Hry podľa doskovej predlohy tú nemáme každý deň. Len máloktorý vývojár totiž naberie odvahu a pustí sa do vývoja projektu inšpirovaného známou stolnou značkou, ktorej fanatickí fanúšikovia sú väčšinou na akúkoľvek zmenu pôvodného konceptu extrémne hákliví. Tvorcovia sa preto do produkcie diel tohto typu práve dvakrát nehrnú. Úprimne preto vítam novinku od veteránov zo štúdia Cyanide, ktorá sa v rámci tvorby zameriava primárne na vytváranie virtuálnych adaptácií diel zo sveta Warhammeru 40K a jeho fantasy bračeka, ktorý bol týmto tímom obohatený napríklad o veľmi vydarenú stratégiu Blood Bowl 2. Dnes tu pre nás majú v poradí štvrtý titul s názvom Space Hulk, vytvorený podľa rovnomenného doskového bestselleru. Či si Space Hulk: Tactics vedie lepšie ako jeho predchodcovia, vám povie naša recenzia.
• Žáner: Stratégia • Vývojár: Cyanide Studio • Vydavateľ: Focus Home Interactive • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4 a Xbox One (9. októbra 2018) • Homepage: spacehulk-tactics.com/
• Recenzia: 13. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Gigantický vrak vesmírnej lode, na ktorý ste sa tentoraz s vašou čatou vypravili, je plný tajomných zvukov, nepríjemných pachov a desivých výjavov, ktoré čas od času odhaľuje svetlo reflektorov zabudovaných do energozbroje. Úlohou tejto misie bolo spočiatku vypátranie a zničenie hniezda krvilačných Genestealerov, čo sa skupine nakoniec podarilo. Teraz sa však potrebujete dostať z pochmúrneho obra skôr, než vás zástupy pomstychtivých monštier pohltia. Temnota vašich mužov obklopuje zo všetkých strán, nikdy si nemôžete byť úplne istí, že v nasledujúcej temnej uličke nečaká smrť z pazúrov niektorej z príšer, ktoré vám sú na stope. Nádej na prežitie je mizivá, vy sa však napriek tomu snažíte všetkých svojich verných uchrániť pred neblahým osudom, pretože ste cisárovi vyvolení.
Z predchádzajúceho odseku, v ktorom som vám skrz krátky výrez jednej z misií mierne načrtol atmosféru Space Hulk: Tactics, je určite jasné, že žiadna akcia, na ktorú sa v čele svojich mužov vypravíte, nebude prechádzkou ružovým sadom. Prakticky každá výprava bude permanentným bojom o prežitie, v priebehu ktorého vás hra bude za chyby trestať smrťou vašich bojovníkov. Elementárne spektrum misií by som neoznačil za jedno z najpestrejších. Po väčšinu času sa budete venovať bráneniu strategicky dôležitých konzol, eliminácii nepriateľov či aktivácii rôznych futuristických zariadení, ku ktorým sa bude treba prebojovať cez nekonečné šíky nepriateľov, ktorí vám nedajú nič zadarmo. Okrem hlavných cieľov budete môcť splniť tiež náročné výzvy, za ktoré dostanete dodatočné body a výstroj.
V rámci kampane sa tvorcovia pokúšajú odkloniť od štýlu ponúkaného predchádzajúcimi zástupcami série Space Hulk. Namiesto skákania z jednej misie do druhej tu pred vás bude postavená obrovská mapa zlepenca vesmírnych lodí, ktorých útroby budete s vašimi mužmi preskúmavať v snahe nájsť odpovede na otázky páliace nielen vás, ale aj tých, ktorí vás bez milosti ženú stále dopredu. Samotný príbeh kapitoly Blood Ravens nie je rozprávaný vôbec zle, nejde však o nič, čo by bolo schopné skutočne zaujať. Hlavní protagonisti sú nevýrazní a celková zápletka sa dá označiť za nadpriemernú len za predpokladu, že budem Space Hulk: Tactics porovnávať s ostatnými žánrovými projektmi, ktoré väčšinou ponúkajú skôr béčkové dobrodružstvo bez väčšej hĺbky obsiahnuté v adventurách či RPG.
Vzhľadom na to, že hlavná dejová linka za ľudí nie je žiadnym veľkým zázrakom, sa veľmi nečudujem tomu, že sa tvorcovia rozhodli svoju hru obohatiť o druhú kampaň, ktorá vám celú problematiku ukáže z trošku iného uhla. Vôbec prvýkrát v histórii hernej série Space Hulk vám tu bude umožnené pozrieť sa na druhú stranu barikády, za ktorou na vás čakajú Genestealeri v celej svojej kráse. Ich ťaženie vám prezentuje vzostup tohto stále sa adaptujúceho druhu čeliaceho permanentnej hrozbe zo strany ľudstva, ktoré sa ho v priebehu dekád snažilo mnohokrát úplne vyhladiť. Každá kapitola v tomto scenári ponúka udalosti, ktoré sú minimálne podľa môjho názoru popísané oveľa lepšie ako príbehy Blood Ravens. Hranie za monštrá má popravde väčšiu šťavu než vedenie jednotky po zuby ozbrojených terminátorov.
Všetky misie v Space Hulk: Tactics štartujú viac-menej rovnako. Či už budete hrať kampaň, alebo klasický zápas pre viac hráčov, vždy sú pred vás postavené útroby niektorej z gigantických vesmírnych lodí z Warhammeru 40K, v ktorých na vás čaká nepriateľ. V nemalom množstve prípadov majú terminátori jasne určený vstupný bod. Genestealeri naopak disponujú radom liahní, ktoré sa väčšinou nachádzajú na okrajoch mapy, aby sa po zrodení nedostali k postupujúcim protivníkom veľmi rýchlo. Útočníci sa budú musieť na svojej ceste k cieľu vysporiadať predovšetkým s konzolami blokujúcimi dvere, poškodenými automatickými vežami a rôznymi typmi nástrah, ktoré môže primitívne nepriateľ aktivovať usilovnými údermi.
Spektrum oficiálnych máp je skutočne pestré. Tým, ktorým by náhodou tvorcami vytvorené lokácie nesadli, ponúka Space Hulk: Tactics editor vesmírnych lodí, v ktorom si počas relatívne krátkej doby vytvoríte svoju vlastnú, v ktorej útrobách sa stretnú obe znepriatelené strany. Definovať môžete rozsah, tvar, vybavenie a samozrejme cieľ pre každú zo skupín. Návrh tohto aspektu je veľmi vydarený, vďaka prístupnosti sa určite čoskoro dočkáme zaujímavých projektov, ktoré vyprodukuje komunita, s ktorou sa môžete na nej stvorených bojiskách stretnúť.
Umelá inteligencia bohužiaľ nepredstavuje protivníka, ktorý by vám bol rovný, či vás dokonca predčil. Aj na vysokej úrovni obtiažnosti ide o veľmi zaostalého oponenta, ktorého kroky často nie je ľahké logicky odôvodniť, pretože jednoducho nedávajú zmysel. Asi najviac AI nezvláda kontrolu väčšieho počtu genestealerov. Čím viac jednotiek má k dispozícii, tým citeľnejšie ide vidieť jej neschopnosť a úplnú absenciu taktického zmýšľania, ktoré by pomohlo obkľúčiť vašu jednotku tak, že by sa zo vzniknutej situácie už nemala žiadnu šancu dostať. Aby som povedal pravdu, čakal som, že budem v Space Hulk: Tactics čeliť minimálne tak zdatnému soku ako v XCOM 2. Nakoniec mi bol však do cesty postavený súper, s ktorým by si po niekoľkých hodinách hrania poradilo aj malé dieťa.
Keby som pred niekoľkými týždňami neabsolvoval kampaň Pathfinder Kingmaker, v ktorej mi bola smola stálym spoločníkom, zrejme by som pri hraní Space Hulk: Tactics stabilne zúril. Tvorcovia totiž podobne ako vývojári z Owlcat Games vsádzajú na systém, v ktorom hrajú prím nevypočítateľné kocky a nestála šťastena, na ktorej priazeň by sa plne spoliehal snáď len šialenec. Hoci budete mať hocikedy šancu na úspech výpadu pokojne aj deväťdesiat percent, neraz sa vám stane, že sa vami vyvolený bojovník netrafí a aby toho nebolo málo, ešte pri svojej akcii utrpí smrteľné zranenia, čím vás zaručene nepoteší. Keď však budete mať šťastie, váš muž po zaujatí defenzívneho postoja zabije celú armádu monštier pokúšajúcich sa za každú cenu prebiť skrz tunel, ktorý sa terminátor rozhodol brániť.
Pre hráčov, ktorí rovnako ako ja z celej duše nenávidia náhodu, tu majú vývojári prvok kariet umožňujúci vám čas od času značne ovplyvniť priebeh jednej akcie, či citeľne navýšiť počet akčných bodov, ktoré majú vaši vojaci k dispozícii. Každý člen vašej jednotky má po ruke tri karty, ktoré spolu so svojimi spoločníkmi zamiešajú do jedného balíčka, z ktorého sú vám následne v priebehu hry náhodne servírované. Po vynesení je prázdny priestor vždy na začiatku nového kola zaplnený ďalšou kartou. Množstvo kartičiek, ktoré je v priebehu ťahu možné vyhodiť, definuje ich hodnota a aktuálny počet veliteľských bodov. Tie sa rovnako ako obsah balíčka obnovujú na štarte novej etapy boja.
Obsah balíčka možno definovať správnym zložením skupiny. Niektorí muži z radov Blood Ravens môžu disponovať kartami ideálnymi na útok na blízko, iní vám naopak ponúknu kartovú skladbu zacielenú na nezdolných obrancov či strelcov bažiacich po tom, aby žiaden ich projektil nikdy neminul cieľ. Osobne som bol veľmi zaujatý balíčkom, s ktorým operovala mimozemská rasa Genestealerov. Jej súprava bola sformovaná nielen z posilňujúcich kúskov, ale aj z tromfov, s ktorými sú schopní podlomiť morálku nepriateľa alebo značne nahlodať jeho bojové zručnosti, takže sa nebude v nasledujúcom ťahu ako ubrániť ich zdrvujúcemu výpadu.
V minulých riadkoch prezentované kartičky sú prakticky hlavným typom vývoja, ktorým budú herné postavy a monštrá v Space Hulk: Tactics prechádzať. S pomocou bodov získaných za absolvovanie misií bude možné základný balíček jednotlivých členov tímu niekoľkokrát vylepšiť a dať tak ich vlastníkom do rúk silnejšie verzie, ktoré im po vynesení pridajú väčší počet akčných bodov či značne zvýšia ich bojové zručnosti. Terminátory si okrem toho budete môcť pred akciou upraviť ešte modifikáciami zabudovateľnými do zbroje a zbraňami, ktoré im dáte do rúk. Genestealeri sú o niečo adaptívnejší, ich bojovníci sa vďaka tomu môžu pred vynorením z ventilačnej šachty vyvinúť v dokonalejšieho zástupcu svojho druhu obohateného špeciálnymi pasívnymi schopnosťami.
Pri dielach, ktoré majú na svedomí vývojári z Cyanide Studio, som si nikdy nemohol sťažovať na nedostatok kvality. Vždy sa im podarilo vytvoriť titul, ktorý sa radil minimálne medzi mierne nadpriemerné projekty. Space Hulk: Tactics je klasickým produktom tohto vývojárskeho štúdia. Fanúšikom adaptáciou doskových hier ponúkne pútavú kampaň za Genestealerov, riadne vybalansovaný súbojový systém, inovatívny mechanizmus kariet, českú lokalizáciu a možnosť vytvárať si vlastné úrovne. Celok bohužiaľ nedisponuje práve najbystrejšou umelou inteligenciou, značne podcenený bol tiež vývoj postáv, ktorého spracovanie hráča nemotivuje k dlhodobému hraniu.
Space Hulk: Tactics je ťahová stratégia s jasnou cieľovou skupinou zloženou primárne z hráčov jej doskovej predlohy, ktorým umožňuje konečne si zahrať s priateľmi, ktorí nežijú v rovnakom meste či krajine. Pre normálneho fanúšika ťahoviek bez záujmu o univerzum Warhammer 40K toto dielko aj napriek nepopierateľnej kvalite veľmi nie je a prípadnú kúpu by mal starostlivo zvážiť, pretože mu ponúkne veľmi odlišný koncept, než väčšina aktuálnych žánrových projektov. Za seba môžem tento kus odporučiť primárne herným veteránom.
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3220 3.30GHz/AMD FX-4200 | Intel Core i5-4690K 3.50GHz/AMD FX-8300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660/Radeon R7 370 | NVIDIA GeForce GTX 960/Radeon R9 380 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
HDD | 5 GB | 5 GB |
Space Hulk: Tactics vyšlo 9. októbra 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. O Novinkách vás budeme informovať.