Na ceste za fotografovaním polárnej žiare na Island som mal na testovaní zapožičaný nový základný zoom objektív Canon EF 24-70mm f / 4 L IS USM , ktorý bol v krajine počas dňa veľmi užitočný. Hoci som asi obsahovo z islandskej krajiny nič nové nepriniesol, spracovávanie každéej prezentovanej fotografie bola radosť. Objektív totiž vyniká svojimi optickými vlastnosťami.
Pred odchodom na Island som zvažoval, aký rozsah ohnísk bude v krajine ideálny. Super svetelné širokáče na nočnú oblohu s polárnou žiarou som mal vyriešené, ale čo táie ohniská ďalšie (a dlhšie).
Svoj tradičný objektív Canon EF 17-40mm f/4 L USM som pre krátky čas zavrhol a využil ponuky zapožičania objektívu Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM k otestovaniu. Predsa len, objektív má novú konštrukciu. Možno očakávať, že by mohol byť pri fotení krajiny aj ostrejší, prípadne sa lepšie správal v protisvetle.
Moja tradičná zvedavosť po novinkách firmy Canon teda rozhodla (aj preto, že objektív má priemer závitu pre filter 77 mm).
Jednoznačne povedať, či má základný širokouhlý zoom objektív začínať na 17 mm alebo 24 mm, nemožno. Každý v teréne vyhľadáva trochu iné motívy. Hoci som zvyčajne pre tú širšiu variantu, tj. fotografie s dominantným blízkym popredím a horizontom v hornej časti, pre cestu na Island som uvažoval trochu inak.
Krajina je tam v detaile trochu jednotvárna, obzvlášť v období zasneženej zimy, kedy som sa tam chystal vyraziť. Na nejaké rozkvitnuté kvietky v krajine do popredia fotografie to byť nemalo. O nejaké ohnisko 50 mm - 100 mm si to vyložene hovorilo.
Spätne ale hodnotím, že mi na objektíve Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM chýbalo ohnisko 17 mm viac, než mi kedy v minulosti chýbalo ohnisko 70mm na objektíve Canon EF 17-40mm f/4 L USM . Z čoho aj tak nejako vyplýva, že ideálny základný objektív by mal mať ohnisko 17-70mm.
Pri prvom kontakte s objektívom je zrejmé, že o úplného drobčeka nejde. Canon EF 24-70mm f / 4 L IS USM je pomerne ťažký (hmotnosť 600 g) a široký. Bohužiaľ, objektív sa pri zmene ohniska (jeho predlžovanie) vysúva, predný člen vyjde z objektívu o 3 cm. Hoci to asi v praxi nemá žiadny negatívny efekt, je to vec, ktorá mi vadí. Aj keď nedokážem povedať prečo.
Obzvlášť, keď sa po vysunutí ohniska na 70 mm nič nekýve a ani predný člen sa nijako neotáča.
Snáď len po čase môže dôjsť k nejakej vôli a kývaniu. Otázkou navyše je, či sa vysúvaním a zasúvaním prednej časti nebudú do objektívu dostávať nečistoty.
Musím priznať, že po nasadení polarizačného filtra, držiaku LEE filtra a samotného filtra vyzerá vysunutá zostava pri ohnisku 70 mm trochu bizarne, ale všetko fotí, ako má.
Trochu problém je s ohniskom širokým. Klasický polarizačný filter pomerne silno vinetuje a ešte väčšie obludnosti sa na ohnisku 24 mm objavia, ak pridáte držiak LEE filtra s jedným filtrom. Rohy už sú veľmi výrazne tmavé. Krajinkár tak musí zoom posunúť až niekam k ohnisku 35 mm, kde už ale o širokouhlom ohnisku veľmi hovoriť nemôže. Objektív 17-40mm f/4 L USM mi z tohto pohľadu príde oveľa praktickejší.
Na objektíve môžete okrem tradičného prepínanie AF / MF a zapínania stabilizácie nájsť nie príliš bežné tlačidlo MACRO/LOCK, ktoré slúžia na aretáciu ohniska a navolenie makro režim objektívu. Tlačidlo LOCK je pre prípad, aby sa vám objektív smerujúci k zemi samovoľne nevysúval, čo je veľmi praktické.
Skoro som však prehliadol tlačidlo MACRO, ktoré veľmi výrazne zvyšuje úžitkovú hodnotu objektívu. Tu musím poďakovať Petrovi, ktorý mi funkčnosť vysvetlil. Stačí stlačiť a držať tlačidlo pod žltým nápisom METRO a potom ostriacim krúžkom pretiahnuť asi 3 cm až za hodnotu 70 mm vyznačenú na objektíve.
Zo základného zoom objektívu sa tak razom stáva makroobjektív, ktorý vás pustí k drobnému fotografovanému objektu na vzdialenosť asi 4 cm od prednej šošovky, čo už je veľmi slušné zväčšenie (podľa informácie výrobcu 0,7x).
Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM je prvým objektívom, ktorý je dodávaný s novými krytkami Canon, ktoré boli predstavené na jeseň roku 2012.
Nové krytky sú oveľa praktickejšie, lepšie sa dávajú dole a pripevňujú, a to najmä pri nasadenej slnečnej clone. Úchopky sú bližšie k stredu a hlbšie, pre väčšie prsty.
Aby som to dlho nepopisoval, Canon má konečne krytky ako má Nikon už dlhé roky.
Významnou pridanou hodnotou nového objektívu je stabilizácia objektívu. Práve u širokouhlého základného ohniska pre bežné použitie, obzvlášť s nižšou svetelnosťou f/4, je stabilizácia obrazu veľmi účelná (o 4 EV).
Technológia stabilizátora obrazu (IS) vraj automaticky rozpozná, ak sa začne fotograf otáčať s cieľom sledovania pohybujúceho sa objektu, a v tomto smere vypne stabilizáciu. Hybridný IS v režime Makro detekuje naklonenie aj posun. Keď sa mi pri večernom fotografovaní pri mori na juhu Islandu za chrbtom objavila dúha (a nechcel som rozoberať zostavu s filtrami na druhom objektívu), len som vytiahol Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM a druhým telom v rýchlosti z ruky scénu vyfotil. Použitý čas 1/6 s a fotka je výborne použiteľná.
Dokážem si predstaviť, že pre bežné reportážne fotenie si nájde stabilizácia uplatnenie ešte viac.
Podľa mojej skúsenosti sú najväčšou prednosťou nového objektívu jeho optické vlastnosti. Keď som si fotografie prezeral na displeji fotoaparátu, zostával som pokojný bez nejakých hodnotení. Ale doma na počítači pri spracovávaní súborov nasnímaných digitálnou zrkadlovkou Canon EOS 5D Mark II v programe Canon Digital Photo Professional (DPP) som udivene pozeral na detaily pri stopercentnom zobrazení.
Objektív možno plne porovnať s pevnými ohniskami a niektoré aj hravo predbehne.
Pri spracovaní v DPP zvyčajne mávam ostrosť na hodnote "3". Tentoraz mi už pripadali fotografie preostrené, preto som ich na ďalšie spracovanie a archiváciu vyvolával s hodnotou "2", aby som si snímku zbytočne nezmenšoval. Vysoký prenos detailu je naviac viditeľný v celej ploche snímky, vrátane rohov.
Na rozdiel od pred časom testovaného nového svetelnejšieho objektívu Canon EF 24-70mm f/2.8 L ISM II sa chová oveľa lepšie pri silnom zaclonení (clony f/18 a viac). S priclonením neubúda toľko ostrosti, ideálny je pre fotografovanie krajiny s výrazným popredím a veľkou hĺbkou ostrosti.
A keď už sme pri tej hĺbky ostrosti: pri fotografovaní blízkeho objektu dlhším ohniskom a nízkou clonou f4 je pozadie vďaka deviatlamenolým clonám krásne jemne rozostrené.
Po týždennom fotografovaní musím povedať, že je objektív Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM jednoznačne ostrejší ako Canon EF 17-40mm f/4 L USM , porovnateľný s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM (ktorý je ale po väčšom zaclonení horší).
Pri fotografovaní kostolíku kúsok od mestečka Oslavík s ľadovcom Snaefellsjoekull v pozadí objektív v miernom protisvetle predviedol, že pre neho nie je problém slnko skoro v zábere. Žiadne odlesky ani strata kontrastu, a to ani pri nasadenom polarizačnom filtry. S pridaním prechodového filtra LEE motormi 0.6 už sa jeden odlesk v hornej časti objavil, ale stále to bol pekný výsledok.
Len pre potreby testu som potom krátko pred poludním, keď bolo svetlo najsilnejšie, nasmeroval objektív k oblohe so slnkom úplne v zábere. A zase na výbornú. Žiadne prasiatko, stále vysoký kontrast. V tomto má objektív Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM jednoznačne navrch nad Canon EF 17-40mm f/4 L USM . Ďalšia výrazná prednosť pre krajinárskeho fotografa.
Podobne ako pred nedávnom skúšaný objektív Canon EF 24-70mm f/2.8 L ISM II má verzia f/4 jednu vlastnosť, na ktorú si treba trochu zvyknúť. Pretože objektív ostrí veľmi rýchlo a absolútne nečujne, občas máte pri bežnom používaní s AF pocit, že ste mali zapnuté ostrenie manuálne a objektív "nič nerobí".
Chyba! Objektív už má dávno presne zaostrené, len nie je vôbec nič počuť, a to ani pri zapnutej stabilizácii. Pre pokoj duše tých, čo AF používajú, odporúčam zapnúť také to pípanie, keď objektív dosiahne zaostrenie. Budete pokojnejší.
Objektív Canon EF 24-70mm f / 4 L IS USM je predovšetkým super ostrý univerzál. Krajinárom budú chýbať širšie ohniská a ďalšiemu širšiemu objektívu sa nevyhnú. Obzvlášť tí, čo stále používajú digitálnu zrkadlovku s Krop formátom. Nižšia minimálna svetelnosť f/4 nijako nelimituje, obzvlášť s použitou výkonnou stabilizáciou obrazu. Ak by ale mal objektív Canon EF 24-70mm f/2.8 L II ISM objímku pre filter 77mm, asi by som si za svetelnejší objektív pre hrátky s hĺbkou ostrosti v prírode priplatil a stabilizáciu oželel. Podobné odporúčam tým, ktorí čiastočne tiahnu k reportážnej fotografii (interiéry, svadby, ..).
Pre toho, kto fotí krajinu a má nejakým spôsobom pokryté ohniská do 24 mm, je objektív Canon EF 24-70mm f/4 L IS USM ideálnou voľbou s dokonalými optickými vlastnosťami.