Minecraft Dungeons (RECENZIA) – Jednoduchá diablovka pre deti

Legendárny Minecraft, ktorý jedni vyzdvihujú do nebies ako jeden z najkreatívnejších herných počinov a druhí mu nemôžu prísť na meno, oslávil 17. mája jedenáste narodeniny. Do dnešnej chvíle sa predalo viac ako 200 miliónov kópií tejto hry, čo je úplne šialené číslo, ak vezmete do úvahy, že ide o titul s úplne jednoduchým konceptom a triviálnou grafikou. Ale v jednoduchosti tkvie neskutočná genialita. Môže sa ňou však pochváliť aj Minecraft Dungeons, dnes recenzovaný spin-off pripomínajúci kockové Diablo?

Minecraft Dungeons (RECENZIA Xbox One X) – Obsah článku

1. Procedurálne generované grindovanie
  2. Minecraft Dungeons je diablovka pre najmenších
  3. Obsahu málo, zábavy ešte menej
  4. Nevyužitý potenciál
  5. Jadrom Minecraft Dungeons je kooperácia až pre 4 hráčov
  6. Minecraft Dungeons nie je hra pre každého
  7. Recenzia Minecraft Dungeons: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre Minecraft Dungeons PC

Procedurálne generované grindovanie

Akčné RPG Minecraft Dungeons sľubuje zábavu pre fanúšikov dungeon crawler žánru, ktorého hlavným predstaviteľom je séria Diablo, a samozrejme pre hráčov kockového Minecraftu, z ktorého si hra berie najmä vizuálny štýl. Znie to ako spojenie veľmi neobvyklé, hoci treba dodať, že minimálne pre mňa vcelku lákavé. Aj keď som si pôvodný Minecraft nikdy príliš neobľúbil, oslovili ma (v mnohých ohľadoch dokonca prepracovanejšie) klony ako Portal Knights alebo Dragon Quest Builders. Mojang Studios (pôvodne len Mojang), ako sa autori k príležitosti 11. narodenín Minecraftu premenovali, však vo svojej novej hre použili jednu zo svojich hlavných zbraní.

Minecraft Dungeons; screenshot: keyart
Minecraft Dungeons je spin-off, ktorý si z pôvodného Minecraftu berie inšpiráciu najmä vo vizuálnom spracovaní.

Tou je procedurálne generovaný svet, ktorý je jednou z podstát pôvodného Minecraftu a tiež mnohých akčných RPG hier, ktoré sú založené na grinde, teda opakovanom prechádzaní už navštívených úrovní s vyššou obťažnosťou či ďalšími modifikáciami. V Minecraft Dungeons sa tak so svojou vo všetkých smeroch hranatou postavou vydávate do ešte hranatejšieho sveta, ktorý je pri každej návšteve inak poskladaný. Do istej miery ale nejde o prednosť, ale skôr o záchrannú brzdu Minecraft Dungeons – kampaň zloženú z iba 10 misií totiž absolvujete pri vcelku starostlivom prieskume za približne 6 hodín, čo naozaj nie je veľa. Ďalšie hranie sa už ponesie iba v mene dodatočného navyšovania obťažnosti a opakovaného hrania.

Minecraft Dungeons je diablovka pre najmenších

Minecraft Dungeons stavia na fundamentoch dungeon crawler žánru a maximálne ich zjednodušuje. Či je to výčitka alebo naopak plus, to už záleží na vás. Ak ste aspoň čiastočne skúseným hráčom RPG hier, Minecraft Dungeons vás s najväčšou pravdepodobnosťou nedokáže dostatočne uspokojiť a bude pôsobiť skôr ako mobilná minihra. Naopak ak Minecraft Dungeons plánujete zaobstarať svojmu dieťaťu či dokonca hrať spoločne s ním a predstaviť mu základy žánru, aktuálne na trhu asi nenájdete vhodnejšiu voľbu, ale k tomu sa dostaneme neskôr.

Minecraft Dungeons; gameplay: inventár Minecraft Dungeons; gameplay: upgrade vybavení
Rovnako ako inventár je aj vylepšovanie postavy zjednodušené na maximum.

Nevolíte si žiadne povolanie, nie je tu strom zručností ani napríklad miešanie elixírov. Vaša postava môže mať pri sebe jednu zbraň na blízko a jednu na diaľku, pričom každá má vždy len jeden útok. Posledným dielikom skladačky je potom jeden jediný kus brnenia. Všetko vyššie zmienené sa potom vyskytuje v niekoľkých úrovniach vzácnosti a má náhodne generované perky, ktoré možno mierne vylepšovať. RPG systém je tu naozaj osekaný na úplné minimum, hrateľnosť však príjemne spestruje nečakane široká ponuka zbraní od kladív, sekier či šablí až po pravý minecrafťácky krompáč a tiež vysoké množstvo artefaktov, ktoré do značnej miery zastupujú klasické aktívne či pasívne schopnosti.

Obsahu málo, zábavy ešte menej

Naprostá jednoduchosť je kľúčovým faktorom, na ktorom bude záležať, ako vás hranie Minecraft Dungeons bude baviť. Po chvíli totiž hra skĺzne do opakovaného stláčania stále rovnakého tlačidla pre útok a z letargie vás nevyvedú ani zástupy opakujúcich sa nepriateľov. Motivácia k dohraniu kampane a jej prípadnému opakovaniu na vyššej obťažnosti je samozrejme daná túžbou získať čo najlepšie vybavenie, ale tu ako keby autori v rámci príprav na tvorbu Minecraft Dungeons zabudli zahrať si klasiky zradných vôd, do ktorých chcú prvýkrát vstúpiť.

Rýchlo sa totiž stanete otrokmi systému, kedy vám spadne nová a lepšia zbraň, ale jej štýl či dokonca perky sa absolútne nehodia do vášho starostlivo vybudovaného herného systému. Lenže ak sa chcete pustiť do ďalšej misie, musíte si vybavenie s vyššou úrovňou skrátka vziať, takže sa zacyklíte v nútenom menení herného štýlu, kedy sa z tanka alebo klasického damage dealera stanete ninjom útočiacim zo zálohy či odborníkom na strieľanie z kuše. Pritom by stačil jednoduchý systém, ktorý by napríklad zničením alebo absorbovaním predmetu s lepšou štatistikou preniesol napríklad úroveň poškodenia na iný predmet. Toto napríklad v Destiny vyriešili už pred rokmi.

Minecraft Dungeons; gameplay: púšť Minecraft Dungeons; gameplay: bažina Minecraft Dungeons; gameplay: hory
Každá z desiatich misií ponúka vizuálne odlíšené prostredie.

Autori šli však, opäť pravdepodobne v mene zjednodušovania, ešte ďalej. Pri získavaní nových predmetov ste totiž úplne závislí na náhode. Nejde o loot padajúci z debien v rámci misií, to je štandardná vec, ale o debničky, ktoré dostanete na konci výpravy a ktoré možno kúpiť u obchodníkov. Po každom úspešnom dokončení misie dostanete bedňu s novým vybavením, ktoré vám náhodne vygeneruje odmenu, ale vedzte, že len málokedy dostanete skutočne lepší predmet, než máte v inventári.

Podobné to je u obchodníkov vo vašej základni. Tiež tu totiž kupujete len akési mystery boxy, pri ktorých nikdy neviete, či dostanete meč, luk alebo nové brnenie a ktoré vám dajú len málokedy niečo skutočne lepšie, ako aktuálne máte. Najhoršie na celom systéme je, že debničky fungujú ako klasické loot boxy, len s tým rozdielom, že ich je možné kupovať iba za hernú menu. Je zarážajúce, že na jednej strane nemáte možnosť klasicky nakupovať (alebo aj predávať) vybavenie u obchodníkov ako v iných RPG hrách a zároveň sa nemôžem zbaviť obavy, či vývojári neplánujú ísť ešte ďalej: stačí len malý update, integrácia nákupu za skutočné peniaze a klasické loot boxy sú na svete.

Minecraft Dungeons; gameplay: základňa Minecraft Dungeons; gameplay: loot box
Debničky náhodne generujúce novú výbavu dostávate za dokončenie misie a sú tiež tým jediným, čo si od obchodníkov vo svojej základni môžete kúpiť.

Nevyužitý potenciál

Takže čo nás má motivovať k ďalšiemu hraniu? Mizivá a nespravodlivá šanca na nové vybavenie, ktorú absolútne nemáte vo svojich rukách? Alebo snáď procedurálne generované úrovne, ktorých vedľajším efektom je napríklad to, že sa niekoľko minút prebíjate dlhou chodbou vedúcou na opačnú stranu od hlavnej úlohy, ale na jej konci nie je jediná odmena? Ani sľubované zameranie na príbeh vás nepoteší, rozprávanie sa totiž upriamilo na úplne obyčajnú ingame animáciu na začiatku misie, kde vám tajomný hlas povie, že musíte zachrániť dedinčanov a na konci vám pogratuluje k ich záchrane.

Minecraft Dungeons v istom ohľade dokonca zlyháva aj vo využití svojej predlohy. Na prvý pohľad autori žmýkajú z Minecraftu prvé posledné, ale nie je to tak. Nepriatelia sú síce starí známi z pôvodnej hry, takže fanúšikovia budú, minimálne zo začiatku, priasť blahom. Ale nie je Minecraft o tom, že vezmete krompáč a rozmlátite okolitý svet, na ktorého troskách postavíte niečo úplne nové?

Minecraft Dungeons; gameplay: grafika Minecraft Dungeons; gameplay: hradby Minecraft Dungeons; gameplay: noc
Vizuálne Minecraft Dungeons nijak neprekvapí, v rámci svojej predlohy ale nie je grafike príliš čo vytknúť.

Samozrejme nechcem od Minecraft Dungeons možnosť ničiť jednotlivé kocky, z ktorých je svet vytvorený, či snáď dokonca niečo stavať, ale naozaj sa pri hre, ktorá z Minecraftu vychádza, nedalo zakomponovať tak základné prvky, ako je možnosť zničiť drevené debny, stoly v dungeonoch alebo sudy povaľujúce sa všade okolo? Veď to je, ako som sa pri hraní s priateľmi presvedčil, tá úplne prvá vec, ktorú pri hraní chcete urobiť. Okolitý svet ale na vaše počínanie nijako nereaguje. Je prinajmenšom zarážajúce, že autori nedokázali, aspoň nejakou hlúpou minihrou alebo Easter eggmi, spomenúť absolútne základnú funkciu Minecraftu.

Jadrom Minecraft Dungeons je kooperácia až pre 4 hráčov

Podľa očakávaní je to samozrejme niečo, čo celkové hodnotenie Minecraft Dungeons výrazne vylepšuje. Môžeme však polemizovať nad tým, ako veľmi za nakoniec vcelku zábavnú kooperáciu stojí um vývojárov, či jednoduchá skutočnosť, že hranie s kamarátmi, či len s viacerými ľuďmi, je vždy záživnejšie a aj z relatívne zlej hry dokáže urobiť niečo zábavné (ideálnym príkladom je Predator: Hunting Grounds). Pravda bude pravdepodobne niekde uprostred. Kooperácia pre 4 hráčov je skrátka tým najlepším, čo Minecraft Dungeons ponúka, a koniec koncov práve pre spoločnú hru viacerých hráčov je tento titul primárne určený. To neznamená, že by sa nedal hrať sólo, ale je to podstatne menej zábavný a tiež náročnejší variant. Výrazne!

Minecraft Dungeons; gameplay: kooperácia Minecraft Dungeons; gameplay: kooperácia
Spoločné hranie je nielen zábavnejšie, ale aj jednoduchšie. Nepriateľov je síce viac, ale nie ste jediným terčom.

Kooperáciu podporuje online aj offline režim, pričom pri online hraní sa môžete pohybovať po mape úplne slobodne a naopak pri gaučovom hraní vás obmedzujú len hranice obrazovky, čo je rozhodne dobré riešenie. Aj tu sa však chyby nájdu. Loot je síce rozdeľovaný rovnomerne medzi všetkých hráčov, ale ak sa niektorý z vašich kamarátov pustí do hrania neskôr a má nižšiu úroveň, budete kvôli nemu musieť znížiť obťažnosť, vďaka čomu úplne všetko, čo dostanete, budú bezcenné kusy vybavenia. Z nepriateľov potom vypadávajú tiež šípy, doplnenia života a krátkodobé boosty, ktoré však môže ukoristiť iba jeden z vás, takže si ich väčšinou budete navzájom kradnúť a predháňať sa, čo kto vezme ako prvý, pričom necháte v záchvate manickej chamtivosti svojho spoluhráča pokojne zomrieť. Kompletne tiež chýba možnosť darovať čokoľvek z inventára ďalším hráčom.

Snáď najväčšou šikmou plochou hry je však chýbajúca podpora cross-platform multiplayera, teda možnosť hrať spolu naprieč všetkými platformami. Túto funkciu autori sľubovali už dlho dopredu, a hoci bola hra začiatkom apríla odložená, ani teraz táto funkcia nie je dostupná a nie je isté, kedy sa jej dočkáme. Aktuálne tiež nie je možný cross-save, nemožno teda hrať za rovnakú postavu napríklad na PC a Xboxe One, hoci je hra súčasťou programu Play Anywhere a kúpou PC verzie dostanete prístup aj k tej konzolovej a naopak.

Minecraft Dungeons; gameplay: streľba Minecraft Dungeons; gameplay: vyhodnotenie
Možnosti taktizovania sú síce obmedzené, ale vždy je možné napríklad preferovať boj na blízko, zatiaľ čo spoluhráč ostreľuje z kuše ciele, na ktoré váš meč nedosiahne.

Minecraft Dungeons nie je hra pre každého

Hodnotenie Minecraft Dungeons je ideálnym príkladom príslovia o palici a bití psa. Celkom určite hru neodporúčam ostrieľaným hráčom Diabla, iba ak by chceli svojim potomkom vysvetliť základné princípy dungeon crawler (a tiež ARPG) žánru. Aj keď chcete svojmu dieťaťu ukazovať hru, ktorá je prešpikovaná mechanikou jasne pripomínajúcou loot boxy, hoci ich je možné kupovať len za hernú menu? Minecraft Dungeons očividne cieli na mladších hráčov, ale v mnohých chvíľach som mal pocit, že nie úplne podarene. Kým prvé tri štvrtiny hry sú dokonca aj v sólo hre na odporúčanú obťažnosť dosť jednoduché, posledné misie môžu nepríjemne zaskočiť, pričom záverečný boss je neskutočnou výzvou aj pre hráčov série Dark Souls. Ak teda kúpite Minecraft Dungeons svojmu dieťaťu a po počiatočnom nadšení vám vyhodí ovládač cez okno, nemôžete povedať, že ste neboli varovaní.

Minecraft Dungeons; screenshot: mapa
Fanúšikov Minecraftu poteší rozdelenie hernej mapy podľa biómov známych z pôvodnej hry.

Nechcem byť ale vyložene zlý. Triafať sa do slabých miest Minecraft Dungeons je totiž veľmi jednoduché. Hra koniec koncov stojí vo svojej digitálnej verzii iba 19 eur (aj keď za krabicovku už dáte trochu nepochopiteľne veľa – viac ako 40 eur), takže jej jednoduchosť a krátky herný čas nemôžem vyčítať tak ako iným „veľkým“ hrám. Rozhodne však treba pred kúpou zvážiť, čo od Minecraft Dungeons očakávate.

Táto recenzia bola napísaná pre Xbox One X verziu hry. Kópiu na recenziu poskytla česká pobočka spoločnosti Microsoft/Xbox.

Recenzia Minecraft Dungeons: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 65 % Alza Gaming

Minecraft Dungeons cieli najmä na mladšie publikum, ktoré neočakáva nič komplexné. Ostrieľaní hráči Diabla a jemu podobných hier budú výraznou jednoduchosťou sklamaní, napriek tomu kooperácia až pre 4 hráčovu dokáže svojou nenáročnou zábavou aspoň nakrátko zaujať aj širšie publikum.

Minecraft Dungeons; recenzia

• Kooperácia až pre 4 hráčov
  • Zjednodušenie princípov pomôže menej skúseným hráčom