Na poli hier sa spoločnosti Microsoft v posledných rokoch nedarí práve najlepšie. Deväťdesiat percent diel, ktoré má tento gigant pod palcom, bohužiaľ nestojí poriadne ani za reč. Väčšinou ide o mierne nadpriemerné kusy, bez ktorých by som si ja aj rad iných dokázal herný priemysel hravo predstaviť. Čas od času však aj tento kolos príde s niečím, čo si dokáže získať pozornosť širšej hráčskej komunity a kritikov. Do tejto kategórie patrí aj pirátska online akcia Sea of Thieves, na ktorej Microsoft spolupracoval s britskou spoločnosťou Rare, ktorá má svoje najlepšie dni už dávno za sebou... alebo nie? Ako sa podaril výsledok ich spoločnej práce a či má cenu do neho aj napriek vyšším nákladom investovať, vám priblížia nasledujúce riadky našej detailnej recenzie.
V redakcii sme otestovali tiež Xbox One verziu. Dozviete sa teda, ako vyzerá Sea of Thieves na konzole a takisto ako funguje hranie naprieč oboma platformami, ktoré hra podporuje. Mrknite sem.
(Update 23.03.18) Zatiaľ čo u iných hier, ktoré vychádzajú na PC aj konzoly, možno väčšinou identifikovať hlavnú platformu, u Sea of Thieves nie je situácia tak jednoduchá. Xbox One od Microsoftu dlhodobo trpí nedostatkom vlastných exkluzívnych titulov a práve Sea of Thieves má tieto stojaté vody rozvíriť. Doslova. V redakcii sme tak samozrejme otestovali aj Xbox One verziu, pri ktorej sa dá logicky obávať najmä technických nedostatkov z dôvodu obmedzeného výkonu.
Sea of Thieves sme hrali na štandardnom Xboxe One, kde hra beží vo full HD rozlíšení. Hoci som očakával výrazne horšiu vizuálnu kvalitu oproti PC verzii, výsledok je prekvapujúci. Posťažovať si možno snáď len na interiéry, kde naozaj spoznáte nižšie rozlíšenie textúr, ale akonáhle sa dostanete do otvoreného priestoru, aj na Xboxe One vyzerá Sea of Thieves nádherne. Použitie Unreal Enginu štvrtej generácie je evidentné, pretože hra svetiel a tieňa je výborná. Za niektorého počasia nie sú textúry tak sýte, ako by mohli byť, ale poväčšinou vyzerá okolité prostredie, budovy aj lode výborne. Predovšetkým najrôznejšie hrátky prírody, ako sú vlny narážajúce o predok lode či burácajúce búrkové mraky v západe slnka, vyzerajú skvele.
Pre majiteľov Xboxu One X, teda v súčasnosti najvýkonnejšej hernej konzoly na svete, navyše čaká príjemné prekvapenie. Sea of Thieves na vylepšenej verzii Xboxu One beží v natívnom 4K rozlíšení, čo znamená, že nie je použitý žiadny upscaling alebo checkboarding. Skrátka a dobre čisté 4K rozlíšenie. Autori sa navyše dušujú, že práve na Xboxe One X sa hra vizuálne vyrovná PC nastaveniu „ultra“. Skrátka neprídete ani v prípade, že nemáte 4K televízor. V takom prípade je rozlíšenie zmenšené pomocou technológie supersamplingu na 1 080p, avšak aj tak by malo oko hráčov benefitovať z pôvodného 4K rozlíšenia, z ktorého je výsledný obraz renderovaný.
Má vizuálne a technické spracovanie na Xboxe One nejaké chyby? Bohužiaľ áno. Relatívne časté sú problémy so snímkovaním, a hoci nejde o nijak významné šklbnutie, prichádzajú častejšie, než by ste si priali. Úmerne narastajú s počtom hráčov aj NPC postáv okolo vás a ide bohužiaľ o problém nielen môj (na štandardnom Xboxe One), prepady snímkovania hlásia aj majitelia výkonnejšieho Xboxu. Čiastočne za to môže aj fakt, že hra nie je schopná vytiahnuť fps nad číslo 30 snímok za sekundu.
Sea of Thieves patrí medzi hry, ktoré podporujú tzv. Cross-platform multiplayer, čo v prípade hier od Microsoftu znamená, že si môžu zahrať spoločne majitelia PC aj Xboxu. V prípade Sea of Thieves v zásade nespoznáte rozdiel, či sa vám do hry pripojil majiteľ PC alebo Xboxu a celkovo funguje hranie naprieč oboma platformami bez problémov. Stačí mať oba Microsoft účty nastavené ako priateľov, čo v prípade PC znamená použiť originálnu Xbox aplikáciu a vyhľadať si podľa prezývky hráča na konzole. Následne už stačí pozvať kamaráta do hry a všetko funguje ako obvykle.
Celkovo ma prekvapila rýchlosť matchmakingu, ktorý funguje na Xboxe One veľmi dobre. Hľadanie ostatných hráčov trvá iba niekoľko sekúnd a veľakrát sa stane, že po spustení vyhľadávania už máte minimálne jedného piráta v tíme. Je však pravdou, že sa občas vyskytnú problémy, ktoré pripájanie do hry sťažia. Nie je tajomstvom, že autori bojujú s veľkým návalom hráčov a pravdepodobne aj zlou pripravenosťou serverov. To je však len drobná chybička krásy, a ak sa autorom podarí vylepšiť prepady snímkovania, konzolová verzia Sea of Thieves sa rozhodne nebude mať za čo hanbiť. – Filip Nemec
Nasleduje pôvodný článok, recenzia Sea of Thieves...
(22.03.18) Predtým, než sa v Sea of Thieves vydáte na more, si musíte vybrať jedného z mnohých náhodne generovaných zástupcov pirátskeho remesla, ktorí čakajú len na to, že sa ich niekto ujme. Vyberať si môžete zo starých morských vlkov, vypracovaných mužatiek, staručkých dám, zmrzačených svalovcov či zo zelenáčov, na ktorých možno vidieť, že oceán nebude tak úplne ich druhým domovom. Vytvoriť si možno iba jedného zlosyna na jeden účet, takže pri tvorbe je potrebné dávať pozor na to, či sa vám daný jedinec páči alebo nie. Vami vyvolená postava tú zastupuje prvok hlavnej uloženej pozície. V momente, kedy ju zmažete alebo nahradíte iným ničomníkom, prídete prakticky o celý predchádzajúci postup, čo nie je práve ideálne. Osobne by som uvítal možnosť mať k dispozícii väčší počet stálych korzárov.
Nevyberáte si len hlavného protagonistu, ale aj loď, na palube ktorej sa budete za dobrodružstvom plaviť. K dispozícii máte buď malú dvojmiestnu šalupu s jedným sťažňom a párom diel, alebo veľkú, po zuby ozbrojenú galeónu určenú pre troch až štyroch námorníkov. Pri každom prihlásení do Sea of Thieves si môžete vždy navoliť nové plavidlo bez akejkoľvek penalizácie. Umožnené je vám tým pádom bez väčších obmedzení otestovať malú a veľmi rýchlu loď aj ťažkopádneho obra, ktorého na jeho plavbe len tak niečo nezastaví. Každá z bárok má svoje pre a proti. Osobne som si zrejme viac zamiloval mocného titana s radom delových hlavní, s ktorými som mohol okolo seba šíriť skazu.
Na cestách oceánom budete často narážať na rôzne náhodné udalosti, ktoré vám umožnia preskúmať potopené krížniky či spacifikovať poriadne naštvaných kostlivcov. Okrem radu vrakov a truhiel s pokladom v Sea of Thieves nájdete aj klasické úlohy, ktoré vám zadajú členovia miestnych komunít. Zástupcovia cechu Zberačov zlata vás budú napríklad vysielať na dobrodružné výpravy, ktorých cieľom nebude nič iné ako získať truhlice plné zlata a legendárnych predmetov, ktoré možno výhodne speňažiť. Vyznávači kultu duší od vás naopak budú požadovať, aby ste si vzali svoje zbrane a postarali sa o nemŕtvych po celom svete. Najobyčajnejšie želanie bude mať zrejme Kupecká gilda, ktorej ku šťastiu postačia pravidelné dodávky kurčiat, strelného prachu a diviakov.
Pri každom hernom spoločenstve si budete prostredníctvom plnenia špecificky orientovaných zákaziek vytvárať reputáciu – tá vám sprístupní nové kozmetické predmety, zaujímavejšie typy vybavenia a náročnejšie úlohy. Po dosiahnutí určitej úrovne ohlasov u všetkých frakcií vám bude umožnené vydať sa na cestu, na ktorej konci sa stanete pirátskou legendou. Medzitým, čo budete o titul najslávnejšieho korzára všetkých dôb usilovať, sa môžete vydávať na výpravy na kostlivcami posiate ostrovy ukrývajúce legendárne poklady. Aby som bol úprimný, trošku sa o dlhodobú životnosť Sea of Thieves bojím, pretože reálne neponúka obsah, ktorý by vás bol schopný, podobne ako u iných podobných projektov, udržať po stovky hodín. Snáď na tom tvorcovia ešte zapracujú.
Každú zo spomínaných činností budete môcť v Sea of Thieves vykonávať buď sami alebo s malou alebo stredne veľkou posádkou tvorenou hráčmi, ktorých zostavu možno definovať len pomocou priamej pozvánky. Jedinci bez priateľov si budú musieť vystačiť s náhodne vybranou partiou, ktorá by sa s nimi mala starať o bezproblémový chod lode. Za ideálnych podmienok sa jeden člen tímu ujme kormidla a zvyšní traja by si mali rozdeliť plachty, ktoré budú stabilne kontrolovať, naťahovať a natáčať tak, aby čo najviac využili silu vanúceho vetra. Samotné ovládanie lode je podľa môjho názoru navrhnuté veľmi slušne. Ak všetci robia, čo majú, a počasie vám praje, dostanete sa s vaším korábom behom chvíle prakticky kamkoľvek. Nie vždy vám však osud praje.
Čas od času sa v Sea of Thieves stretnete so situáciou, v ktorej budete musieť okrem svojich kormidelníckych zručností použiť aj hrubú silu. Námorné bitky a strety s netvormi z hlbín sú tu spracované veľmi kvalitne. Starať sa v ich priebehu budete musieť o stav trupu lode, zatopenie spodných palúb a o delá, ktoré je potrebné stabilne zásobovať muníciou. O niečo menej sa podľa mňa podaril dizajn kontaktného súbojového systému – ten nie je až tak záživný, ako by mohol za určitých okolností byť. Keby sa tvorcovia trošku viac pohrali s návrhom jednotlivých úderov, ktoré je možné zvládnuť šabľou, celý tento mechanizmus by pôsobil oveľa svižnejším dojmom. Snáď na tomto aspekte autori ešte zapracujú, jeho kostrbatosť možno totiž akceptovať skutočne ťažko.
Svet Sea of Thieves je v súčasnosti plný extrémne prefíkaných pirátov, ktorým nemôžete za žiadnych okolností veriť. V jednom momente si nadšene pripíjate grogom na priateľstvo a zrazu sa vám snažia vraziť nôž do chrbta. Zažil som napríklad situáciu, v ktorej sme s našou loďou jednej neutrálne vyzerajúcej posádke pomohli pri útoku mocného krakena. Namiesto vďaky do nás jej členovia po zastrašení morského monštra začali páliť jednu delovú salvu za druhou, čo od nich nebolo veľmi pekné. Bohužiaľ pre nich, nás bolo viac, v priebehu pár minút sme ich teda premohli a ich otravný črep poslali ku dnu, kam podľa nášho názoru patril. Aktuálne je komunita Sea of Thieves veľmi divokého razenia, je preto potrebné si neustále dávať pozor a od kolegov pirátov očakávať len to najhoršie.
Najhoršie sú na tom v Sea of Thieves teraz zrejme osamelí vlci a jednotlivci, ktorí sa rozhodli ísť do tohto titulu na vlastnú päsť. Prvá spomínaná skupinka je nútená neustále bojovať s riadením lode a početnejšími pirátskymi družinami. Druhá je postavená proti záludnejšiemu nepriateľovi. Za určitých okolností totiž musia čeliť vlastnej posádke, ktorá dokáže jednotlivca celkom slušne šikanovať. Rovnako ako v mnohých iných kooperačne orientovaných hrách, aj tu hrá zásadnú úlohu aspekt väčšiny. Keď narazíte na trojčlenný tím, ktorý vás z neznámych dôvodov znenávidí, dobrodružstvo si veľmi neužijete. Jeho členovia vás totiž pomocou hlasovania pošlú do väzenskej kajuty, kde vás môžu držať a zvracať na vás tak dlho, ako sa im len zachce. Osobne dúfam, že sa tvorcom časom podarí tento prvok upraviť.
V momentoch, kedy sa nebudete plaviť za ďalším dobrodružstvom, úlohou, obchodom či nepriateľskou loďou, vám Sea of Thieves umožní na chvíľu si oddýchnuť. Krátkodobé siesty sú tu predovšetkým preto, aby ste si v ich priebehu mohli opraviť plavidlo alebo vziať do rúk ďalekohľad a poriadne sa pokochať okolím, ktoré toho na pozeranie rozhodne neponúka málo. Keď vyleziete až hore do strážneho koša, môžete hocikedy uvidieť slnkom zaliate pláže, na obzore sa rysujúcu búrku, rešpekt vzbudzujúce vodné tornáda či elegantné skaliská, s ktorými by ste sa zaručene priamo stretnúť nechceli. Sea of Thieves vyzerá podľa môjho názoru aj napriek veľmi osobitej štylizácii skutočne pekne. Prakticky každý prírodný úkaz, kus krajiny alebo koráb tú vo vás vďaka charakteristickému vizuálu vyvolá iné emócie.
Veľmi špecificky spracovaný grafický kabátik nie je jediným prvkom, ktorý budem v tejto časti recenzie detailne rozoberať. Vývojárom z Rare sa pod dozorom Microsoftu podarilo tiež vyladenie technickej stránky ich diela. Aj napriek oku lahodiacemu vizuálu mi Sea of Thieves po celú dobu hrania bežalo na najvyšších detailoch stabilne bez väčších prepadov snímok (60+ fps) či pádov hry. Sťažovať si popravde nemôžem ani na stabilitu serverov, ktoré na rozdiel od tých, ktoré ponúka Ubisoft, bez väčších problémov zvládli nápor hráčov, ktorí sa chceli so svojimi priateľmi vydať na otvorené more v deň vydania. Oproti bete sa Sea of Thieves v mnohých ohľadoch výrazne posunulo, za čo tvorcov chválim, pretože sa týmto spôsobom jasne dištancovali od autorov, ktorých projekty sú po vypustení polohrateľné, či dokonca nehrateľné.
Sea of Thieves je jedným z najosobitejších projektov, na ktorých mal Microsoft možnosť v posledných rokoch spolupracovať. Vývojárskemu štúdiu Rare sa podarilo vytvoriť zaujímavý titul, ktorý milovníkom pirátstva a námorníctva ponúkne všetko, po čom ich srdce túži. Nájsť v ňom môžu slušné spektrum lokácií, rozsiahlu paletu úloh, dobre navrhnuté ovládanie lode a samozrejme šíry oceán, po ktorom sa môžu plaviť. Medzi hlavné problematické aspekty tohto diela patria podľa môjho názoru štyri prvky. Ku dnu ho ťahá kontaktný súbojový systém, istá miera stereotypu, absencia väčšieho priestoru pre vlkov samotárov a prehnaná cena, ktorá rad hráčov od nákupu bohužiaľ určite odradí, pretože si ju hra obháji skutočne len s vypätím všetkých síl.
Investíciu do Sea of Thieves by som odporúčil predovšetkým po kooperácii smädným milovníkom pirátskej tematiky, ktorí majú rovnako zmýšľajúcich priateľov, ktorí sú ochotní sa s nimi množstvo hodín hrať na pirátov. Vyhnúť by sa mu naopak mali jazyk (tj. majmä angličtinu) neovládajúci jedinci bez podobne zmýšľajúcich parťákov a vlci samotári, na ktorých tu čaká len bieda a utrpenie, pretože im to plnohodnotné posádky poriadne osladia. Osobne by som s kúpou kvôli absencii hustejšieho Endgame obsahu chvíľu počkal, kým tvorcovia odhalia väčšinu svojich kariet, ktoré zatiaľ zostávajú skryté. Táto recenzia bola napísaná na PC verziu.
Klady
Zápory
(Update 09.03.18) Vo vývojárskom denníčku producent Joe Neate ďakuje všetkým, ktorí doposiaľ prispeli svojou troškou do vývoja hry, a zároveň upresňuje, na čo sa táto skúšobná verzia zameria. Teraz ide predovšetkým o záťažový test, pretože je beta otvorená úplne pre všetkých. Okrem toho, že sa do Sea of Thieves môže zapojiť oveľa väčšie množstvo hráčov, ponúkne otvorená beta aj niektoré nové herné prvky.
Prvýkrát sa v Sea of Thieves predstavia obchodné aliancie (Merchant Alliance), pre ktoré budete hlavne hľadať zvieratá, pchať ich do klietok, počas plavby sa o ne starať a dopravovať ich späť k zadávateľovi úlohy. Tak hlavne nezabudnite na ten kvokajúci sud v podpalubí, keď vaša loď začne naberať vodu. Ďalšou novinkou budú pevnosti kostlivcov (Skeleton Forts), o ktorých sme si už niečo povedali v predchádzajúcom update.
Pre pripomenutie – pôjde o špeciálne pevnosti strážené početnou posádkou kostlivcov. Možno ich spozorovať z veľkej diaľky, pretože sa nad nimi vznáša obria umrlčia lebka a sú tak dobre viditeľné pre všetkých hráčov (teda nielen pre vás), čo určite spôsobí veľké zmätky pri súbojoch o prípadnú korisť. Z tuhého boja s armádou kostlivcov sa môže počas chvíľky stať ešte tuhší zápas s hráčmi, ktorí si prišli uchmatnúť svoju trošku pirátskeho pokladu.
Joe Neate na záver upozorňuje, že počas bety môže dôjsť k niekoľkým nepríjemnostiam spojenými s vysokým počtom hráčov. Ak začne byť Sea of Thieves veľmi nestabilné (server lagy), môžu vývojári dočasne blokovať prístup do hry ďalším hráčom. Rare má v zákulisí tím vývojárov, ktorý bude na probléme pracovať „za letu“, takže by prípadné problémy mali byť vyriešené pomerne rýchlo. Podrobný opis, ako sa do testu zapojiť, nájdete tu.
(Update 21.02.18) Túto časť sme už niekoľkokrát spomínali v predchádzajúcich updatoch, ale čo to vlastne v skutočnosti znamená? V podstate ide o akýsi hlavný cieľ tohto pirátskeho dobrodružstva. Plnením rôznych výprav (voyages) pre odlišné obchodné spoločnosti (trading companies) si zvyšujete tiež celkovú reputáciu. Akonáhle sa preukáže, že ste ten pravý postrach siedmich morí, sprístupní sa vám nová a záhadná skupinka NPC. Kedy a ako k tomuto momentu dôjde, nie je zatiaľ zrejmé. Isté je však to, že vám títo mysteriózni gentlemani a milostivé panie ponúknu možnosť ukázať, či si titul legendárneho piráta skutočne zaslúžite.
Budete potom musieť splniť určitú (a unikátnu) výpravu, a ak sa vám tento kúsok podarí, dostanete prístup k novej oblasti vo svete Sea of Thieves. Ide o ukrytú základňu, do ktorej môžu vstúpiť práve len tí, ktorí úspešne splnili spomínanú výpravu. Tu sa nachádza istý pirátsky lord, od ktorého možno získať zvláštny druh výprav. Podľa štúdia Rare pôjde o tie najťažšie, ale zároveň najbohatšie voyages, na ktoré v hre narazíte. Tie potom môžete zdieľať s ostatnými členmi posádky, aj keď sa napríklad zvyšok vašej bandy titulom pirátskej legendy nepýši. Okrem toho dostanete prístup k unikátnym Kostýmom, ktoré budú slúžiť... No vlastne hlavne na to, aby ste sa mohli pred ostatnými vychvaľovať.
Studio Rare plánuje do Sea of Thieves po vypustení hry postupne pridávať stále nový obsah. Jedným z nich má byť titul pirátskeho kapitána, ktorý je postavený nad pirátsku legendu. Ak tento titul získate, začne pre vás (podľa Rare) tá pravá zábava. Dostanete prístup do už spomínanej ukrytej základne a okrem toho tiež získate unikátny koráb, ktorý si môžete vyšperkovať podľa svojich predstáv.
Toto už teda znie ako niečo, kvôli čomu sa oplatí plniť najrôznejšie úlohy pre obchodné stanice. V podstate sa z vás stane skutočný pirát Čierna brada (alebo Jack Sparrow) a všetci okolo si toho budú vedomí. Vlastníte svoju jedinečnú loď, vyplávate z ukrytej jaskyne s vodopádom skoro ako batman z Batcave a akonáhle vás zbadajú ostatní hráči, budú vedieť, že toto je koráb obávaného pirátskeho kapitána.
Po celej mape Sea of Thieves sú rozmiestnené pevnosti, ktoré poskytujú domov kosteným kumpánom a hlavne ukrývajú netušené bohatstvo. Tieto bašty ľahko spozorujete už z diaľky, a to vďaka obriemu mraku v tvare lebky s horiacimi očami, ktorý sa nad ostrovom s pevnosťou vznáša. Tu sa stretnete so záplavou kostlivých chlapíkov, a ak ich všetkých porazíte, vyrúti sa na vás ich vodca. Ak sa vám hlavného kostlivca podarí rozsekať na kusy, získate kľúč k hrobke, ktorá sa nachádza v danej pevnosti.
Vo vnútri hrobky vraj nájdete viac truhiel s pokladmi, ako budete schopní na jeden záťah odniesť na svoju loď. Takže vám nezostane nič iné než podniknúť niekoľko ciest tam a späť a pokúsiť sa poodnášať čo možno najviac koristi. Avšak pamätajte si, že okrem vás vidia spomínanú lebku aj ostatní hráči. Mohlo by sa vám stať, že pri druhom návrate už svoj koráb plný nakradnutých debien nenájdete. Podľa nás sa tu odohrajú tie najväčšie bitky s ostatnými pirátmi a pravdepodobne sa o nich bude ešte dlho rozprávať. Trpezlivo počkáte, kým niekto vyčistí celú pevnosť od nepríjemných kostlivcov, alebo ostatným hráčom potopíte ich koráby, kým sa vrátia s korisťou späť? Voľba bude len na vás.
Nečakajte tu tony posuvníkov pre tvarovanie lícnych kostí, dĺžky nosa a zakrivenie ušných lalôčikov. Sea of Thieves ide na tvorbu postáv trochu inak. Studio Rare využíva systém, ktorý pomenovali „infinite pirate generátor“. V praxi to znamená, že vás po prvom spustení hry privíta osem náhodne vygenerovaných pirátov. Budú sa líšiť pohlavím, veľkosťou, etnicitou, vekom a tiež oblečením. Môžete si jedného (alebo jednu) z nich vybrať, alebo stlačiť tlačidlo na vytvorenie ôsmich iných verzií. Tento proces možno opakovať do doby, kým budete so svojou voľbou spokojní.
Toto považujeme za trochu zvláštnu voľbu, pretože Sea of Thieves má byť hlavne o reputácii a vašom vzhľade. Keďže sa tu nenachádza žiadny skutočný systém levelovania, očakávali by sme pri tvorbe charakteru väčšiu voľnosť. Niečo nám hovorí, že sa táto skutočnosť nebude veľkej časti hráčov pozdávať, ale to ukáže až čas.
Sea of Thieves predstaví svoj systém mikrotransakcií, ktorý má byť ale dostupný až pár dní po vydaní hry. Vývojári z Rare sľúbili, že nebudú nikdy predávať veci, ktoré by akýmkoľvek spôsobom uľahčili hranie ich titulu, takže tu nenájdete žiadne legendárne šable alebo rýchlopalné bambitky. Pôjde hlavne o kozmetické vybavenie.
Navyše nebude Sea of Thieves obsahovať žiadne lootboxy, ich odporcovia teda môžu byť pokojní. Podľa Rare je tento obchod pre štúdio dôležitý, pretože pomôže zabezpečiť stály prísun peňazí, ktoré potom pôjdu priamo do ďalšieho vývoja hry v podobe patchov, noviniek a ďalšieho obsahu. Medzi prvými produktmi sa majú v prémiovom obchode objaviť virtuálne pets (zvieratká), takže zrejme môžeme očakávať farebné papagáje a pirátske opičky preháňajúce sa nám pri nohách a okolo hláv.
Legendárna „chobotnica“ a bájne morské monštrum vystrčí svoje chápadlá aj v Sea of Thieves a my sa na to neuveriteľne tešíme. Podľa vývojárov sa kraken má správať podobne ako votrelec v titule Alien Isolation. To znamená, že potvora bude „vždy nablízku“, ale nikto si nemôže byť istý presnou pozíciou. Číha na osamotenú loď, pripravený ju schmatnúť a obrovskou silou ju premeniť na triesky.
Že ste narazili na krakena, spoznáte podľa toho, že sa okolo vás zrazu zotmie, oceán nadobudne temný odtieň a zmení sa tiež hudobný sprievod hry. Po krátkej dobe (asi 30 sekúnd) sa z hlbín vynoria chápadlá, ktoré obtočia vašu loď. S krakenom však možno bojovať – môžete sa pokúsiť jeho končatiny odseknúť a vyhnúť sa tak kompletnému zničeniu lode. Rare tvrdí, že túto mýtickú beštiu možno zabiť, avšak nemáme očakávať jednoduchý boj. Na jeho porazenie bude zrejme potrebné viac než posádka jednej lode. Za skolenie krakena môžeme očakávať slušnú odmenu, o jej obsahu ale Rare zatiaľ mlčí.
Odporúčané a minimálne systémové požiadavky nájdete klasicky v tabuľke na konci článku. Ešte prikladáme podrobnejší screenshot od štúdia Rare, kde sa môžete pozrieť na špecifickejšie údaje. Na záver je potrebné zdôrazniť fakt, že Sea of Thieves bude v deň vydania dostupné iba pre vlastníkov Windows 10 (v prípade PC). Ak teda nemáte Xbox One alebo spomínaný operačný systém, budete si musieť nechať na tento pirátsky počin zájsť chuť, alebo dúfať, že dobrí ľudia z Rare sprístupnia Sea of Thieves neskôr aj pre staršie verzie Windows.
(Update 11.01.18) Testovacia fáza pobeží celých päť dní až do 29. januára, kedy si budete môcť vyskúšať poriadnu porciu pirátskeho remesla. Štúdio Rare poznamenalo, že tento test obsahuje len určitú porciu celkovej hry. Nemôžeme im to mať za zlé, pretože si v zálohe chcú nechať nejaké to prekvapenie do doby, než dôjde k oficiálnemu vypusteniu Sea of Thieves na trh.
Teraz však tie dôležitejšie informácie – ak sa chcete uzavretej bety zúčastniť, je potrebné byť členmi takzvaného Insider Programme. Bohužiaľ nestačí sa prihlásiť teraz a dúfať, že si vás algoritmus programu nájde. Aby bol váš prístup do testu zaistený, museli ste sa stať členmi tohto programu pred 1. decembrom minulého roka. Šancu majú ešte tí, ktorí si Sea of Thieves predobjednali. Zvyšok má bohužiaľ smolu.
Ostatní však nemusia zúfať. Takou menšou záplatou na duši je správa, že sa na túto betu nebude vzťahovať žiadne NDA (dohoda o mlčanlivosti), takže môžu všetci účastníci pokojne celých päť dní streamovať svoje pirátske zážitky alebo zdieľať screeny a nahrané videá. Toto vám potom môže celkom uľahčiť rozhodovanie, či si 20. marca Sea of Thieves zaobstarať, alebo radšej zamieriť do iných vôd.
(Update 31.12.17) Ako hneď na začiatku videa Chapman povedal, svet Sea of Thieves má byť plný príležitostí, nádherných lokalít a nebezpečných situácií, na ktoré vy a vaša posádka narazíte. Nesmieme tiež zabudnúť na občas zákerné počasie, pretože tento prvok patrí k životu na lodi rovnako ako silná pálenka k pirátom. A keďže sa tu vyskytujú aj posádky iných hráčov, nebude o zaujímavé situácie núdza. Každý si síce popláva za svojím cieľom, ale to neznamená, že sa vaše cesty nemôžu pretnúť.
Chapman tiež spomína, že aj keď je Sea of Thieves o hraní s kamarátmi, nakoniec ide hlavne o osobný príbeh každého jedinca, budovanie reputácie a o jeho cestu stať sa pirátskou legendou – čo zahŕňa príbehy, ktoré si počas hrania vytvoríte. A to nás privádza k úprave charakteru. Výber bude zrejme bohatší, ale v ukážke sme mali možnosť vidieť len málo z oblečenia, ďalej drevené nohy, ručný hák, pár zbraní, fúzov a rôznych účesov. Pirát síce môže byť smradľavý námorník, ale prečo pri tom nevyzerať štýlovo.
Na reputácii sa podpíše aj váš herný štýl. Teraz nemáme na mysli to, či radšej používate šabľu alebo skôr pištole, ale aké misie si vyberiete. V Sea of Thieves sa nachádzajú rozličné obchodné stanice a každá ponúkne iné druhy questov. Napríklad stanica Gold Hoarders (zberači pokladov) má za cieľ nazbierať zlato a iné drahé veci, The Merchant Alliance (obchodná aliancia) by rada v Sea of Thieves kontrolovala obchody, naopak Order of Souls (rád duší) prahne po prastarej a mocnej mágii.
Plnením úloh pre tieto stanice získavate reputačné body, unikátne predmety a rôzne tituly pre svojho piráta. Každá z týchto staníc navyše ponúka zvitky, ktorým Chapman hovorí Voyages (plavby). Ich obtiažnosť (a prípadná odmena) sa budú priamo odvíjať od vašej reputácie. Čím vyššia reputácia, tým je výber z Voyages lepší a sú samozrejme tiež náročnejšie.
Hráči z vašej posádky môžu priniesť na stôl svoje vlastné zvitky a skupina následne hlasovaním rozhodne, či je zaujímavejšia napríklad plavba na ostrov lebiek, alebo prepadnutie obchodného korábu. Je to vlastne také zdieľanie questov (podobne ako v žánri MMO), pretože každý hráč môže mať odlišné Voyages, a to vám umožňuje zúčastniť sa aj tých, ku ktorým vy osobne prístup nemáte.
Zaujímavá pasáž je tiež tá, kde sa Chapman rozhovoril o zbraniach a predmetoch. Hovorí, že bambitka je bambitka a šabľa je jednoducho šabľa. Nič viac. V Sea of Thieves vraj nenarazíte na „Overpowered“ (prehnane silného) hráča alebo vybavenie s prehnanými štatistikami. Pôjde hlavne o to, ako a v akých situáciách využijete predmety, ktoré máte k dispozícii. Ako príklad uviedol člena posádky v lodnom vyhliadkovom koši, ktorý v nebezpečnom svete Sea of Thieves môže znamenať naozaj veľa oproti tým hráčom, ktorí tento „pár očí“ navyše nevyužívajú.
V závere sa Chapman rozhovoril o špecifických aktivitách pre obchodné stanice. Zaujímavá sa nám zdala časovo obmedzená úloha dopraviť rôzne obchodné komodity nepoškodené do iných prístavov. To zahŕňalo tiež živé zvieratá, ktoré ste museli najskôr pochytať a postarať sa o to, aby plavbu na miesto určenia prežili.
Zdôraznil, že obchodné stanice nie sú jediným zdrojom pre úlohy a misie a že hráč na ne môže naraziť aj inak. Napríklad nájde zaujímavé miesto sám alebo ukradne zvitok inému hráčovi. Opäť je vraj len na vás, aký štýl hrania si vyberiete. Potrebujete sa pri preprave sudov pušného prachu zbaviť dotieravých lodí? Vezmite jeden zo sudov a hoďte ho do vody, čím „vyrobíte“ improvizovanú plávajúcu pumu. Ak máte radšej boj, potom vyskúšajte misie pre Order of Skulls. Nájdite a zničte nemŕtvu háveď, pozbierajte ich lebky alebo si vyberte skutočnú výzvu v podobe pevností, ktoré sa hemžia zástupmi kostlivcov. Zatiaľ to vyzerá tak, že so Sea of Thieves pripláva zlatá doba a pirátov.
Na záver sa ešte môžete pozrieť na oficiálny launch trailer pre Sea of Thieves.
(Update 21.11.17) Kto by si aspoň raz v živote neprial stať sa pirátom! Slobodne sa plaviť po šírom mori, spievať s posádkou námornícke odrhovačky a prepadávať plné obchodné lode. Ja teda nie. Otvorené more ma desí, bojím sa smrti utopením a rozhodne by som si neprial skorbut. Na druhej strane, ako videohra to znie ako výborný nápad. A zdá sa, že takto to vníma aj väčšina hráčov, ktorí už celé veky túžia po pirátskej hre, na ktorú by len tak nezabudli. Sea of Thieves sa preto javí ako jeden z kandidátov presne na túto pozíciu.
Dnešný trailer pôsobí ako náborové video a vtipne vyzdvihuje, prečo je dobré byť pirátom (samozrejme len vo videohre). Život piráta je v dnešnej dobe samozrejme veľmi zromantizovaný, ale ak hra bude tak zábavná, ako napovedá dnešný trailer, potom sa pokojne upíšte svojou krvou temným silám Davyho Jonesa. Okrem toho, že sa ukážka venuje rôznym aspektom pirátskeho života v Sea of Thieves, veľmi dobre sa tiež pozerá na vydarený Art štýl a nádherne spracovaný oceán.
Technická alfa (ide v podstate o veľmi rannú fázu hry) je v prevádzke už od konca roku 2016 a blíži sa ku koncu. Počas tohto obdobia sa na hre veľa zmenilo, a to hlavne vďaka feedbacku samotných hráčov. Pokiaľ by ste radi zavítali na otvorené more a ešte pred vydaním si vyskúšali pirátsky život, máte teraz poslednú možnosť. Každý, kto sa do 1. decembra zaregistruje na stránke Insider Programme bude zaručene (aspoň podľa vývojárov) pozvaný do posledného testovacieho obdobia.
Vytvorenie účtu vás nič nestojí a vzhľadom na to, že si tak budete môcť vyskúšať túto očakávanú exkluzivitu pre Xbox vo fáze pomerne krátko pred oficiálnym vydaním, ide podľa nás o prijateľný obchod. Sea of Thieves prešlo od prvotného oznámenia na E3 2015 dlhú cestu a vy budete mať teraz šancu prispieť k jej vývoju. Podmienkou je len vytvorenie účtu na Xbox Live, podpísanie NDA (dohody o mlčanlivosti) a dovŕšenie 18. roku života. Tak na čo ešte čakáte? Kormidelník! Napnúť všetky plachty a hor sa za korisťou!
(Update 29.08.17) Návštevníci na Gamescome 2017 si mohli Sea of Thieves vyskúšať a podľa všetkého sa zdá, že notifikovaný cross-platformový multiplayer funguje bez problémov. Pre fanúšikov tohto zaujímavého mixu žánrov, pre ktorý sa asi najviac hodí označenie „spoločenská akčná adventúra“ (potenciál najmä pre streamerov, ktorí môžu zostavovať posádky zo svojich fanúšikov, je tu obrovský), je to výborná správa.
A nielen pre nich, radosť má určite aj samotný Microsoft. Exkluzívnych titulov pre jeho konzolu nie je toľko, resp. nie sú to také ťaháky, akými sa môže pochváliť konkurent od Sony – informácie o cross-play v rámci jedného z najočakávanejších xboxových titulov preto prichádza tak trochu ako dar od herného boha. Vzhľadom na to, že Sea of Thieves vychádza na Xbox aj Windows 10 v rovnaký deň (niekedy na začiatku roka 2018), dá sa predpokladať, že hráčska základňa bude naozaj početná.
(21.06.17) Hra kladie veľký dôraz na kooperáciu vás a vašich troch priateľov, čo spoznáte už z E3 traileru, takmer desaťminútovej ukážky gameplayu s vtipným komentárom. Obskakovať kormidlo, naťahovať plachty, navigovať, alebo strieľať je skrátka pre jedného človeka príliš. Ku kooperácii tiež neodmysliteľne patrí komunikácia, na ktorej Sea of Thieves tiež výrazne vsádza. Napríklad mapu nájdete v podpalubí, takže ako navigátor musíte komunikovať s kormidelníkom a oznámiť mu, kam plávať. Podobných momentov si v Sea of Thieves užijete veľmi veľa, čo len uvítame, pretože hier s podobnou úrovňou tímovej spolupráce, kedy sa bez priateľov skrátka nezaobídeme, je stále žalostne málo.
Život piráta vám nedá nič zadarmo. V minulosti ste predsa nemali GPS, a tak od vývojárov zo štúdia Rare získate len mapu a kompas. Žiadna značka „Tu sa nachádzate“ na minimape (tá tu teda vôbec nie je), budete sa musieť orientovať podľa skál, ostrovov a ďalších objektov v prostredí samotnej hry. Zabudnite aj na veci pre súčasného gamera už vlastne samozrejmé, ale „v realite vlastne nereálnej“: záznamy questov, všadeprítomný pomocník a tutoriál. Vôbec, celé používateľské rozhranie v Sea of Thieves je poňaté veľmi minimalisticky a štýlom „poraď si sám“: k dispozícii budú iba dva jednoduché inventáre (na nástroje a na úlohové predmety).
Rovnaké podmienky platia aj v prípade, keď budete hľadať poklad. Nedostanete mapu s veľkým červeným krížikom, ale iba papier s hádankami. Tie bude potrebné poctivo rozlúštiť, ak chcete ten legendárny poklad nájsť a stať sa bohatým, neblaho presláveným pánom morí. Ale tak jednoduché to nie je. Na cestách vás okrem vašich priateľov totiž budú v Sea of Thieves sprevádzať aj kostry padlých pirátov a bojovníkov, ktorí vám s radosťou prerežú hrdlo a následne vás privítajú vo svojej nemŕtvej spoločnosti.
Sea of Thieves je open-world hra (podobne ako Far Cry 5 alebo Kingdom Come: Deliverance), a tak je úplne na vás a vašej posádke, čo budete robiť. Môžete hľadať poklady na rozmanitých ostrovoch, potápať sa k vrakom lodí (a po koristi pátrať tam), alebo lode doteraz sa plaviace prepadávať. Čo si budeme hovoriť, to je na Sea of Thieves to najzábavnejšie. Či už nepriateľa ostreľujete delovými guľami, kým je z neho cedidlo, alebo sa na jeho palubu drzo nalodíte a koráb mu obsadíte, o zábavu bude postarané. S ostatnými hráčmi môžete tiež nadväzovať spojenectvá či obchodovať. Hru si skrátka vytvoríte sami.
Pri streľbe na cudzie lode si strážte, aby sa vám ručne nabíjané delové gule neminuli. Keď sa to stane, budete mať problém. Aj keď vlastne nie tak celkom. Máte ešte jednu poslednú možnosť, a to nechať z dela vystreliť samého seba. Áno, v Sea of Thieves je to naozaj možné. Ak sa však netrafíte priamo na loď a spadnete do mora, dávajte si pozor na žralokov. Prekusnutý na dve polovice svojej posádke veľmi nepomôžete.
Naopak, hra pre vás začína, a to úplne nanovo. Po vašej smrti sa totiž objavíte na lodi duchov spolu s ostatnými zosnulými pirátmi. Čakanie na oživenie si môžete skrátiť vážnym aj nevážným rozhovorom s podobne "úspešnými" kolegami a kto vie, možno sa vám aj podarí nájsť si v tomto pochmúrnom socializačnom priestore nových priateľov a spojencov a vytvoriť si alianciu pre váš budúci život. Na to tu bude podľa vývojárov času dosť.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 10 | Windows 10 |
Procesor | Intel Q9450 2.6 GHz alebo AMD Phenom II | Intel i5 4690 3.5 GHz alebo AMD FX-8150 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 650 alebo AMD Radeon 7750 alebo karta s 1 GB VRAM | Nvidia GeForce GTX 770 alebo AMD Radeon R9 380x alebo karta s 4 GB VRAM |
DirectX | 11.0 | 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB RAM | 8 GB RAM |
Pevný disk | 60 GB voľného miesta | 60 GB voľného miesta |