• Autor: Filip Němec
Podľa vzoru Nintenda Wii mal navždy zmeniť spôsob, akým hráme hry. Pohybový senzor Kinect od Microsoftu napriek tomu skončil v prepadlisku dejín podobne ako 3D televízory… alebo nie? Hoci sa už roky nevyrába, na starších konzolách Xbox stále funguje. Poradíme vám, ako kameru zohnať, ktoré Kinect hry sú najlepšie a pozrieme sa aj na jeho neherné súčasné využitie. Aj na Slovensku a v Českej republike totiž dostáva Kinect druhú šancu.
zdroj: Microsoft, vlastné spracovanie
Než sa pozrieme na históriu a súčasné neherné využitie Kinectu, zastavme sa najskôr pri otázke položenej v nadpise tejto kapitoly. Pohybový senzor Kinect bol pôvodne vydaný pre konzolu Xbox 360 v roku 2010 a funguje na všetkých jeho modeloch. Jedinou výhodou novších revízií Xbox 360 S a Xbox 360 E je to, že Kinect nepotrebuje externé napájanie a zapája sa iba do konzoly. Do Xboxu 360 je však možné zapojiť len Kinect v1, teda prvú verziu určenú iba pre Xbox 360. Kinect v2 určený pre Xbox One nebude s Xboxom 360 spolupracovať.
To platí aj naopak. Všetky verzie Xboxu One podporujú iba Kinect v2. Na zapojenie Kinectu do novších verzií Xboxu One, menovite Xbox One S a Xbox One X, budete potrebovať ešte špeciálny adaptér, novšie modely konzoly už totiž nemajú port pre Kinect.
Najnovšie Xbox konzoly Series X a Series S nepodporujú žiadnu z verzií Kinectu. Pokiaľ teda budete chcieť hrať pohybové tituly určené pre Kinect, potrebujete Xbox 360 alebo Xbox One. Prečo niektoré konzoly nemajú porty pre Kinect a prečo sa už v tejto chvíli nevyrábajú, zistíte ďalej v tomto článku, ktorý zhŕňa jeho strastiplnú cestu aj neslávny koniec.
Pretože sa Kinect už nevyrába, nekúpite ho v obchodoch. Bazáre sú však oboch verzií Kinectu plné (najmä toho prvého pre Xbox 360), rovnako ako hier pre Kinect, ktoré sa dnes predávajú za nízke čiastky. Kinect pre Xbox 360 kúpite do 40 €, Kinect pre Xbox One za približne 80 €. Horšie sa zháňajú adaptéry pre zapojenie Xbox One S a One X, za ktoré dáte 40 € a viac.
Hoci Kinect „zomrel“ aj kvôli nedostatku kvalitných hier, pár ich predsa len vyšlo a dokonca aj tie horšie hodnotené sú aj z dnešného pohľadu mnohokrát veľmi zábavné jednoducho preto, že sa hrajú úplne inak, než na čo sme zvyknutí. Pohybové ovládanie, kedy nemusíte v rukách držať žiadny ovládač, totiž dodnes nedokázal ponúknuť PlayStation ani Nintendo. Ušetrili sme vám tak čas a vybrali pre vás tie najlepšie hry pre Xbox Kinect.
Oba tituly nepretekajú obsahom ani originalitou, ide však o ideálny vstup do sveta pohybového ovládania, a to ako pre vás, tak aj pre návštevu, ktorú do hrania môžete behom chvíľky zapojiť. Zatiaľ čo Adventures poteší duše dobrodruhov, Kinect Sport do vašej obývačky prenesie množstvo obľúbených športov.
Jednou z prvých a dodnes neprekonaných hier sú Kinectimals, ktorí nadväzujú na duchovný odkaz Tamagotchi a ďalej ho rozvíjajú. V Kinectimals sa totiž staráte o chlpatú šelmu vlastného výberu (okrem niekoľkých plemien psov nechýbajú ani malé levíčatá, šabľozubý tigríci alebo roztomilý jaguár), ktorú kŕmite, kúpete, hladkáte, ale tiež spoločne preskúmavate zákutia tajuplného tropického ostrova.
Vo svojom čase neuveriteľný mobilný hit sa dostal aj na veľké obrazovky a exceloval práve na Kinecte. Zatiaľ čo na malých prenosných displejoch vo Fruit Ninja porciujete ovocie prstami, pri hraní Fruit Ninja Kinect sa stanú katanou deliacou ovocné plody vaše ruky. Kinect variant ešte ku všetkému ponúka množstvo párty funkcií, takže zabavíte celú rodinu alebo návštevu.
Nie je náhodou, že Kinect prilákal mnoho fitness obsahu. Tým najlepším je dodnes Your Shape Fitness Evolved 2012 od Ubisoftu. Interaktívny sprievodca svetom fitness má v zásobe veľké množstvo tréningových programov a dokáže sledovať váš pokrok. Vďaka herným prvkom je navyše cvičenie zábavnejšie a nemáte chuť s ním hneď na druhý deň seknúť.
Kinect je o pohybe a pohyb nie je len fitness, ale aj tanec. Z potenciálu pohybového ovládania tak neprekvapivo ťaží dlhé roky séria Just Dance, ktorá sľubuje, že z každého tanečného nováčika urobí Patricka Swayzeho. Just Dance je na Kinecte tak populárny, že hoci sa samotná kamera od roku 2017 nevyrába, Ubisoft do každého nového dielu pridáva pre Kinect podporu. Kúpiť si tak môžete pokojne najnovšie Just Dance 2022 a zatrsať si na Xboxe One. Ak máte ešte Xbox 360 a prvú verziu Kinectu, posledný diel, ktorý na túto platformu vyšiel, je Just Dance 2020.
Titul ťažiaci z pixarovských svetov a postáv pripomína Kinect Adventures, hráčom ale ponúka viac prepracovaných herných režimov odohrávajúcich sa v pätici známych svetov oživujúcich značky ako Rodinka Úžasných alebo Autá. Hra pochopiteľne mieri skôr na detské publikum či hranie s deťmi, a tak je príjemným bonusom okrem českých titulkov aj český dabing.
Vo svojej dobe sa o Marvel Avengers: Battle for Earth hovorilo ako o jednej z najlepších hier pre Kinect a súčasne jedinej hre naprieč platformami, ktorá z vás dokázala urobiť superhrdinu od Marvelu. A to doslova! V Marvel Avengers: Battle for Earth sa totiž vžijete do postáv ako Iron Man, Thor, Hulk alebo Wolverine. Každá z postáv má svoj osobitý repertoár pohybov a útokov, veľmi krátky herný čas tak aspoň vynahradzuje solídnu znovuhrateľnosť.
Nebyť pohybového ovládania, Star Wars Kinect by bolo vcelku obyčajnou hrou, len málo technológií z vás ale urobí lepšieho rytiera Jedi, než práve Kinect. Hra ponúka štyri herné režimy, takže sa okrem príbehovej kampane môžete vrhnúť do pretekania s klzákmi, stretnúť sa so Sithmi v súbojových dueloch či si zatancovať na známe hity v brnení Stormtroopera. Áno, to je tá hra, na ktorú trsá Howard a Raj v Teórii veľkého tresku v šiestom diele šiestej série (2012).
Podobne ako adaptácia Hviezdnych Vojen aj Harry Potter for Kinect síce neútočil na najlepšie hodnotenie, ale pohybové ovládanie prinášajúce pocit, že skutočne kúzlite, dokázalo zamaskovať aj nie príliš podarenú snahu autorov umiestniť do jednej hry príbeh všetkých siedmich kníh (respektíve ôsmich filmov). Výsledný mačkopes je tak skôr virtuálnou príbehovou rekapituláciou, ktorá však dokáže pohltiť nezabudnuteľnou atmosférou sveta Harryho Pottera.
Keď v roku 2009 Microsoft predstavil Kinect, hráči aj odborná verejnosť videla v tejto kamere technológiu budúcnosti. Kinect dokázal s neuveriteľnou presnosťou sledovať pohyb celého vášho tela pomocou pokročilej infračervenej kamery a rozoznávať hlasové pokyny. Revolúcia v hraní, ale aj ovládanie konzoly Xbox 360, ktorá vás vyšla iba na 150 dolárov.
Kinect bol v roku 2010, kedy sa dostal na trh ako príslušenstvo k Xboxu 360, najlepšou RGB-D (hĺbkovou) kamerou na svete a okamžite sa tak začal využívať v robotike. Tesne pred vydaním Kinectu bol vyrobený jeden z najpokročilejších robotov svojho času PR2. Na „hlave“ mal niekoľko kamier, projektor a naklápací senzor prelomovej technológie LiDAR (dnes sa používa okrem iného ako „oči“ autonómnych vozidiel). Akonáhle tvorcovia robota PR2 zistili, že existuje Kinect, snímaciu technológiu v celkovej hodnote asi 12 000 dolárov nahradili Kinectom, ktorý v mnohých prípadoch dával dokonca presnejšie dáta, a to za zlomok ceny.
Spočiatku to vyzeralo tak, že Kinect je hitom aj čo sa hier týka. Za dva mesiace sa predalo 8 miliónov kusov Kinectu a kamera sa tak stala najrýchlejšie predávaným elektronickým zariadením v histórii. Na pulty obchodov odprevadilo Kinect 17 titulov na čele s exkluzivitou Kinect Adventures. Zatiaľ čo neherné médiá peli ódy na revolučný herný systém, ktorý dáva vale nutnosti stláčať tlačidlá na ovládači, klasické herné médiá už tak pozitívne neboli.
Úvodným titulom chýbala komplexnosť a často slúžili skôr ako technologické demá, v recenziách tak výrazne uspela iba Kinect verzia tanečného titulu Dance Central, športová hra pre viac hráčov Kinect Sports a roztomilí Kinectimals. K solídnemu prijatiu pomohla do značenej miery aj ochota hráčov si nielen na nové hry počkať, ale taktiež prvýkrát pristúpiť na kompletne nový štýl hrania, ktorý po hráčoch vyžadoval nielen fyzický pohyb, ale aj nečakane veľké množstvo voľného priestoru pred obrazovkou.
Lenže nové hry neprichádzali v takej miere a kvalite, ako si hráči žiadali. Väčšina titulov pre Kinect bola rodinného zamerania, čo bola doména konkurenčného Nintenda, zatiaľ čo väčšina majiteľov Xboxu 360 patrila skôr do škatuľky hardcore hráčov. Väčšine hier pre Kinect sa navyše v recenziách nedarilo vôbec dobre.
Microsoftu sa po nejakom čase síce podarilo presvedčiť vývojárov veľkých hier, aby pridali do svojich titulov aspoň funkcie podporujúce hlasové alebo pohybové ovládanie, takže ste napríklad mohli v niekoľkých ročníkoch série FIFA alebo NBA hlasom oznámiť napríklad striedanie hráčov, do histórie sa však zapísali skôr absurdné penalizácie za vaše vulgárne nadávky, ktoré Kinect zaznamenal.
Microsoft to však s Kinectom neplánoval vzdať. V novembri 2013 spoločnosť oznámila, že nový Xbox One sa bude predávať iba s Kinectom, pretože len takto nová konzola umožní revolučné zážitky pri hraní hier a sledovaní televízora. Znamenalo to však, že Xbox One bude stáť 499 dolárov, zatiaľ čo konkurenčný PlayStation 4 oznámil cenu 399 dolárov.
Z dnešného pohľadu nie je prekvapením, že o sto dolárov lacnejšie PlayStation 4 sa v prvých mesiacoch predávalo trikrát lepšie ako Xbox One. Tragickému uvedeniu na trh nepomohlo ani celkové upozadenie hier na úkor televízie a médií, pričom v deň uvedenia bola podľa Microsoftu nenahaditeľný Kinect dostupná iba jedna hra: bojovka Fighter Within s priemerným hodnotením 23 na serveri Metacritic.
Po zlyhaní hlavnej Kinect exkluzivity Kinect Sports Rivals od štúdia Rare uznal Microsoft porážku a v apríli 2014 oznámil, že začne Xbox One predávať aj samostatne za cenu 349 dolárov, čo predaje konzoly výrazne nakoplo a takmer porovnalo rozdiely v predajoch s PS4. Microsoft tým však približne 5 miliónom majiteľov Xboxu One a Kinectu nepriamo odkázal, že táto technológiami nabitá kamera už bude slúžiť len ako lapač prachu. V roku 2016 vydaná revízia Xboxu One S dorazila na trh už bez portu pre Kinect, ktorý sa v polovici roku 2017 úplne prestal vyrábať.
Že sa Kinect prestal vyrábať v roku 2017, ale nie je tak úplne pravda. Výroba totiž skončila pre čisto hernú kameru Xbox Kinect, zatiaľ čo vývoj technológie pokračoval. Už v roku 2016 bola využitá v AR okuliaroch Hololens a o tri roky neskôr Microsoft vydal priemyselnú kameru Azure Kinect, ktorá vďaka prepojeniu s cloudovou technológiou Azure využíva umelú inteligenciu pre ešte presnejšie výpočty. To všetko za asi 400 dolárov, Azure Kinect je tak aj teraz víťazom pomeru cena/výkon a poráža násobne drahšie snímače.
Uplatnenie našla technológia Kinectu v mnohých odboroch. Vďaka projektu Kinect Fusion dokáže vytvárať 3D skeny vo vysokej kvalite, pomáha ľuďom po mŕtvici s rehabilitáciami priamo v ich domovoch, uľahčuje prácu chirurgov a vďaka Kinect Sign Language Translator prekladá znakovú reč na text aj hovorené slovo takmer v reálnom čase. V NASA môžu vďaka Kinectu ovládať robota, zatiaľ čo VR headset Oculus Rift sprostredkováva pohľad z prvej osoby. NASA chce tento systém už čoskoro nasadiť na medzinárodnú vesmírnu stanicu.
Možnosti Kinectu sú veľmi široké, medzinárodnú stopu zanechalo v tomto odbore aj VUT v Brne. Tam už niekoľko rokov vyvíjajú takzvané interaktívne stoly, ktoré môžu v priemysle slúžiť napríklad na učenie robotov automatickým procesom a okrem iného zvládnu z akéhokoľvek povrchu vytvoriť dotykový displej. Kinect sa vďaka VUT tiež oblúkom vracia späť k hrám, interaktívne stoly sú totiž ako stvorené napríklad na hry typu Dungeons & Dragons, práve na VUT totiž vznikol návrh používateľského rozhrania. Ako je teda vidieť, Kinect je tu s nami dodnes, aj keď v inej forme a jeho herná pozícia tak nebola úplným fiaskom, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
• Zdroje: Engadget, Metacritic, Polygon, TechCrunch, VUT, Wikipedia, vlastné