Začiatok roku 2019 bol k fanúšikom série Devil May Cry veľmi ústretový. Najnovší prírastok do slávnej rodiny spoločnosti Capcom zbiera úspechy po celom svete, v našej recenzii si viedol tiež veľmi dobre. Pre niektorých hráčov, ktorí do Dantovej ságy naskočili až s piatym pokračovaním, predstavuje zamotaný príbeh problém, takže určite nebude na škodu obzrieť sa za predchádzajúcimi dielmi.
• Devil May Cry (2001) • Devil May Cry 2 (2003) • Devil May Cry 3: Dante’s Awakening (2005) • Devil May Cry 4 (2008) • DmC: Devil May Cry (2013) • Devil May Cry 5 (2019)
Démonická stvorenia sa pokúšajú dostať na Zem už od nepamäti a najbližšie to k nám majú zdola, z pekla. Najvyšší správca infernálneho podniku, samotný diabol, posiela vyslanca medzi smrteľníkov, ktorí sa sami nájazdom príšer neubránia. Našťastie sa na ich stranu priklonil Dante, syn ľudskej ženy Evy a legendárneho démona Sparda, s nabrúseným mečom a dvojicou pištolí, ktorých sa pekelníci štítia viac ako svätenej vody. Nikdy sa nezľakne presily a porcovanie netvorov nie je iba jeho práca, ale tiež záľubou.
Vďaka vývojárom zo spoločnosti Capcom sa so sériou Devil May Cry stretávame už od roku 2001, a boli sme obkolesený už päticou podielov týchto hack and slash adventúr. Popri tom sa do univerza DMC pozreli tiež tvorcovia z Ninja Theory so svojím spin-offom, ktorý sa vymyká kánonu japonských vývojárov. Podstata obľúbenej hry, ktorú obe štúdiá zachovávajú bez rozdielov, tkvie v zbesilom rozsievaní úderov do zástupov nepriateľov, pričom akrobatické kúsky striedajú nebezpečné kombá a hektické tempo napcháva adrenalín do žíl rýchlejšie ako kadencia Danteho automatov.
Spoločne s povestnou rúbačkovou časťou fanúšikovia chvália príbehové pozadie, aj keď niekomu môže pripomínať zamotanú akčnú telenovelu, v ktorej nie je núdza o (ne)predpokladané zvraty. Hlavným ťahúňom všetkých dielov sa stal Dante, ikonický bielovlasý zabijak, ktorý musí čeliť nielen splodencom pekla, ale aj svojej minulosti. V úlohe jeho najväčšej nemesis vystupuje Dantove dvojča Vergil (Vergílius). Možno vám príde, že ste spojenie oboch mien už niekde počuli. Japonskí tvorcovia si totiž vypožičali prezývky svojich hrdinov z Božskej komédie, slávneho diela talianskej renesancie, v ktorého útrobách stále čerpajú inšpiráciu. Ako vyzerá pekelná jazda podľa Capcomu, zhrnieme v nasledujúcich odsekoch.
• Žáner: Akčná adventúra, Hack and slash • Multiplayer: Áno (co-op) • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC , PS4, Xbox One (8. marca 2019) • Čeština: Nie • Hodnotenie: Recenzia – 88 %
Oslavné fanfáry oznámili celému svetu návrat tvorcov spoločnosti Capcom k sérii Devil May Cry už v roku 2016 a od tej doby fanúšikovia čakali, aké eskapády stretnú starých známych Danteho a Nera, ktorých sprevádza nováčik, kúzelník V. Tvorcovia sa pod vedením Hideaki Itsuna vrátili v plnej sile a tiež ukázali, že majú svojich priaznivcov čím prekvapiť. Trojica hrdinov ponúkla absolútne odlišné bojové štýly, s ktorými sa musíte zžiť, ak túžite pokoriť najvyššiu obtiažnosti. Dante spolieha na hrubú silu a svoje štyri bojové postoje, Nero ukazuje obratnosť a mechanickú pažu plnú vynálezov, zatiaľ čo V do bojovej vravy priamo nezasahuje a posiela do nej svojich démonických pätolízačov.
Pravidelné striedanie charakterov počas ich boja proti ústrednému nepriateľovi Urizenovi udržuje hráča v napätí. Tiež široké spektrum odomykateľných zručností dokáže uchlácholiť aj tých najnáročnejších milovníkov rúbačiek. Devil May Cry 5 exceluje nielen po hernej stránke, ale aj v audiovizuálnom smere sa vie predviesť vo veľmi dobrom svetle. RE Engine, vyvíjaný priamo v Capcomu na interné účely, dokáže vykúzliť úchvatné bojové scény rovnako ako kvalitné príbehové videá. Výsledkom bolo veľmi dobré hodnotenie a volanie fanúšikov po ďalšom dieli, ktorý snáď príde s kratším časovým oneskorením ako jedenásť rokov.
Jakub Němec
Aktuálne posledný diel prekonal všetky moje očakávania. Priznám sa, že aj napriek skvelo vyzerajúci vizuál som bol veľmi ostražitý, či Devil May Cry 5 neupadne do stereotypu alebo nezačne recyklovať úrovne. Nič z toho sa našťastie nevyplnilo a dva týždne po recenzii sa stále vraciam k poctivo koncipovanej rúbačke, pri ktorej si oddýchnem od každodenného stresu aj napriek jej zvyšujúcej sa náročnosti. Ďalšia meta – Hell and Hell obtiažnosť!
• Žáner: Akčná adventúra, Hack and slash • Multiplayer: Nie • Vývojár: Ninja Theory • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC , Xbox 360 , PS3 , PS4, Xbox One (15. januára 2013) • Čeština: Nie
Dlhoročná pauza série a nečinnosť vývojárskej sekcie spoločnosti Capcom umožnila externému štúdiu Ninja Theory, aby sa dostala k práci na známej značke. Britskí tvorcovia sa rozhodli k nezvyčajnému kroku. Namiesto toho, aby nadväzovali na starostlivo vypiplané univerzum Devil May Cry, rozhodli sa ísť vlastnou cestou. Ich predstava Danta mnohých fanúšikov pohoršila, pretože mladý flákač s krátkymi čiernymi vlasmi jednoducho zničil ich predstavu o ikonickom zabijakovi démonov. Pokiaľ však pristúpite k titulu DMC bez predsudkov, zistíte, že sa výlet do alternatívnej reality oplatí absolvovať.
Namiesto klasického štvorvetvového stromu bojových vlastností stavili vývojári z Ninja Theory na vlastný výklad kánonu – teda že Dante patrí k Nephilim (napoly anjel, napoly démon), z ktorých vlastností si berie to najlepšie na svoj útočný prejav. Arcizáporák Mundus aj jeho posluhovači spoznajú, že ani teenagerskú verziu zabijaka pekelných stvorení nemožno podceniť, obzvlášť keď sa spojí so svojím bratom Vergilom. Škoda, že cez nadšené ohlasy recenzentov neuvítala fanúšikovská základňa titul z roku 2013 vrelejšie, pretože pokračovanie by tomuto projektu určite pristalo.
Jakub Němec
Pre fanúšikov pôvodnej koncepcie sa vývojári z Ninja Theory stali vyvrheľmi, ktorí siahli do starostlivo vypracovaného sveta. A viete čo? Mne je to úplne jedno, pretože som sa pri DmC skvele bavil. Poctivá nálož hack & slash mláťačky v modernom háve znamenala prekvapivo podarený zážitok, ku ktorému som sa už neraz vrátil. Predovšetkým sviežo poňaté monštrá, absolútne odlišné od pôvodnej série, zaslúžia slová chvály. Na súboj s televíznym magnátom nezabudnem snáď nikdy.
Filip Němec
So samostatnou odnožou od Ninja Theory som sa dostal do podivnej situácie. Hry od tohto štúdia mám rád, Heavenly Sword som priamo miloval, ale iste poznáte ten pocit, keď „cudzie“ štúdio siahne na vašu obľúbenú sériu. Pokiaľ sa ale emocionálne odpútate od ostatných dielov, zistíte, že DmC: Devil May Cry je skvelou hrou, ktorá veľmi šikovne využíva známe univerzum, a rozhodne by som si dokázal predstaviť, že môžu vznikať nové hry v oboch alternatívnych vesmíroch súčasne, tak ako to poznáme napríklad z komiksového sveta. Za mňa rozhodne nedocenený diel.
• Žáner: Akčná adventúra, Hack and slash • Multiplayer: Nie • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC , Xbox 360 , PS3 , PS4, Xbox One, Android, iOS (31. januára 2008) • Čeština: Nie
Štvrtý diel Devil May Cry nadviazal na skvelo prijatú trojku a pokračoval v rozvoji jej mechaník. Preto sa mimo ústredné postavy Danteho vžijeme tiež do úlohy Nera, mladíka z Rádu meča, ktorý ide ústrednému charakteru po krku. Ovládanie dvoch postáv v rôznych situáciách prišlo hráčom atraktívne už v predchádzajúcich dieloch. Alternatívne bojové štýly tvorcom otvárajú priestor v boji proti stereotypu. Nero využíva schopnosti Devil Bringer umožňujúce odhadzovať nepriateľov, rýchlo na ne útočiť a odolávať Danteho démonickým útokom. Za bielovlasého ironika si v Devil May Cry 4 zahráme menej, než sme boli zvyknutí v doterajších tituloch.
Rok 2008 znamenal ďalší krok v evolúcii série spoločnosti Capcom, predovšetkým v grafickej oblasti, a predstavil mladého, silného a nevšedného hrdinu, ktorého prítomnosť si žiadali fanúšikovia tiež v ďalšom dieli, v čom im nakoniec bolo vyhovené. Bohužiaľ pre priaznivcov sekanie húfov pekelných stvorení bol Devil May Cry 4 na dlho posledný titul, ktorý z obľúbeného univerza pristál na pultoch obchodov. Tvorcovia sa radšej venovali prerábkam starších kúskov na moderné konzoly, čo sa síce dá hodnotiť ako činnosť záslužná, ale pre milovníkov značky neuspokojivá.
Filip Němec
Do série Devil May Cry som naskočil trošku netradične štvrtým dielom a okamžite som sa do hry zamiloval. Kúpil si ju súbežne so mnou aj môj kamarát Ján, ktorý bol o niečo starší ako ja a tak sa zžil s postavou fúzatého Danteho a ja som si s pár chlpmi na brade zase pripadal ako cool mladík Nero. Okrem súbojového systému ma ale pohltila hlavne hudobná stránka miešajúca techno s kostolnými chorálmi. Vrcholom DMC 4 tak pre mňa nie je určitý moment z hry, ale okamih, kedy mi Ján zahral na kostolných varhanách skladbu Out of Darkness z konca hry.
• Žáner: Akčná adventúra, Hack and slash • Multiplayer: Nie • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC , PS2, Xbox 360 , PS3 , PS4, Xbox One (17. februára 2005) • Čeština: Nie
Dva roky po vydaní druhého dielu Devil May Cry prinieslo štúdio Capcom ďalšiu z eskapád Danta. Tentoraz sa však v rámci deja série vraciame úplne na začiatok, aby sme pochopili zložité rodinné vzťahy medzi synmi démon Sparda. Dantovho dvojča Vergil tu získava oveľa podstatnejšiu úlohu než v úvodnom príbehu a dokonca sa vďaka špeciálnej edícii (2006) stáva hrateľnou postavou. Z počiatku sa však stavia do pozície Dantovho oponenta, ktorý túži po druhej polovici matkinho amuletu, aby mohol prepojiť pozemský a démonický svet. Vergil nakoniec prekvapivo prehráva a oslabený čelí démonovi Mundovi, ktorý ho zakľaje do temného rytiera z prvého dielu.
Devil May Cry 3 opäť posúva hrateľnosť k podobe, ktorú poznáme z piateho dielu série. Ku štvorici zbraní (dve chladné a dve strelné) sa totiž pridáva rovnaký počet bojových štýlov, medzi ktorými môžete voľne prepínať na začiatku misie alebo pri záchytných bodoch. Obratnostný režim Trickster, mlátiaci Swordmaster, strieľajúci Gunslinger a obranný Royal Guard sa v priebehu hry rozšíri ešte o Quicksilver (spomalenie protivníkov) a Doppelgängera, ktorý umožní pripojenie druhého hráča ako Dantovho tieňa. Pokiaľ by ste si chceli úvodnú trojicu príbehov vyskúšať, môžete sa ponoriť do HD Collection pripravenej na konzoly súčasnej generácie vydanej 13. marca 2018.
Jakub Němec
Aby som bol úprimný, pôvodný tretí diel som nemal tú česť hrať v čase jeho vydania. Ale vďaka HD edícii som mohol nahliadnuť pod pokrievku epického rodinného konfliktu, ktorý vo svojej dobe zaujal nejedného hráča. V mojich očiach išlo o spomienkovú turistiku do hernej histórie. Dnešné publikum zrejme Dantov a Vergilov konflikt neohromí, ale pre pamätníkov musí ísť o klasiku z ich mladosti.
• Žáner: Akčná adventúra, Hack and slash • Multiplayer: Nie • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC , PS2, Xbox 360 , PS3 , PS4, Xbox One (25. január 2003) • Čeština: Nie
Po úspechu Dantovho úvodného dobrodružstva na seba sequel nenechal dlho čakať. Bielovlasý démonozabijak sa v ňom nechá prehovoriť spolubojovníčkou Lucy, aby sa postavil obchodníkovi posadnutého démonom Aria. Po boku mu stojí odvážna bojovníčka Lucia, ktorá sa podobne ako ústredný hrdina dokáže premeniť vo zbesilú fúriu vďaka schopnosti Devil Trigger. Spletitý príbeh plný zvratov sa odohráva v modernej mestskej zástavbe, takže hráč dostane veľa príležitostí na poskakovanie po strechách a hľadanie zapadnutých zákutí.
Druhý diel priniesol rad noviniek – vylepšovanie vlastností pomocou orbov kryštalizovanej démonickej krvi padajúcej z nepriateľov, riešenie priestorových puzzle, pridal obom hrdinom možnosť uhýbať pred útokmi príšer a umožnil hladké prepínanie medzi zbraňami pomocou jedného tlačidla, čo zjednodušilo tvorbu ničivých komb. Napriek nadpriemerným hodnotením, ktoré si Devil May Cry 2 odniesol v recenziách, bola tvorcom zo štúdia Capcom vyčítaná nižšia obtiažnosť, ktorá neždímala schopnosti hráčov ako jednotka. Tvorcovia si tak uvedomili, že náročnosť k ich titulu patrí a v budúcnosti zaradili širšiu škálu možností, aby uspokojili každého.
Filip Němec
Druhý diel bol pre mňa vždy dielom najhorším. Možnosti jednotky síce značne rozšíril a v mnohých smeroch udal smer, ktorý séria drží dodnes. Na hre som však vždy cítil, že ju robilo iné štúdio, respektíve vývoj bol po značnej dobe reštartovaný a Devil May Cry 2 potom dorábala úplne iná spoločnosť. Na výsledku je to bohužiaľ výrazne poznať, hra je totiž plná polovičatých riešení a kompromisov. Skoro akoby som cítil, že ani jedno zo štúdií nepoznalo pravého ducha série a tak má dvojka okrem iného aj nečakane nízku obtiažnosť.
• Žáner: Akčná adventúra, Hack and slash • Multiplayer: Nie • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC , PS2, Xbox 360 , PS3 , PS4, Xbox One (23. august 2001) • Čeština: Nie
Prvý diel dnes slávnej rúbačky priniesol na svoju dobu revolučné hodnotenie hráčovej činnosti. V Devil May Cry totiž nejde len o prežitie, popr. nakopanie zadkov všetkým príšerám, ktoré sa odvážia vstúpiť do vášho tieňa, ale popasovať sa s nimi štýlovo. Opakovanie jednotlivých sekov totiž neprinesie to pravé uspokojenie, ale vrstvenie a nepravidelné striedanie komb, ktoré pošlú späť do pekelnej jamy všetky stvory, sa o neho postará spoľahlivo. Ikonický hlas v pozadí vás povzbudzuje, vykrikovanie známok a blažený pocit z prvého dosiahnutého hodnotenia SSS (Smokin Sexy Style) sa nedá popísať, ale veľakrát je to tak ťažké, že by ste sa radšej pokúsili spočítať diferenciálne rovnice.
Vedľa totálne nabitých komb vám k úspechu pomôže ďalšia unikátna mechanika série Devil May Cry – tzv. Devil Trigger. Po dosiahnutí dostatočnej úrovne naštvania v sebe Dante prebudí svoju démonickú podstatu, načo roztrhajú nepriateľov nadľudskou silou v štýle podľa zvolenej zbrane, čo sa ukáže predovšetkým na ťažšej úrovni ako rozhodujúci faktor. Práve obrovské množstvo bojových variácií bolo a stále je jednou z hlavných devíz capcomáckej mláťačky, v ktorej sa prvýkrát stretneme s Dantem a postavíme sa čelom vrahovi jeho matky, démonickému Munduovi. Na scéne sa tiež objaví Dantov zakliaty brat Vergil, s ktorým skrížite svoje ostrie niekoľkokrát.
Jakub Němec
Pri každej sérii môžeme polemizovať, ako sa podaril jej štart. Pri Devil May Cry by sme mohli byť menej kritickí, pretože na svoju dobu ukázala nové možnosti v adventúrných mláťačkách z tretej osoby. Pre mňa v roku 2001 znamenal Dante ničiace démonické stvorenia po desiatkach zjavení, ktoré som si s chuťou užil tiež v HD rozlíšení na moderných konzolách. Len sa vytratili tie ružové okuliare z pubescentného hrania, takže v súčasnej dobe sa radšej pozriem po modernejších dieloch, napríklad aktuálnej päťke.