Monster Hunter World: Iceborne (RECENZIA) – doba ľadová sa vrátila

Od vydania výborného akčného RPG Monster Hunter: World od štúdia Capcom ubehol už takmer rok a pol, vďaka obrovskému množstvu obsahu a kooperatívnemu multiplayeru ho ale mnohí hrajú dodnes. A aj keby nie, 6. septembra 2019 dorazila víchrica v podobne masívnej expanzie Iceborne, ktorá do už tak rozsiahlej hry prinesie veľa vecí navyše, vrátane zbrusu novej lokácie a mnohých nových monštier. Stojí to za to?

Recenzia (PS4)NovinkyDojmy z hrania

• Žáner: Akčné RPG • Multiplayer: Áno • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PS4, Xbox One (6. september 2019); PC (Q1 2020)Homepage • Čeština: Nie

Obsah recenzie Monster Hunter World: Iceborne (PS4)

1. Pre výskum čokoľvek!
  2. Iceborne – veľa vecí navyše, jadro zostalo rovnaké
  3. Nová báza ponúkne teplo domova uprostred zamrznutej krajiny
  4. Má DLC Iceborne aj nejaké nedostatky?
  5. A čo na záver? Hrejivé slová chvály alebo záveje kritiky?
  6. Recenzia Monster Hunter World: Iceborne: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Monster Hunter World PC

Pre výskum čokoľvek!

• Recenzia: 5. 9. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Ak ste už celí nedočkaví a v snehuliach prešľapuje pri svojej obľúbenej hernej platforme, nebuďte takí hrr. DLC Iceborne sa vám totiž sprístupní až po dohraní hlavnej dejovej línie pôvodnej hry, pričom musíte mať Hunter Rank aspoň na úrovni 16. To asi v prípade väčšiny hráčov problém nebude, ale zdá sa mi fér to na začiatok uviesť. Ak spĺňate obe tieto podmienky, nič vám nebráni sa hneď pustiť do hrania.

Monster Hunter World: Iceborne; wallpaper: cover

Vyšetrovanie osobitného správania sa niektorých monštier zavedie Výskumnú komisiu až na prah nového sveta.

Ako lovec pracujúci pre známu Výskumnú komisiu počas rutinnej expedície spozorujete desiatky monštier druhu Legiana letiacich kamsi na otvorené more – akoby ich tam niečo vábilo. Toto prapodivné správanie samozrejme pozornosti komisie neunikne, a jej členovia sa spoločne s vami okamžite vydávajú celú záležitosť vyšetriť a vedecky opísať. Toto prenasledovanie vás zavedie až na doteraz neobjavený zamrznutý ostrov, nepochybne plný nových, nezdokumentovaných monštier a ďalších nebezpečenstiev. Aké ďalšie tajomstvá však táto doteraz neprebádaná krajina skrýva?

Takto začína najnovšia kapitola z univerza Monster Hunter. Čo sa kvality príbehu týka, drží sa približne na rovnakej úrovni ako ten v pôvodnej hre. Jeho základnou funkciou je odôvodniť všetko to rozsekávanie prerastených monštier trojmetrovým mečom, story ale pekne odsýpa, a všetko je podané s takým až roztomilým nadhľadom, že sa človek často neubráni úsmevu. Tá hra má totiž šarm, ktorý inak vcelku priamočiary príbeh hravo vyváži a zaručí, že si nové dobrodružstvo proste a jednoducho užijete. Trúfam si ale povedať, že kvôli deju mnoho ľudí Monster Hunter nehrá, ako sa teda podarili ďalšie aspekty DLC Iceborne?

Iceborne – veľa vecí navyše, jadro zostalo rovnaké

V prvom rade by bolo dobré si povedať jednu vec. Jadro hry Monster Hunter: World expanzie Iceborne sa nijako zásadne nemení. Stále ide o ten istý kolobeh lovenia monštier, farmenia materiálov a craftingu lepšej výbavy na lovenie ešte silnejších monštier. A následné craftovanie ešte silnejších zbraní a brnení. A následné lovenie ešte silnejších... jednoducho stále dokola. Pokiaľ na vás toto koliesko fungovalo v základnej hre, máte vyhrané. A ak nie, Iceborne z vás fanúšika série Monster Hunter pravdepodobne neurobí. Jedine žeby vaším najobľúbenejším ročným obdobím bola zima.

Monster Hunter World: Iceborne – Story Trailer

Mrknite na príbehový trailer, ktorý vám trochu osvetlí základné dejové pozadie DLC Iceborne.

Hlavným ťahákom DLC Iceborne je celkom určite nová lokácia s názvom Hoarfrost Reach. V momente, keď prvýkrát vstúpite na zamrznuté pláne a začnete sa brodiť polmetrovou vrstvou snehu, sa okamžite začnete obzerať po teplom svetri a čiapke, pretože atmosféra je fantastická. Krásne spracovanou prírodou oplývala už pôvodná hra, a expanzia na ňu v tomto smere nadväzuje.

Krajina Hoarfrost Reach je napriek svojej zasneženej podstate aj prekvapivo vizuálne rozmanitá – nájdete tu lesy, snežné pláne, hory pokryté ľadovou krustou, ale aj podzemné jaskyne, zamrznuté jazerá a hrejivé oblasti v blízkosti horúcich gejzírov. Do toho všetkého sa čas od času ukáže aj slnko, a keď sa pri jeho západe všetok ten ľad a sneh zaleje ružovkastým svetlom zore, je naozaj na čo sa pozerať.

Iceborne navyše nežmýka novú lokáciu do poslednej kvapky, v rámci príbehu a vedľajších úloh sa vraciate aj na už známe miesta z pôvodnej hry a je to jedine dobre. Hoarfrost Reach je jednoducho novo objavenou vyvýšeninou existujúceho sveta, ktorá iba rozširuje vaše možnosti, ale nijako vás nelimituje, a tým, že často cestujete späť na známe miesta, sa vám len tak neopozerá. Dosť už ale o krajine, podobné výjavy môžeme ventilovať napríklad na zraze priateľov a fanúšikov Ladovskej zimy, teraz by sme si hlavne mali povedať, aké novinky z hľadiska hrateľnosti teda expanzia Iceborne do hry priniesla?

Monster Hunter World: Iceborne; screenshot: konflikt Monster Hunter World: Iceborne; screenshot: Zinogre

Do vášho súboja sa často pripletú aj ďalší zástupcovia lokálnej fauny. Bohužiaľ to väčšinou nie sú práve vítaní hostia.

Nie je toho málo. Studené podnebie so sebou napríklad nesie niekoľko nepríjemností. Okrem toho, že brodenie sa závejmi vás logicky spomaľuje, v nízkych teplotách sa veľmi rýchlo spotrebováva stamina. Vaším najlepším kamarátom sa tak stane Hot Drink, nápoj ukuchtený z pálivých papričiek rastúcich vo voľnej prírode, ktoré vás pred mrazom na chvíľu ochránia. Pozdravujeme Linka z Breath of the Wild.

Viacúčelový prak Slinger už konečne môžete používať kedykoľvek, napríklad aj so zbraňou v ruke, čo predtým nebolo možné, a je to vynikajúca zmena. Jednoducho len namierite, vypálite a idete zase zahrať. Prosté a geniálne. Ďalšou novinkou je doposiaľ neznámy špeciálny adduktorový hák (The Clutch Claw), ktorým sa môžete rýchlo pritiahnuť na chrbát (či iné časti tela) monštra a zasadiť mu pár nepríjemných rán. Odporúčam ale nepoužívať v situácii, keď je monštrum rozpálené zlosťou do biela, pretože vás jednoducho strasie a môžete prísť pokojne o polovicu zdravia. Vyskúšané za vás.

Samozrejmosťou sú aj nové monštrá (prípadne nové variácie starých známych) a nové zbroje, ktoré si môžete z nafarmených materiálov ukuť pre vlastnú ochranu. S tým je spojená aj nová úroveň Master Rank, ktorú si budete plnením questov v expanzii Iceborne postupne zvyšovať, a tým si sprístupňovať stále náročnejšie lovecké výzvy.

Monster Hunter World: Iceborne; screenshot: kooperace Monster Hunter World: Iceborne; screenshot: multiplayer

Kooperatívna hra bola ohromne zábavná už v Monster Hunter: World a v expanzii Iceborne to nie je inak.

Nová báza ponúkne teplo domova uprostred zamrznutej krajiny

Za zmienku stojí aj čerstvo vybudovaná základňa Výskumnej komisie na Hoarfrost Reach. Toto miesto s názvom Seliana je vlastne obdobou Astery zo základnej hry, nejakú tú nadstavbu tu ale predsa len nájdeme. V prvom rade tu máme rozmerný Gathering Hub, kde sa môžete s ostatnými hráčmi (či vaším mačacím parťákom Palico) oddávať saunám, horúcej kúpeli nôh či si len sadnúť do kantíny a hodovať. Bohužiaľ v čase písania recenzie toto spoločenské centrum zívalo prázdnotou, som si ale istý, že akonáhle sa hra sprístupní všetkým hráčom v deň vydania, tieto priestory sa veľmi rýchlo zaplnia.

Rovnako ako v Astere aj Seliana vám ponúkne vlastné súkromné komnaty, tentoraz si ich ale budete môcť v mnohých ohľadoch upraviť a vyzdobiť podľa svojho vkusu. Meniť môžete farby či materiál stien, podlahy, závesy, stoly, stoličky, posteľ, poličky, knižnice, je toho jednoducho veľa. Ide síce o prevažne kozmetické záležitosti, napriek tomu som upravovaním vlastnej „kajuty“ strávil pomerne dosť času a rád som sa tam taktiež vracal.

V Seliane tiež teraz nájdete aj jednoduchú, no zábavnú minihru Steamworks, kde hádaním správneho poradia aktivácie parných ventilov (je to zábavnejšie, než to znie) vyhrávate materiálne odmeny. Samozrejmosťou sú nové Bounty, Expedície a ďalšie vedľajšie úlohy, ktorými si zarábate hernú menu a získavate ďalšie materiály na crafting. Spoločne s príbehom tak vďaka tomu môžete v expanzii Iceborne stráviť desiatky hodín. A verte mi, že sa nudiť nebudete.

Monster Hunter World: Iceborne; screenshot: Hoarfrost Reach

Hoarfrost Reach je síce krajina z väčšej časti pokrytá ľadom a snehom, napriek tomu má svoje nezameniteľné čaro.

Má DLC Iceborne aj nejaké nedostatky?

V predchádzajúcich odstavcoch som prevažne chválil, má ale Iceborne aj nejaké chyby? Ako sa to vezme. Technicky vzaté áno, zároveň ich ale poväčšinou zdedilo z pôvodnej hry. Súbojový systém je stále mierne neohrabaný (hoci zábavný) a trafiť sa do obrích monštier je občas až prekvapivo ťažké. Akonáhle začnete útok, ste zamknutí v animácii pohybov a nemáte šancu nijako zmeniť smer úderu, čo je miestami naozaj veľmi otravné. Je to čiastočne spôsobené tým, že sa väčšinou oháňate obrovskými zbraňami, takže hmotnosť a zotrvačnosť tu zohráva svoju úlohu, ovládanie by ale jednoducho mohlo byť o trochu citlivejšie.

A keď už sme načali súboje, vo vypätých chvíľach dokáže poriadne rozhnevať kamera, najmä pri používaní The Clutch Claw hra niekedy nevie, či sa zamerať skôr na vás, alebo na to monštrum, ktorému sedíte na chrbte. Vo výsledku často nevidíte ani jedno z toho, tak jednoducho len stláčate útok a dúfate, že to nejako dopadne, a kamera sa umúdri.

A čo na záver? Hrejivé slová chvály alebo záveje kritiky?

A ako vlastne Monster Hunter World: Iceborne dopadlo? Veľmi dobre. Je to podarené rozšírenie vynikajúcej základnej hry, ktoré ponúka aj ostrieľaným lovcom nové výzvy a veľa obsahu navyše. Vďaka stále výbornej hrateľnosti potom v snehových závejoch Hoarfrost Reach môžete stráviť nemálo sychravých jesenných večerov. Tak sa teplo oblečte, nabrúste svoj obrí meč a vyrazte na lov. Expanzia Iceborne vyšla 6. septembra 2019 na PS4 a Xbox One, PC verzia by mala doraziť na začiatku roka 2020.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.

Recenzia Monster Hunter World: Iceborne: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 85 % Alza.sk
85 %
80 %
80 %
Monster Hunter World: Iceborne; recenzia

• Nová lokácia Hoarfrost Reach
  • Krásne spracovaná príroda
  • Nové monštrá a výbava
  • Upravený Slinger The Clutch Claw

• Súbojový systém je stále trochu ťažkopádny
  • Občas dosť zmätená kamera

Monster Hunter World: Iceborne – Novinky

1. (22. 8. 2019) Zoznámte sa, toto je Old Everwyrm
  2. (15. 7. 2019) DLC Iceborne – zamrznutá krajina a termálne prúdy
  3. HW nároky pre Monster Hunter World PC

Zoznámte sa, toto je Old Everwyrm

• Novinka: 22. 8. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Hlavným záporákom DLC Iceborne, respektíve vašou hlavnou korisťou, bude bytosť menom Old Everwyrm, teda ešte niečo väčšie, silnejšie a nebezpečnejšie ako potvory rádu Elder Dragons, ktoré už si ostrieľaní lovci pomaly dávajú na raňajky. Táto beštia však bude priamo nepredstaviteľnou hrozbou pre celý svet, pretože jej sila je nesmierna a vyhladiť celé ekosystémy pre ňu nie je žiadny veľký problém.

Monster Hunter World: Iceborne – Old Everwyrm Trailer

Titulná potvora sa v traileri príliš neohreje, priestor ale dostanú iní nepriatelia, ktorí budú v DLC Iceborne usilovať o váš život.

V novom traileri sa Old Everwyrm objaví len v náznakoch, tvorcovia zjavne nechcú vyložiť všetky esá na stôl ešte pred vydaním. Viac priestoru vďaka dostane už skôr avizovaný Elder Dragon Velkhana, ktorý bude schopný naozaj nepríjemných rýchlych útokov, podľa všetkého ale dokáže aj tvoriť ľadové steny či krusty, za ktorými sa môže schovať v prípade potreby.

Zvyšok trailera potom v rýchlom slede ukáže ďalšie z potenciálnych koristí, ktoré vám v priebehu DLC Iceborne pravdepodobne skrížia cestu. A ak niečo štúdio Capcom ovláda na jednotku, je to rozhodne dizajn monštier. Obzvlášť na mňa zapôsobil drak s tesákmi šabľozubého tigra, ktorého bleskurýchle skoky a výpady v ústrety lovcom budú jemne povedané nepochybne veľmi nepríjemné. Ako veľmi nepríjemné naozaj budú, sa ale dozvieme už čoskoro, rozsiahla expanzia Monster Hunter: World s názvom Iceborne totiž vychádza už 6. septembra 2019 na PC, PS4 a Xbox One.

• Zdroje: monsterhunter.com, YouTube (Monster Hunter), vlastní

DLC Iceborne – zamrznutá krajina a termálne prúdy

• Novinka: 15. 7. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Že budeme v Monster Hunter World: Iceborne loviť a bojovať s množstvom obrích príšer, to už asi prekvapí len málokoho, koniec koncov, celá séria je na tejto premise postavená. Najnovší trailer ale ukazuje, že výlet na snehom pokrytý ostrov Hoarfrost Reach nestrávite len stavaním snehuliaka a guľovaním sa, budeme sa tiež mať kde ohriať, a to poriadne.

Monster Hunter World: Iceborne – Glavenus Trailer

Sneh, monštrá a termálne kúpele. To všetko a ešte viac vám ponúkne nový trailer na DLC Iceborne.

Iceborne totiž svojim hráčom ponúkne aj rozsiahle kúpele a sauny, ktoré zrejme budú slúžiť ako centrálny hub. Oddávať sa tak budeme môcť hrejivým kúpeľom, zdraviu prospešným parným kúpeľom, ale aj hrám s naším verným mačacím parťákom, prípadne s ďalšími roztomilými zvieratkami, ktoré sa budú prechádzať okolo. Podľa trailera sa zrejme môžeme opäť tešiť aj na svojej vlastnú customizovateľnú kajutu, ktorá nepochybne ešte prehĺbi pocit tepla domova. A to je všetko, čo by si lovec obrovských monštier po náročnom dni mohol priať.

• Zdroje: YouTube (Monster Hunter), vlastné

Monster Hunter World: Iceborne – Dojmy z hrania

1. Monster Hunter World: Iceborne – mrzne, až praští
  2. Stará dobrá hrateľnosť s inovaťou na vrchu
  3. Predviedlo DLC Iceborne v Bete nejaké zásadné zmeny?
  4. HW nároky pre Monster Hunter World: Iceborne PC

Monster Hunter World: Iceborne – mrzne, až praští

• Dojmy z hrania: 29. 6. 2019 • Autor: Štěpán Lenk

Beta test prebiehal cez víkend od 21. do 24. júna, mohli si ho ale užiť iba hráči vlastniaci konzolu PS4. Ihneď po spustení bolo jasné, že najväčšou novinkou DLC Iceborne je samozrejme naozaj razantná zmena prostredia – z vlhkých džunglí a slnkom rozpálených púští priamo na snehom pokrytý premrznutý ostrov – je to naozaj veľký skok, ktorý zimomriví ľudia ponesú ťažko. A hoci sa na hrateľnosti nič moc nemení, vizuálne ide o úplne nový zážitok.

Monster Hunter World: Iceborne – Gameplay Reveal Trailer | PS4

Z tropického podnebia na zamrznuté pláne – to je DLC Iceborne.

Až sa v úlohe svojho lovca prvýkrát oblečiete do zimného kožuchu, popadnete svoju (pre sériu Monster Hunter typickú) obriu zbraň a vypravíte sa po zamrznutých pláňach ostrova Hoarfrost Reach, budete sledovať tunajšiu faunu pripomínajúcu Cestu do praveku a ľadová zem vám bude chrumkať pod nohami, budete unesení. Monster Hunter: World mal spracovanie prírody zvládnuté na jednotku a Iceborne zjavne nebude pozadu.

Stará dobrá hrateľnosť s inovaťou na vrchu

Čo sa hrateľnosti týka, ak máte s nejakou hrou zo série Monster Hunter skúsenosti, s posledným dielom najmä, budete v Iceborne ako doma. Jednoducho dostanete zákazku na ulovenie nejakého zvieraťa, spravidla niekoľkokrát väčšieho a zubatejšieho ako vy, načo sa vyberiete do divočiny, podľa stôp vypátrate svoj cieľ a pokúsite sa jeho hlavu dostať nad svoj krb v podobe trofeje. Beta test DLC Iceborne potom svojim hráčom ponúkol hneď 3 lovecké výpravy – obrí leguán s ešte väčším apetítom Great Jagras pre veteránov Monster Hunter: World nebol ničím neznámym, naopak. Úloha sa tiež odohrávala v rovnakom prostredí ako základná hra, išlo teda o akúsi „úvodnú“, nie príliš ťažkú zákazku.

Banbaro, srsťou porastený dinosaurus s hlavou losa, schopný pomocou svojich majestátnych parohov vrhať kmene stromov, balvany a obrie snehové gule ústrety nebojácnym lovcom, už predstavoval celkom slušnú výzvu, napriek tomu sa po chvíli zápolenia nakoniec odobral do večných lovísk.

Monster Hunter World: Iceborne Beta Banbaro Hunt PS4 | Alza Magazín (Gameplay)

Mláďatká Banbara musia byť určite roztomilé. Z dospelého kusu ide ale jednoznačne rešpekt.

A konečne treťou a finálnou úlohou beta testu DLC Iceborne bolo skolenie tvora nazývaného Tigrex, desivo obratnou kombináciou tyranosaura a draka z vašich najhorších nočných môr. Jeho rýchle útoky ma nenechali vydýchnuť ani na sekundu a zdolať ho skutočne nebolo nič jednoduché, zvlášť v šibeničnom 20-minútovom limite spoločnom na všetky 3 questy.

Pôvodná verzia Monster Hunter: World okrem iného vynikala aj naozaj vydareným dizajnom monštier, zvierat a prírody a ja po niekoľkých hodinách strávených v expanzii Iceborne môžem s radosťou vyhlásiť, že toto rozšírenie evidentne pokračuje v nastolenom duchu. Čo je jedine dobre.

Monster Hunter World: Iceborne; gameplay: západ Monster Hunter World: Iceborne; gameplay: mamuti Monster Hunter World: Iceborne; gameplay: les

Kto hovoril, že zimná krajina musí byť len v nudných odtieňoch bielej s trochou modrej?

Predviedlo DLC Iceborne v Bete nejaké zásadné zmeny?

Čo si budeme hovoriť, Iceborne nijako zásadne hrateľnosť Monster Hunter: World nepremení, skôr nás jednoducho len vyšle na loveckú výpravu na zamrznutý ostrov a sem tam niečo vylepší či vyladí. Tí z vás, ktorí sú citliví na premrznuté prsty na nohách, určite ocenia možnosť využiť nového prírodného transportu krajinou – na chrbte prerastené skunko-veveričky, ktoré si môžete zavolať na povel.

Relatívne veľká zmena sa dotkla Slingeru, viacúčelového zápästného praku schopného vystreľovať najrôznejšie projektily – od obyčajného kamenia po výbušné a oslepujúce bombičky. Keď ste túto vymoženosť chceli používať v pôvodnom Monster Hunter: World, museli ste najprv zakryť svoju zbraň, v Iceborne ale táto nutnosť odpadá a zo slingeru môžete novo strieľať prakticky kedykoľvek. Poteší.

Monster Hunter World: Iceborne; gameplay: transport Monster Hunter World: Iceborne; gameplay: krajina Monster Hunter World: Iceborne; gameplay: tigrex

DLC Iceborne opäť ponúkne krásne spracovanú idylickú krajinu. Bohužiaľ tu žije aj agresívny Tigrex, ktorý vám určite neraz pokazí deň.

Novinkou je tiež aj priťahovací hák nazývaný Clutch Claw, ktorým sa môžete, prekvapivo, pritiahnuť na slabé časti jednotlivých monštier a zasadiť im tak nepríjemné rany. Vaša korisť ale samozrejme proti tomuto útoku nie je bezbranná a ľahko vás môže striasť a následne zadupať do zeme. Oplatí sa teda Clutch Claw používať s rozvahou, podľa môjho názoru ale ide o vydarené rozšírenie už tak obsiahleho arzenálu.

Celkovo Iceborne tak do hry Monster Hunter: World nejakú zásadnú revolúciu herných mechanizmov zrejme neprinesie. Jednoznačne sa ale môžeme znova tešiť na krásne spracovaný svet, úplne novú oblasť a monštrá a veľa hodín zábavy. Mimochodom, ak ste tento beta test prepásli, od 28. júna do 1. júla 2019 pobeží druhý termín, odporúčam si to teda poznamenať do denníčka. Oficiálne DLC Iceborne vyjde 6. septembra 2019 na PS4 a Xbox One a na PC dorazí niekedy v zime tohto roka. Neviem ako vy, ale ja vyťahujem ihlice a idem si upliesť nejaký švihácky šál a rukavice. Vzhľadom na moje pletacie schopnosti to tak akurát stihnem.

HW nároky pre Monster Hunter World PC

Operačný systém Windows 7 64-bit Windows 7 64-bit
Procesor Intel Core i5-4460 3.2GHz/AMD FX-6300 Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz/AMD Ryzen R5 1500X