• Autor: Filip Němec
Pretekárska séria WRC patrí medzi športové tituly vydávané takmer každý rok, nie je však toľko na očiach ako napríklad futbalová FIFA. Realistická blatistá rally skrátka toľko neťahá, a aj v rámci pretekárskeho sveta veľa hráčov siahne radšej po arkádovejšom DiRT od Codemasters. Je tak ironické, že práve toto britské štúdio si od roku 2023 vyjednalo práva na značku WRC. Kylotonn Games, ktorí na sérii WRC pracujú od roku 2015, tak majú posledné 3 pokusy s touto sériou zažiariť. Ako sa im WRC podarilo, zistíte v našej recenzii.
WRC 9 (Hra) | WRC (herná séria)
Preteky WRC 9 sú súčasťou hernej série WRC. Titul vyvíja štúdio Kylotonn a vydáva spoločnosť Nacon. Hra vychádza 3. 9. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch, neskôr dorazí tiež na PS5 a Xbox Series X. Titul vychádza bez českej lokalizácie a obsahuje multiplayer. Homepage
Články: | Recenzia
Podobne ako v prípade spomínaného futbalu či ďalších, väčšinou každoročne vydávaných hier, si aj tí najväčší fanúšikovia musia občas priznať, že niektorý ročník je skrátka slabší a hneď na začiatku recenzie musím prezradiť, že práve to je prípad WRC 9. Môžu za to pochopiteľne samotní autori, a nie vyložene tým, že by sa tentoraz tak veľmi nesnažili. V roku 2018 si totiž dali ročnú prestávku a na WRC 8 pracovali dva roky, zatiaľ čo na všetkých ostatných dieloch, teda aj na WRC 9, iba jeden rok. Osmička tak bola nadupaná novým obsahom, pretekala vylepšeniami a hráča nalákala natoľko, že WRC 9 už z princípu nedokáže svojho predchodcu v množstve noviniek ani dorovnať, nieto ešte prekonať.
Nejde len o identickú hlavnú ponuku, na chlp rovnaký kariérny režim či také drobnosti, ako sú napríklad úplne rovnaké úvodné testovacie preteky. Pocit déjà vu budete prežívať napríklad aj pri identických nahrávacích obrazovkách, hoci samozrejme súpisky alebo zoznam tratí a ďalšie technikálie sú aktualizované a úplne verné aktuálnej sezóne. Ak vlastníte WRC 8, dôvodov pre obstaranie nového dielu je pramálo, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, čo zostalo rovnaké a čo je inak.
Tým hlavným, prečo si WRC pravdepodobne chcete zaobstarať, je kariérny režim. Práve ten žmýka z oficiálnej FIA World Rally Championship licencie všetok potenciál a fanúšikom skutočného šampionátu dokáže privodiť pretekársku extázu už len pohľad na váš hlavný štáb, kde vyjednávate so sponzormi, najímate meteorológov, vylepšujete svoje vozidlo, strážite vyťaženie tímu a vyberáte nasledujúce preteky. Odštartovať kariéru možno opäť v triede Junior WRC s vozidlom Ford Fiesta, ktorého slabší výkon a náhon na predné kolesá je ideálnym vstupným bodom najmä pre novo prichádzajúcich hráčov. Tí skúsenejší potom môžu ihneď naskočiť do WRC 3 a postupne sa prebojovať až do hlavnej kategórie. Tu zostáva všetko po starom.
Management tímu sa stal neoddeliteľnou súčasťou najrôznejších simulátorov a podobné režimy nájdeme napríklad v sérii FIFA alebo F1. Ako veľmi oceníte detailnosť a realistickosť týchto prvkov, alebo sa naopak budete sťažovať, že vás brzdia od toho hlavného, teda pretekania, je veľmi individuálne. Ja osobne mám rád od každého trochu, takže riadenie tímu v F1 2020 na môj vkus bolo až príliš detailné a zdržujúce. V prípade WRC 9 však ide o príjemný kompromis, ktorý reflektuje skutočné nároky seriálu WRC a zároveň trávite viac času na trati ako na základni. Ak by ste sa ale riadeniu tímu chceli vyhnúť úplne, ponúka WRC 9 šampionát oslobodený kompletne od všetkých prvkov manažmentu. Áno, rovnako ako vlani.
Aj ponuka režimov zostala takmer rovnaká. Okrem dvoch druhov kariéry možno instantne naskočiť do rýchlych pretekov, pilovať zručnosti v testovacej jazde alebo plniť vopred pripravené výzvy. Posledný spomínaný režim vrelo odporúčam všetkým, ktorí majú pocit, že v pretekárskych hrách nie sú dosť dobrí. Podobne ako u iných pretekárskych titulov ale musím konštatovať, že výukový režim zďaleka nedosahuje také kvality ako v Gran Turismo Sport, ktorého režim výučby z vás dokáže urobiť skutočného majstra volantu. Logicky potom nechýba ani multiplayer, ktorého hlavná časť eSports WRC 2020 sa spustí až o niekoľko mesiacov, teraz tak primárnou online kratochvíľou bude klasické pretekanie proti ostatným jazdcom.
Rovnako ako vlani potom nechýba splitscreen pre dvoch hráčov, čo je opäť veľkým plusom hry. Chvályhodné je tiež rozdelenie obrazovky vertikálne a nie horizontálne, ako vo väčšine iných pretekárskych hier. Prídete tak len o nedôležité okolie trate, a naopak sa vyhnete zmenšeniu obrazu. Jedinou novinkou je položka v menu lákajúca na založenie pretekárskeho klubu. Nejde však o žiadnu vodičskú guildu či klan ako v prípade dnes už staručkého DriveClubu. V klube môžete s priateľmi vytvárať a zdieľať preteky či celé šampionáty, čo ale mohlo byť pokojne súčasťou multiplayer režimu.
Kde už sa aspoň trochu šachovalo s obsahom, je ponuka rally a najmä vozidiel. Zo zoznamu tratí zmizli tie, ktoré tohtoročný skutočný ročník WRC opustili, a naopak pribudla nová trojica pretekov na safari v Keni a japonská či novozélandská rally. Celkovo tak WRC 9 ponúka trinástku tratí, čo je na licencovanú pretekársku hru celkom slušné číslo. Vďaka tomu, že aj skutočný seriál WRC sa snaží o čo najväčšiu pestrosť, pôsobia aj trate samotné unikátnym dojmom a každá prináša trochu inú výzvu. Niekde budete bojovať s horskými serpentínami pokrytými snehom, inde sa krátko prepletiete mestskými ulicami s perfektne priliehavým asfaltom, aby ste neskôr zapadli na bahnitej lesnej ceste. Na diverzitu tratí sa rozhodne sťažovať nemožno.
Vozový park nabobtnal o niečo viac, súčasné kategórie WRC 1 až WRC 3 a junior WRC obohatili historické vozidlá, ako je stará pretekárska (a dosť nemotorná) klasika Ford Escort RS 1800 či hneď niekoľko Lancií na čele so Stratosom a jeho legendárnym ňufákom pripomínajúcim morskú raju. Rozdiely medzi jednotlivými vozidlami sú jasne poznať a rozhodne sa oplatí nájsť si svojho obľúbenca (v prípade kariéry ideálne ešte predtým, než podpíšete zmluvu). Opäť potešia pekné interiéry, čo dodáva hre potrebný realizmus, aj celkové spracovanie karosérie, ktorá je polepená sponzormi presne tak, ako v skutočnosti, a na tom málu odhalenej karosérie sa potom vkusne odráža okolitá krajina. A áno, ani tento rok nechýba česká „erpäťková“ Škoda Fabia.
Kde sa inovovalo najviac a treba dodať, že tu to tiež hra potrebovala, je jazdný model. Kým fanúšikovia simulátorov vlani lamentovali nad tým, že vozidlá občas plávajú po trati ako lepenkové škatule, novo prichádzajúci sa zasa sťažovali na to, že sa WRC 8 nedá ovládať. Tento rok už je zážitok z jazdy o dosť lepší a do istej miery vynahrádza absenciu väčších noviniek, pretože pretekanie je skrátka zábavnejšie než vlani.
Jednotlivé vozidlá pribrali na hmotnosti, takže sa správajú realistickejšie v zákrutách, kde odstredivá sila konečne začína fungovať tak, ako má a zároveň nerovnosti na trati spôsobujú očakávané následky. Skoro by sa chcelo povedať, že ovládanie je teraz jednoduchšie, ale hlavná zmena spočíva skôr v tom, že jazdný model lepšie zodpovedá pretekárskemu štandardu, takže nemusíte pristupovať na podivné pravidlá fyzikálneho enginu ako predtým. WRC 9 je ale aj tak veľmi zložitou hrou, ktorá vás často donúti polemizovať nad tým, či prehodenie DualShock oknom a následný nervový útlm stojí za zničenie ovládača. WRC síce nie je Dark Souls, ale úzke horské priesmyky, kde si to za zimného šera letíte sto dvadsať, môžu vašu hernú dušu šikanovať rovnako, ako bossovia zo spomínaného akčného RPG.
Náročnejších podmienok vo WRC 9 vo všeobecnosti pribudlo, pretože okrem nových vozidiel a tratí sú hlavnou obsahovou novinkou takzvané extrémne preteky. Ono je už samotné WRC 9 extrémne pre každého hráča napríklad série Need for Seed či iných arkád, ale v tomto prípade sa zježia vlasy na hlave naozaj všetkým. Väčšina „extrémnych jázd“ sa odohráva v noci a za hustého dažďa alebo sneženia, kde vidíte naozaj len na pár metrov pred seba. Výhľad z vozidla sťažuje úplná tma okolo vás, ktorú prestupujú len vaše reflektory, a realisticky dopadajúce vločky či kvapky na čelné sklo naliehavosť chvíle len podčiarkujú.
Práve v podobných chvíľach si uvedomíte, ako hra dobre vyzerá. Oproti v auguste vychádzajúcemu Project Cars 3 je WRC 9 o úroveň vyššie vo všetkých smeroch, hoci ako ďalšie hry naráža na limity tejto konzolovej generácie. Kým všetko tesne pred kamerou vyzerá pomerne dobre, ak vám oko zíde na horizont, okamžite si všimnete neskoré doskakovanie textúr aj tieňov. WRC 9 má našťastie oproti okruhovým pretekom výhodu v tom, že sa väčšina tratí nachádza uprostred prírody, ktorá nepôsobí tak obyčajne a prázdno ako pretekárske okruhy, takže blikajúca textúra v diaľke vás zasa tak veľmi trápiť nebude.
Odvrátenou stranou mince potom je fakt, že pri porovnaní s minulým rokom neuvidíte žiadny rozdiel. Naozaj vôbec žiadny. Autori majú šťastie, že už WRC 8 vyzeralo dobre, takže ich vlastne za nulové zlepšenie vizuálneho spracovania nemožno príliš kritizovať, teda až na spomínané doskakovanie textúr, ktoré najviac bolí v husto zalesnených tratiach, kde sa pri vyššej rýchlosti okolo vás ihličnany zjavujú ako keby ich práve niekto teleportoval. Dobré meno potom autorom nerobia ani podivne blikajúce odrazy vo vode, rovnako ako údajne horšia optimalizácia PC verzia, ktorú hlásia niektorí kolegovia.
WRC 9 podobne ako séria FIFA a ďalšie športy bohužiaľ trpí každoročným vydávaním. Pár rokov ste WRC sériu nekupovali alebo s ňou chcete práve tento rok začať? Výborne! WRC 9 je skvelá rally hra, ktorá ponúka ohromné množstvo obsahu a pretekárskej zábavy. Kúpili ste vlani WRC 8? Pravdepodobne si môžete dať tento rok pauzu a počkať, čo si Kylotonn Games pripravia pre budúci rok už na nových konzolách. Jedine že by ste boli extrémne nespokojní s jazdným modelom z osmičky.
Či ste naozaj skalný fanúšik a pri sledovaní vlaňajších súpisiek by vám krvácali oči, alebo sa snáď nedokážete zaobísť bez tých niekoľkých noviniek a úprav, je to čisto na vás. Ak ste však presne v tejto pozícii, určite rovnako ako aj my v redakcii autorom vyčítate, že ich prístup je tak trošku nefér a namiesto plnej cenovky mali pre podobné prípady pripraviť iba aktualizačný balíček za pár eur. Tak ako to tento rok urobí futbalová séria Pro Evolution Soccer.
Aj to je napokon vysvetlením, prečo inak vynikajúca rally hra dostáva hodnotenie 69 %. Vydať takmer totožnú hru rok po vydaní predchádzajúceho dielu a účtovať si za to plnú cenu chce veľa sebavedomia. Pokiaľ je ale pre vás WRC 9 prvou hrou z tejto série, alebo ste mali pár rokov prestávku, pokojne si k výslednému hodnoteniu pripočítajte 10 percent.
Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytol distribútor Playman.
• Zdroje: Vlastné
WRC 9 je až na pár úprav obsahovo totožnou hrou ako minuloročné WRC 8. Ak teda vlastníte predchádzajúci diel a nebudú vám vadiť minuloročné súpisky a o niečo horší jazdný model, nákup najnovšieho WRC si môžete odpustiť. V opačnom prípade sa nákupu nebojte, pretože WRC 9 je skvele spracovanou rally hrou s obrovským množstvom obsahu.
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Core i3-2100/AMD FX-4350 | Intel Core i7-6700K/AMD Ryzen 5 1600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 1 GB/ATI Radeon HD 5870 2 GB | NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB/AMD Radeon RX 590 8 GB |
DirectX | – | – |
Operačná pamäť | 6 GB | 6 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
• Zdroj: systemrequirementslab.com (5. 9. 2020)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.