Je to už nejaký ten mesiac, čo sa spoločnosť NVIDIA pokúsila pomocou programu GPP (GeForce Partner Program) uzurpovať zabehnuté herné značky svojich AIB partnerov výhradne pre seba. Také známe značky ako ROG (Republic of Gamers) spoločnosti ASUS alebo značka Gaming od MSI sa tak mali stať záležitosťou iba grafických kariet spoločnosti NVIDIA. Na nátlak širokej verejnosti však NVIDIA nakoniec zo svojich plánov našťastie upustila. Program GPP je teda minulosťou, avšak „smrádok“ po ňom zostal. Výrobcovia grafických kariet totiž museli reagovať rýchlo, aby konkurenčnej spoločnosti AMD zabezpečili vytvorenie značiek nových. Spoločnosť Asus tak pre AMD prišla s novým radom Ares, spoločnosť MSI potom navrhla úplne nové grafické karty pod označením MECH. O tom, ako sa tieto nové grafické karty spoločnosti MSI podarili, sa presvedčíme práve v dnešnej premiérovej recenzii grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC.
Karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC je postavená na hernom grafickom čipe AMD Polaris 20 XT v plnej konfigurácii, na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak MSI RX 580 Mach 2 8G OC spadá do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá tie najvyššie poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 380 MHz a frekvencia grafických pamätí 2 000 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 40 MHz. Grafické pamäte sú potom taktované v referenčných hodnotách Radeon RX 580.
Grafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC meria na dĺžku 270 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív skladaný z hliníkových rebier. Tento pasív je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený celkom tromi 6 mm tepelnými trubicami (heatpipes), ktoré odvádzajú odpadové teplo do jeho rebrovania. Spoločne s grafickým čipom je chladená tiež pätica modulov grafickej pamäte (z toho však len 3 moduly celoplošne). Zo zostávajúcich 3 modulov VRAM je odpadové teplo odvádzané priamo do rebrovania hlavného pasívu (opäť však nie celoplošne). Napájacia kaskáda grafickej karty je chladená pomocou menšieho hliníkového pasívu.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory typu TORX 2.0, ktoré generujú o 22 % väčší tlak vzduchu. Uloženie ventilátorov v dvojitých guľôčkových ložiskách predlžuje ich životnosť a prispieva k veľmi tichému chodu. Technológia Zero Frozr potom pri nízkej záťaži grafickej karty a teplote pod 60 °C oba ventilátory chladiča úplne vypne. Logo MSI, ktoré je umiestnené na zadnej strane grafickej karty, je podsvietené pomocou RGB LED a jeho správanie je možné nastaviť pomocou aplikácie Gaming APP.
Test 3DMark Stress Test |
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC na skóre 99,4 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s veľkou rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Na konci záťažového testu sa teploty grafickej karty držali na 74 °C, pri otáčkach ventilátorov 1 400 ot./min. a priemernej frekvencii 1 380 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC sa stará 6 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 165 W a ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC riešené pomocou jedného DVI-D (Dual Link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Dvojicu konektorov HDMI tak iste ocenia všetci priaznivci virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC sú tiež firemné nástroje spoločnosti MSI s názvom Gaming APP a MSI Afterburner.
Gaming APP je veľmi jednoduchým nástrojom, ktorý dovoľuje nastaviť frekvencie grafickej karty do troch výkonnostných režimov:
Pomocou nástroja MSI Gaming APP je tiež možné vykonávať nastavenie správania RGB LED na grafickej karte. Môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Nástroj Gaming APP je možné ovládať tiež na diaľku, pomocou špeciálnej aplikácie v mobilnom telefóne.
Komu by nástroj MSI Gaming APP pre svoju prílišnú jednoduchosť nevyhovoval, môže využiť nástroj MSI Afterburner, ktorý je oveľa lepšie prispôsobený na detailnejšie nastavenie grafickej karty a overclocking.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI RX 580 Mach 2 8G OC | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1 380 MHz 1 380 MHz 1 380 MHz | PCIe 3.0 x16 165 W |
Gigabyte GTX 1060 WINDFORCE 6G | GP106 GP106-400-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1060 3GB | GP106-3 GP106-300-A1 pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1 506 MHz 1 709 MHz 1 860 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 342 MHz 1 455 MHz 1 725 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Gigabyte GTX 1050 OC 2G | GP107 GP107-300-A1 pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 380 MHz 1 493 MHz 1 750 MHz | PCIe 3.0 x16 70 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8400 | 1 430 MHz 1 430 MHz 1 430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 284 MHz 1 284 MHz 1 284 MHz | PCIe 3.0 x16 135 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris Polaris 21 XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1 224 MHz 1 224 MHz 1 175 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 896 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1 187 MHz 1 187 MHz 1 187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky je potom tiež možné povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv JRR Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa tak občasných zásekov v hre, ktoré sa v prípade DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojári štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM podporuje vykresľovanie pomocou OpenGL alebo Vulkan. Tu platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. Z tohto dôvodu tiež testujeme túto hru iba pod týmto novým a moderným rozhraním.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
V počítačovej hre Zaklínač: Divoký Hon je veľmi častým javom stuttering, teda akési chvíľkové „zaseknutie“ obrazu. Hodnoty ukazovateľa „0,1 % Low“ ukazujú, že na tento nepríjemný stuttering v hre trpia Radeony trochu viac než grafické karty spoločnosti NVIDIA.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafické karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC je daný najmä výkonom samotného grafického čipu Polaris 20 (XT), ktorý sa od iných grafických kariet Radeon RX 580 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách držala na 1 380 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 000 MHz.
Oproti vyššie taktovanej špeciálnej edícii Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE sa teda frekvencia grafického čipu MSI RX 580 Mach 2 8G OC držala o 50 MHz nižšie, u grafických pamätí potom nižšie o 400 MHz (efektívne). Na hernom výkone sa tieto nižšie frekvencie grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC prejavili stratou nejakých 5 %. Takýto výkonnostný rozdiel možno samozrejme dohnať ľahko pomocou pretaktovania, ale k tomu sa dostaneme neskôr.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Grafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC disponuje novým systémom chladenia, ktorý po technickej stránke evidentne vychádza z edície Armor a ktorý sa samozrejme na prevádzkových vlastnostiach tejto grafickej karty podieľa mierou valnou. Ako teda tento nový chladič dopadol? Myslím, že vôbec nie zle! Grafická karta si v plnej záťaži držala teplotu 74 °C pri pomerne nízkych otáčkach ventilátorov, ktoré vo výsledku generovali hlučnosť okolo hranice 36,5 dBA. Grafickú kartu MSI RX 580 Mach 2 8G OC tak môžeme označiť za pomerne tichú a v tomto smere plne porovnateľnú s tými lepšími grafickými kartami konkurencie. Škoda len tej vyššej spotreby, ale v tom je spoločnosť MSI už nevinne.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému na virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača a na testy nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie. Benchmark Blue Room tu preto testovaný nie je.
VRMark |
Hoci si grafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC s testom Orange Room poradila s prehľadom a jej rýchlosť snímok sa s rezervou pohybovala nad požadovanou hranicou 109 FPS, v teste Cyan Room už to bolo troška horšie. Pri tomto teste totiž rýchlosť snímkok grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC na malý okamih klesla pod požadovanú hranicu 88,9 FPS. Bol to síce len okamih, ale váš dojem z virtuálneho sveta by bol aj tak narušený. Ak teda budete chcieť túto grafickú kartu využiť na virtuálnu realitu, v prípade náročnejších hier by som odporúčal jej drobné pretaktovanie.
Pretaktovanie grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Zvyšovať som tentoraz nemusel ani hranicu spotreby (Power Limit), grafická karta si totiž držala frekvenciu aj bez tohto navýšenia. Napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota 1 500 MHz pre čip a 2 200 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala na 1 500 MHz, v prípade grafických pamätí potom 8 800 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra navýšenou na 1 500 MHz, pamäťou na efektívnych 8 800 MHz som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätia sa mi z grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC podarilo získať v priemere okolo 10 % ďalšieho výkonu, čo nie je vôbec zlé a v niektorých hrách by sa vám to hodiť mohlo.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkových vlastností v prípade takto pretaktovanej grafickej karty MSI RX 580 Mach 2 8G OC v počítačovej hre Crysis 3.
Nová edícia MECH spoločnosti MSI, do ktorej patrí práve dnes testovaná grafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC, je akýmsi hybridom existujúcich edícií Gaming a Armor. Kým systém chladenia svojím technickým spracovaním veľmi pripomína grafické karty z edície Armor (najviac potom Armor MK2), a to aj vrátane neduhu s neceloplošne chladenými modulmi grafických pamätí, nastaviteľné osvetlené logo a podpora firemného nástroje MSI Gaming APP potom boli doteraz výsadou len grafických kariet z edície Gaming.
Po výkonnostnej stránke grafická karta neprináša nič nové, čo je vzhľadom na použitý grafickýu čip Polaris 20, ktorý je tu s nami už nejaký ten piatok, celkom pochopiteľné. Čo však na tejto grafickej karte poteší, sú jej veľmi dobré prevádzkové vlastnosti, najmä s hlučnosťou je na tom MSI RX 580 Mach 2 8G OC veľmi dobre.
Suma sumárum, grafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC ponúka vynikajúci mainstreamový výkon, ktorý by mohol osloviť nejedného stredne náročného hráča počítačových hier. Táto grafická karta samozrejme neprináša žiadnu revolúciu, ale len evolúciu, ktorá bola navyše „umelo“ vynútená nepríliš transparentným programom GPP spoločnosti NVIDIA, kedy spoločnosť ako práve MSI bola nútená reagovať veľmi rýchlo a narýchlo pre grafické čipy spoločnosti AMD pripraviť nové grafické karty pod novým brandom (značkou). Myslím, že nebyť tých nie až tak úplne najšťastnejšie chladených grafických pamätí, tak sa to spoločnosti MSI s grafickou kartou MSI RX 580 Mach 2 8G OC podarilo na výbornú.
MSI RX 580 Mach 2 8G OC
Grafické kartyGrafická karta MSI RX 580 Mach 2 8G OC ponúka vynikajúci mainstreamový výkon, ktorý by mohol osloviť nejedného stredne náročného hráča počítačových hier. Okrem výkonu potom táto grafická karta ponúka tiež solídne prevádzkové vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.