Dontnod sa nevyhýbajú citlivým témam, ktoré hýbu americkou dušou. Príbeh Max a Chloe u niektorých zožal kritiku kvôli problémovej otázke homosexuality v období dospievania (pokiaľ neveríte, že sa niečo také deje, nájdite si reakciu na E3 trailer The Last of Us 2) a podobná reakcia sa dá očakávať aj v Life is Strange 2. Tu sa totiž autori berú na paškál prisťahovalectvo. Zaznamenáte ako narážky na farbu kože, tak priamo výkriky, aby už sa postavil (Trumpov) múr. Podľa mňa pridáva politická rovina na realistickosti (kulantné vyjadrovanie a promigračný prístup u rednecka asi čakať nemôžeme), ale uvidíme, ako sa k tomu postaví samotná americká spoločnosť, ktorá vie byť v podobných prípadoch dosť citlivá, až háklivá.
Adventúrne počiny Dontnod neboli vždy určené len skalným hráčom počítačových hier, ale smerovali aj na zástupy tých, ktorí k svojmu hernému stroju zasadnú len občas. Preto bol vytvorený systém ovládania, ktorý pochopí úplne každý v priebehu niekoľkých chvíľ. Interaktívne predmety na seba upozornia vyskočením popisky a stlačením tlačidla na ovládači (popr. príslušnej klávesy) okamžite vykonáte zvolenú činnosť. Podobnú tendenciu zaznamenáte tiež v Life is Strange 2, navyše pribudla možnosť využiť spoluprácu Daniela, ktorý môže aplikovať svoj „detský šarm“ v rozhovore, použiť predmet (alebo mu nejakú vec len ukážete).
Nenáročnosť titulu umocňuje absencia quicktime eventov, ktoré adventúrny žáner dosť často sprevádzajú. Nemyslite si však, že sa žiadny časový pres počas hrania neobjaví. Pri rade kritických dialógových volieb si musíte v danom intervale vybrať z ponúkaných odpovedí. Na druhú stranu, tie najzásadnejšie rozhodnutia (bezpečne ich spoznáte) zastavia priebeh dialógu, aby ste mohli dobre premyslieť, akým smerom sa budú vyvíjať ďalšie okamihy.
Veľmi ústretovo sa javí aj orientácia v menu. V batohu sa zhromažďujú suveníry zozbierané počas výšľapu, vďaka ktorým môžete zaspomínať na jednotlivé okamihy. Tiež tu nájdete komiksovo poňatý denník (Sean je veľmi slušný kresliar), môžete preskúmavať mobil so správami od priateľov či šéfa z práce a prezerať mapu, na ktorej sú vyznačené dôležité míľniky vašej cesty, vrátane všetkých dokumentov, na ktoré ste narazili. Nakoniec si možno podľa svojho gusta prispôsobiť Seanov batoh, na ktorý možno pripevniť rôzne prívesky či nášivky, ktoré vyjadrujú váš postoj k svetu.
Príležitostní hráči si tiež veľmi chvália vizuálnu stránku titulov od Dontnod Entertainment. A nie je sa čomu diviť. Grafikom sa podarilo v Unreal Enginu vytvoriť unikátny štýl, ktorý bez problémov rozoznajú fanúšikovia ich tvorby na prvý pohľad. Krásne spracované scenérie, dokonalá práca so svetlom a netradične pojaté modely postáv, ktoré síce nie sú úplne detailné, ale skvele sadnú príbehovému žánru. Je prekvapujúce, že aj bez detailných animácií tváre sú autori schopní slušne vyjadriť emócie jednotlivých aktérov Seana a Daniela. Samozrejme sa môžete tešiť na úžasne zvolenú a podmanivú hudbu z americkej indie scény.
Celkovo vzaté zatiaľ nie je Life is Strange 2 veľmi čo vytknúť, ale na finálny verdikt si celkom iste počkáme do vydania ďalších epizód. Sám musím povedať, že mi ešte ústredné dvojice k srdcu úplne neprirástli, ale už teraz sú mi sympatickejší než z trailerovej reklamnej kampane. Rozhodne čakajte iné tempo, než na aké sme boli zvyknutí z eskapád Max a Chloe. Starosť Seana o mladšieho brata sa z počiatku skôr vlečie, ale vďaka tomu sa lepšie vcítíte do zmaru teenagera, ktorý je po uši v ťažkostiach. Bude rozhodne zaujímavé sledovať, akým smerom sa pohnú osudy chalanov Diazových, epizóda Roads totiž necháva dvierka celkom otvorené.
• Dojmy z hrania: 18. 7. 2018 • Autor: Jakub Němec
Scenáristi francúzskeho štúdia Dontnod Entertainment dokážu spísať veľmi hutný príbeh dotýkajúci sa pálčivých otázok dospievania, súčasného sveta i teoretickej manipulácie s časom vrátane rizík s ním spojeným. Dokázali nám to vo svojom nestarnúcom epose Life is Strange, ktorý aj tri roky po vydaní stále stojí za pozornosť. Vo svojej skvelej práci pokračujú v chystanom druhom dieli, na ktorý lákajú dvojhodinovým dobrodružstvom malého Chrisa tráviaceho sobotné dopoludnie doma so svojím otcom. Tvorcovia sa dali počuť, že vykonané akcie v The Awesome Adventures of Captain Spirit sa môžu prejaviť do priebehu Life is Strange 2 a navyše sú po dome rozmiestnené indície, ktoré by mohli poodhaliť rúško tajomstva okolo druhého dielu.
Melancholicky ladený príbeh sledujeme na predmestí amerického mestečka Beaver Creek, kde žije v zanedbanej domácnosti deväťročný Chris so svojím otcom trúchliacim po smrti svojej ženy. Autonehoda poznamenala obidvoch, ale zatiaľ čo otec našiel útechu zo straty manželky a práce na dne pohára, syn sa vžíva do úlohy superhrdinu čeliaceho neustálym útrapám, ktoré mu vstupujú do cesty. Každú sebaobyčajnejšiu povinnosť berie ako statočnú výpravu, v ktorej musia čeliť bojleru na teplú vodu, bludisku strážiacom jeho poklady alebo zradnému snehuliakovi, ktorý číha v snehovej búrke, aby mohol zaútočiť na Chrisovu základňu v korune stromov.
Podstata dejovej linky je vlastne celkom temná a rozpráva sa iba v niekoľkých náznakoch odkazujúcich na možné domáce násilie, alkoholizmus, problémy v škole a ďalšie patologické javy sprevádzajúce stratu blízkeho rodinného príslušníka. Na pozadí Chrisových eskapád v The Awesome Adventures of Captain Spirit tak odhaľujeme celkom silnú výpoveď, ktorá vo vás bude pomerne dlho rezonovať. Pohľad na dospelých problémy detskými očami však dokáže hutnú atmosféru uvoľniť a hra na kapitána Spirita vie vtiahnuť svojou naivnou nevinnosťou. Pokiaľ bude mať podobný náboj celý Life is Strange 2, máme sa načo tešiť.
Pokiaľ čakáte od ochutnávky druhého dielu nejakú revolúciu, budete asi sklamaní. Tvorcovia vzali úspešnú šablónu, ktorú nemenili, skôr ju prirodzene inovovali k lepšiemu hráčskemu zážitku. Poradie činností v otvorenom priestore domu a priľahlé záhrady je čisto na vás. Niektoré momenty sú síce prístupné až po splnení náležitých podmienok, ale to už vychádza zo samotnej podstaty adventúr. Skvele vyzerá interakcia s predmetmi vo chvíli, keď dokončíte superhrdinský prevlek (môžete dokonca ovplyvniť jeho vzhľad). Mimo tradičného skúmania a používania predmetov sa môžete pokúsiť využiť skrytých síl kapitána Spirita, ktoré vás nechajú spoznať podstatu Chrisovej osobnosti.
Od tradičných úloh ako upratovanie domácnosti dôjde aj na chlapčenské šibalstvá, v ktorých sa stretnú snehuliak a petarda alebo plechovky a snehové gule. Príjemné dopoludnia má na poschodí horkú pachuť. Nielenže neustále narážate na dokumenty týkajúce sa blaženého stredoškolského života rodičov, krutej matkinej nehody a neutešeného súčasného stavu domácnosti, ale sledujete otca, ktorého nálada klesá priamo úmerne s hladinou whiskey vo fľaši. Záverečné minúty príbehu, ktorý sa dá bez preskúmavaní okolia sfúknuť aj za pol hodiny (čo by bola škoda), avšak sľubujú oveľa zaujímavejšiu zápletku, ktorej pokračovanie odhalíme 27. septembra v prvej epizóde Life is Strange 2.
Tvorcovia počas predstavenia The Awesome Adventures of Captain Spirit hovorili o bližšom poznaní ich blížiaceho sa počinu Life is Strange 2, a tak sa objavila séria špekulácií. Pri dôkladnom prieskume určite narazíte na niekoľko informácií odkazujúcich na prvý diel, zatiaľ čo pri ostatných môžete premietať, ktoré budú pre Life is Strange 2 dôležité. Premýšľať môžeme tiež nad „divnosťami“ (strange), ktoré sa prejavia v titule Dontnod Entertainment. Získa Chris nadprirodzené nadanie alebo bude iba okrajovou postavou hlavného príbehu? Má meno superhrdinu odkazovať na jeho silného ducha alebo tvorcovia skryto odkazujú na otcovu slabosť pre alkohol (spirit sa dá preložiť obomi spôsobmi)?
Nech sa vaše myšlienky rozletia ktorýmkoľvek smerom, The Awesome Adventures of Captain Spirit nám jasne naznačuje, ako bude Life is Strange 2 vyzerať - opäť môžeme čakať silný a spletitý príbeh s odkazmi na aktuálne problémy spoločnosti, rozprávanie podporené tradične skvelým a nezameniteľným audiovizuálom a podmanivou hudbou pri preletoch krajinou či prieskume interiérov, ktoré buduje atmosféru, zatiaľ čo dabing postáv pridá na uveriteľnosti. Herné mechanizmy zaznamenali tiež istú mieru inovácie. Uvidíme, v akej forme sa 27. septembra predstaví prvá epizóda nového dobrodružstva.
Obrázok 1: Grafické spracovanie The Awesome Adventures of Captain Spirit znesie prísne kritériá. Obrázok 2: Imaginácia hlavného hrdinu musela byť pre autorov The Awesome Adventures of Captain Spirit vizuálnou výzvou. Obrázok 3: Jeden z odkazov na pôvodnú sériu Life is Strange a možno tiež vôdzkou na septembrové pokračovanie.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2100 3.1GHz/AMD Phenom II X4 945 | Intel Core i3-6100 3.7GHz/AMD Athlon X4 845 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650/Radeon R7 250 v2 | NVIDIA GeForce GTX 1050/Radeon RX 460 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 3 GB | 6 GB |
Pevný disk | 14 GB | 14 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Štvrtá epizóda Life is strange 2 vychádza 22. augusta 2019 na PC, PS4 a Xbox One. Záverečná piata epizóda k nám dorazí 3. decembra 2019. O novinkách vás budeme informovať.