No Man's Sky: Next (RECENZIA) – Ako sa hrá dva roky po vydaní?

No Man's Sky je krásnym príkladom toho, keď sa hra stane obeťou vlastného hypu. Táto sci-fi survival akčná adventúra umožňujúca voľne preskúmavať miliardy náhodne generovaných galaxií a planét v čase svojho vydania (rok 2016) predviedla mnohé, výsledok ale kvôli nedostatku obsahu, technickým chybám a chýbajúcim funkciám pre mnohých hráčov zostal za očakávaním. Vývojári zo štúdia Hello Games ale meteorický roj kritiky psychicky ustáli a odhodlane svoju hru prostredníctvom free updatov pomaly dostávajú do podoby, ktorú hráči (a možno aj oni sami) očakávali.

Dôkazom toho je aj doteraz najväčší update NEXT, ktorý prináša dlho sľubovaný multiplayer, pohľad z tretej osoby a razantné vylepšenia hrateľnosti v mnohých ohľadoch. Toto sľubné rozšírenie dorazilo 24. júla na PC a PS4, zároveň s oficiálnou verziou hry pre Xbox One. Je toto konečne to No Man's Sky, aké sme mali dostať už pred dvoma rokmi? To zistíte v našej recenzii.

Žáner: Akčná adventúra, survival | Vývojár: Hello Games | Vydavateľ: Hello Games | Dátum vydania a Platformy: PS4, PC (12. augusta 2016), Xbox One (24. júla 2018) | Homepage: www.nomanssky.com

Obsah recenzie No Man's Sky

1. No Man's Sky NEXT – mierne stereotypná vesmírna odysea
  2. Mať tak svoju vlastnú vesmírnu základňu
  3. Do nekonečna a ešte ďalej, to je No Man's Sky
  4. No Man's Sky s viacerými hráčmi
  5. Krása hviezd sa dotýka
  6. Je čas sa vrátiť k No Man's Sky?
  7. Recenzia No Man's Sky: NEXT: záverečné hodnotenie
  8. HW nároky pre No Man's Sky PC

No Man's Sky NEXT – mierne stereotypná vesmírna odysea

(1. 8. 2018) Som asi jeden z mála, kto si No Man's Sky užíval už v pôvodnej day one verzii. Áno, tá hra mala veľa chýb, padala, množstvo sľúbených funkcií chýbalo (multiplayer) a v tom obrovskom vesmíre okrem neustáleho ťaženia materiálov vlastne nebolo veľmi čo robiť. Ale predsa, mať vlastnú raketku a možnosť s ňou lietať z planéty na planétu a z galaxie do galaxie bolo jednoducho splnením môjho detského sna.

No Man’s Sky: Next; wallpaper: cover

No Man's je teraz väčšie a zaľudnenejšie.

A nech už vás No Man's Sky baví alebo nebaví, jedno sa mu musí nechať. Ako hra má asi jeden z najpôsobivejších začiatkov. Prebúdzate sa na neznámej planéte, máte rozbitú loď, poškodený skafander a okolo vás je len opustená krajina a tiesnivá samota. Ticho okolitého sveta len občas prereže robotický hlas oznamujúci klesajúce zásoby kyslíka, a pretože počasie je nevyspytateľné a široko ďaleko nie je ani živej duše, musíte sa spoľahnúť len sami na seba. Pomocou svojho multi-tool následne pomaly začnete zbierať suroviny potrebné na záchranu vlastného života a opravu vybavenia a kúsok po kúsku tak zvyšujete svoje šance na prežitie.

A keď už konečne dáte svoju vesmírnu loď do poriadku, za burácania motorov a bez akéhokoľvek loadingu vyletíte medzi hviezdy a pred vami sa otvorí nekonečný vesmír, úžasom vám pravdepodobne spadne sánka niekam na plechovú podlahu kokpitu. Vesmír vytvorený štúdiom Hello Games je jednoducho obrovský, plný planét aj mesiacov (údajne až 18 kvintiliónov) s vlastnou atmosférou a podnebím, na ktorých prieskum by nestačil ani celý váš život.

No Man’s Sky: Next; gameplay: vedľajšie misie No Man’s Sky: Next; gameplay: inventár No Man’s Sky: Next; gameplay: story

Obrázok 1: Vedľajšie misie sú vítaným zdrojom financií. Obrázok 2: Manipulácia s inventárom je aj po update NEXT bohužiaľ stále trochu kostrbatá. Obrázok 3: Príbehové misie ozvláštňujú v jadre stereotypnú hrateľnosť.

V No Man's Sky máte veľmi zjednodušene povedané dve možnosti. Buď sa budete túlať vesmírom, ako sa vám zapáči, alebo sa pustíte do hlavnej príbehovej línie, v ktorej odhalíte skryté tajomstvá vesmíru, pôvod záhadnej mimozemskej rasy, vesmírnych portálov a mnoho ďalšieho. Práve slabý príbeh bol jedným z najväčších neduhov pôvodnej hry, v priebehu času však No Man's Sky získalo vcelku obstojnú dejovú líniu a množstvo vedľajších nepovinných misií, vďaka ktorým môžete získavať potrebnú hernú menu (a ktorých v rámci updatu NEXT ešte pribudlo a pridávajú hre určitú variabilitu).

Príbehu a vedľajším misiám sa zároveň čiastočne darí zakrývať fakt, že No Man's Sky je vlastne jeden obrí festival craftovania. Bez craftovania sa totiž jednoducho nepohnete, je to samotná podstata celej hry. No Man's Sky je plné enviromentálnych nebezpečenstiev, nehostinných planét, rádioaktivity, mäsožravej fauny, pirátov a ďalších nástrah. Prežiť vám pomáha vaša výbava, ktorá ale, čo čert nechcel, potrebuje nejakú tú energiu na prevádzku. Chemické prvky, batérie, články a ďalšie napájacie prostriedky potom ťažíte či priamo vyrábate, čím vzniká doslova nekonečný kolobeh zbierania surovín a ich premeny na niečo užitočné. Hra je tak vo svojej podstate veľmi stereotypná, a ak pre vás nie je ťahákom práve prieskum a objavovanie hlbokého vesmíru, dajte od No Man's Sky ruky preč. Toto nie je titul pre vás.

No Man’s Sky: Next; wallpaper: pláž

No Man's Sky je predovšetkým o objavovaní nových svetov... a craftovaní.

A keď už som spomenul craftovanie a materiály, samotný inventár je v No Man's Sky bohužiaľ trochu nepraktický a manipulácia s jednotlivými položkami je pomerne neohrabaná. Interface síce v update NEXT prešiel vcelku výraznou premenou, na inventári sa to ale bohužiaľ zase tak veľmi neprejavilo a kedykoľvek ho otvorím, mám dojem, že som v ňom strávil viac času, než by bolo bezpodmienečne nutné.

Mať tak svoju vlastnú vesmírnu základňu

Prieskum planét je ale v No Man's Sky fascinujúci a objavovanie nových druhov zvierat a rastlín (taktiež náhodne generovaných) zabaví na celkom slušnú dobu. Každý vesmírny dobrodruh začne však skôr či neskôr túžiť po nejakom bezpečnom útočisku, kde by mohol na chvíľu spočinúť. A čo môže byť lepšie, než vlastná základňa?

No Man’s Sky: Next; gameplay: miestnosť No Man’s Sky: Next; gameplay: možnosti No Man’s Sky: Next; gameplay: špecialista

Obrázok 1: Klasickou štvorcovou miestnosťou budovanie väčšinou začína. Obrázok 2: Výber stavebných komponentov je naozaj široký. Obrázok 3: Bez špecialistov sa nezaobídete.

O budovaní základní mohli majitelia pôvodného No Man's Sky len snívať. Táto možnosť bola neskôr do hry pridaná v rámci bezplatných rozšírení a treba podotknúť, že niečo také bolo potrebné ako soľ. Osobne som tvorbou vlastnej základne strávil neuveriteľne veľa času, pretože mať v tom obrovskom vesmíre miesto, ktoré je jednoducho moje a môžem sa do neho kedykoľvek vrátiť, je skrátka skvelý pocit. NEXT navyše pridal veľa stavebných prvkov, takže si svoju základňu naozaj môžete postaviť podľa svojho gusta, značne bol ale tiež navýšený veľkostný limit celej bázy, ktorý bol v predchádzajúcich verziách trochu otravný a bránil mi vybudovať si presklenú pozorovateľňu s výhľadom na vzdialené pohorie s jazerom.

Svoje útočisko navyše vďaka updatu No Man's Sky NEXT môžete budovať kdekoľvek na planéte, čo je príjemné vylepšenie, pretože v minulej verzii to bolo možné iba na vopred určených miestach. Trochu nešťastné ale je, že moja základňa z predchádzajúcej verzie hry prestala fyzicky existovať a je údajne uložená niekde v archíve, odkiaľ ju môžem znova načítať. Bohužiaľ som do dnešného dňa poriadne neprišiel na to, ako. Keď už sa teda tvorcovia odhodlajú k tak razantnému zásahu, nabudúce by som prosil zrozumiteľnejšie inštrukcie, ako túto situáciu napraviť.

No Man’s Sky: Next; wallpaper: stavba

Podstatné vylepšenie možností pri budovaní základne je jedným z najväčších prínosov updatu NEXT.

Do nekonečna a ešte ďalej, to je No Man's Sky

Preskúmavanie jednotlivých planét je ale len polovičným obrazom No Man's Sky. Veľkú časť hrateľnosti tiež tvorí cestovanie zo systému do systému a komunikácia s ostatnými obyvateľmi vesmíru. Problém je v tom, že spočiatku nikomu nerozumiete ani slovo a mimozemské jazyky sa po jednotlivých slovíčkach učíte vďaka špeciálnym artefaktom na povrchu jednotlivých planét. Akonáhle si rozšírite slovníček, pomaly sa v rozhovoroch začnú objavovať známe výrazy a celá tá skomolenina začne dávať trochu zmysel, čo je podľa môjho názoru vtipne vymyslený systém, ktorý navyše ešte prehlbuje ilúziu rozľahlého vesmíru s niekoľkými odlišnými civilizáciami koexistujúcimi vedľa seba.

No Man’s Sky: Next; gameplay: pulse jump No Man’s Sky: Next; gameplay: krížnik No Man’s Sky: Next; gameplay: stanica

Obrázok 1: Pulznými skokmi cestujete naprieč planétami v systéme. Obrázok 2: Obrí medzihviezdny krížnik teraz môžete vlastniť aj vy! Obrázok 3: Hviezdna stanica pôsobí oveľa živšie ako v predchádzajúcich verziách hry.

Na mimozemšťanov narazíte najčastejšie na vesmírnych staniciach, ktoré mimochodom prešli výraznou vizuálnou a štrukturálnou obmenou a pripomínajú už konečne trochu rušné medzihviezdne prístavy. Tu si môžete zapísať nové vedľajšie misie, nakupovať a predávať materiály, prípadne si za tučný obnos peňazí zaobstarať nový vesmírny koráb.

U novej hviezdnej lode ale No Man's Sky NEXT nekončí, teraz máte možnosť si zaobstarať (za strašne veľa peňazí) hviezdny krížnik a menšie fregaty, ktorým neskôr môžete veliť a posielať ich na samostatné misie. Ak sa však rozhodnete vyraziť medzi hviezdy na vlastnú päsť, číhajú tam na vás mnohé nebezpečenstvá, hlavne vo forme pirátov, ktorí sa vás pokúsia pripraviť o váš cenný náklad. Dajú vám síce možnosť sa z prekérnej situácie vykúpiť, oveľa jednoduchšie (a lacnejšie) ale je si to s nimi vydiskutovať pekne z očí do lasera. A ak sa tešíte na epické hviezdne súboje, musím vás sklamať. Vizuálne všetko vyzerá skvele, samotné lode ale nie sú nijako zvlášť obratné a poletovať vesmírom a snažiť sa trafiť rýchlo poletujúcich banditov je často skôr frustrujúce. Našťastie tieto stretnutia nie sú až tak veľmi časté.

No Man’s Sky: Next; gameplay: fregata

Najmuteľné fregaty majú svoje špecifické zameranie.

No Man's Sky s viacerými hráčmi

Úplne jednoznačne najväčším ťahákom updatu NEXT je plnohodnotný multiplayer, ktorého neprítomnosť bola už od začiatku tŕňom v oku značnej časti fanúšikovskej základne. A teraz, takmer po dvoch rokoch od pôvodného vydania, si konečne môžeme zahrať No Man's Sky s viacerými ľuďmi a túlať sa spoločne Galaktickými diaľkami.

No Man’s Sky: Next; gameplay: multiplayer No Man’s Sky: Next; gameplay: kooperácia No Man’s Sky: Next; gameplay: výlet

Obrázok 1: V multiplayeri nie je problém spojiť sa s cudzími hráčmi. Obrázok 2: Stavať základňu s viacerými ľuďmi je veľmi uspokojivé. Obrázok 3: Nezáleží na tom, kde je práve váš partner. V No Man's Sky môžete byť obaja pokojne na opačnej strane galaxie.

Chcete spolu nekonečné hodiny ťažiť na povrchu planét vzácne nerasty? Alebo vo svojich lodiach vyraziť na lov pirátov do pásu asteriodov? Alebo postaviť spoločné útočisko pre celú partiu? Žiadny problém, to všetko je po poslednom update možné, a to ako s náhodnými hráčmi, tak s priateľmi. Osobne nevidím dôvod hrať zrovna No Man's Sky s cudzími astronautmi, ale dohodnúť sa s niekoľkými kamarátmi a spoločne si budovať obriu základňu a postupne ju rozširovať, sa mi zdá ako brilantný nápad. Hello Games majú môj obdiv, že multiplayer do hry nakoniec pridali, len ma trochu mrzí, že nikto z mojich kamarátov No Man's Sky nehrá.

Krása hviezd sa dotýka

Vizuálny štýl No Man's Sky sa mi páčil už v pôvodnej verzii, grafika síce nebola nijako extra detailná, ale na dianie na obrazovke sa naozaj príjemne dívalo a aj keď niektoré planéty boli výrazne krajšie ako iné, ako celok hra pôsobila podarene. S nástupom updatu NEXT však prichádza zásadný vizuálny upgrade a jednotlivé planéty vyzerajú oveľa lepšie, textúry sú detailnejšie a aj úplne pusté planéty vďaka tomu pôsobia esteticky výrazne uspokojivejším dojmom. Atmosféru tiež výborne dokresľuje skvelá elektronická hudba skupiny 65 Days of Static, ktorá nenútene, a napriek tomu pôsobivo dopĺňa vizuálny zážitok.

No Man’s Sky: Next; gameplay: editor No Man’s Sky: Next; gameplay: grafika No Man’s Sky: Next; gameplay: photo mód

Obrázok 1: Konečne si môžeme upraviť svoj vlastný charakter! Obrázok 2: Upravená grafika vyzerá ešte lepšie, než predtým. Obrázok 3: Svojrázny vizuálny štýl ešte vynikne v efektnom Photo móde.

Pribudol tiež pohľad z tretej osoby, a to u vášho kozmonauta, aj u vašej lode, a tiež vcelku robustný editor vzhľadu, kde si môžete pomerne detailne navoliť vlastný výzor, a to aj vrátane rasy. V inak veľmi slušnom audiovizuálnom spracovaní však nepotešia občasné prepady v snímkovaní a najmä trhavý zvuk ozývajúci sa pri prelete svetelnou rýchlosťou medzi jednotlivými galaxiami. Nie som síce astrofyzik, ale myslím si, že v skutočnom vesmíre toto nepočujete.

Je čas sa vrátiť k No Man's Sky?

No Man's Sky už viac ako dva roky po svojom pôvodnom vydaní stále prechádza evolúciou a čím ďalej tým viac sa podobá pôvodne sľubovanej vízii. Kvalitatívny vzostup je tu rozhodne viditeľný a aj keď si ja osobne pomalé a atmosférické preplávanie vzdialenými galaxiami užívam, rozhodne nejde o hru pre každého. Prím tu stále hrá predovšetkým craftovanie, update NEXT ale prináša veľa nových funkcií a malých vylepšení, ktoré trochu stereotypnú hrateľnosť čiastočne vyvažujú. Celkový dojem síce kazia menšie technické chyby, aj napriek tomu si štúdio Hello Games za starostlivosť o svoj vysnívaný projekt zaslúži minimálne naše uznanie. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verziu.

No Man’s Sky: Next; wallpaper: záver

Skupina vesmírnych dobrodruhov vyráža objavovať.

Recenzia No Man's Sky: záverečné hodnotenie