• Autor: Jiřina Formánková
Curse of the Dead Gods je zástupca žánru rogue-like vývojárskeho štúdia Passtech Games. Tí vo svojom titule stavili hlavne na návykovú a veľmi zábavnú hrateľnosť, zatiaľ čo vypustili príbehové pozadie. Tento (pre niekoho) nedostatok, ale skvele vyvážili nevšednými mechanikami, vďaka ktorým si hru dokážete užiť aj tak. Ako sa Curse of the Dead Gods hrá a prečo by ste mu mali dať šancu, si môžete prečítať v tejto recenzii.
zdroj: Passtech Games
Curse of the Dead Gods (hra)
Akčný rogue-like Curse of the Dead Gods vyvíja štúdio Passtech Games a vydáva spoločnosť Focus Home Interactive. Hra vychádza 23. 2. 2021 na PC, PS4, Xbox One a Switch bez českej lokalizácie a multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenzia
Ako už bolo spomenuté vyššie Curse of the Dead Gods nemá žiadny konkrétny príbeh. Začínate ako prostý „zlodejíček“ putujúci do chrámu s vidinou ukoristenia blýskavých čačiek a mocných zbraní. Nepripomína to trochu reálnych vykrádačov (napríklad egyptských hrobiek), ochotných pre korisť riskovať účinky „starodávnych kliatob“? Tu sa s podobnou predstavou jednoducho budeme musieť uspokojiť.
Po úvodnom tutoriáli, ktorý predstaví základné bojové mechaniky a princípy (napr. svetlo – tieň), vás hra vrhne do úvodnej miestnosti. Tú budete vídať často, v závislosti od počtu svojich úmrtí. Nájdete tu oltáre, ktoré vám vždy pred začiatkom nového pokusu o priechod chrámom ponúknu náhodnú kombináciu základnej a sekundárnej zbrane. Začínate s jedným oltárom, postupne si môžete za nazbierané artefakty odomknúť až štyri. To sa naozaj hodí, pretože si skoro určite nájdete svoju obľúbenú kombináciu a je skvelé sa k nej dostať už na štarte. Na mape síce nájdete miestnosti, ktoré vám ponúknu zbrane nové, ale každá sranda niečo stojí a je lepšie vylepšovať existujúcu kombináciu než draho kupovať inú.
Zbrane ale rozhodne nie sú všetko, čo môžete vylepšovať. Nájdete tu aj ďalšie položky, ako napríklad „požehnania“. Tie sú maximálne tri, ktoré môžete aktivovať naraz, ale je z čoho vyberať. Každá je užitočná, takže je skôr problém vybrať tie najlepšie. Osobne som nakoniec skončila pri bonusoch štatistík (hodia sa vždy), bez ohľadu na meniace sa okolnosti. Ešte tu nájdeme jednu zaujímavú položku, ktorá umožní výmenu ponúkaných vylepšení (zbraní, štatistík) a náhodné vyžrebovanie iných, ktoré sa možno budú hodiť viac. Aj tu je možnosť zvyšovať množstvo žrebovaní za artefakty.
Po základnej príprave už môžete smelo vyraziť do vnútra chrámu. Okrem zdravia a množstva prekliatí (viac o ňom nižšie) si v súbojoch budete musieť strážiť hlavne body výdrže. Tie sú alfou aj omegou či už pri útokoch a obrane, alebo aj úskokoch. Doplníte ju buď podarenými manévrami alebo pomalým pohybom (ten menej praktický variant). V najlepšom možnom prípade sa podarí (vďaka získaným predmetom v priebehu priechodu) výdrž o bodík zvýšiť. A verte mi, že to spoznáte.
Kliatby sú jedným z najzaujímavejších a najoriginálnejších konceptov hry. Jej body získavate ako od nepriateľov, tak v priebehu priechodu hrou, pri prechode z jednej miestnosti do druhej. Fungujú dosť podobne ako v Darkest Dungeon, aj tu totiž skoro zistíte, že toto ostrie má dve hrany. Hneď potom, čo nazbierate (zvyčajne neradi a neúmyselne) potrebných sto bodíkov prekliatia, aktivuje sa náhodne jedna z kliatob. Až na čestné výnimky, ako je napríklad strata bodov výdrže, ktoré k ničomu pozitívnemu neužijete, ide totiž obvykle o niečo, čo môže byť rovnako tak otravné ako výhodné a funkčné. Napríklad zrušenie postihov pri boji v tme sa hodí, keď sa nechcete zdržiavať s hľadaním a rozsvecovaním ohnísk v miestnostiach. Ostatne v niektorých oblastiach, ako sú napríklad priechody, ich ani nenájdete.
Čas od času sa stáva, že dotyčný „postih“ nemá meno, ani uvedené efekty, a tak nezostáva, než sa snažiť vypozorovať čo presne asi tak spôsobuje, čo dodáva príjemný prvok prekvapenia. Celkom môžete nabaliť štyri náhodné prekliatia, piate (posledné), je vždy rovnaké. Váš hrdina skončí s jedným životom, čo asi väčšina hráčov neocení. Na druhej strane, už sa ďalej o prekliatie starať nemusíte, pretože nič ďalšie (a horšie) už sa stať nemôže. Od tejto chvíle vás zaujíma iba ako prežiť bez jedinej chybičky a zranenia. Než sa ale prepadnete až na samé dno problémov, môžete sa za pomoci niekoľkých málo spôsobov pokúsiť odstrániť pár bodíkov. Na výber toho nie je veľa, a tak možno čoskoro zistíte, že zvyšujúce sa množstvo kliatob môže byť horšie, než znižujúce sa množstvo života.
Chvíľu mi trvalo pochopiť, že márnotratné naberanie základných štátov alebo neustálej výmeny zbraní pri oltároch v momente, keď postava nemala dosť zlata, je cesta k istému koncu. Za každý jednotlivý nákup totiž zaplatíte práve buďto zlatkami, alebo „krvou“ (tá neuberie život, ale pridá dosť desiatok bodov kliatby). Môže sa tiež stať, že aj keď ponúkané vylepšenie vyzerajú naozaj lákavo, je lepšie si ich odpustiť a uvažovať dopredu, podľa vlastných bojových schopností a toho, koľko neotvorených dverí ešte čaká na ceste k miestnemu šampiónovi.
Na výber je z troch ciest, líšiace sa šampiónmi aj nepriateľmi. Pri dlhšom priechode sa bohužiaľ niektoré potvory začínajú recyklovať a ponúkajú prevažne silnejšie varianty základných nepriateľov. Bojový systém je ale natoľko návykový a zábavný, že to zas až tak veľmi nevadí. Na každej mape si vyberáte trasu, podľa symbolov toho, čo momentálne najviac potrebujete. Radšej liečenie, nová zbraň alebo zvýšenie základných štatistík? Po niekoľkých pokusoch zistíte, čo je pre vás to pravé a ktorá postupnosť je najefektívnejšia.
Viac-menej v každej väčšej miestnosti, do ktorej zavítate, narazíte na niektorý druh pascí. Či už ide o bodcov, ohnivých chŕličov alebo tých, ktorí spôsobia otravu, všetkých môžete využiť proti svojim nepriateľom. Je zábavné odhodiť protivníka za pomoci štítu na výsuvné bodce, odpáliť (ideálne väčšiu skupinku) zapálením na zemi rozliateho jedu, alebo nalákať húf priamo pod praskajúcich koreňových zabijakov. Kombinácií je neúrekom a zábava zaručená.
Aj ak sa vám práve veľmi nedarí, každý priechod má svoj význam a zmysel, pretože vďaka nemu zbierate artefakty a odomykáte najrôznejšie vylepšenia, ktoré dokážu veľmi pomôcť pri ďalších pokusoch. Curse of the Dead Gods navyše neobsahuje žiadne bugy, ktoré by hráčom strpčovali priechod hrou. Ďalšou parádne spracovanou (aj vizuálne) záležitosťou je beštiár, kde nájdete všetky potvory, ktoré stretávate prehľadne zoradené do jednotlivých kategórií a môžete si o nich prečítať bližšie informácie. Vizuálna stránka hry je vôbec excelentná a len tak sa neomrzí. Veľmi pripomína môj obľúbený Darkest Dungeon a atmosféru buduje na výbornú.
• Zdroje: Vlastné
Záverečné hodnotenie
Táto recenzia bola napísaná na PC verziu hry. Kópiu na recenziu poskytol český distribútor Comgad.
Curse of the Dead Gods je hra, ktorá dokáže zabaviť na mnoho desiatok hodín a v žánrovej konkurencii sa rozhodne nestratí. Hoci autori úplne vypustili príbeh, dokázali toto „nedopatrenie“ vyvážiť skvelou hrateľnosťou a originálnym využitím konceptu kliatob, ktoré ju robia jedinečnou. Nebojím sa ju odporučiť aj nováčikom v žánri, keďže pocity frustrácie (tak príznačné na tento typ hier) sa nedostavujú vôbec často.
Klady
Zápory
Jiřina Formánková
Volám sa Jiřina Formánková a o hry sa zaujímam približne posledných 15 rokov. V Alza Magazíne pôsobím od roku 2017. Medzi moje obľúbené žánre patrí RPG a Survival, z platforiem dávam jednoznačne prednosť PC pred všetkými ostatnými.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7/8/10 64-bit | Windows 7/8/10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2125 (3.3 GHz) / AMD FX-4100 (3.6 GHz) | Intel Core i7-3820 (3.6 GHz) / AMD FX-8350 (4.0 GHz) |
Grafická karta | 2 GB, GeForce GTX 660 / Radeon R7 370 | 2 GB, GeForce GTX 760 / Radeon R9 280 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 2 GB | 2 GB |
• Zdroj: Steam (26. 2. 2021)
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.